בננות - בלוגים / / שביעת יצא לאור
חוה פנחס כהן
  • חוה פנחס כהן

    ילידת יפו, בת למשפחה קומוניסטית ממוצא בולגרי. גדלה ברמת החי"ל. בגיל 8 התייתמה מאביה שנהרג בתאונת עבודה. עברה לגור ברמת-אביב ולמדה בבית הספר התיכון ''אליאנס''. בגיל 16 החלה בתהליך התקרבות לעולם היהדות. אחר שירות צבאי כמורה-חיילת למדה ספרות עברית ותולדות האומנות באוניברסיטה העברית בירושלים. בו בזמן למדה וקבלה תעודת הוראה ממכון "כרם" לחינוך יהודי הומניסטי. לאחר לימודיה, נישאה ליוסי ונולדו להם ארבע בנות. ב-1982 עברה המשפחה להתנחלות ענתות באזור ואדי קלט וכעבור ארבע שנים יצאה מטעם מחלקת הנוער והחלוץ של הסוכנות לשליחות של שנתיים בארצות הברית. עם שובם ארצה השתקעו והתבססו ברחובות. ב-1995 חלה בעלה ונפטר כעבור שנתיים. עם מותו, חזרה המשפחה לירושלים. חוה למדה בבית המדרש "אלול", התחילה ללמוד בבית המדרש "בבלי ירושלמי" ולמדה במכון הרטמן. מאז 1989 עורכת את כתב-העת לתרבות יהודית "דימוי". בנוסף על כך מלמדת ספרות והבעה בכתב בבתי-ספר תיכוניים ובמכללות, מרצה באוניברסיטאות בר-אילן ובן-גוריון, מנחה סדנאות שירה, חוקרת-עמיתה במכונים שונים ופעילות ציבורית נרחבת. זכתה בפרס ביכורים ע"ש ירוחם לוריא על ספרה "הצבע בעיקר". בתשנ"ה זכתה בפרס ראש הממשלה, ב-1998 זכה ספרה "נהר ושכחה" בפרס אקו"ם לשירה וב-2002 זכתה בפרס אלתרמן לשירה. ספריה: הצבע בעיקר (תל-אביב : עם עובד, תשנ"א 1990) מסע איילה (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 1994) נהר ושכחה : שירים, 1994־1997 : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 1998) <עריכה, לאה שניר> שירי אורפאה : 1998־1999 : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2000) <עריכה, לאה שניר> משיח : שירים על מה ששח לי מנחם אהובי (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2003) <רישומים, מרים גמבורד> הגנן, הכלבתא והשרמוטה : על הצורך האינסופי לתקוע מסמרים בקרסוליו של אלוהים (טריפטיך) (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2006)

שביעת יצא לאור

שביעית בהוצאת  הקיבוץ המאוחד
 
"שביעית" זו אסופה של שבעה ספרי שירה מ1989 ועד 2008 . שישה ספרים פורסמו במהלך השנים והספר השביעי "אין לי מקום" פורסם לראשונה כחלק מאסופה זאת. זהו אינו "מבחר" שירים אלא, כל השיריםעד כה. הספר יוצא לאור, בשנת תשס"ח, שהיא שנה שביעית ושנת שמיטה, שנה של הפסקת העבודה החקלאית ושמיטת האחיזה בקרקע ובכספים, שנה של הפוגה. "שביעית" מזכירה את עובדת כינוסם של שבעה ספרי שירה ואת עובדת היותה של שנה זו, שנת שמיטה מכתיבה ושנת שמיטה מכל שיגרה ואחיזה בחיי הכותבת שנערכה ונאספה לספר.
 
הספר הינו רטרוספקטיבה ביוגרפית וספרותית של חוה פנחס-כהן המלווה בעבודות אומנות של האמנים נחמה גולן, מרים גמבורד, סמיון בלו פיינרו וחוה ראוכר שליוו את ספריה ואת כתיבתה והם שותפים ליצירות המשלבות אומנות פלאסטית ושירה כחלק מתפיסתה פנחס-כהן הרואה את השירה והספרות חלק מהותי מעולם בינתחומי.
 
