בננות - בלוגים / / חוק הזרם הממלכתי המשולב
חוה פנחס כהן
  • חוה פנחס כהן

    ילידת יפו, בת למשפחה קומוניסטית ממוצא בולגרי. גדלה ברמת החי"ל. בגיל 8 התייתמה מאביה שנהרג בתאונת עבודה. עברה לגור ברמת-אביב ולמדה בבית הספר התיכון ''אליאנס''. בגיל 16 החלה בתהליך התקרבות לעולם היהדות. אחר שירות צבאי כמורה-חיילת למדה ספרות עברית ותולדות האומנות באוניברסיטה העברית בירושלים. בו בזמן למדה וקבלה תעודת הוראה ממכון "כרם" לחינוך יהודי הומניסטי. לאחר לימודיה, נישאה ליוסי ונולדו להם ארבע בנות. ב-1982 עברה המשפחה להתנחלות ענתות באזור ואדי קלט וכעבור ארבע שנים יצאה מטעם מחלקת הנוער והחלוץ של הסוכנות לשליחות של שנתיים בארצות הברית. עם שובם ארצה השתקעו והתבססו ברחובות. ב-1995 חלה בעלה ונפטר כעבור שנתיים. עם מותו, חזרה המשפחה לירושלים. חוה למדה בבית המדרש "אלול", התחילה ללמוד בבית המדרש "בבלי ירושלמי" ולמדה במכון הרטמן. מאז 1989 עורכת את כתב-העת לתרבות יהודית "דימוי". בנוסף על כך מלמדת ספרות והבעה בכתב בבתי-ספר תיכוניים ובמכללות, מרצה באוניברסיטאות בר-אילן ובן-גוריון, מנחה סדנאות שירה, חוקרת-עמיתה במכונים שונים ופעילות ציבורית נרחבת. זכתה בפרס ביכורים ע"ש ירוחם לוריא על ספרה "הצבע בעיקר". בתשנ"ה זכתה בפרס ראש הממשלה, ב-1998 זכה ספרה "נהר ושכחה" בפרס אקו"ם לשירה וב-2002 זכתה בפרס אלתרמן לשירה. ספריה: הצבע בעיקר (תל-אביב : עם עובד, תשנ"א 1990) מסע איילה (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 1994) נהר ושכחה : שירים, 1994־1997 : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 1998) <עריכה, לאה שניר> שירי אורפאה : 1998־1999 : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2000) <עריכה, לאה שניר> משיח : שירים על מה ששח לי מנחם אהובי (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2003) <רישומים, מרים גמבורד> הגנן, הכלבתא והשרמוטה : על הצורך האינסופי לתקוע מסמרים בקרסוליו של אלוהים (טריפטיך) (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2006)

חוק הזרם הממלכתי המשולב

אושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית חוק הקמת הזרם החמישי בחינוך – "הזרם הממלכתי המשלב הדתי-חילוני"

הידיעה הצנועה הזאת, היא אחד ביטויים ל"שריטה" הקשה של בני דורי, בני דור מלחמת יום הכיפורים. במשך רוב שנות חיי מאז הצתיכון, היתי חלק מקבוצה לא מבוטלת של אנשים שחשו אי נחת מהתרגום הפוליטי שעשתה החברה הישראלית למושג "יהדות" וללמושגים: "דתי" ו"חילוני" . אני שייכת לאותם אנשים המגעגעים יום יום לתכנים ולעולם היהודי העשיר ביותר בשפה, בלימוד, בספרות ובתרבות עשירה ומשתרעת על פני מאות ואלפי שנים שהביטוי הראשווני שלה הוא בעברית ובטקסטים שירשנו. השאלה מהו ה"פרקטיס" של היהדות ומהי מידת המחוייבות לאורח החיים היא שאלה מאד אישית בעיני, בעוד שבחברההישראלית שאלה זאת, מתורגמת בצורה סוציולוגית או פוליטית. 
כאשר הקמתי עם אישי משפחה והיה עלי לבחור מסגרת לימודית לבנותי, לא היתה שום מסגרת המתאימה להשקפת עולמנו, ולשילוב אותו אנו חיים בין מחוייבות ליהדות ולבית היהודי לבין התרבות הישראלית על ביטוייה ה"חילוניים". לפיכך, שלחנו את בנותינו לבתי ספר שלא הלמו את השקפתנו והדסוננס חדר ללכל רגע בחיים. נאבקנו לטובת השינוי, עבר דור ועברו שניים ושלושה, בנותי כבר לא זכו לשינוי שהתבקש כאן לפני ארבעים שנה , אני חשתי החמצה וצער רב. 
אבל, הנה , אולי, הצעת החוק שאושרה יש בה תקווה לשינוי ולמקום לאנשים שאינם מתאימים להגדרה הסוציו תרבותית שהפוליטיקה הישראלית הקרתנית, כופה על אזרחיה. אולי.

13 תגובות

  1. ידיד מנעורייך

    אכן סוף סוף ינתן פתחון פה גם ל"דתיים לייט".

    תחשבי קדימה – זה יכול להתאים גם לנכדים/ות.

    ((-;

    • המחיר ששילמנו גבוה מדי והנשימה שלי קצרה מדי. אני חכה לדור שיפריד בין הפוליטי למהותי, או שהמהותי יוליך את הפוליטי ולא, הפוך.

