בננות - בלוגים / / אחר הצהרים עם מרגריט וג'ראר
הבלוג של לבנה
  • לבנה מושון

    ילידת תל אביב, בוגרת לימודי חינוך וגיאוגרפיה, עיתונאית, הוציאה לאור 41 ספרים לילדים ולנוער ושני רומנים, מספרת סיפורים. כותבת ביוגרפיות. נשואה ואמא. "בילדותי נחטפתי וגודלתי על ידי צוענים," סיפר משורר ידוע שהשתיה סיממה את חושיו. לא נחטפתי, לא אומצתי ולא גודלתי על ידי צוענים. כשנולדתי בין סתיו לחורף, בעיצומן של שנות הצנע, ביקש לקנות אותי זוג ניצולי שואה, ששוטט בין מיטות מחלקת היולדות, וגורש בצעקות; הבנתי שאני שווה משהו.  מאז לידתי אני רק מחכה לחורף שיבוא. רטוב, מלא גשם, כמה שיותר גשם; כי בגשם אני שמחה, יוצרת, הופכת עולם; ככל שאותו עולם הולך ונעשה  שחון, היובש והכמישה מצמקים אותי מבפנים. אין גרוע כמו קיץ מהביל למוח שמבקש לייצר. התחלתי את כתיבתי בעיתונות, ועברתי לספרות, את הראשונה אני סורגת בהנאה והשנייה - חוצבת בקרדום, וכך חולפים חיי, בין השורות, בין ילדיי, בין ילדי בית הספר שלהם אני מספרת את מילותיי.  

אחר הצהרים עם מרגריט וג'ראר

 

 

 

 אחר הצהרים עם מרגריט וג'ראר

לבנה מושון

אהבתי כל תמונה מהסיפור הקולנועי הכפרי בין מרגריט וג'רמין (ג'ראר דפארדייה) והתענגתי עליו בשבת אחרי הצהרים . ג'רמין הוא הגיבור החלש שאף אחד מאיתנו לא אוהב לאהוב, והוא מושך אליו הרבה חיבה וחמלה. גבר גדל ממדים ומסורבל, בשנות החמישים המאוחרות שלו, שלא ידע אהבה בילדותו, נרמס על ידי אמו, לקוי למידה שהיה ללעג בכיתה, מוגבל בידיעותיו אך לבו רחב כגודל גופו. מעולם לא היה לו אב בחייו. נפשו מחפשת תום וחיבה ואהבה פשוטה. הוא מגדל ירקות בגינת ביתו ומוכרם ביום השוק, אמו המטורפת גרה בנפרד בבית בחצר ואינה חדלה מלהשפילו. בהיותו אדם אוהב אדם וטבע, הוא חס עליה חרף גסותה. מרגריט היא ילדה מתוקה בת תשעים וחמש, חסרת ילדים, שהייתה בעבר מדענית וכיום מתגוררת בבית אבות סמוך במימון זמני של קרוב משפחתה. אוהבת ספר, אוהבת קריאה בספר, מלטפת כל מילה ומתמוגגת מתיאורים. היא נאמנה לכתביהם של אלברט קאמי ורומן גארי, וראייתה הולכת ונחלשת. מרגריט וג'רמין נפגשים על ספסל בגן בבואם להתבונן ביונים. ג'רמין מכיר כל אחת בשמה ובתכונותיה. שניהם מחכים זה לזו, והיונים מחכות להם, היא מקריאה לו מכתבי גארי על האהבה והוא שותה אותה בצמא ודעתו מתרחבת. יש לו חברה הצעירה ממנו בשנים רבות, אבל נפשו מתחברת לקשישה הדקיקה והעדינה, והוא מכין לה זר חרציות בבואו לבקר אצלה. מרגריט נותנת לג'רמין במתנה מילון. הוא מתנסה בקריאה בו, מלמד את עצמו ואת החתול שלו, ומפגין את ידיעותיו החדשות בשפה ובמליצותיה בפאב המקומי, דבר שגורם לו לחוש מורם מעם, רצוי, חיוני ומלא אור. כשחברתו הקשישה נלקחת למוסד בבלגיה על ידי קרוב המשפחה, יוצא ג'רמן למסע וכמעט חוטף אותה אל ביתו שהתרוקן בינתיים מאמו המתעללת. מרגריט הגפרורית והמשכילה – והלכאורה מיותרת – יוצקת תוכן איכותי בבן שיחה ונעשית משענתו של הגבר הפשוט, שמבטיח להקריא לה בתמורה את שאהבה נפשה. סרט על נפשות יתומות שמגששות אחר כף אהבה ואנושיות. סרט צנוע שצולם בהרבה אור של שמש אביבית, עם גינה בריאה ופריחה אופטימית. מענג, פשוט ונוגע ללב. אהבתי כל תמונה. ואגב, העיתונות זיכתה אותו בשלושה כוכבים מצומקים. אני נותנת לו את כל צבא השמיים.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19 תגובות

