בננות - בלוגים / / צללים צרובים קאמילה שאמזי
קראתי ראיתי
  • דן לחמן

    הייתי שותף לעריכת המגזינים של אגודת הלהט"בים.   עבדתי עם עמוס גוטמן על התסריטים לסרטיו הקצרים "מקום  בטוח" ו - " נגוע" הקצר (שאינו דומה לנגוע הארוך). ב"מקום בטוח" הופעתי לרגע. עבדתי עם רון אסולין על תסריט הסרט "צל אחר". פעילותי החברתית האחרונה, מחוץ למסגרת האגודה, הייתה הקמת "מרכז הסיוע לנפגעי תקיפה מינית".   אני סוקר תרבות. אני כותב גם פרוזה משלי. אינני רואה את עצמי כמבקר, לא מנתח, לא מסביר. רק עוזר לתת טעימה של ספר, הצגה או מה שאני כותב עליו.

צללים צרובים קאמילה שאמזי

אני חייב להודות שבעמודים הראשונים חשבתי שזה הולך להיות רומן על רקע היסטורי. הירוקו, נערה יפנית וקונרד, גרמני החי בנגסאקי מאוהבים ורוצים להתחתן. הספור מתחיל יומיים אחרי שהוטלה הפצצה על הירושימה. בגלל שהייתה הראשונה אנו שוכחים לעתים שפצצה נוספת הוטלה על נגסאקי. 
קמילה שאמזי היא פקיסטאנית במוצאה, חשבתי לרגע מה לה וליפנים, או לפצצה, מלבד ההיבט המוסרי. אך מהר מאוד מסתבר ששאמזי מתכוונת להתעסק ברומנטיקה לשמה.
 קונרד נהרג בהפצצה. הירוקו אחרי שהבריאה מתופעות הקרינה הבינה שהכול יכול להיעלם שוב בזיק אור אחד נוסעת להודו, אל אחותו של קונרד הנשואה לג'ימס ברטון, אנגלי מכוחות האימפריה המתמוטטת. 
סג'אד עלי אשרף, הודי צעיר ויפה תואר עובד אצל מר ברטון. עורך הדין האנגלי בדלהי. סג'אד שואף להיות עורך דין, אך מר ברטון שרגלו חולה איננו הולך למשרדו ובינתיים הם מבלים את זמנם במשחק שחמט. תרצו, הרי זה סמל, אנגליה החולה מנהלת מלחמה עם ההודים. משחק. סג'אד לובש את בגדיו המשומשים של ג'יימס ברטון עוד מטפורה לסופה של האימפריה. 
קונראד הוא שגילה את סג'אד כשעוד חי בהודו והביא אותו לבית. אליזבט, אשתו הגרמנייה של ג'יימס ואחותו של קונראד היא הראשונה לקבל את הירוקו המתייצבת לפתע בביתם בחיבה. ג'יימס מאוד מתנשא וחשדן לכוונותיה.
 וכבר יש לנו עוד מצב מטפורי. גרמניה ויפנית משתפות הפעולה בתקופה הנאצית מול אנגלי ושלושתם מול ההודי. 
בקרוב נגלה כמובן שאדם לעצמו כפרט איננו חייב לסמל את מולדתו ומדיניותה. כל מה שלא מוזכר כמעט בינתיים.
 אי אפשר להתעלם מהזמנים והשפעתם. האנגלים מתכוננים לעזוב בקרוב את הודו. בתוך הודו מתנהלת מלחמה מרה בין המוסלמים להינדים, והצעת הפשרה היא שתוקם מדינה מוסלמית, פקיסטן, אליה יעברו המוסלמים ההודיים. 
סג'אד הוא מוסלמי שאיננו רוצה לעזוב את דלהי. הירוקו הפכה לאישה עצמאית שלא לפי תדמית היפנית הכנועה. הגיעה לבדה לדלהי ובאה לראות את משפחתו של קונרד. בג'יימס היא מעוררת חוסר אימון ואי נוחות. אליזבת מתרשמת לטובה. וכמו האחרים נוצר מפגש ראשון בין הירוקו לסג'אד. 