הספרים נעים מנושאי ה"בית", כלומר שירי משפחה ופנים הבית. ניסיון להבנת האינטימיות בתוך חיי המשפחה ובין גבר לאישה בין אם לבתה. לנושאים ארט פואטיים ולהתבוננות בלתי פוסקת ב"מקום" הטעון הזה שאינו רק רקע לחיים, אלא, הוא אבר מאברי הכותבת.
 
שירתה של פנחס-כהן פורשת את עולמה האינטימי של אישה, לנשיותה. שירים רבים בקובץ הנם שירי "גוף" כלומר, הגוף הוא הציר ממנו נפתח העולם וגוף האישה בדיאלוג עם העולם. בספרים השונים יש
סדרות שירים בדיאלוג עם אמנות פלאסטית כגון, ב"נהר ושכחה" עם הפסלת מרים גמבורד, או במחזור שירי ה"כלבתא" בספרה השישי "הגנן הכלבתא והשרמוטה" מחזור שירי הכלבתא מנהל דיאלוג עם התיירת הדרום אמריקאית, פאולה רגו המציגה את הצד המושפל והחייתי שבאישה. בסדרת השירים "הגוף שאין לו שיעור" בעיקבות ציוריו של המשורר הבריטי לוסיין פרויד, נפתחת השירה לדיאלוג עם גוף האישה דרך עין גברית מהחוץ אל הפנים.
ספרה השביעי "אין לי מקום", המתפרסם כאן לראשונה, מברר באופן אישי מאד את היחס של הכותבת אל ה"מקום" כלומר, הגוף, הבית והארץ אל שאלת השייכות הילידית והמיתית מול תחושה עמוקה של עכשוויות ארעית ותחושת חוסר ודאות. 
נקודות המפגש הביוגרפיות וההיסטוריות המפוזרות לאורכם של שבעה ספרים, יוצרת מתח בלתי פתור, אי ודאות ויחס מלא שניות אל ירושלים ואל הארץ .
 
שָׁלֹש דְּרָכִים לִקְבֹּעַ
        טֶרִיטוֹרְיָה:
 
לְהַשְׁתִּין לְדַבֵּר וְלִקְבֹּר
 
שְׂדֵה חַמָּנִיּוֹת בְּשׁוּלֵי הָעֵמֶק מְשַׁנֶּה אֶת הַמִּלָּה
בָּהּ תַּעֲשֶׂה דִּבּוּר
שְׁבִי הַשְׁתִּינִי וְחַכִּי לְיַד הַצָּהֹב עִם הַלֵּב הַגַּרְעִינִי
לְשָׁם אָבוֹא. אֲנִי הוֹלֵךְ אַחַר נוֹזֵל הָעוֹבֵר אֶת הַגּוּף
מִפֶּה לְפֶה
(מתוך: אין לי מקום)
 
מסתכנת בסינתזה גדולה
 
 
 
"אין זה משום שפנחס-כהן פורצת – כעמיתה אדמיאל קוסמן, המוכר יותר – מתוך גטו סתגרני. משוררים יהודים בכל הלשונות עשו זאת הרבה לפניה, אף לא משום שהיא מפירה כל טאבו המקובל בעולם שממנו היא יוצאת, או מפני שה"משיח" שלה מתואר כהומלס חסר בית, "ללא אוכף, לא על חמור ולא על גמל" ודובר אליה (מתוך מסך מחשב!) כשהוא "רכוב על מלה/ לפעמים מרובעת לפעמים ערבסקה סתומה/ פעמים בקירילית", ומוטל "מרוקן מדמו" על מדרכת הרחוב – אלא משום ששירתה היא הראשונה, לפחות בעברית, המסתכנת בסינתזה הגדולה: "…ואפילו אברי הגוף רבים הם, כולם גוף אחד/ כן המשיח וכן חרבו נקודה קום/ גם אנחנו נטבלנו ברוח אחד לגוף אחד אדונים ועבדים/ יהודים ויוונים יהודים ומוסלמים/ כן המשיח…"". נתן זך, "הד החינוך " על ספרה "משיח".
 
