בננות - בלוגים / / אור זלעפות. חלק ב.
קראתי ראיתי
  • דן לחמן

    הייתי שותף לעריכת המגזינים של אגודת הלהט"בים.   עבדתי עם עמוס גוטמן על התסריטים לסרטיו הקצרים "מקום  בטוח" ו - " נגוע" הקצר (שאינו דומה לנגוע הארוך). ב"מקום בטוח" הופעתי לרגע. עבדתי עם רון אסולין על תסריט הסרט "צל אחר". פעילותי החברתית האחרונה, מחוץ למסגרת האגודה, הייתה הקמת "מרכז הסיוע לנפגעי תקיפה מינית".   אני סוקר תרבות. אני כותב גם פרוזה משלי. אינני רואה את עצמי כמבקר, לא מנתח, לא מסביר. רק עוזר לתת טעימה של ספר, הצגה או מה שאני כותב עליו.

אור זלעפות. חלק ב.

ניתן להם שמות. הוא זלמן היא זלמה. מתי החליטו להתחתן, אין זיכרון. לטענתה הוא שיקר לה מהרגע הראשון, במה שיקר לא פרטה אף פעם.
 בעזרת משפחתה הם פותחים חנות סבונים, היא אוהבת את הריח, ומוסיפים מני סדקית. החלוצים העירוניים לא מפרנסים אותם מספיק. והם נאלצים לסגור. 
ממרכז העיר הם עוברים לגור בצריף בשכונת עוני בפרברי העיר. צריף ללא מים זורמים, ללא מקלחת, ובית השימוש היה מבנה עץ קטן בחצר.
 היא הייתה נואשת. כשברחה מהבית הגדול בברלין לא תיארה לעצמה שלחיים כאלה היא בורחת. רק הערבים שגרו בפחים ממולאים בחול, פחונים קראו להם, בגבולות השכונה היו עניים מהם. הערבים גידלו ירקות ותרנגולות והיהודים קנו את מעט התוצרת. 

