הגוף (או: שני גמגומים על ג…גו…גוף)/ שחר-מריו מרדכי
1.
וּבִשְׁנַת עֶשְׂרִים וַשֶׁבַע לְחַיָי
הִשְׁלַמְתִּי עִם
הַגּוּף.
עַד אָז הוּא רַק הֵישִׁיר לִי
גַּב
אֲפִלּוּ שֶׁצִּמַּח לִי
ראשׁ (אָחוּז בִּשְׁתֵי יָדַיִם)
וְרַגְלַיִם (מֵיטִיבוֹת רוּץ);
וַאֲפִלּוּ שֶׁיָּצַר לִי יֵשׁ
מֵעָיִן
וְנֶפֶשׁ (אָנָה אֶפְנֶה);
הוּא אַף פַּעַם לא שָׁכַח לָשִּׂים
לֵב
שֶׁאֲנִי לא מַה
שֶׁקִּיוִויתִי.
וְכַמָּה שֶׁרָצִיתִי לִגְזוֹר וְלא לִשְׁמוֹר.
2.
הַכּוֹרַח לִהְיוֹת יַחַד הָיָה עִנּוּי
(לָכֵן לא הָיָה אִכְפַּת לִי אָז
כְּשֶׁתַּקְפוּ אוֹתִי בַּמֶּטְרוֹ שֶׁל פָּרִיז.
לא כָּאַב לִי בַּצְּלָעוֹת
וְלא הַנֶּקַע בַּאֶּצְבַּע. רַק כָּאַב לִי
עַל הַשָּׁעוֹן וְהָאַרְנָק).
וְאוֹמְרִים: נִשְׁמְטָה הַקַּרְקַע מִתַּחַת רַגְלַיו. בֶּאֱמֶת
לא הָיְתָה לִי קַרְקַע בִּשְׁבִילוֹ. וְהַשָּׁמַיִם, הֲרֵי,
לֶאֱלהִים.
אָנָה אֶפְנֶה?
לא הָיְתָה בְּרֵירָה. דָּגְתִּי יָם
וְשָׂחִיתִי בּוֹ לא רַע.
אֲבָל אֵיזֶה פֶּצַע נִקְרַע בְּתוֹכוֹ,
שֶׁנִמְשְׁתָה לִי אֲדָמָה.
וְאִם תָּמִיד בַּסּוֹף אִי
(אֶפְשָׁר בְּלִי אֲדָמָה),
אָנָה מִפָּנַי אֶבְרַח
אוּלַי זֶה הַזְּמַן, חָשַׁבְתִּי, לְהִתְנַּעֵר מֵעָפָר.
וּפָתַחְתִּי לוֹ אֶת כָּל הַחַלּוֹנוֹת
לְמִקְרֶה שֶׁתִּסְתַּמֵּן לוֹ תְּנוּעַת צִיפּוֹר;
אוּלַי רַבַּת יוֹפִי אֲפִלּוּ.
(וְאֵיךְ הֻפְתַּעְתִּי שֶׁמְּטוֹסִים עֲמוּסִים עָשׂוּ לִי גַּלִּים בַּשָּׁמַיִם).
מַה זֶה עָזַר?
אַף פַּעַם לא אָהַבְתִּי אֶת מַה
שֶׁהוּא אוֹהֵב, אַף פַּעַם לא אֶת מִי
שֶׁהוּא אוֹהֵב.
עַד שֶׁבּוֹקֶר אֶחָד
(בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים וַשֶׁבַע לְחַיָי )
כֵּן.
וְשַׁחַר הִתְפַּהֵק בּוֹ
וְרוּחַ מִצְמְצָה בּוֹ
וְנַחַל הִתְמַּתֵחַ בּוֹ
וְשֶׁמֶשׁ הִתְהַלְכָה לוֹ בַּעֲצָמוֹת.
וְהוּטַב לִי.
בִּשְׁבִיל הָאָהֲבָה הַזּאת רָצִיתִי לִהְיוֹת
אָדָם
אוי שחר מתגמגמות לי דמעות פה. זה כאילו התפשטת ואתה קצת נבוך. ואני לא אמשיך את מה שיש לי להגיד פשוט אתפעל לי מממ..השיר המממ…קסים.
:0)
אני אכן נבוך. אבל איזו מבוכה נעימה.
תודה, סיגל.
(שמח שחזרת)
🙂
השיר דווקא ההפך ממגמגם, זורם כמו
זרם שוצף, ומה אירע עם האהבה הזאת?
יופי של שיר, ומתוכו יופי של בית שמתחיל ב-:
וְשַׁחַר הִתְפַּהֵק בּוֹ
תודה, איציק.
שמח שלא פהקת.
אני התפהקתי מאד. ומאז אני ער.
עוּף גוּף
יפה השיר, מריו
שולמית!