      • מהו בדיוק המחיר ששילמת אולי תפרטי?

        • חוה פנחס-כהן

          נתחיל מהעובדה הפשוטה שאין ולא היו בתי ספר תואמים את החינוך בבית שלי ובבתים רבים שהם מסורתיים מטבעם, אך אינם שייכים לסקטורים דתיים מבחינה פוליטית או סוציולוגית. בעובדה שאצלנו בבית כמו בבתים אחרים של בני דורי, יש מקום לחיים יהודיים מחייבים ועשירים ואין סתירה עם התרבות הישראלית החילונית ועוד.

          • מיכל ברגמן

            אני מהילדים האלה שהפער בין בית ההורים לבין המורות החרדיות בממ"ד (וגם הלא חרדיות, בעצם)היה בלתי ניתן לגישור.
            הילדים שלי לומדים באחד מביה"ס שיכנסו לזרם הזה – מבחינה חברתית והבניית הזהות זהו תהליך מופלא ומרגש ונכון.
            מבחינת התכנים עדיין יש הרבה מה לעשות. השמרנות ממשיכה – אמנם מצבה טוב מזה שבביה"ס הדתיים (שעוד מעט יפרידו את הילדים בשלב הפגיה) וגם מזה שבחילוניים, אך קשה לגשר בין מי שעזב את העולם הדתי בגיל 19 ולא מבין מנין באות כל הנשים "הרפורמיות" ומבקשות שבנותיהן והן תעלינה לתורה, בין מי שסופר כמה ילדים דתיים יש בכיתה של הבת שלו (כאילו שזו תעודת ביטוח)ומי שמופתע כשמדברים על לימוד יהודי-חילוני (גם חילוניים, באופן עצוב ולא מפתיע, מופתעים מהדרישה הזו – מהי יהדות חילונית?).
            עסק מורכב ורב מהמורות ששווה לחוות אותו, למרות הכל.

          • היי מיכל, לא רק שווה לחוות אלא גם מסעיר מאד, אבל, יש לזה מחיר. המהפכה באה מלמטה. הצורך בבתי ספר בעלי אופי החורג מההגדרה הסוציולוגית או הסקטוריאלית. המהפכה החלה מהמשפחות עצמן, מלמטה.

  2. היי חוה
    נושא חשוב.
    לא שמתי לב לידיעה הצנועה.
    אך טוב שדברים אינם מקובעים
    להתראות טובה

  3. גם למשפחתי זה היה עוזר.

    רציתי שידעו קצת יהדות והן הגיעו לבני ברק ועשו לי מרד בבית.

    • אורה ניזר

      חוה, כמוך אני חושבת שהיפקענו מאיתנו את היהדות, היפקענו משום שלא דרשנו יותר יהדות בבתי הספר הממלכתיים. בדור שלי למדנו יותר יהדות מהדור של בני, אז מה היא הריאקציה? במקרה הקיצוני חזרה בתשובה, ופחות קיצוני- אלה ההתארגנויות הקבוצתיות ללימוד היהדות. בעיני זה מבורך, ידיעת המקורות שלנו של אבותינו ואבות אבותינו אינו גורם לכוויות, רק מעשיר, פותח קשר שניסגר. קצת מוזר שאנחנו יודעים כל כך הרבה על יון ורומא, ובודהיזם ו… ולא יודעים כמעט כלום מהמקוקורות שלנו. הדור האחרון שטייל במזרח וחיפש את עצמו הבין משהו שהממסד לא הבין. אני מקווה שבתי ספר משותפים יקרבו בין חלקי הגוף הקורא לעצמו עם ישראל.

    • סבינה, אמרת במשפט אחד את כל הסיפור. "רצינו שידעו קצת יהדות" כלומר, שלא יהיו בורים. שידעו את מקורותיהם, ובפועל הכנסת אותם למקום הכי מחייב. למקום שהרגיש בעלוש על היהדות ובטחון שהנוסחה שלו, היא הנוסח היהודי הנכון לחיות וללמד. המרד שקיבלת, הוא אך טבעי. הילדים חשו את אי התואם. את התואם הזה יש לתקן.

    • היהדות שייכת ליהודים (יצא לי משפט שכזה) ובזה אני רוצה לומר, שנפלה בחלקנו ירושה נפלאה ומרתקת ואין לשום קבוצה בין היהודים זכות לנכס אותה לעצמה, אלא, לראות ביהודת את המכנה המשותף. בתי ספר, חינוך פורמלי, הם המקום הטבעי להתפתחותה ולהפצתה של ירושה זו.אף אחד לא צריך להרגיש מאויים מכך שהידע מתרחב אלא, להיפך.

      • לאיזה בתי ספר שלחת את הילדים שלך? האם את מרגישה שהצלחת בבחירות שלך?

        • למרות שאין נמען לתגובה אומר את העובדות. בתי הגדולה, למדה בחינוך הממלכתי ושלושת בנותי למדו בבית הספר היסודי בממלכתי הדתי ובשנות התיכון, בבתי ספר דתיים בעליי כוון מיוחד כמו בית ספר פלך או התיכון לאומנויות.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחוה פנחס כהן