בננות - בלוגים / / באתם כאמנון בשעריי
הבלוג של לבנה
  • לבנה מושון

    ילידת תל אביב, בוגרת לימודי חינוך וגיאוגרפיה, עיתונאית, הוציאה לאור 41 ספרים לילדים ולנוער ושני רומנים, מספרת סיפורים. כותבת ביוגרפיות. נשואה ואמא. "בילדותי נחטפתי וגודלתי על ידי צוענים," סיפר משורר ידוע שהשתיה סיממה את חושיו. לא נחטפתי, לא אומצתי ולא גודלתי על ידי צוענים. כשנולדתי בין סתיו לחורף, בעיצומן של שנות הצנע, ביקש לקנות אותי זוג ניצולי שואה, ששוטט בין מיטות מחלקת היולדות, וגורש בצעקות; הבנתי שאני שווה משהו.  מאז לידתי אני רק מחכה לחורף שיבוא. רטוב, מלא גשם, כמה שיותר גשם; כי בגשם אני שמחה, יוצרת, הופכת עולם; ככל שאותו עולם הולך ונעשה  שחון, היובש והכמישה מצמקים אותי מבפנים. אין גרוע כמו קיץ מהביל למוח שמבקש לייצר. התחלתי את כתיבתי בעיתונות, ועברתי לספרות, את הראשונה אני סורגת בהנאה והשנייה - חוצבת בקרדום, וכך חולפים חיי, בין השורות, בין ילדיי, בין ילדי בית הספר שלהם אני מספרת את מילותיי.  

באתם כאמנון בשעריי

בָּאתֶם כְּאַמְנוֹן בִשְׁעָרַיי
מאת: לבנה מושון
אָמַרְתֶּם מִלִּים חוֹבְקוֹת, אָמַרְתֶּם שֶׁבָּאתֶם לְאֱהוֹב, הָלַכְתֶם סְחוֹר, זְרוֹעוֹתֵיכֶם הִרְחִיקוּ נְדוֹד, הִתְפָּתְלוּ בִּמִבוֹאוֹת עִירִי, אֵיבְרְכֶם תָּלְשּׁוּ פִּיסוֹת עוֹרִי, הִכְתִימוּ יְצוּעִי, עֵת נָחַה לְחֵיִּי עַל לְחֵייכֶם זִיפֵיכֶם חָרְצוּ מֵעַיי, עֵת שְׂפָתַיי דָּבְקוּ בְּשִׂפְתֵכֶם לְשֹׁונְכֶם הֵכִישָׁה ועוֹרְכֶם נָשַׁל, הָיִיתִי לַכֶם עַד כְּלוֹת, הָיִיתֶם בְּנֵי עָוְלָה, בָּאתֶם כְאַמְנוֹן בִּשָׁעָרַיי, הוּצִיאוּ זוֹ מְעָלַיי וְהָדֶלֶת סִגְרוּ בַּעָדָהּ.
אֲחִי אֲבְשָׁלֹום נִיחֵם, צָחַק, תִּעְתֵע בְּרוֹאָיו,
עִם הָעוֹרְבִים נִיקֵּר בַּחָג פֵּירוּרֵי לִבְכֶם הָחַי.
רָאשֵיכֶם עַל החוֹמָה תָּלַה לְעֵינַיי וְאֵין דַּי,
וַאֲנִי בְּחַדְרִי אוֹי אֲחִי, מָה לִי בְּחַיי.      
 

10 תגובות

  1. טובה גרטנר

    השיר נודע, פוגע, משאיר עםהפחד מפני החיים…
    כי החיים לוקחים לפעמים יותר מידי
    להתראות טובה

  2. קשה מנשוא, לבנה

    בוודאי מושפע ממראות הימים האלה

  3. לבנה
    איזה קול חזק נתת לתמר
    יופי של שיר

    • כן, ריקי, שמעת נכון. תמיד אהבתי את תמר, והד קולה היה רפה מדי. לא הבנתי אף פעם את הברוטליות מבית,ואיך קורה שאתה חי עם האויב מתחת לאותו גג.

  4. יש כוח רטורי גדול ליצירה הזו, אם כי אני מוכרח להודות שאני לא מצליח "לעשות סדר" בענינים ובדימויים בהכירי את הסיפור המקראי.
    אבל מי אמר שחייבים?

    • לגיורא, לא טעית. מודה, אכן שעבדתי את פרטי ההיסטוריה לסדר משלי, ומודה לך על הקריאה.

  5. הפנייה היא לכל האמנונים למיניהם, אם הבנתי נכון. "אוי אחי", כל הכאב בשתי המלים הקטנות.

© כל הזכויות שמורות ללבנה מושון