אם אני לא טועה, זו הפעם הראשונה שאת באה לבקר אצלי.
גם אם יקח לך עוד אלף יופי ואלף עצב עד שתבקרי שוב, אני אהיה
מחכה.
מכיון שאתם כבר ידידים אני מוסרת לו את ברכתי לשחר שהפציע למריו היקר ולשקט שמגיע לשחר החדש
מסרתי לו, מירי.
הוא מוסר תודה ושולח ד"ש.
🙂
מרגש מאוד!
את בעצמך!
ש"מ היקר
אתה הורג אותי ברכות!
שירתי,
את קוראת אותי ברכּות.
🙂
שחר
ואת השיר הזה
אגזור ואשמור
(ולמה כ"כ תמהת בשני הפוסטים האחרונים שלי? הרי זה "אותו דבר" רק שאצלי התאחר ב 20 שנה)
אני גָּזוּר עלייך, איריס.
(הבנתי. ועכשיו אני מאושר בשבילך שאת במקום הזה ולא במקום ההוא. מה שנכון לעכשיו – מנצח את כל מה שנכון לזמנים אחרים).
כמה חיוכים אתה רוצה, שחר אהוב?
כשאפסיק להסמיק, אוכל להשיב.
אתה יכול לעשות הפסקה אצלי. מוזמן
לכל מי שהגיב עד כה, תודה. התגובות מרגשות אותי. אני פשוט חייב לטוס לירושלים, ואשוב הלילה. ואז אשמח (אני מקווה) לקרוא את התגובות ולהגיב כראוי.
שבוע טוב!
אני כל הזמן מזדהה איתך, מה יהיה? אם כי כל יום אני אוהבת אותו יותר ,זה לא קרה ביום, נורא מבינה את התהליך.
שיר מקסים!
נעימה לי ההזדהות.
תודה.
שירים יפים ואמיצים, שחר-מריו, וכלל וכלל לא מגומגמים! לחיי הגופנפש שלך!
אומץ. צריך אומץ. ואז זה אמיץ.
והמון תודה, תמר!
ממש יופי של שיר בנאדם.
מי כתב אותו?
מי כתב?! שחר!!!
שחקר הרי אני מכיר את השיר
ונעים לקרא אותו שוב, כאן.
מי כתב?! שחר!!!
שחקר הרי אני מכיר את השיר
ונעים לקרא אותו שוב, כאן.
בבקשה תמחק את תגובותי המשולשות. לחצתי על "שלח" ויצא פי שלוש…
רני!!
אחת לכמה שנים או חודשים אתה מפציע. תמיד בהפתעה. כבוד!
ואיזה צירוף מקרים. אתמול הציגה חגית גרוסמן בבלוגהּ את שרון אולדז. והזכרתי תרגום שלך ל"סקס בלי אהבה".
ואם "סקס בלי אהבה", מסור ד"ש להוריך. הם עשו אותך?
:))))
נראה לך, יוסף, שאמחק את התגובה המוכפלת ומשולשת שלך? זה ממלא את החסר היוסף-עוזרי שלי בפוסטים אחרים.
אתה נשאר, ותודה שבאת ואהבת.
זה בהחלט עוזר, יוסף.
:)))
שחר-מריו -שייטב לך תמיד ! שיר יפה ,מרגש ,אמיתי!
תודה, ריקי.
אחלה ברכה נתת לי. ושייטב לנו תמיד.
שיר מקסים. צעיר, ואני מעיזה להגיד עם משהו ילדי מקסים, במיוחד בבית "ושחר התפההק לו…והוטב לי"
אהבתי מאוד גם את "אנה אפנה?" מול "אנא, אפנה". סיבוב נהדר.
תודה, לוסי.
תעזי, תעזי להגיד.
ילדי זה טוב, לא?
ילד , זה מעולה ! מחמאה אפילו.
ושחר התפהק בו, ומריו התפייט בו, איזה שיר מוצלח, קראתי שוב ושוב ולא שבעתי,לקחת את הכנות למקום של שירה אמיתית.
ואוו, חני, תודה.
אני מתפייט בתגובה שלך.
היי שחר
אנה מיפני אברח- משום מה מזכיר לי את יונה הנביא…
הגיבור בודד- אנא אפנה, אבד לו – הדבר שבשבילו שווה לחיות.
שחר אין ברירה – צריך לחיות
להתראות טובה
טובה, תודה.
השורה שלי היא ארמז ל"אנה מפניךָ אברח", פסוק מתוך תהלים קל"ט. (גיורא פישר יכול להעניק לנו כאן פוסט על הפרק היפה הזה).
אבל את צודקת. יונה הנביא גם ברח (הימה). הוא ברח מפני האל. אני ברחתי מסיבה אחרת.
אבל אני אוהב את הקישור שלך.
תודה.