  1. טובה גרטנר

    היי לבנה
    את עושה חשק גדול ליראות את הסרט, תודה שאת מזכירה לי נוגע ללב, אפילו שגילת את הסוף.
    להתראות טובה

  2. היי לבנה רשימה רגישה, אף אני אהבתי מאוד את הסרט ראיתיו לפני חודש וטרם נשכח
    סרט אנושי וחם הגיע הזמן שגם בספרות ייצרו משהו קטן וטוב שיחזירו לנו את החמלה האנושית , כי שבענו כבר מסקס עד כלות והרס עצמי
    שבוע נהדר מקווה שתגובתי תקלט

    • חנה, תמיד יימצא הבמאי החריג שיחזור אל הז'אנר הקלאסי, הספרותי והשקט ואנחנו נתגעגע ונחכה.

  3. רות בלומרט

    רשימה מזמינה וחמימה. תודה על ההמלצה.

  4. נשמע משכנע. אזכור את ההמלצה.

  5. איריס אליה כהן

    רשימה משכנעת. יש עוד כמה סרטים צרפתים כאלה, שאני זוכרת את חווית הצפייה בהם מאד לטובה. תודה.

  6. שרון שלי ברעם

    נשמע מענג במיוחד, איזה תיאור, אילו כוכבים.

  7. לבנה ערב טוב. קראתי שלשום בשקט בשקט את הפוסט הפיוטי שכתבת על אחד הסרטים הפיוטיים שצפיתי בהם בשנים האחרונות. עוררת אותי עד כדי כך שסטיתי ממנהגי הביתי. עכשיו חזרתי מהסרט. הלכתי עם אמי הצעירה – יחסית למרגיטט הצעירה עוד יותר. גם אמי אוהבת מאוד ספרים, וכך בשקט רציתי ששתינו נצפה בפנינה מדהימה ביופיה. אז תודה, לבנה. וכן תוך כדי חשבתי שחובה פשוט חובה על כל יוצר במילים ואוהב ספר ללכת לצפות ביצירה האמנותית המדהימה הזאת. אגב, כנראה בעקבות הפוסט שלה הסרט עכשיו מסומן בוואלה בארבעה כוכבים ולא בשלושה, והאולם יחסית לשעת הצהריים היה אפשר לומר מפוצץ.

    • נשמה פיוטית כמו שלך לבנה, נותנת את כל כוכבי השמים, כנראה בצדק.

    • מעניין, ענת. הרגשתי שהעיתונות התייחסה אליו כאל סרט זניח, והאולם שבו צפיתי, היה מלא רק כדי שליש. שמחה שנגעת בחוויה, ומקווה שהצעירה שבמחיצתה בילית נהנתה גם.

  8. הי לבנה
    נשמע כל כך צרפתי 🙂
    שמעתי תגובות נלהבות על הסרט הזה והנה עכשיו הרשימה המתוקה שלך , שכנעת אותי לגמרי
    אלך לחפש "איפה נותנים את זה" 🙂

    • ברוכה המצטרפת, ריקי.

      • היי לבנה ואם כבר סרט צרפתי ממליצה בחום על הסרט "אמלי" שכבש בסערה את צרפת לפני מספר שנים והיה השראה לספרי לאורה
        כדאי לצפות

© כל הזכויות שמורות ללבנה מושון