בננות - בלוגים / / אני לא יפנית, לא מורקמי-סאן
הבלוג של לבנה
  • לבנה מושון

    ילידת תל אביב, בוגרת לימודי חינוך וגיאוגרפיה, עיתונאית, הוציאה לאור 41 ספרים לילדים ולנוער ושני רומנים, מספרת סיפורים. כותבת ביוגרפיות. נשואה ואמא. "בילדותי נחטפתי וגודלתי על ידי צוענים," סיפר משורר ידוע שהשתיה סיממה את חושיו. לא נחטפתי, לא אומצתי ולא גודלתי על ידי צוענים. כשנולדתי בין סתיו לחורף, בעיצומן של שנות הצנע, ביקש לקנות אותי זוג ניצולי שואה, ששוטט בין מיטות מחלקת היולדות, וגורש בצעקות; הבנתי שאני שווה משהו.  מאז לידתי אני רק מחכה לחורף שיבוא. רטוב, מלא גשם, כמה שיותר גשם; כי בגשם אני שמחה, יוצרת, הופכת עולם; ככל שאותו עולם הולך ונעשה  שחון, היובש והכמישה מצמקים אותי מבפנים. אין גרוע כמו קיץ מהביל למוח שמבקש לייצר. התחלתי את כתיבתי בעיתונות, ועברתי לספרות, את הראשונה אני סורגת בהנאה והשנייה - חוצבת בקרדום, וכך חולפים חיי, בין השורות, בין ילדיי, בין ילדי בית הספר שלהם אני מספרת את מילותיי.  

אני לא יפנית, לא מורקמי-סאן

 

Normal
0

false
false
false

EN-US
X-NONE
HE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

 

לבנה מושון

אחת מההלקאות העצמיות הברוכות שלי הייתה מאז ומתמיד היעדר משמעת עצמית לכתיבה. כשהיו צאצאיי קטנים הסתתרתי לא אחת מאחוריהם כתירוץ מדוע קשה לי להתפנות מספיק, למרות שהתפניתי לכתיבה ובן זוגי סייע כמידת אורך נשימתו – אולם אף פעם לא התפניתי כמו שצריך. אם אודה על האמת, גם לפני נישואיי לא התפניתי כמו שצריך . ובכלל, אף פעם בחיי לא התפניתי לכתיבה כמו שצריך. מאז ומתמיד היו לי סכסוכים אתה, ללא קשר עם מציאות חיי. אחר כך נוסף התירוץ של "השתתפות בפרנסת הבית" והייתי צריכה להחליט באיזו דרגת עוני רצוי להעמיד את משפחתי (מבלי לצאת למחאת אוהלים).

הגיע הזמן לומר, אין לי משמעת יפנית. ומה הקשר? ההרהורים האלה עלו בלבי בעקבות קריאת ספרו של הרוקי מורקמי "על מה אני מדבר כשאני מדבר על ריצה" (הוצ' כתר) שקראתי במספר שעות הקיץ. אני חייבת להתוודות, שחרף פרסומו כסופר מדהים ("יער נורבגי"), וגם לאחר בקורו בירושלים ב-2009, לא קראתי שום ספר משלו, ולא אכנס לפרטים מדוע לא. ספרו על הריצה נפל לידי, ולאחר שהבנתי ממבט ראשון שמדובר בספר אישי-אוטוביוגרפי (מצומצם) בלעתי אותו. מדובר בספר פשוט, ישיר, לא יומרני, עם תובנות חיים קטנטנות, חף ממיצגי שווא והצטעצעות ספרותית, ספר שבכל שורה שבו ניתן לחוש במבוכה ובביישנות של מורקמי סאן לכתוב על עצמו בגוף ראשון. את הספר הוא הקדיש לדיבוק שלו הקשור בריצה למרחקים ("אם תהיה לי מצבה ואוכל לבחור את המלים, אבקש שיהיה כתוב :סופר ואצן"). מורקמי למד באוניברסיטה (בגיל 33) וניהל יחד עם אשתו מסעדה, והיה חרד לכל חגורת שומן שצמחה על מותניו. הוא התחיל לרוץ יום אחד באופן עקבי ומסודר, והוא מסביר יפה מדוע הוא לא מוותר לעצמו על ריצה אפילו לא ליום אחד, להוציא ימים של גשמי זלעפות. בספר הוא מתאר את המרחקים שהוא גומא באימונים ביום, בשבוע, בחודש (360 ק"מ), את השתתפותו ב-26 מרתונים  (42.195 ק"מ)  וטריאתלונים, ההישגים והביזיונות (במונחים שלו), מסכת עצומה של עבודה קשה, ייסורים, עקשנות, בלי הנחות, בלי ויתורים. סיימתי את הספר עם כאבי שרירים ברגליים וחולשה בפיקות הברכיים – ואני מצהירה שהפעם האחרונה שיצאתי להליכה הייתה לפני שנתיים, כי אני עצלנית וספורט משעמם אותי לעייפה.  