ורצוי לחיות. למה צריך?
שחר-מריו, יפים הגמגומים האלה, ועל אף שהם מדברים ביניהם (במיוחד בשל הסיפא), כל אחד יכול לעמוד לעצמו. ומבין שניהם אהבתי במיוחד את השני. גם אם הרגשתי לא פעם שהגוף שלי נבדל ממני (ואף כתבתי), מעולם לא ניהלתי איתו דיאלוג כזה ישיר וכן. יפה מאוד ש
"בִּשְׁבִיל הָאָהֲבָה הַזּאת רָצִיתִי לִהְיוֹת/
אָדָם /טוֹב יוֹתֵר. "
מירה, תודה. כן, שני הקטעים מדברים בינהם. הם יכולים לעמוד בפני עצמם, והם גם יכולים להתאחד לכדי יחידה אחת (כפי שהיו במקור). ואולי עוד יתאחדו בסיבוב עריכה נוסף.
היכן כתבת על הגוף הנבדל ממך? כאן? תפני אותי.
שחר יקר, לא כאן. אחפש. אבל בכל מקרה, כאמור, מעולם לא היה לי את העוז לדבר אליו ועליו בכזה גילוי וישירות. תמיד זה התחבא מאחורי משהו אחר:)
עשית שולם עם הגוף בגיל 27.
ברכותיי !! יום גדול.
גם אם זה היה למשך כמה רגעים.
הגוף ממתין לנו בסבלנות כל החיים.
שנתייחס אליו, שנחזור אליו.
שנשיב לו אפילו קצת כגמולו.
הכתיבה שלך לפעמים מזכירה לי נתן זך,
ואני אוהבת.
תודה, רונית.
מצחיק מה שאת אומרת. בנעוריי (מה הבנתי בנעוריי?) סלדתי מנתן זך. לא הבנתי אותו. אני חושב שזה גם בגלל ה"זלזול" שלו בנתן אלתרמן, אהובי. אח"כ הבנתי שזך היה צריך להמעיט בערך אלתרמן כדי לצמוח בעצמו וכדי להצמיח משהו חדש. גם מטעמים נרקיסיסטיים. אח"כ התפייסתי עם השירה של זך. היום אני כבר מזכיר לך אותו (ומוחמא).
איך שהחיים מפתיעים.
פשוט מקסים (לי זה קרה אחרי גיל 30) אבל לעניין השיר פשוט יפה ורגיש וחושף.
תודה, אילנה.
מעניין איך שיש תזמון מתוזמר היטב לכולנו בקבלת עול מצוות או בטקסי בגרות (גיל 12 – בת מצווה, גיל 13 – בר מצווה) אבל החיבור הנכון לגוף – אם קורה – קורה לאנשים שונים בגילאים שונים. וזה עניין של חיבור בין גוף לנפש. קבלה. השלמה. וזה, הרי, אינדיבידואלי. 30 פלוס זה טוב, אילנה.
אוי, אני כל כך אוהב אותך…
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/hockney/hockney.shower-beverly-hills.jpg
הקישור הוא לציור של דייויד הוקני, כמובן.
"ושחר התפהק בו
ורוח מצמצה בו
ושמש התהלכה בו בעצמות"
זהו מעין רגע של מטמורפוזיס כשבגוף זורחת לפתע שמש ,וחשים בנוכחותו ,האם לא כך אנו מרגישים כשהגוף נעור לחיים בכוחה של הנשמה או הרוח, שהרי גוף כשהוא לעצמו מהו? חציר יבש!שיר יפה ועמוק ,שחר מריו ,ויש בו נשמה יתרה כמו כל שיריך
הוּא אַַף פַּעַם לא שָׁכַח לָשִּׂים
לֵב
שֶׁאֲנִי לא מַה
שֶׁקִּיוִויתִי
וְשַׁחַר הִתְפַּהֵק בּוֹ
וְרוּחַ מִצְמְצָה בּוֹ
וְנַחַל הִתְמַּתֵחַ בּוֹ
וְשֶׁמֶשׁ הִתְהַלְכָה לוֹ בַּעֲצָמוֹת.
וְהוּטַב לִי.
מאד מאד אהבתי את השורות האלה, שחר,
🙂
תודה, אורה.
בדיוק ככה, חנה.
והמילים שלך יפות וחודרות.
תודה!
אוי, יוסי, ואל תפסיק לאהוב.
אפילו שאני אוהב אותך יותר.
🙂
והציור של הוקני הולם. כ"כ הולם!
תודה.
אתה כותב כל כך יפה שחר.
(ומשום מה, ואני יודעת שזה
קצת רחוק, חשבתי על משה, אולי בגלל מניית השנים התנ"כית
או הגמגום, אולי ההתכחשות לאני האמיתי ואז ההכרה.
