בננות - בלוגים / / סתם ילדה, סתם גדר
הבלוג של לבנה
  • לבנה מושון

    ילידת תל אביב, בוגרת לימודי חינוך וגיאוגרפיה, עיתונאית, הוציאה לאור 41 ספרים לילדים ולנוער ושני רומנים, מספרת סיפורים. כותבת ביוגרפיות. נשואה ואמא. "בילדותי נחטפתי וגודלתי על ידי צוענים," סיפר משורר ידוע שהשתיה סיממה את חושיו. לא נחטפתי, לא אומצתי ולא גודלתי על ידי צוענים. כשנולדתי בין סתיו לחורף, בעיצומן של שנות הצנע, ביקש לקנות אותי זוג ניצולי שואה, ששוטט בין מיטות מחלקת היולדות, וגורש בצעקות; הבנתי שאני שווה משהו.  מאז לידתי אני רק מחכה לחורף שיבוא. רטוב, מלא גשם, כמה שיותר גשם; כי בגשם אני שמחה, יוצרת, הופכת עולם; ככל שאותו עולם הולך ונעשה  שחון, היובש והכמישה מצמקים אותי מבפנים. אין גרוע כמו קיץ מהביל למוח שמבקש לייצר. התחלתי את כתיבתי בעיתונות, ועברתי לספרות, את הראשונה אני סורגת בהנאה והשנייה - חוצבת בקרדום, וכך חולפים חיי, בין השורות, בין ילדיי, בין ילדי בית הספר שלהם אני מספרת את מילותיי.  

סתם ילדה, סתם גדר

סתם ילדה, סתם גדר
מאת: לבנה מושון
אל תיתן לי להיסחף אחר המיותר. אל תדבר, אף לא מילה. אני מסתדרת. אספר מהתחלה, תקשיב לעיקר. תקשיב טוב טוב, אנחנו לא לבד. זו אני שהעדתי על הילדה שרצה לאורך הגדר המפרידה, צעקה וצעקה,
לְבָנָה, קחי, הבאתי לך.
קחי איצטרובל, לְבָנָה, קטפתי לך.
קחי אֶבֶן, מצאתי לך,
קחי אלבום, ציירתי לך,
חכי רק מעט… לְ-בָ-נָ-ה…
בחיי שכך קרה. מבעד לקסמי הברזל יד קטנה נשלחה. ואני פירשתי לתומי מהמרפסת, מהגג, איזה מרחק. מאוחר ובזמן ראיתי איך הצטמררו קרביך וקליפת לבך זעה כחוטים ביום סערה, מאוחר ובזמן ראיתי את הנקודה בגרונך שעלתה וירדה.
שכה אחייה, מראשךָ הנד ומהווריד שפעם בצוואר הבנתי מאוחר, יותר מאוחר ממאוחר, שאולי חשבת, אך לא אמרת, ואם לא חשבת, טוב שכך.
לא הייתה זו הילדה, ולא הגדר – היינו אני ואתה והידיעה, שעוד מעט תלך מן הסתם, מישהי אחרת תרוץ-ותרוץ, תצעק-ותצעק, לאורך שׂבכת הלב הסדוקה.  
ומי יגיש איצטרובל?… אני? אתה?
 

8 תגובות

  1. ל- ב- נ- ה ל-ב-נ-ה צביטה ב ל-ב (נה)
    חושבת שהבנתי וזה כה תמים ,מרגש ובלתי אפשרי
    ("איפה הם הימים שלא ישווובו עודדדד"…)

  2. חני ליבנה

    נפלא!

  3. לבנה, הסיפורים שלך תמיד מטרידים אותי (לחיוב, כמובן) לאחר שאני קוראת אותם, לפעמים ימים, אני שוב נזכרת בהם והופכת בראשי מה כתבת ולמה כך ולא אחרת. כך יהיה גם הפעם. אז תודה.

    • גם אני מוטרדת מהם, וכדי לנוח אני מניחה אותם על הדף ומניחה שהם ימצאו את דרכם, והולכת הלאה לטירדה הבאה. ואם את מרמזת להיעדר מידע, גם אני לא יודעת יותר. ותודה על התייחסותך.

© כל הזכויות שמורות ללבנה מושון