אבל זה לא מה שרציתי לספר. חרף פרטנות היתר של מורקמי – הכנות לריצה, הצטיידות, אימונים, הרהורים, ריצה אל הריק האין סופי, מהמורות הדרך, העליות הקשות, מורדות הייאוש, המאבק הפנימי והחיצוני, תיאורי מזג האוויר, התמקדות בכיווני הרוח המלטפת את העור בחמימות או בקרירות צורבת, תיאורי הנוף הטבעי והאנושי (מאוד פיוטי), מורקמי כותב בעצם על משהו אחר. הוא כותב על משמעת, אותה משמעת נוקשה שמאפשרת לו לשבת ולכתוב שעות על שעות ברציפות ולהפיק הנאה וניחומים מעליות ומורדות של פיתולי עלילה ודמויות. ההיקש הזה לא סר מעיניי לאורכו של הספר, ומורקמי נוגע בו נגיעות לא מודעות. ההתמסרות שלו לריצה בעצם מפענחת את סודות הכתיבה שלו – לקחת משהו אחד ולהתמקד בו היטב, עד הסוף, בשיניים. הוא מכר את המסעדה שלו, שבדי עמל הצליח להביא אותה לשגשוג (בעצמו בישל, הגיש, ניקה, ניהל חשבוניות עד צאת הנשמה וכו', למרות שעדיין היה נתון בהחזר חובות והתעקש לא לתת אותה לניהול של זר בזמן שהוא כותב בבית) כי התמסרות היא לעשות משהו אחד ולעשות אותו טוב. את ספרו הראשון החליט לכתוב ביום בהיר אחד, כמו שהחליט לצאת לריצה ביום סגריר אחד. ואת שניהם הוא ממשיך ומבצע ברצינות תהומית עד היום.

ואני לא  יפנית, או לחילופין, לא מורקמי סאן.

 

 

13 תגובות

  1. לבנה היקרה, קראתי בעניין רב מה שכתבת כאן, ואם יורשה להשיא לך עצה אז הנה קחי אותה כמתנה (אם לא תרצי תחזירי בחשאי לחנות). מה שכתבת כאן זוהי אנלוגיה לכל תחום מתחומי חיינו – אבל קודם כול לטבענו הייחודי והחד פעמי. יש לנו – כלומר, אעיד על עצמי קודם כול – נטייה (בעצם היתה לי, נפטרתי ממנה) לנסות לתהות מי ומה אני על ידי השוואות לאחרים. ותמיד איכשהו יצאתי נפסדת, לא בסדר, מקולקלת, וזה מה זה עשה? שיתק אותי עוד ידי ב"ליקויי" לכאורה. עד שהבנתי את העיקר לכל אחד המסע הפרטי שלו ועיקרו ללמוד מיהו ומהו בלי השוואות לאיש. קודם כול זה מפחית את רף התסכול באחת – ואני למשל למדתי שהאסכולה שגורסת שתסכול מזין את הדחף לפעול אותי התסכול דווקא יכול לשתק. ומכאן הלאה והלאה. לא צריך להרחיב עד היפני. יש לנו כאן בארנו הקטנה יוצרים נכבדים שרוב חייהם "זכו" להתייחד אך ורק עם כתיבת יצירותיהם (אגב רובם ככולם גברים…). לא בהכרח מה שטוב להם, טוב גם לך. נדמה לי שלפני שנים רבות כתבתי ביקורת אוהדת על ספרך. והנה אנחנו כאן – ועדיין כותבות! אז מה זה אומר? שעשינו זאת בדרכנו, בקצב שלנו שמייבב קשות – למה אנחנו לא מקבלים את קיומו כפי שהוא… ובאהבה, עצמית קודם כול.

