בננות - בלוגים / / ירגזי מצייץ
הבלוג של לבנה
  • לבנה מושון

    ילידת תל אביב, בוגרת לימודי חינוך וגיאוגרפיה, עיתונאית, הוציאה לאור 41 ספרים לילדים ולנוער ושני רומנים, מספרת סיפורים. כותבת ביוגרפיות. נשואה ואמא. "בילדותי נחטפתי וגודלתי על ידי צוענים," סיפר משורר ידוע שהשתיה סיממה את חושיו. לא נחטפתי, לא אומצתי ולא גודלתי על ידי צוענים. כשנולדתי בין סתיו לחורף, בעיצומן של שנות הצנע, ביקש לקנות אותי זוג ניצולי שואה, ששוטט בין מיטות מחלקת היולדות, וגורש בצעקות; הבנתי שאני שווה משהו.  מאז לידתי אני רק מחכה לחורף שיבוא. רטוב, מלא גשם, כמה שיותר גשם; כי בגשם אני שמחה, יוצרת, הופכת עולם; ככל שאותו עולם הולך ונעשה  שחון, היובש והכמישה מצמקים אותי מבפנים. אין גרוע כמו קיץ מהביל למוח שמבקש לייצר. התחלתי את כתיבתי בעיתונות, ועברתי לספרות, את הראשונה אני סורגת בהנאה והשנייה - חוצבת בקרדום, וכך חולפים חיי, בין השורות, בין ילדיי, בין ילדי בית הספר שלהם אני מספרת את מילותיי.  

ירגזי מצייץ

 

 

 לבנה מושון

קיץ וחורף, קיץ וחורף. אותם ימים, אותה שמש מלחכת. היא יושבת ומקפלת חמישים זוגות תחתונים מלוכסנים, שלושים זוגות גרביים מפוספסים. עשרים וחמש גופיות מנוקבות ככברה. לא נגמרים. אף פעם לא נגמרים. אלה מלטפים את כפות הרגליים של בני הבית. אלה מחממים את ישבניהם, אחרים עוטפים את בית החזה השורק. מריחים את חום הייבוש, את עונג המרכך, אבל האצבעות מבקשות לכתוב שירה, להיות בספרים ועם כלי הכתיבה. בחוץ מצייץ הירגזי ציוץ מבולבל לפרדסים הנותנים את ריחם המתקתק. תדיר הוא מצייץ באביב, מצייץ בראשית הקיץ, ועכשיו אמצע דצמבר והעננים אין אונים. זה חורף או שלהי העולם? אנה הוא בא. איכה נתפס מצייץ בעונה הבלתי מזוהה. השמיים הפוכים עליו. הרוח מתחבאה מתחת לשיחים, כמו רקפת שלא בזמנה, כמו עגבניה מבשילה שזה נולדה. הירגזי בא לתוכה, עם ציוץ הישימון הכפייתי הוא מכריח אותה לנהל ויכוח מר על סדרי עולם.   

ירגזי מצוי

 

 

 

 

 

 

 

15 תגובות

  1. מקסים ,לבנה, נקרא כמו שירה
    והירגזי כל כך יפה
    שבוע טוב

  2. "… גַּם חֲסִידָה בַשָּׁמַיִם יָדְעָה מוֹעֲדֶיהָ וְתֹר וְסִיס וְעָגוּר שָׁמְרוּ אֶת עֵת בֹּאָנָה…"
    לבנה, השנה לא רק הירגזי המופלא התבלבל בעונתו. אבל כמה יפה שהוא מצייץ ומאלץ את הדוברת לדון בסדרי עולם, וראוי שגם כל גורבי הגרב, לובשי הגופיות ומחוממי הישבנים לא יקבלו כמובן מאליו את העובדה שי מי שדואג לחממם.
    שבוע טוב ומלא בשירת בציפורים

    • לבנה מושון

      מאיזה ספר הציטוט היפה הזה? תודה, משה.

      • הקטע עם הירגזי באמת יפה, ואני מקווה שתשלימו (את והירגזי).
        הספר ממנו צטט לך מוישלה הוא ספר ירמיהו (סוף הפסוק "ועמי לא ידעו את משפט ה'")

        • לבנה מושון

          תודה, אמיר, אם נדייק: ירמיהו, פרק ח', פסוק ז'. וההמשך (צירוף מקרים): "איכה תאמרו חכמים אנחנו, ותורת ה' אתנו, אכן, הנה לשקר עשה עט, שקר סופרים."

          • זה היה הרעיון של הציטוט החלקי והמשכו כפי שאת ואמיר הבאתם לא צירוף אלא צורפות המקרים

          • לבנה מושון

            טוב, משה, אני נאלצת להודות: אינני יודעת את משפט ה' ולא יודעת על התכנונים שלו בקשר לחסידה, לירגזי, לאש השורפת או הסופה ההורסת ודומיהן, והעט שלי אכן מנביע שקרים מסמרי עצים ועננים. אם כך אפוא אינני חלוקה עם ירמיהו, ובא לציון גואל.

  3. אהבתי מאד לבנה. תמציתי ונוגע.

  4. הי לבנה
    כתוב יפה ומדאיג

    למדתי דברים חדשים על הירגזי, תודה לבנה

    • לבנה מושון

      כן, מדאיג, ריקי. היום קראתי שבאוסטרליה, שעכשיו בה קיץ, ירדו הטמפרטורות פלאים. החורף הקיצוני שעובר על אירופה מאותת לעברנו. אפקט הפרפר מרעיד.

  5. מירי פליישר

    להיות אחת עם הטבע גם כשהוא מסוכסך עם עצמו. אהבתי וכיף לך שאת מזהה אותו!

© כל הזכויות שמורות ללבנה מושון