בננות - בלוגים / / זו שירה
חוה פנחס כהן
  • חוה פנחס כהן

    ילידת יפו, בת למשפחה קומוניסטית ממוצא בולגרי. גדלה ברמת החי"ל. בגיל 8 התייתמה מאביה שנהרג בתאונת עבודה. עברה לגור ברמת-אביב ולמדה בבית הספר התיכון ''אליאנס''. בגיל 16 החלה בתהליך התקרבות לעולם היהדות. אחר שירות צבאי כמורה-חיילת למדה ספרות עברית ותולדות האומנות באוניברסיטה העברית בירושלים. בו בזמן למדה וקבלה תעודת הוראה ממכון "כרם" לחינוך יהודי הומניסטי. לאחר לימודיה, נישאה ליוסי ונולדו להם ארבע בנות. ב-1982 עברה המשפחה להתנחלות ענתות באזור ואדי קלט וכעבור ארבע שנים יצאה מטעם מחלקת הנוער והחלוץ של הסוכנות לשליחות של שנתיים בארצות הברית. עם שובם ארצה השתקעו והתבססו ברחובות. ב-1995 חלה בעלה ונפטר כעבור שנתיים. עם מותו, חזרה המשפחה לירושלים. חוה למדה בבית המדרש "אלול", התחילה ללמוד בבית המדרש "בבלי ירושלמי" ולמדה במכון הרטמן. מאז 1989 עורכת את כתב-העת לתרבות יהודית "דימוי". בנוסף על כך מלמדת ספרות והבעה בכתב בבתי-ספר תיכוניים ובמכללות, מרצה באוניברסיטאות בר-אילן ובן-גוריון, מנחה סדנאות שירה, חוקרת-עמיתה במכונים שונים ופעילות ציבורית נרחבת. זכתה בפרס ביכורים ע"ש ירוחם לוריא על ספרה "הצבע בעיקר". בתשנ"ה זכתה בפרס ראש הממשלה, ב-1998 זכה ספרה "נהר ושכחה" בפרס אקו"ם לשירה וב-2002 זכתה בפרס אלתרמן לשירה. ספריה: הצבע בעיקר (תל-אביב : עם עובד, תשנ"א 1990) מסע איילה (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 1994) נהר ושכחה : שירים, 1994־1997 : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 1998) <עריכה, לאה שניר> שירי אורפאה : 1998־1999 : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2000) <עריכה, לאה שניר> משיח : שירים על מה ששח לי מנחם אהובי (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2003) <רישומים, מרים גמבורד> הגנן, הכלבתא והשרמוטה : על הצורך האינסופי לתקוע מסמרים בקרסוליו של אלוהים (טריפטיך) (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2006)

זו שירה

בוקר טוב, בספרי החדש "אחי, הצימאון" ותת כותרת: או, ההצעה לחוק הגנת הפרפרים, השיר הפותח כמו חלק גדול משירי הספר, הם ארט פואטיים. אז הנה.

זו שירה

על הדרך הצל המוטל ומובדל

מהאור לרגלי איקליפטוסים
זו שירה.
 
לא יכולתי יותר
ובקשתי עוד.
 
צל האורן משנה את צבע
הדרך שחיפשתי
אליך בבואי ממך.

8 תגובות

  1. הבית המטאפורי החותם את השיר מיטיב מאוד לדייק בתיאור תכלית מעשה השיר. ואשרינו שזכינו במתת האל הזו – כתיבת שיר – כמורה נבוכים ודרך. שיר מצוין

    • תודה, ענת. במחשבה שניה, האם יתכן שבשיייייייייייייייייייר ארט פואטי, מטאפורה אינה מטאפורה, אלא הדבר עצמו? כלומר, לא מדובר באמצעי אומנותי, אלא אין דרך להיות שיר אלא כשאתה והאמצעי חד הם ואין אפשרות להפריד מי הוא מה.

      • מה שאת מעלה חוה הוא מעגלי משהו, או טאוטולוגי לתחושת הבטן שלי. והיא מנחה אותי אף לזאת, להיזכר בשירים ארס פואטיים אחרים, פחות "מטאפוריים". ולעניין שירך המצוין, השורות האחרונות – אלמלא ידעתי שהשיר הוא ארס פואטי יכולתי לתופסו בעוד שלל דרכים מוארות ומאירות. ומכאן שכאן מדובר במטאפורה. האן לא זו תכליתה מעצם הגדרתה ככלי פואטי קודם כול?

        • השיר הוא ארט פואטי באחת מההגדרות שלו, אבל, הוא בדרכו מתאר חוויה אנשוית, חויה שיש בה מן הטרנספורממציה. ואולי באמת הבית האחרון אינו מטאפורי. אלא הדבר המתואר הוא הדבר? איני יודעת להבחין

        • השיר הוא ארט פואטי באחת מההגדרות שלו, אבל, הוא בדרכו מתאר חוויה אנשוית, חויה שיש בה מן הטרנספורממציה. ואולי באמת הבית האחרון אינו מטאפורי. אלא הדבר המתואר הוא הדבר? איני יודעת להבחין

        • השיר הוא ארט פואטי באחת מההגדרות שלו, אבל, הוא בדרכו מתאר חוויה אנשוית, חויה שיש בה מן הטרנספורממציה. ואולי באמת הבית האחרון אינו מטאפורי. אלא הדבר המתואר הוא הדבר? איני יודעת להבחין

  2. the reminder of the trees

    אם "צל האורן" היה צל הברוש
    המטפורה היתה יותר מכוונת לדבר האמיתי.

    האורן עץ טוב, חרישי יותר במזימותיו ודוקר.

    • הברוש לא שייך עבורי לשיר הזה, או למקום הזה, או למערכת האסוציאטיבית הזאת. וב "א" "ב" שלסדר האותיות האורן קודם לברוש. וצל הברוש עושה שיר אחר.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחוה פנחס כהן