    • היי ענת, כדי להשיב לך כמו שצריך אני צריכה לפרוש לך את מבנה החשיבה הנוקשה שלי, שאינו מרוצה ואינו מסתפק, וקבלה עצמית היא לוקסוס של השפויים. מה יעשה מי שנמצא על קו התפר? ולעניין הספורט, אלף פעמים ניסיתי להכניס את חיי לסדר יום מובנה, שכולל ספורט, ואיכשהו אני מוצאת את עצמי חזרה בהיעדר סדר ושאינו כולל ספורט. בן זוגי איים עלי, שאם אני חפצה בקיומו בחיים עלי להסכים לרכישת הליכון,נכנעתי לאחר שלוש שנים של עמידה על רגליי האחוריות,הכנסנו הביתה "כיפת ברזל", הליכון הכי גדול והכי משוכלל, עליתי עליו פעם אחת וקיבלתי כאב ראש, ניסיתי גם לקרוא תוך כדי הליכה, זה הרע את המצב, בן זוגי היום מלטף אותו פעם בחודש וחצי; אני מתנחמת שילדיי עושים בו שימוש. אשמח להתוודע לשיטה מרתקת יותר. תודה על תגובותייך.

      • הליכון בבית הוא אכן מפגע סביבתי ונפשי אם לא נעשה בו שימוש לפחות פעם בשבוע. מומלץ לבחור מוזיקה אהובה, אסור לקרוא תוך כדי – אפשר בהחלט לשבור רגל. ועד שאפרסם את הפוסט האלטרנטיבי תוכלי לבנה להכין שיעורי בית, קורס הכנה בלימוד השיטה ולו על ידי מה שכולנו מיומנים בו – קריאה. אגב אני לא קוראת אלא פשוט מנסה על גופי… לחצי בגוגל אילן לב המכונה הלוחש לגידים. שיטה מעולה לאנטי ספרטיביות שאוהבים לנוח בזמן שמישהו אחר עושה למענם את העבודה – תחזוקת גוף וגם… נפש. אני בזכות ענת אפילו חוללתי נס… המשך יבוא. עקבי אחרי, את ובן זוגך המבקש אריכות ימים ובצדק.

  2. קודם כל מדהים תזמונם של שלושה פוסטים כאן שענינם ריצה הליכה או בקיצור ספורט
    מה היה אומר על זה יונג
    שמעתי על הספר חתני (בעלה של בתי)קרא אותו והמליץ בפני
    נכון צריכה להיות משמעת אבל עם מה שנקרא משמעות ואצלי דווקא הספורט יוצר גריה לכתיבה ואחריו באה המשמעת הרותמת אותי לכסא לכתיבת הפרק
    צריך גם לנשום בתוך המשמעת
    אני מסכימה לגבי ההתמקדות אבל לא במשמעות של ניתוק משאר העיסוקים הם אלה המזינים את כתיבתי
    אהבתי את הפוסם ושמחה לראותך כאן שוב
    מצטרפת לענת כל אחד וצבעו ומשמעתו העיקר התוצר הסופי, מי אמר שאנחנו בקו ייצור מהיר
    אני לא מתה על האופי היפני
    רק על היופי שלהם

    • אוי מרוב שהסתבכתי עם מהויות החיים שכחתי את מה שהוציא אותי לדרך התגובה – עניין הספורט שתקף את המטע. בהחלט רוח ספורטיבית מפתיעה לחום הזה. אגב, אישי, כמו בשבילך לבנה גם בשבילי ספורט הוא מוקצה מחמת מיאוס ושעמום. אני ממש אחוזת קנאה בחנה ובגיורא שמסוגלים ללכת עד ההליכון במכון הכושר. אבל כיוון שגם אני שוכנעתי ככלות כך וכך שנים ובעל כורחי שנפש בריאה בגוף בריא אז נשלחה אלי שיטת שימור הגוף שמתאימה לי בול. אחרי שמעניקת הטיפול הגופני המיוחד שלי תחזור מחול קצר אפרסם פוסט מיוחד לכבודה ולכבוד השיטה (שהומצאה על ידי המורה שלה), וזאת כדי שכל העצלים ושונאי ההליכונים והריצות למיניהם יוכלו לרוץ אליה (ענת שמה) או לנסוע במכונית.

    • לחנה, גם מורקמי מוצא משמעות והקשרים בין הריצה לכתיבה, והוא מנסח זאת מאוד צלול בספרו. את סוגיית המשמעת אני (לעצמי) זיהיתי ובודדתי ממכלול תובנותיו, כי מה שנראה לו טבעי ומובן- ואני סבורה שגם מוטבע בחינוכו – איננו זורם כך אצלי. אם הספורט מאתגר אצלך את הכתיבה ומעשיר את הגירוי, אשרייך.כי אצלי אתגר הכתיבה בא ממצב של מאוהבות, התרוממות רוח, לא חשוב במי או במה או ממה. באשר לאופי היפני, אני מניחה שהדוגמטיות שבו מרתיעה. מקווה לפגוש אותך בקרוב, לאחר שאסגור עוד כמה עניינים אצלי.

