מאת לבנה מושון
ביקרתי בבית אנשים. שקעתי בשיחת חולין עם בת שיחי. עיני נמשכה רחוק אל החלון בפינת האוכל. על צמד חישוקים שהשתלשל מהמשקוף עמדה ציפור דוממת. לפתע ניפחה נוצותיה והתנועעה. הייתי מופתעת. שאלתי אם אני רואה נכונה. כן, נעניתי, הציפור חיה, זה תוכי. שאלתי: מדוע הוא מחוץ לכלוב? האם לא יחמוק וימלט מהדלת? כן, קיימת סכנה, נאמר לי. בכל פעם שדלת היציאה נפתחת, כולם במתח. הנכנס מתבקש לסגור מיד. בעלת הבית מאוהבת בתוכי נואשות. הוא יושב על כתפה בעוד היא עובדת במטבח. הוא יושב על כתף הילד כשהוא סועד את ארוחתו. הוא מלווה אותו לחדרו ומכין איתו שיעורים. בשנה שעברה נמלט כבר תוכי אחד וציער את כולם. הוא לא חזר יותר. התוכי הזה לעומתו יכול להרחיק עוף רק מקצה החדר לקצהו השני ולא יותר.
אנחנו קוצצים את כנפיו, הוסיפה בעלת הבית כלאחר יד, עכשיו הנוצות התארכו וצריך שוב לקצוץ, סיפרה.
בהיתי בה משותקת. קוצצים? כנפיים? התחלחלתי.
שילבתי זרועות. התחלתי לטייל רחוק בדמיוני ומרגע לרגע התעגלו המלים התחשקו והתמלכדו . חשתי מחנק.
אילו אהבת אותי האם היית קוצץ את כנפיי…
על זה ממש כתבה חנה טואג בשיר היפה שלה:
http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=223&itemID=20330#post20330
תודה על ההפנייה, אני חשבתי שחנה כותבת דימויים, פעם ראשונה ששמעתי שמישהו קוצץ כנפיים לחיית מחמד, המציאות נראתה לי הזויה.
היי לבנה ,הפוסט הזה שלך משלים בפרוזה מה שהעליתי בפוסט האחרון שלי בשירה- על התוכיה שברחה
נכון כדי למנוע בריחה של צפורים מהכלוב ,קוצצים להן את הכנפיים ,גם בעיני זה נשמע אכזרי ,אני לעולם לא אעשה זאת לצפור
אבל מצד שני האם כל הרעיון הזה של חיות מחמד ואילופן לא אכזרי ? הרי איזה חיים בחוץ נועדו לחית המחמד לאחר אילופה ,חתול בית לא יסכין לעולם לחיי הרחוב אם יפקירו אותו בעליו וצפור מחמד מיד תטרף לכשתעוף מהכלוב התאכזרנו לטבע כשהתחלנו לביית אותו ועל כבר כתב רוסו במאה השבע עשרה
סליחה במאה- ה18
וכך הוא כתב בפתח ספרו "אמיל":הכל יוצא טוב מתחת ידיו של בורא עולם , הכל מתנוון בין ידיו של האדם" ויחסו של האדם לטבע בכלל זה
חנה, השאלה שלי היא פרקטית כשם שהיא פילוסופית: האם כך נראית אהבה ליצור חי? הגברת שיכנעה אותי באמת במסירותה לעוף החמוד, אבל באוזניי צלצלה הסתירה. אינני יודעת מה חמור יותר, להחזיק תוכי בכלוב, או חופשי בחדר במחיר קיצוץ כנפיו? מצד שלישי, גם יפי הנפש רוצים לגעת מקרוב ולחיות עם חיית מחמד בבית. אולי צריך להגדיר מחדש את סוגיית "ההתאכזרות".
חיה בכלוב (גם בית בלי זכות יציאה הוא כלוב) קצוצת כנפיים או לא, זה אכזרי. של מי בכלל הרעיון להחזיק ציפור, סמל של חופש, בכלוב?
אם כך נלך הלאה. יש לנו בבית כלבה. היא מסתובבת חופשי, אולם אינה רשאית לצאת לבדה החוצה, אלא בקשירה ובליווי, כי כל חתול טיפשי יקפיץ אותה לכביש. חייה יקרים. היא מטופלת כהלכה, יש לה מיטה, מזון, חימום בחורף, קירור בקיץ, היא עטופה ונאהבת. אילו הייתה ברחוב היו חייה אומללים.צודק מי שאמר, שמרגע שהחיות התבייתו, אי אפשר להחזיר את הגלגל. תודה רקפת.
בס"ד
דייג אוהב דגים?
בס"ד
וברצינות:כאשר אנו משתמשים במשהוא,אנחנו לא אוהבים אותו.במקום שאנחנו צריכים משהו מזולתנו,שם אנחנו לא יכולים לאהוב אותו.כי זו אהבה התלויה בדבר.
דייג אינו אוהב דגים, הוא סוחר בהם.
תודה, איריס.
אני שמעתי על תופעת קיצוץ הכנפיים לפני שנים אחדות עת הגיע תלמיד שלי לכיתה עם תוכי אפור על כתפו. זה באמת החריד אותי אבל הוא שכנע אותי שהוא בא למעשה הזה מאהבה…
לאהבה פנים רבות !
תודה, ריקי, אני עדיין תוהה.
לבנה הי,
בעיניי סיפורך מנהיר את הקושי (המטאפיזי?) והוא שאהבתנו בהכרח מגבילה את מושא אהבתנו — הלא כך?
קראתי ונלכדתי…
תודה — צדוק
כן, מן הסתם, האהבה מטבעה מגבילה את מושא האהבה, ולכן הרבה פעמים היא חסרת נשימה.
תודה על תגובתך,
לבנה
ויש הקוצצים לחתול ציפורניים ולכלבים זנב…ויש עיקור וסירוס…
כמו שריקי כתבה: האהבה פנים רבות לה. וגם בין אוהבים יש לפעמים הגבלות וסייגים, הגנות ומשמורות…
הבעיה היא שבבני אדם אפשר להגיד שאולי יש הסכמות. ופה הציפור לא בחרה, איזו זכות יש לנו לקבוע לה? מדובר פה בהטלת מומ פיזי.