כשהירוקו מתמוטטת מחולשה אליזבט מחליטה שהיא תמשיך לגור אתם. בינתיים מקבל ג'יימס אישור שאכן היה לה קשר עם קונרד והיא הופכת לבת משפחה נלווית. 
משפחתו של סג'אד מחפשת לו שידוך נאות, הוא נלחם בתוכו בין הכניעה למסורת ולמנהגים ובין רצונו למצוא בעצמו אישה שתהייה אשתו. אימו מתפלצת כשהוא מביע את רצונו באישה מודרנית. זה האנגלים השפיעו עליך.
 היחסים בין הירוקו לסג'אד מתהדקים. בתחילה מכיוון שהיא מבקשת ללמוד הינדית ובהמשך מתפתח קשר רגשי סמוי בינתיים. היחסים מתקיימים בעיקר סביב שיעורי האורדו שהוא מלמד אותה. 
צריך לשמור על הקשר המעמדי שבין האנגלים הרואים בו סוג של משרת, בין דרך הסתכלותה של הירוקו ובין הדרך בה הוא מתייחס לעצמו. והנה לנו חלוקה נוספת של גיבורי בספר. נוצרי, מוסלמי בודהיסטי. 
כל מה שיכול להתקיל קשרים נמצא בסיפור מתחילתו. 
תצטרכי להתרגל להפטר מהרעיון שהכול נכתב משמאל לימין. היא מראה לו איך כותבים יפנית. אחרי האורדו תצטרכי למצוא שפה שכותבים באלכסון. 
מערכות היחסים המתפתחות בבית מורכבות. ג'יימס שדואג לא להזכיר שום דבר שיעלה בדעתה את נגסאקי אליזבט שמדברת איתה על קונרד אחיה. היחסים בין הבעל לאשתו. 
אליזבט שאיננה מחבבת את סיג'אד ומתגעגעת לבנה שנשלח לפנימייה באנגליה, כי הרי בקרוב יחזירו את הודו והוא צריך ללמוד להיות אנגלי. הירוקו רוצה לראות את דלהי של סיג'אד. הוא לוקח את כל המשפחה לאחד משרידי המבנים העתיקים שבנו המלכים הממלוכים בהודו. סיג'אד רואה את ההמשכיות ההיסטורית. אליזבת מתחילה להסתקרן. כל כך הרבה שנים בהודו וטיולים לאתר הזה והיא איננה יודעת כלום. אף פעם לא התעניינה. ההודי מציג בפני האנגלייה שאיננה אנגליה את ההיסטוריה שלו. בשבילי זה העבר ההיסטורי, בשבילכם זה אתר לפיקניקים. 
הודו וכל פולשיה, היא אומרת. עכשיו אתם מגרשים אותנו. איך נצטופף כולנו באי הקטן שלנו. 
המשפחה של סיג'אד הגיעה לפני שבע מאות שנים להודו. הוא הודי למרות מוצאו הרחוק בתורכיה. איך זה שהאנגלים נשארו אנגלים הטורקים המונגולים ההונים הפרסים, כל הפולשים הללו הפכו להודים. אם תקום מדינת פקיסטן כל המוסלמים ההודים יעברו אליה. כשאנחנו נצא מכאן, למעשה נחזור הביתה. 
ואז מודיעים האנגלים שיעזבו בקרוב, לפני הזמן שנקבע ולא ישתתפו בחלוקת המדינה. ישאירו את המהומות להודים. 
היחסים בין הירוקו וסאג'ד לא התממשו וכשאליזבט ראתה משהו פירשה אותו לא נכון. הירוקו פשטה את חולצתה להראות לסיג'אד את כוויות הפצצה על גבה. אליזבט חשבה על אונס וגרשה אותו מהבית.  בסופו של דבר הירוקו מבינה שלא הייתה יכולה להתחבר לעולמו של סיג'אד מוותרת עליו, בתוכה. 
