בננות - בלוגים / / אישה שקפאה תנועתה בשדה
חוה פנחס כהן
  • חוה פנחס כהן

    ילידת יפו, בת למשפחה קומוניסטית ממוצא בולגרי. גדלה ברמת החי"ל. בגיל 8 התייתמה מאביה שנהרג בתאונת עבודה. עברה לגור ברמת-אביב ולמדה בבית הספר התיכון ''אליאנס''. בגיל 16 החלה בתהליך התקרבות לעולם היהדות. אחר שירות צבאי כמורה-חיילת למדה ספרות עברית ותולדות האומנות באוניברסיטה העברית בירושלים. בו בזמן למדה וקבלה תעודת הוראה ממכון "כרם" לחינוך יהודי הומניסטי. לאחר לימודיה, נישאה ליוסי ונולדו להם ארבע בנות. ב-1982 עברה המשפחה להתנחלות ענתות באזור ואדי קלט וכעבור ארבע שנים יצאה מטעם מחלקת הנוער והחלוץ של הסוכנות לשליחות של שנתיים בארצות הברית. עם שובם ארצה השתקעו והתבססו ברחובות. ב-1995 חלה בעלה ונפטר כעבור שנתיים. עם מותו, חזרה המשפחה לירושלים. חוה למדה בבית המדרש "אלול", התחילה ללמוד בבית המדרש "בבלי ירושלמי" ולמדה במכון הרטמן. מאז 1989 עורכת את כתב-העת לתרבות יהודית "דימוי". בנוסף על כך מלמדת ספרות והבעה בכתב בבתי-ספר תיכוניים ובמכללות, מרצה באוניברסיטאות בר-אילן ובן-גוריון, מנחה סדנאות שירה, חוקרת-עמיתה במכונים שונים ופעילות ציבורית נרחבת. זכתה בפרס ביכורים ע"ש ירוחם לוריא על ספרה "הצבע בעיקר". בתשנ"ה זכתה בפרס ראש הממשלה, ב-1998 זכה ספרה "נהר ושכחה" בפרס אקו"ם לשירה וב-2002 זכתה בפרס אלתרמן לשירה. ספריה: הצבע בעיקר (תל-אביב : עם עובד, תשנ"א 1990) מסע איילה (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 1994) נהר ושכחה : שירים, 1994־1997 : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 1998) <עריכה, לאה שניר> שירי אורפאה : 1998־1999 : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2000) <עריכה, לאה שניר> משיח : שירים על מה ששח לי מנחם אהובי (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2003) <רישומים, מרים גמבורד> הגנן, הכלבתא והשרמוטה : על הצורך האינסופי לתקוע מסמרים בקרסוליו של אלוהים (טריפטיך) (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2006)

אישה שקפאה תנועתה בשדה

 אישה שקפאה תנועתה בשדה

(שיר בדיאלוג עם צילום מתמונותיו של פרדריק ברנר)

מתוך מתיחת הידיים לאחור, אל השער, אל הצעיף, אל השדה שנמתח אחריו
ומשיכת החזה בשדיים כבדים הבאים  מתוך בד הכותנה אל האדמה אל העולם
כח חזק ממנה מושך את גופה בין לפנים לבין לאחור להיזרע כמו השדה
להתעגל כמו אבני הנחל ההרים
מהם בא הנחל נראה ונבלע אל הסלעים
והיא יודעת שנהרותיה סגורים בגופה
המתפתל לפנים כשולח אבריו אל המים אל השדה ואל ההרים
באותו רגע ממנה נברא הבכי
ומתוכה בקע המעיין
והוא סגור בתוכה המלא עולם
ויוצא בתפילה בשדה מתוך הסמוי בבגדיו
גולה ומתגלה כ"מאוויים הגדולים
שאין להרגיעם".
 
נחושת עורה בלובן הכותנה
בלובן מי גבים מלבינים לתנועת השמים הנכלאת בתוכם
לתנועת העץ היחיד שמותח ידיו
 
היה רגע שהייתה בו לבדה כמו בריאת העולם
כשנשק אלוהים פטמותיה
כשירדו ההרים לרגליה
כשיצא מעין מתוכה
 
ברגע כזה אדמה
להאסף כמו הקיץ
אל בעל השדה

5 תגובות

  1. ידיד מנעורייך

    מתוך הכתיבה שלך אני מדמיין את הצילומים הרלוונטיים.
    חבל שהם לא מצורפים / משולבים.

    אני אוהב את התאורים המינימליסטים
    שמכילים הכל.

    נהניתי לקרוא.

    • הצילום מהווה מקור השראה ואפשרות לדיאלוג בין אומנויות. אבל, השיר שמתקבל חייב להיות קודם כל שיר ורצוי שיר טוב. אתה אוהב לצלם?

      • ידיד מנעורייך

        בנעורי הייתי חובב צילום. הייתה לי מעבדת פיתוח ש/ל. עם השנים זה עבר לי.

        לגבי שיר טוב – זה כמו יין: אני לא מייחס שום חשיבות לאריזה, לביקורות, או למחיר שאמור להיות כביכול מדד לאיכות.
        הקריטריון היחיד לגבי יין – האם הוא טעים לך או לא. וכך לגבי שירה.

        שירייך טעימים לי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחוה פנחס כהן