הוא לא היה גבר. אף פעם לא סיפק אותי, אמרה לי יותר מפעם אחת בנעורי. אחרי שנים רבות, לקראת מותה, שינתה גרסה. הוא היה גבר חם ואני לא אהבתי מין. לא אתו. אהבתי גברים אחרים, חטובים. הוא היה מצומק. זכרתי את הזהרתו של אבא שלי להיזהר מגברים.
 אם היו להם הנאות, היא לא זכרה והוא בשנותיו המאוחרות כבר לא סיפר זיכרונות. אבל שניהם זכרו אהבה. 
שלוש שנים כאלה עוברות עליהם. אם היו להם ידידים הם אינם מוזכרים בזיכרונות, בסיפורים. 
היו כמה שכנים שההתעסקות החשובה ביותר הייתה לרגל אחד אחרי השני, מי מבשלת מה. למי היה בשר למי עוף. באיזו משפחה אכלו רק גרונות ובאיזו אכלו רק רגלי עוף. 
ואז נולדתי אני. אורי, הבן יקיר להם. ג'ינג'י כמוה ולא כמו בשיר. הבן שלנו יהיה פרופסור גדול, החליטו. האם הם שמחים בי? 
לא רחוק מזמן לידתי העולם מאפיל. מלחמת העולם השנייה פורצת. אבי מצליח לקבל משרה אצל השלטון האנגלי בשל ידיעת השפות שלו.
 כאן לכאורה נגמרים הזיכרונות שלהם ואמורים להיות התחלת הזיכרונות הפרטיים שלי. ואין לי. כמעט ואין לי זיכרון משלי.
 אני זוכר שהייתי עוקב אחרי הכנות משותפות לצאת לטיול השבת. האיפור של אימי. כעת שמצבם השתפר היינו הולכים, אמי ואני, לרחוב אלנבי לקנות לה שמלות. ואני הייתי אמור לחוות את דעתי.
 להגיד שזה השפיע עלי יהיה ניסיון להסביר את מה שלא ניתן להסבר מכיוון שכבר אז הזיכרון החי שלי הוא שאני רוצה את האיפור ואני רוצה את השמלות. 
חורף, הצריף דולף. מים מטפטפים מבעד לרעפים וממלאים את מיטתי ולא עוזר מסע מפינה אחת של החדר לשני למרות גיגית הפח המונחת מעלי וצלילי טיפות המים מטפטים לתוכה מהווים לי מוסיקה נעימה. הייתי מנסה להכנס לקצב של הטפטוף ולזמזם לי שיר שהמצאתי באותו רגע. 
אחרי כמה זמן מעבירים אותי לשכנים. אימא, שתי בנות. האב נמצא בשבי אי שם. שבי, גרמנים, הבנתי רק שהוא לא חוזר בינתיים האבא. להם היה גם רדיו ואבי היה נכנס בלילה לשמוע את החדשות בשפה לא מוכרת, אך בסוף השידור שומעים את השיר לילי מרלן, אות סיום השידורים. 
אחרי כמה ימים ידעתי לחקות את הזמרת. עמדתי עם ידי על מותני ושרתי לפני כולם את השיר. אולי אהיה זמרת פעם. כל החיילים, כולם לא רק חיילים, ישמעו אותי ברדיו בכל העולם. 
ואחר כך אבי מקבל עבודה במשרד ממשלתי ישראלי. בפיקוח על המזון והמחירים. 
קצת אחרי זה עברנו דירה למרכז העיר. לבית בנוי ולראשונה בחיי ראיתי אמבטיה עם מים צלולים שנראו לי כחולים. לא היינו צריכים לצאת בחורף לחצר לעשות את צרכינו.
 הייתה לי בר מצווה. היו הכנות, אולם והזמנות. אבי היה צריך להזמין את פקידי המשרד הממשלתי שלו. כולם עשו בר מצווה וגם הוא יעשה.
 שלחו אותי לרב ללמוד את פרשת השבוע, ולקחו אותי לחייט לתפור לי חליפה ואני נחרדתי. בפעם הראשונה אמרתי לאמי שאני רוצה שמלה לבנה. האמת שרציתי גם סרט אדום בשיער אבל נבהלתי מההרכב. אז אולי שמלה אדומה? קיבלתי סטירת לחי וחליפת צמר חומה.
 בקיץ לקחו אותי לים. לילדים העשירים היו טיארות. עפיפונים צבעוניים. לנו היו קיפקות. עפיפונים מניר מחברת שעשינו לבד משולשים קטנים לבנים ומה שהיה חשוב הוא הזנב. מי יעשה זנב ארוך ארוך לקיפקה שלו. ולפעמים היו כועסים עלי על בזבוז הדפים. הבעיה הגדולה הייתה למצוא חוטים מספיק ארוכים. שהקיפקה תעוף לגובה. 
