בננות - בלוגים / / נערה עם קעקוע דרקון
קראתי ראיתי
  • דן לחמן

    הייתי שותף לעריכת המגזינים של אגודת הלהט"בים.   עבדתי עם עמוס גוטמן על התסריטים לסרטיו הקצרים "מקום  בטוח" ו - " נגוע" הקצר (שאינו דומה לנגוע הארוך). ב"מקום בטוח" הופעתי לרגע. עבדתי עם רון אסולין על תסריט הסרט "צל אחר". פעילותי החברתית האחרונה, מחוץ למסגרת האגודה, הייתה הקמת "מרכז הסיוע לנפגעי תקיפה מינית".   אני סוקר תרבות. אני כותב גם פרוזה משלי. אינני רואה את עצמי כמבקר, לא מנתח, לא מסביר. רק עוזר לתת טעימה של ספר, הצגה או מה שאני כותב עליו.

נערה עם קעקוע דרקון

ישנם כמה מני סוגים של ספרי מתח. אלו המהירים, שאחרי העמוד החמישי כבר אי אפשר להניח אותם מהיד. שהמרוץ והרדיפה מתחילים מיד. 
גרישם בספריו הראשונים הוא דוגמה מצוינת. הצגת דמויות מהירה, סיבת המרדף והנה אנחנו בתוכו. הדמויות אמינות פחות או יותר מהוות רק חלק בשלד העלילתי. אי אפשר ללמוד אצל גרישם משהו עמוק יותר על החברה בה מתרחש הסיפור. תאגיד מרושע, שלא כל כך חשוב מהו ועובדיו הרודפים אחרי איזו נערה טובה שעשויה להיות נניח עורכת דין עם נטיות אלכוהוליסטיות,. פוליטיקאי מושחת. כל מה שצפוי ומובן מאליו.
 אצל בתיה גור לדוגמה רקע ההתרחשות היה חשוב ביותר. נכון ש"ילדה" את הבלש אוחיון המקסים אך רצח בתוך מכון פסיכואנליטי נתן לנו אפשרות להציץ באמת לעולם פחות מוכר. אם ברוב הספרים האמירה "לך בעקבות הכסף" או אחרי מי שמרוויח הכי הרבה , הן דרך בנייה משכנעת. רצח בקיבוץ אצל גור מספר לנו על תהליכים עמוקים הרבה יותר מאלו. 
על נערה עם קעקוע דרקון המליצה לי ידידה. ספר מתח שוודי. מה כבר אפשר לצפות מספר מתח שוודי.
 סטיג לארסון הסופר היה מומחה לתנועות ימניות קיצוניות אנטי דמוקרטיות וניאו נאציות. הוא כתב טרילוגיית ספרים אך מת לפני שפורסם הראשון. ספרים שזכו להצלחה כלל עולמית. 
ללארסן יש סבלנות ואורך נשימה. וזה מה שמכריח גם את הקורא להיות כזה. להגיע לעמוד שבעים לערך, ועדיין לא להיות מרוט עצבים ולתמוה מתי הספר "יתחיל" . 
זקן בן שמונים ושניים מקבל פרח ליום הולדתו. בלי שם שולח. כבר ארבעים ושלוש שנים שהוא מקבל פרח אחד מיובש עטוף היטב. הוא שומר את כולם. 
ידידו, רב פקד בדימוס, קרוב אליו בגילו גם הוא עוקב אחרי משלוח הפרח ולא מצליח לגלות במשך השנים מי השולח. 
הסיפור הממשי מתחיל כשהעיתונאי הכלכלי מיכאל בלומקוויסט נמצא חייב במשפט בגין הוצאת דיבה על הנס אריק ונסטרום, אחד מטייקוני הכלכלה החדשה. ידיד הדליף לו סיפור שחיתות והוא התפתה לכתוב. מכאן לומדים להכיר את מיכאל מקרוב יותר, לאט ובאורך נשימה. עיתונאי טוב, איש נקי כפיים. כיום שותף בהוצאת ירחון כלכלי "מילניום" לא שובה לב באופן מידי, אך בעל אופי היכול להפוך אותו לגיבור ספר מתח. גבר אמין ובעל עקרונות. 
בעוד כמה דפים נגלה ששיטת המאסר בשוודיה היא כזאת הנותנת לשפוט לקבוע מתי נוח לו להיכנס לכלא. 
עכשיו נפגוש עוד גיבורה ואולי "הגיבורה של הספר". ליסבת סלנדר, שובת הלב באופן מידי. צעירה בת 24 מקועקעת לרוב, כולל אותו דרקון שבשם הספר, עם כמה פירסינגים מוזרים. 
ליסבת היא חוקרת מבריקה בחברת הבטחה. היא מתבקשת לחקור ולגלות כל מה שאפשר על מיכאל. דבר שיביא את שני הגיבורים למפגש. טוב או רע עוד אין לדעת. 
מיכאל איש ממסדי, יש לו רומן מתמשך עם אישה כבר עשרים שנה למרות ששניהם נשואים לאחרים. ליסבת היא היפוכו. אנטי מימסדית. נערה לבושה שחור וניטים על הגינס. נערה גותית הנראית חסרת רגשות. ואם יש דבר שהיא שונאת זה שיקראו לה בילבי. 
כשמיכאל מפנה את שלוחנו בעיתון הוא מקבל טלפון המזמין אותו לבקר אצל הנריק ונגר הזקן. תעשיין שפרש כבר לפני עשרים שנה. זה שמקבל פרח אחד כל שנה.
 שוודיה. שלג. קר. הכל מתנהל לאט. בעמוד 90 מתגלה שהיה רצח. מזמן. בביתו של ונגר. בת אחיו נרצחה. כנראה. 
