בננות - בלוגים / / שתיקה או דיבור
חוה פנחס כהן
  • חוה פנחס כהן

    ילידת יפו, בת למשפחה קומוניסטית ממוצא בולגרי. גדלה ברמת החי"ל. בגיל 8 התייתמה מאביה שנהרג בתאונת עבודה. עברה לגור ברמת-אביב ולמדה בבית הספר התיכון ''אליאנס''. בגיל 16 החלה בתהליך התקרבות לעולם היהדות. אחר שירות צבאי כמורה-חיילת למדה ספרות עברית ותולדות האומנות באוניברסיטה העברית בירושלים. בו בזמן למדה וקבלה תעודת הוראה ממכון "כרם" לחינוך יהודי הומניסטי. לאחר לימודיה, נישאה ליוסי ונולדו להם ארבע בנות. ב-1982 עברה המשפחה להתנחלות ענתות באזור ואדי קלט וכעבור ארבע שנים יצאה מטעם מחלקת הנוער והחלוץ של הסוכנות לשליחות של שנתיים בארצות הברית. עם שובם ארצה השתקעו והתבססו ברחובות. ב-1995 חלה בעלה ונפטר כעבור שנתיים. עם מותו, חזרה המשפחה לירושלים. חוה למדה בבית המדרש "אלול", התחילה ללמוד בבית המדרש "בבלי ירושלמי" ולמדה במכון הרטמן. מאז 1989 עורכת את כתב-העת לתרבות יהודית "דימוי". בנוסף על כך מלמדת ספרות והבעה בכתב בבתי-ספר תיכוניים ובמכללות, מרצה באוניברסיטאות בר-אילן ובן-גוריון, מנחה סדנאות שירה, חוקרת-עמיתה במכונים שונים ופעילות ציבורית נרחבת. זכתה בפרס ביכורים ע"ש ירוחם לוריא על ספרה "הצבע בעיקר". בתשנ"ה זכתה בפרס ראש הממשלה, ב-1998 זכה ספרה "נהר ושכחה" בפרס אקו"ם לשירה וב-2002 זכתה בפרס אלתרמן לשירה. ספריה: הצבע בעיקר (תל-אביב : עם עובד, תשנ"א 1990) מסע איילה (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 1994) נהר ושכחה : שירים, 1994־1997 : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 1998) <עריכה, לאה שניר> שירי אורפאה : 1998־1999 : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2000) <עריכה, לאה שניר> משיח : שירים על מה ששח לי מנחם אהובי (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2003) <רישומים, מרים גמבורד> הגנן, הכלבתא והשרמוטה : על הצורך האינסופי לתקוע מסמרים בקרסוליו של אלוהים (טריפטיך) (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2006)

שתיקה או דיבור

מכתב לאהוב שנדמה
 
אותה שתיקה שירשת מהוריך. אלה שבאו מאירופה והשאירו מאחוריהם עולם שאין לשוב אליו. עולם שנקבר בעשן השמים.
 
אבל הם הורישו שיחה העוברת לכאורה ללא מילים . שתיקה שלפעמים יש בה מן השקט שאחרי הרוויה. בה אומר איש לאשתו, בתוכו, אני יודע שזאת השעה שתשמחי אם אמזוג לך קפה ואוסיף עוגיה פריכה. ועושה וזוכה בתנועת ראש שיש בה רצון ואהבה. או, שהיא יודעת שבשובו, יעדיף ראשית לכל להיכנס למקלחת החמה ולהחליף בגדים ואחר כך, ישב על הכורסה ויקרא טור מהעיתון היומי ואחר כך היא תאמר שהארוחה מוכנה והוא יקפל את העיתון וישב במקומו ויחכה בנחת ובכבוד שתשב גם היא איתו ויאחזו בכף במרק באותה תנועה והכף תיכנס ותצא בצלחת ותשמיע נקישה וכמעט אף מילה. שקט של אחוה.
 
ויש שתיקה לאחר ציפיה שלא נאמרה ומאחר שכך, כבד הריק והשקט שבין השניים, כאילו המצטברים מרחקים ביניהם. לו רק ידעה לומר לו "חיכיתי שתגיד" או "שכחת להביא" . אבל שם, בבית ההוא ביבשת ההיא לא היו אומרים, אלא מנסים להבין בין המילים. ונכנס לתוך השתיקה כאב מר שאין לא תשובה אלא מגע.
 
אבל, כאן, תחת השמים הבהירים האלה, אני כופה עליך דיבור. כופה עליך להוביל את המילים הבאות ללא תורשה, ללא גנטיקה ולומר לי בפשטות בלתי נסבלת על ידך "בואי" . או "אני רוצה לטייל איתך" . והכי פשוט: "מה תרצי ?" וכל דיבור ודיבור הוא עולם מלא ביש או עולם מלא בהחמצה שלא תמיד נדע על מה.
 
כי בניגוד להוריך , אין לנו שולחן משותף. אלא, שולחן שלך, או שולחן שלי. ולכל שולחן שפה וזיכרון משלו .   ומחוץ להם יש חלל פנוי משניהם ושם תדבר עם אישה לגופה.
 
והדיבור מטיל אור במקום שבו המבוכה שורה ולכן אמר ר" נחמן שמשה הוא בבחינת שתיקה. 
וברגע שנכנס ר" נחמן, נכנסה בינינו אי הבנה, כי אני ארצה לומר מה שמעבר לדיבור. מה שנוגע לרווח הלבן בין המילים. 

כאן אתה עוזב כלא מבין. מישהו מחכה בחוץ ותאחר לפגישה.

6 תגובות

  1. מקסים. יופי רב הוצף בי. יופי ודיוק וכנות ואהבה.

  2. אני חוקרת שנים את הנושא שתיקה או דבור, זה מרתק,זה עולם מוזר של שיקה מדברת ודיבור שותק, אני תמיד סקרנית לקרא על הנושא הזה, להמשיך את מחשבותי בעינין.
    להתראות טובה

    • חוה פנחס-כהן

      אם תרמתי משהו בעניין שמחתי מאד. השתיקה היא נושא מרכזי בכתיבתי ואשמח להחליף רעיונות

  3. חבר מנעורייך

    כנראה שממרחק הזמן שכחת חלק מהתמונה:
    הפולנים, כשאוכלים מרק מצלחת, שותקים, אבל קולות המצמוץ והשאיפה נשמעים למרחוק….

    אלא אם כן יש רקע ייקי שאיני מודע לו…

    בוקר טוב

    • חוה פנחס-כהן

      אני שמחה שהרגשת שיש בזה משהו. שזה מוכר. איני יודעת לגבי הרקע ה"יקי" , אבל, אני מניחה שיש משהו "ליטאי" שהוא תמיד קצת משבית שמחה. בכל אופן איך באמת החמצתי קולות משצמוץ ושאיפה והרי זו תאוות החיים לשמה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחוה פנחס כהן