נָגַעְתִּי לוֹ בַּפַּחַד הַגָּר בַּבַּיִת
וְהוּא נוֹגֵעַ לִי בַּשְּׂפָתַיִם
וְעוֹבֵר בַּסַּף מִשָּׂפָה לְשָׂפָה
אֶל תּוֹךְ הָאַיָּלָה הָרַכָּה
(מתוך אין לי מקום, שירי האילה הכחולה) 
 
 
במאמר שהתפרסם ב"הארץ, ספרים". לאחר צאת ספרה השישי "הגנן, הכלבתא והשרמוטה" כתב ד"ר דרור אידר :
 
ספרה החדש, השישי במספר, של המשוררת חוה פנחס-כהן מאפשר לעמוד על עומק השבר הזה (של העדר דיאלוג עם העולם והשפה היהודית)  דרך הניסיון הנועז של המשוררת להתמודד אתו, ניסיון שהופך את שירתה לאחד האתרים המרתקים בספרות העברית כיום. היכולת הווירטואוזית של פנחס-כהן להכיל בשיריה טקסטים משכבות היסטוריות ותרבותיות שונות, ואפילו קוטביות, של הקיום הלשוני היהודי, אינה מעשה שבשגרה. פנחס-כהן עושה בטקסטים השונים כבביתה ומשום כך אין תפרים גלויים בשיריה, והסינתזה שלהם, … מושלמת.

מי כותב היום ביטויים כמו: "להביא אותי ממקום בלי דעת, מקום טלטלת הריק, למקום מנוחת המים"; או "אביא לך מהיין/ ברך על ברכיך/ ושתה תוכי כמו קוצר"; או "אשה לכולם, קדושה כמו כיור/ שולחן וכסא בלשונה ושפתיה כמזבח/ שרמוטה קוראים לה/ אם לתחתונים".

 
שירתה של פנחס-כהן מתאמצת להכיל בתוכה כמה עולמות, ולפיכך היא נכתבת כתיבה דו-שלבית, גלויה וסמויה. בחלק הגלוי היא מפוררת "פרות קדושות", מרחיבה את גבולות השיח של החברה הדתית, נענית לצו-השיח ההגמוני של הספרות העברית החדשה ומקעקעת עמדות דתיות שמרניות. אבל הרובד הסמוי בשיריה עושה את ההיפך הגמור: בקריאה מעמיקה מבקשת פנחס-כהן להשיב לספרות העברית החדשה את מה שאבד לה מזמן – את היכולת הטבעית לשוחח עם הטקסטים היהודיים העתיקים ולהכיל אותם בתוך מחזור הדם העכשווי של הישראליות, להפוך אותם לטקסטים רלוונטיים ומחייבים, להשיב להם את המעמד המכונן שהיה להם בתודעה הלאומית אך לא מזמן, ולחזק עמדות דתיות ופוליטיות המודרות בדרך כלל מן השיח התרבותי המרכזי בחברה הישראלית בכלל ובספרות העברית החדשה בפרט."
 
 
 
 

10 תגובות

  1. חוה, רעיון נפלא "שביעית", שיהיה לך בהצלחה…
    את המשפט:
    "שָׁלֹש דְּרָכִים לִקְבֹּעַ
    טֶרִיטוֹרְיָה:
    לְהַשְׁתִּין לְדַבֵּר וְלִקְבֹּר"

    גם בשנת שמיטה אזכור אותו…:)

  2. בבורותי לא מכירה כל כך את שירתך, הקטעים מהשירה שהובאו במאמר, שניהם, נפלאים מאוד בעיני ומצריכים ספר כזה ליד המיטה שלי, שיגע לי אולי בפחד הגר שם, ויעביר משפה לשפה טריטוריה של שירה.

  3. שיהיה במזל, חוה

  4. חוה, בשעה טובה ומוצלחת ולעוד שתי שביעיות לפחות.
    זר פרחים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחוה פנחס כהן