      • היי לבנה
        לא הספורט כספורט מענין אותי אני לא אתלטית עולם , אלא כמובן לאותו סם טבעי שהוא מוציא ממני – האדרנלין שגורם לי אותה רוממות רוח עליה כתבת
        ונפגש בעזרת השם
        בטח
        בוקר של יום נפלא לך

  3. הי לבנה, כל מה שקראתי אצל מורקמי, יש בו פנטזיה, או משהו סוראליסטי, לא קראתי על הספורט בחייו, אבל אבותינו כבר קשרו בין גוף לנפש, הספורט מכניס אדרנלין לגוף אנרגיה שמכריחה אותך לעשות איתה משהו, לפעול, לחשוב, גם בשבילי זה עונש, אבל התנוונות הגוף מרוב בטלה, מקצרת את החיים, וזה אומר שפחות ספרים ייצאו לאור. :)אז צריך לזוז, מענין מהי השיטה שלך ענת, איך לעשות ספורט בלי להתענות.

    • תקלידי בגוגל אילן לב. ועל חוויתי האישית אצל תלמידתו ענת בעוד שבועיים כאן. ניפגש בעזרת השם, ואפילו לא צריך טרנינג, אלא סתם בגד נוח. התחלה מבטיחה, לא?

    • כל מה שתגידי, אורה, יהיה נכון והגיוני לדרך חיים בריאה, אבל לא יצלח להפוך אותי לעושת ספורט נחושה. מפחידים אותי – ובו בעת מפעימים אותי – אנשים שנחישותם קשורה במאמץ, בקושי גופני על גבול הסבל. ועוד לא דיברנו על אלמנט נוסף שיושב בהיקש שבין ריצה למרחקים גדולים ובין כתיבת רומאנים ארוכי נשימה( וזו גם תשובה לפולמוס שהתנהל כאן בסוגיית ההבדל בין כתיבת שירים לכתיבת פרוזה).הבדידות והלבדיות שלא נגמרות.
      ולענת,נחפש גם את אילן לב.

  4. לבנה, קודם כל אני לא עצלנית, אבל שונאת ספורט וממציאה תירוצים מקוריים מאוד בכל פעם למה לא ולא מצליחה למצוא למה כן…אז אנחנו מיישרות קו בדבר הזה.
    אני משאירה את המשמעת לדברים שאני ממש מוכרחה מתוך אהבה לעשות ובכל זאת קשה מאוד להביא את עצמי להתחלה של עבודה חדשה. אבל מרגע שמכניסה את הרגל במים, אני שם ( מנסה לא לטבוע).
    מאוד יפה מה שכתבת ומזדהה עם כל מילה.
    גם אני לא יפנית…
    (וממש לא מבינה את ההנאה מספורט, גם לא מתקיימת אצלי אותה התעלות אנדורפינית, אדרנלינית או כל שם מדעי שלא יהיה. אחרי ספורט יש רק עייפות תהומית)

    • לבנה מושון

      היי לוסי, אני אוהבת חשיפות שלא משאירות אותי לבד בשנאות שלי.
      טוב, מצדי, אני מזדהה עמוקות עם הקביעה – קשה לי להביא את עצמי להתחלה של עבודה חדשה… זה כל כך מוכר, חוסר האונים, התקפי "עשיית הסדר" למיניהם על השולחן ובמגירות, הסתובבות סביב הזנב, בהיה, טעיה, התפנות לחיסול סידורים בלתי נחשבים (בנק, טלפונים), בקיצור ניקוי שולחן כפייתי עד לעשיית הצעד הראשון. שמעתי את התיאורים האלה מהרבה אנשים שעוסקים ביצירה. שבת שלום.

  5. האתר מסגריה בירושלים מספק מגוון פתרונות ומענה עבור עבודות האלומיניום, כאשר אנחנו מתמחים ב- מעקות למרפסת, שער כניסה לבית, סורגים לחלונות ועוד …
    עבודתנו הענפה בשוק כוללת ביצוע עבודות בבתים פרטים, משרדים וכלה בחנויות, אולמות אירועים, ומלונות.

    טל': 072-2442674

    אתר העסק: http://xn--5dbbgfrcbxkb7a4fep.co.il/

© כל הזכויות שמורות ללבנה מושון