ולבסוף יש הרושם שגם אתה, כמוהו, רואה,
אבל רק מרחוק, את הארץ המובטחת.
שיר שנותן מילים לגוף המגומגם שרק בבגרותינו אפשר להשלים עמו- זמנית. שיר שחושף את הגמגום של הנפש ברהיטות נפלאה.
אסתי, יקירתי
אני יודע שאת עובדת על ספר חדש. ואני שמח שאת מוצאת זמן להציץ פה, ולהגיב. אני אוהב את התגובות שלך. תודה.
ואכן. היתה תקופה שהייתי 70% מילים ו – 30% מים. מאז עשיתי מקום לגוף.
שחר מריו הנסיך, זה מגמגם זה? זה רקוע בזהב! הראשון שבה את ליבי (וגופי) עד מאוד. (קבל שני תלתלים).
יעל, תלתלייך – זהב.
לקחתי, נסיכתי.
תודה!
סיגל, יקירתי
משה גדול עלי, נדמה לי, אבל את קוראת אותי נכון.
השיר הזה נכתב לפני "הנסיך הקטן", אבל בגלל משפט אחד, את יודעת, רציתי לדבר את הגוף.
כאילו כתבתי "כל-כך יפה" בשבילך.
שחר ידידי
גמגומך אוצר שופע.
אני שומע את הצעקה הבלתי נשמעת בשיר: מסוף העולם ועד סופו קולן הולך ואין הקול נשמע.
שירך שלך הולך מסוף העולם ועד סופו וקולך מרעיד אצלי מיתר.
משה,
תודה.
שמעתי על משה אחד שגמגם מול הר נייר לבן אבל בסופו של דבר קרע את הים והוציא מלים יפות מסלע.
אני אשתה לכבודו.
מקסים.
לפעמים צריך מילה אחת כדי לנשום לרווחה אחרי מונולוג כזה.
תודה, רותי.
יפה שחרמריו,
כתיבה קצת שונה ממה שהכרתי אצלך.
קצת יותר מתפזרת פחות מובנת לכלל ועם זאת עדיין יפה
גלית
תודה, גלית.
חסרת פה. אבל אני מבין את הצורך בפסק זמן. ולפעמים זה זרם החיים שלוקח אותנו לגדות שונות. איך אמרת? מתפזרים.
שתהיה לך שנה טובה יותר.
אהבת עצמנו קשה כנפתולי השאול של השירים הללו, ועד שחוצים את הדרך אליה, אנחנו נתונים או לא נתונים לחסדי אהבת אחרים; ואשרי הדובר שזכה לחבק חלקים רצויים בו, לעתים התשלום גבוה מדי כדי שהשמש תתהלך בעצמות, והקורא נכנס לרקמות שלך ומתמתח איתן – להגיד שהוטב לו כמו שהוטב לך, שחר מריו? ספק. חשתי בשלוליות חשודות בין התגובות.
תודה, לבנה.
באילו "שלוליות חשודות" הבחנת בין התגובות?
סרקתי אותן וכאן, בפוסט הזה, אין שלוליות כאלה (אם כי הם מרטיבים לי את הסלון לפעמים במים העכורים של אישיותם העלובה).
האם התכוונת לרני שחר, שזו לו הופעתו הראשונה בבלוגייה? רני שחר הוא חבר טוב מזה שבע שנים. אנחנו בקושי מתראים, אבל כשמתראים – אוהבים לעקוץ אחד את השני בכאילו "חוסר פרגון". זה סוג של הומור בין גברים. נשים לא יבינו.
הסירי דאגה, לבנה. הוא משלנו.
ואת שומרת ראש (באנגלית זה יותר מתאים לשיר – באדי-גארד) נפלאה!
התכוונתי לשלוליות רגשניות שנסחטו מעיני כמה מקוראיך. בלי שמות. ומי שרוצה לגזור ולא לשמור – כופין עליו
משמר מלכותי.
"שלולית חשודה" – אני חושב שזה אחד הכינויים היפים ביותר שנתת לי עד היום 🙂
להשתמע בקרוב
זה נחמד שאפשר לדעת לפי הטופוגרפיה והפיסוק מאיזה הברקה שלו המשורר מרוצה במיוחד.
זה מותנה, כמובן, בהיכרות.
יפה, איך שלא יהיה.
תודה? אני חושב…
ואני בעד היכרות. אני שחר ו/או מריו. נעים מאד. איך עושים היכרות עם ב.פ?
מעולה מה שאתה עושה פה בגוף ראשון
מתגופף עם המילים כאילו אין מחר…
דווקא יש…
לילה טוב לך שחר !
מתגופף זה טוב, עדי.
🙂
אגב, פגשתי את אשתך לפני שעה וחצי. (לא לדאוג. זה היה בערב שירה).
🙂
ולילה טוב גם לך. וד"ש לשמעון.