על החוף שכבו גברים בבגדי ים. היו גם נשים אבל הן נחשבו רק כשהיו צמודות לגבר. ראיתי גבר מנשק אישה, מגניב אצבע אל מתחת לבגד הים שלה ולא יכולתי להתיק מבט. זונה, אמרה אמי כשתפסה את מבטי. ובלבי חשבתי שגבר זונה זה טוב. גם אני רוצה שגבר זונה ישחק אתי, יעשה לי משהו כשאהיה גדול.  כשגדלתי והבנתי, חשבתי שאולי אהיה זונה בעצמי קצת. 
לדירה לידנו נכנסת משפחה חדשה, עניים מאתנו. פליטים חסרי כל. האבא קומוניסט. בלילות היה אוסף את שתי בנותיו ואותי והיה מקריא לנו מתוך עיתון קול העם את מכתביהם של הזוג רוזנברג. גם להם שני ילדים סיפר. והמכתבים מהכלא היו אליהם. למה הם אסורים לא סיפר או שלא הבנתי, אבל ידעתי שהולכים להרוג אותם. 
בלילות ידעתי שאני באיזו צרה. לא בניתי לי את הסיפור. אך ידעתי מה הרגישה שלגיה או היפהפייה הנמה, כל אותן נסיכות לעתיד שנכלאו בתוך עולם זר להן. וידעתי שאותי לא יצילו. מצילים רק את הנסיכות ואני אינני נסיכה. הנסיכים הם המצילים ואני אפילו אינני נסיך. 
כמה רציתי להיות נסיכה, כזאת שתתעורר מחלום רע עטויה שמלת זהב נוצצת. כזאת שנסיך יפה להדהים, עם סנטר רבוע, כמו בספרי האגדות ינשק ויעיר ויציל את הנסיכה הנמה שזו אני. 
וידעתי, אני לא נסיכה, ולא הבנתי מניין החלום על נסיך. אך מאז סנטרים מרובעים אצל גברים משכו את תשומת לבי. ולא, לא היו מספיק כאלה, כולם היו מעוגלים מדי. 
למה החליטו הורי לנסוע לגרמניה הבנתי רק במטושטש. לא ממש התעניינתי. הם התכוונו לנסוע לזמן קצר וסופו של דבר שנשארנו שם לתמיד. 
דודתי קיבלה חזרה את הבית הגדול של הוריה. כשבאנו לברלין האחיות התחלקו בדירות. מכיוון שהיינו שלוש נפשות ודודתי הייתה רווקה היא קיבלה את הדירה הקטנה יותר ואנחנו גרנו קומה מעליה בדירה גדולה. 
דירתה של דודה זלדה הייתה קצת קטנה יותר רק ארבעה חדרים. הדירה העליונה הייתה של כל המשפחה לפני המלחמה והיו בה שישה חדרים גדולים. אך כשהתפנתה בבנין הדירה למטה סבי קנה אותה. והבנות המתבגרות גרו בה זמן מה, לפני שעלו לארץ ישראל. אמי זכתה גם בכסף. 
החיים בברלין היו נוחים יחסית. שפע חדש נחת עלינו. העיר התחילה אז להתעורר. הייתי בן חמש עשרה כשאמא זלמה מתה. הייתי עצוב כמובן, אך בתוכי רחשו רגשות מתנגשים חסרי שם. הייתה לי הרגשה מוזרה שאני מחפש דבר מה שאיבדתי אך אינני יודע מהו. זיכרון אבוד. שנה אחר כך נפטרה דודה זלדה. היא השאירה לי בירושה את דירתה, קומה אחת מתחת לדירה שלנו. עורך הדין שלי הציע להשכיר את הדירה הגדולה ולעבור לגור בקטנה יותר. דמי השכירות יעזרו לך לחיות, אמר. ואני קיבלתי את עצתו.
 התחלתי לגלות את העיר המסעירה. ברלין התוססת. תוססת בעיניו של ילד חופשי ומוזר. 
האמריקאים שפכו על העיר טונות של כסף כדי שההבדל בין המערב למזרח לא רק ישמע אלא בעיקר יראה וינצנץ באלפי אורות ניאון מבריקים. 
ואני חשתי שמשהו חדש מתבשל בי. הייתי בן שש עשרה כמעט. יהודי וזר. יהדות לא חוויתי קודם. זרות לא הייתה לי חדשה אלא שעכשיו קיבלה גם צורה חיצונית. חיבור בין מה שהיה בתוכי ומה שהרגשתי מסביבתי. היה לי קל לחבק את תחושת הזרות ליהדות שלי. באותם ימים התחלתי מארגן לי חיי נפש חדשים. ביוגרפיה אחרת שתתאים למקום.. 