אך כמו ברומנים הדברים משתנים. סיג'אד והירוקו מתחברים מחדש, ומתחתנים. הירוקו חסרת האמונה מוכנה להתאסלם, אם כי בלי להאמין בדת החדשה, למען סיג'אד. 
אצל אילזה ( שהייתה אליזבט באנגליה) מתחיל להתבשל הרעיון לעזוב את ג'יימס אחרי שיחזרו לאנגליה ולנסוע לחיות בניו יורק, אצל בן דודה. גיי'מס ואליזבט מחליטים לשלוח את סיג'אד והירוקו לאיסטנבול. ג'יימס חשב מתוך התחשבות שאסור להכניס את הירוקו למצב של אלימות, אותו חזה לכשיעזבו האנגלים. ואכן, המהומות האלימות התרחשו. המוסלמים גורשו פחות או יותר לפקיסטן החדשה. 
כשנרגעו המהומות וסיג'אד רוצה לחזור מסתבר לו שמכיוון שעזב, גם אם לירח דבש, הוא נחשב למוסלמי שוויתר על החיים בהודו ואינו יכול לחזור. 
החלק הבא מתרחש בפקיסטאן בשנת 1982. סיג'אד והירוקו כבר בני שישים כמעט. אחרי שנים של התדיינויות על צורת חייהם שבין החופש שלה למסורתיות שלו למדו לחיות ולכבד זו את זה בארץ המוסלמית. אחרי ניסיונות והפלות בגיל ארבעים ואחת הירוקו נכנסה להריון ויש להם שני ילדים. 
שנים פחד שתעזוב אותו אך כשנולד ראזה, התינוק. אז ידע בביטחון שהיא כבולה לנישואיהם. 
כמו רוב הפקיסטנים הם היו מהגרים לארץ שרק החלה להיות היא עצמה ולא חלק מהודו. 
הירוקו דוברת היפנית, גרמנית אנגלית ואודו הפכה להיות מורה אהובה על תלמידיה. 
האווירה בקראצ'י משתנה. דתיות תוקפנית משתלטת על החיים הציבוריים. היא מזהה דתיות חדשה אצל תלמידיה הצעירים. 
החלק הבא שייך כבר להארי בארטון וראזה, דור ההמשך. 
ראזה בנם הצעיר של הירוקו וסיג'אד. הארי בנם של ג'יימס ואליזבט שהתגרשו בינתיים. 
הארי חי עם אמו בניו יורק מתגייס ל סי.אי.איי ונשלח לאיסלמאבד בפקיסטן שם הוא יוצר קשר עם ידידי הוריו ובנם. ברקע מתרחשת מלחמה באפגניסטן. 
ראזה זר בתוך ארצו. בן תערובת שלעולם לא ימצא כלה בגלל שאמו נפגעה בפצצה ההיא. מוקצה מהבחינה הזו. הוא מעמיד פנים שהוא אפגני, יוצר קשר עם אפגנים אחרים ונשבע שילחם עד שיגרש את הסובייטי מארצו. 
במקום איסלם כלימודי חובה ממשלתיים הוא לומד לפרק קלצ'ניקוב. החלק האחרון מתרחש בניו יורק הפרנואידית סמוך לנפילת המגדלים, שם מתנגשים מתחברים גורלותיהם של הצעירים. במשמעות הכללית של הספר יש משהו המזכיר את " אנשים טובים" של ניר ברעם. סיפור חוסר היכולת לכוון את חייהם של בני אדם בגלל הפוליטיקה.
 ספר העוסק בהשפעת ההיסטוריה על מהלך חייהם של אנשים. אלא שהספר של ברעם טוב בהרבה. אני חייב להודות שבחלקים אחדים של הספר כמעט וויתרתי עליו. הוא מתנהל יותר כסיפור ופחות מדי כספרות. אותי הסיפור לא תמיד עניין. נכון שהא קצת גבוה יותר מרומן רומנטי פשטני אך בכל זאת " המעשייה" היא העיקר ואת המשמעות צריך לדלות בכוח. מי שאוהב סיפורים ארוכים ( 400 עמודים) ומפותלים ייהנה.

© כל הזכויות שמורות לדן לחמן