ונגר הזמין את מיכאל לחקור, עכשיו שהוא כבר זקן מאוד. ארבעים שנה הייתה לו סבלנות והוא מוכן לחכות עוד קצת. 
תוך כדי סיפור משפחתי מוקדם מזכיר ונגר למעשה לרסון המומחה לארגונים ניאו נאציים את הארגונים הנאציים שהיו בשוודיה בשנים שלפני מלחמת העולם. 
רצח? עוד לא ברור.ילדה בת שש עשרה נעלמה על אי משפחתי. לא נמצאה גופה. לא נמצא שום דבר בעצם. היא התנדפה. 
ונגר הזמין את מיכאל לחקור אחרי כל השנים הללו מי רצח את הילדה. הוא משוכנע באופן אובססיבי שנרצחה. מיכאל מקבל את ההצעה. שנה על אי קטן בצפון שוודיה, מול היבשת. קור אימים ודיכאון. כמה בתים שרובם מאוכלסים בבני משפחה. הנריק הזקן שונא את כל משפחתו. מיכאל שוקע בהכרת משפחת ונגר. 
אחרי צמצום האפשרויות נשארים כעשרים ושלושה בני משפחה שהיו על האי ביום היעלמותה של הילדה. היו עוד כמה משרתים, עובדים ודיירים אחרים על האי. על מיכאל עומדת משימה ללמוד להכיר אותם. גם על הקורא. 
השעה שלוש לפנות בוקר. בחוץ מינוס עשרים ואחת מעלות. מספר החשודים האפשריים עלה לארבעים וחמישה. הקור זוחל לשלושים ושבע מעלות מתחת לאפס. 
מיכאל לומד ברפרוף על הימים ששוודיה קיימה יחסי מסחר עם גרמניה הנאצית. אפשר לחשוב שסטיג לרסון מתכוון להזכיר לקוראיו השוודיים את כל עוולות העבר. 
מיכאל אמור להיכנס לכלא במרץ. הנריק מתנדב להציל את מילניום מהתמוטטות כלכלית על ידי כניסתו כשותף וממן לעיתון. פרסום שינוי מבנה העיתון נקבע ליום בו מיכאל יכנס לכלא כדי לרמוז לכל הנוגעים בדבר שהעיתון לא יקרוס ויש כוחות אחרים בשוק ולא רק וינסטרום הכוחני המשפיע על חברות להפסיק לפרסם בירחון.
 למרות שליסבת כבר בת עשרים וארבע, עדיין ממונה לה אפוטרופוס מטעם המדינה לטפל בעניינה. 
בשל ילדותה הקשה וחוסר שיתוף הפעולה שלה עם הסביבה היא הוכרזה כבלתי כשירה לנהל את חייה. 
אינני יודע אם בארץ נהוגה השיטה הזו, נדמה לי שלא לגבי מבוגרים. בשוודיה כן. וזה מעניין כמידע חברתי שאפשר לספוג מספר מתח. 
היא קיבלה לאחרונה אפוטרופוס חדש כי הקודם עבר אירוע מוחי. אתו הסתדרה פחות או יותר. האפוטרופוס החדש הוא עורך דין המנצל אותה מינית, בטוח שלא תוכל להתנגד או להתלונן. רק לעתים רחוקות הוגשה תלונה נגד אפוטרופוס שמכר את דירת המטופל או גנב את כספו. שוודיה ארץ רווחה מהוגנת.
 מכיוון שליסבת איננה משתפת פעולה, גם האפוטרופוס הכללי איננו יכול לדעת מה קורה או להחליף את הקיים בחדש. 
דבר אחד האפוטרופוס החדש שלה לא לקח בחשבון. ליסבת הפריקית המקועקעת היא צעירה נקמנית. מאוד נקמנית. 
ליסבת החוקרת המוצלחת כל כך מגיעה להישגיה כי היא האקרית מוצלחת מאוד. 
חלק מהסקרנות המלווה את הקריאה היא האם ייווצר קשר בין מיכאל וליסבת, ואם כן מה הוא יהיה. כי ברור למעשה שיפגשו ושני סיפורים שונים יתאחדו, והם אכן הם נפגשים. 
כשמיכאל וליסבת מתקדמים בחקירה הספר צובר מתח ופעולה. כמובן שלא ארמוז על הכיוון אליו זורם הספר.מכיוון שזה ספר מתח ברור שיהיה פתרון לתעלומה. ששתי נקמנויות תינקמנה והכול יבוא על מקומו.
 שוודיה ארץ עשירה. מפעלי תעשיה כבדים. על פניו ולכאורה אין שום סיבה להיהפך בה למושחת. אלא ששחיתות איננה תכונה כלכלית דווקא, אלא צורך נפשי של אנשים. לכן במקום עני השחיתות קטנה יחסית, במקום עשיר השחיתות גדולה.הכל בהתאם לחברה בה מתקיימת השחיתות. שחיתות היא שחיתות. 
וכמו שיש מושחתים יש לוחמים בשחיתות. והספר הזה מפגיש את הקצוות הללו. 
זה לא ספר מורט עצבים. המתח מתון, אם כי הולך וגובר לקראת סופו. אין בו מרדפים כי הרצח עצמו התרחש ארבעים שנה קודם לכן. כל מי שעוד בחיים כבר זקן. 
המרדף של מיכאל הוא בעיקר אחרי מסמכים ישנים מהם הוא צריך למצוא קצה חוט שהמשטרה לא מצאה בזמנו.
 ספר מאוד משכנע. מלא אווירה שונה מהמקובל. לא לחינם נעשה רב מכר עולמי.

© כל הזכויות שמורות לדן לחמן