                           ************************* 

היה לנו בעיר גן חיות יפה. היה לי אבא. הייתי הולכת עם אבא לגן החיות.
 היה לי אח. גבוה, יפה, בלונדי. גם איתו הייתי הולכת לגן החיות. אהבתי את גן החיות.
 היה לנו בית. גדול, היו לנו בבית הרבה חדרים. היה אחד עם ריח מיוחד. חדר העור. בחדר העור הכורסאות היו שחורות. מרופדות בעור. 
ברטה העוזרת הייתה מטפחת אותם ומורחת עליהם חומר שהיה משאיר ניחוח לימים אחדים.
 הספרים היו אדומים, בכריכות עור. את הספרים שאבא אהב במיוחד היה נותן לכריכה לכורך שלו. 
לא תמיד הרשו לי להיכנס לחדר זה. לפעמים היה אבא מסתגר בו והייתי שומעת משם קולות. שירה ומוסיקה. לאבא היה מצב-רוח רע, ידעתי.
 בערב, לפעמים, דלקו נרות בפמוטים הגבוהים. ידעתי שהערב יבואו אורחים ויותר לי להיכנס עם כולם, בהבטחה שאהיה שקטה ואתנהג יפה.
 את צריכה לקיים את האמרה הידועה שלנו " ילדים צריכים להראות, אך לא להישמע" היה אבא צוחק אלי לפני שבאו האורחים, צובט בסנטרי ומוציא ממני הבטחה להתנהג נכון.
 היו באים קרובים, ידידים. יושבים בחדר, משוחחים. אחי זיגפריד, היה מנגן על פסנתר, אמי הייתה שרה. היינו שומעים מוסיקה. לעתים היו מביאים כלי נגינה נעמדים מסביב לפסנתר ומנגנים רביעיות. היינו שומעים מוסיקה.
 בפעמים אחרות אבי היה מכין מראש את אחד מאלבומי התקליטים הגדולים והכבדים ומשמיע אותם לאורחים. "וגנר" אמרה לי אמא בשקט, וכאילו הסבירה הכול.
 אחר כך כבר לא היה לזיגפריד זמן ללכת אתי לגן החיות. למעשה כבר לא הלך אתי לשום מקום. וכשבאו האורחים והיינו יושבים בחדר העור שמענו פחות מוסיקה והרבה יותר דיבורים.
 ובכל מקום צץ ועלה שם חדש וצעקני. היטלר. ובעיר קרו דברים ששמעתי רק הדים שלהם כי הייתי קטנה מכדי שיספרו לי.
 יש לנו בעיר רייכסטאג, והוא יפה ומהודר. וישנו הזקן. הגנרל הינדנבורג. והוא יגן עלינו. 
ורסאי. אמא אמרה שורסאי זה לא אצלנו, זה ארמון והוא יפה אך אסור לדבר עליו, ילדה, בינתיים אסור. 
פטריוט. איזו מלה חדשה חוזרת ומרחפת אתה פטריוט, אתה לא פטריוט. אתה לא מבין, זה אסון, להיפך זו הצלה, זו ההזדמנות היחידה. האפשרות הבודדת. 
הרבה וויכוחים וקולות רמים שלא הייתי רגילה אליהם בבית. הרבה מלים חדשות שלא ידעתי קודם ריחפו בבית, ואני לא ידעתי אם הן טובות או רעות. הן נשמעו גם זה וגם זה. תלוי מי דיבר.
 זיגפריד כשדיבר קיבל מבט חדש בעיניים, קצת קר, קצת מפחיד. וברחובות היו מצעדים, מפחידים קצת, ודגלים ואבוקות. 
ואבא אמר " לא לפחד, זה יעבור סטפי, תראי שזה יעבור. הם לא עושים כלום, רק קצת רעש, הם לא עושים כלום" אחר כך היו השריפות. כבר אין לנו רייכסטאג בעיר.
 הבניין נשרף. היה רעש, התעוררתי משנתי. אנשים רצו ברחובות. אחי עמד ליד החלון מתווכח עם אבא. זה הם, זה לא הם. בכיתי. רציתי לישון. 
ועוד יותר אחר כך, השריפות הקטנות ברחוב. לא של הילדים, של הגדולים. והם שרפו שם ספרים ותמונות. ואבא הוריד מן המדפים ספרים כיסה אותם בניר והוריד אותם למרתף. 
והיו יותר דגלים ברחובות, גדולים. אדומים שחורים. לאחי בגדים חדשים, יפים. הם שחורים שחורים ויש עליהם עיטורים שונים, מבריקים. הוא יפה אחי. 
גם לאבא יש כבר בגדים חדשים יפים יפים. הוא חייל. אבל אני כמעט לא רואה אותם, הם לא בבית. הם במקום אחר. הם באים לפעמים הביתה. אבא נראה זקן יותר, עייף יותר. 
זיגפריד מביא מתנות יפות מכל מני מקומות, ותמונות. המון תמונות שלו בכל המקומות הרחוקים, והוא יפה מתמיד, ולחייו בוערות באודם חדש כשהוא מדבר.
 אחר כך אבא חזר. אמא הייתה מודאגת. הוא צעק. המלה טירוף חזרה הרבה בדבריו. מוסיקה כבר לא שמע. ישב הרבה בחושך, בשקט. לקחו אותו בסוף. אמא בכתה. הרבה ימים בכתה. 
עכשיו כבר ידעתי שיש מלחמה. כולם דברו עליה בכל מקום, ואנחנו שיחקנו בזה בחצר, כשעוד היה אפשר לשחק בחצרות. הילדים החזיקו קרשים וירו אחד בשני, הבנות היו לרוב אחיות שטיפלו בבנים ונישקו אותם על המצח.
 מאוד אהבתי להיות אחות והייתי מנשקת את כולם על הלחי דווקא. אחר כך כבר לא יכולנו לשחק בחצרות, אסרו עלינו לשחק בחוץ. 
אמא בכתה שוב הרבה ואמרה שזיגפריד לא יבוא יותר. עברנו לכפר לסבתא. נשארנו שם הרבה שנים. 
אמרו שאבא היה פחדן ובוגד. אמרו שזיגפריד היה גיבור. אחר כך אמרו ההיפך. אבא היה יפה וזיגפריד היה מפחיד. אהבתי את שניהם. אני שומעת הרבה מלים חדשות, ושוב מרחפות מלים שאינני מבינה ואיש אינו מסביר. 
אשמה קולקטיבית. בושה קולקטיבית. עבר אסור. מחתרות. גאווה נסתרת. תקוות נסתרות. אוטוסטראדות. לא לגלות. לשכוח. להסתיר. אנחנו אחרים. היינו נגד. לא יכולנו ללכת נגד הזרם, הינו מהופנטים. היה מסוכן. ורסאי החדשה. 
חייכו! חייכו לאמריקאים. לאנגלים. לרוסים. ההפצצות באשמתנו. אשמה. אשמה. לא לדבר. לא להזכיר. לשכוח. לא ידענו. בעיקר לא ידענו. 
אבל אני באמת לא ידעתי. לא, לא ידעתי על מה הם מדברים. רעב, פצצות, זה לא יחזור. מה? למה לא מסבירים לי אף פעם. הרי היו אומרים לי סטפי את ילדה חכמה. תם ונשלם.
 הביוגרפיה הושלמה סופית, נסגרו חורים, נתפרו מקומות בהם הייתי יכולה להיכשל בעניין זמנים ומקומות. הייתי בכפר. כולם מתו, השתגעו ונעלמו. האמת היחידה שנותרה כעדות מסייעת לכל הסיפור שלי היה הוא. הבית.
                                       ********

© כל הזכויות שמורות לדן לחמן