בננות - בלוגים / / קולה השמח כנחש מהלך
חוה פנחס כהן
  • חוה פנחס כהן

    ילידת יפו, בת למשפחה קומוניסטית ממוצא בולגרי. גדלה ברמת החי"ל. בגיל 8 התייתמה מאביה שנהרג בתאונת עבודה. עברה לגור ברמת-אביב ולמדה בבית הספר התיכון ''אליאנס''. בגיל 16 החלה בתהליך התקרבות לעולם היהדות. אחר שירות צבאי כמורה-חיילת למדה ספרות עברית ותולדות האומנות באוניברסיטה העברית בירושלים. בו בזמן למדה וקבלה תעודת הוראה ממכון "כרם" לחינוך יהודי הומניסטי. לאחר לימודיה, נישאה ליוסי ונולדו להם ארבע בנות. ב-1982 עברה המשפחה להתנחלות ענתות באזור ואדי קלט וכעבור ארבע שנים יצאה מטעם מחלקת הנוער והחלוץ של הסוכנות לשליחות של שנתיים בארצות הברית. עם שובם ארצה השתקעו והתבססו ברחובות. ב-1995 חלה בעלה ונפטר כעבור שנתיים. עם מותו, חזרה המשפחה לירושלים. חוה למדה בבית המדרש "אלול", התחילה ללמוד בבית המדרש "בבלי ירושלמי" ולמדה במכון הרטמן. מאז 1989 עורכת את כתב-העת לתרבות יהודית "דימוי". בנוסף על כך מלמדת ספרות והבעה בכתב בבתי-ספר תיכוניים ובמכללות, מרצה באוניברסיטאות בר-אילן ובן-גוריון, מנחה סדנאות שירה, חוקרת-עמיתה במכונים שונים ופעילות ציבורית נרחבת. זכתה בפרס ביכורים ע"ש ירוחם לוריא על ספרה "הצבע בעיקר". בתשנ"ה זכתה בפרס ראש הממשלה, ב-1998 זכה ספרה "נהר ושכחה" בפרס אקו"ם לשירה וב-2002 זכתה בפרס אלתרמן לשירה. ספריה: הצבע בעיקר (תל-אביב : עם עובד, תשנ"א 1990) מסע איילה (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 1994) נהר ושכחה : שירים, 1994־1997 : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 1998) <עריכה, לאה שניר> שירי אורפאה : 1998־1999 : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2000) <עריכה, לאה שניר> משיח : שירים על מה ששח לי מנחם אהובי (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2003) <רישומים, מרים גמבורד> הגנן, הכלבתא והשרמוטה : על הצורך האינסופי לתקוע מסמרים בקרסוליו של אלוהים (טריפטיך) (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2006)

קולה השמח כנחש מהלך

 
הכל קרוב היה להיות שלם. החיבוק והנשיקה, והתעוררות הגוף, וכוס היין שלא נעזבה מתוך כף היד
וגם דיברנו. נדמה היה שעל הכל דיברנו שהמילים כמו שמיכת טלאים רכה מכסות על כל הריק שהיה . היה על מה. ושוב נפרשו לפני הימים שאינך. הימים שאיני בשבילך. הימים המלאים בהעדרי שאין בו רעב.
 
לאחר שנכנסנו לסופרמרקט לילי לקנות כמה מוצרים להשקיט את הרעב שניתן להשקיט בסלסילת שסק שתזכיר את החג הקרב, ושני אבוקדו ושלושה סוגי גבינות עתירות שומן, ולחם שחור, לאחר שקנינו מה שיכול להשקיט רעב של ערב (ערב ורעב לפתע התחלפו לי) וגם בקבוק יין אדום מעודן.
 
לאחר כל זאת זחל בי הצער והכאב, על אחיזת העיניים. את כל הטכסים אנחנו יודעים לערוך למופת. ויש לנו שפה משלנו. ויש לנו גוף שיודע הכל. הוא אחד והוא שניים והוא זוכר ויודע לשכוח כדי להתעורר.
 
 ויש לנו שפתיים שמדובבות כל שריר מתכחש לזמן ולזעם שהיה כאן בינינו.
 
הכעס ששילחתי בעקביך על בואך ולכתך ללא מבט לאחור. הכעס שבער בי ולחש בי כמו גחלים צורבות שליווה את יומי ואת לילי ושום נשיקת אוהב על תנוך אוזני או על קצה בגופי לא שככה את הזעם המתלבה.
 
הכל היה קרוב להיות שלם, אלמלא קולה השמח כנחש הילך וקרא לך שוב לחזור לעולם זר שבראת. הכל היה קרוב להיות מושלם והתנדף עם אדי הבוקר שעלו מהדשא אל ההיבסקוס שפרח, אל שיח הורדים שלא הותיר ענף ללא פריחה, אל שתילי אפונה ריחנית ששלחו ריחם והשתלבו בפריחת ההדר של עץ לימון בודד.אולי הייתה גם תאנה שלא במקומה הכל קרוב היה להיות מושלם אלמלא העננה ששכנה ביני לבינך במיטה ונכנסה בעורמה בין עורי לעורך, בין זעתי לזרעך בקולה הצלול שבא כקול הרוח על המים ואתה שינית מנעד קולך ואני לפתע רטטתי בשמחה מדומה.
 
אפילו הים, נדמה היה שנכנס ברוח ובקול רומז מתוך החלון שנשאר פתוח והסיע את הוילון כה וכה. הכל היה כל כך קרוב וחובק.
 
היה זה לילה מלילות להתגעגע אליהם גל אחר גל עלה מתוכנו להביאנו אל המקום ממנו נוכל רק להתמוטט זה אצל זו. הכל היה קרוב להיות מושלם ואני ידעתי שאין לי אצלך מקום. ואתה אינך אלא נדמה. 

8 תגובות

  1. כן, כל כך במרחק נגיעה, וכל כך רחוק.
    הו אלוהים!!!

  2. מביע את הרגשות ממקום כל כך עמוק וכן. יכולתי לקרוא עוד ועוד.

  3. חבר מנעורייך

    גם הפרוזה שלך היא שירה.
    כתוב מקסים!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחוה פנחס כהן