בננות - בלוגים / / בית על מפרשי אי הודאות
חוה פנחס כהן
  • חוה פנחס כהן

    ילידת יפו, בת למשפחה קומוניסטית ממוצא בולגרי. גדלה ברמת החי"ל. בגיל 8 התייתמה מאביה שנהרג בתאונת עבודה. עברה לגור ברמת-אביב ולמדה בבית הספר התיכון ''אליאנס''. בגיל 16 החלה בתהליך התקרבות לעולם היהדות. אחר שירות צבאי כמורה-חיילת למדה ספרות עברית ותולדות האומנות באוניברסיטה העברית בירושלים. בו בזמן למדה וקבלה תעודת הוראה ממכון "כרם" לחינוך יהודי הומניסטי. לאחר לימודיה, נישאה ליוסי ונולדו להם ארבע בנות. ב-1982 עברה המשפחה להתנחלות ענתות באזור ואדי קלט וכעבור ארבע שנים יצאה מטעם מחלקת הנוער והחלוץ של הסוכנות לשליחות של שנתיים בארצות הברית. עם שובם ארצה השתקעו והתבססו ברחובות. ב-1995 חלה בעלה ונפטר כעבור שנתיים. עם מותו, חזרה המשפחה לירושלים. חוה למדה בבית המדרש "אלול", התחילה ללמוד בבית המדרש "בבלי ירושלמי" ולמדה במכון הרטמן. מאז 1989 עורכת את כתב-העת לתרבות יהודית "דימוי". בנוסף על כך מלמדת ספרות והבעה בכתב בבתי-ספר תיכוניים ובמכללות, מרצה באוניברסיטאות בר-אילן ובן-גוריון, מנחה סדנאות שירה, חוקרת-עמיתה במכונים שונים ופעילות ציבורית נרחבת. זכתה בפרס ביכורים ע"ש ירוחם לוריא על ספרה "הצבע בעיקר". בתשנ"ה זכתה בפרס ראש הממשלה, ב-1998 זכה ספרה "נהר ושכחה" בפרס אקו"ם לשירה וב-2002 זכתה בפרס אלתרמן לשירה. ספריה: הצבע בעיקר (תל-אביב : עם עובד, תשנ"א 1990) מסע איילה (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 1994) נהר ושכחה : שירים, 1994־1997 : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 1998) <עריכה, לאה שניר> שירי אורפאה : 1998־1999 : שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2000) <עריכה, לאה שניר> משיח : שירים על מה ששח לי מנחם אהובי (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2003) <רישומים, מרים גמבורד> הגנן, הכלבתא והשרמוטה : על הצורך האינסופי לתקוע מסמרים בקרסוליו של אלוהים (טריפטיך) (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, 2006)

בית על מפרשי אי הודאות

היום שחיכיתי לו וברחתי ממנו, בא. בזמן הזה, יום שאני מחכה לו , או שהוא מסומן בכרטיס טיסה , או הזמנה למקום אחר, או שהוא מגיע כדי לחתום בו או להיחתם.
אותו בוקר, כלומר אתמול, יצאנו באופן חגיגי למשרדה של עו"ד אורנה , שבחודשים האחרונים היתה הנמענת לרוב שיחות הטלפון שלי. היא הובילה אותי במסדרונות מנהל מקרקעי ישראל, הטאבו, בית המשפט, כמי שמוביל עוור בשבילי יער או כרך זר. 
לבשתי שמלת כותנה קיצית שקניתי מרחוב ריבולי בפאריס. שמלה שרציתי להפתיע בה את ידיד בצאתנו לסרט בערב או, לארוחה רומנטית על שפת הים. אבל, רגע לפני שיצאנו לעיר המזיעה בשפלה, שלפתי אותה מהארון בתירוץ מחץ שאירוע חתימה הוא ראוי לשמלה והשמלה ראויה לו.
אני וילדי נסענו לחתום על מכירת הבית שלנו. בית קטן עם גינה וחניה. בית בורגני בעיר בינונית. שלושה חדרי שינה וחדר מגורים היוצא למרפסת ולגינה . בגינה שתלתי דשא ועץ לימון עוד בטרם הסתימה הבניה.
זכרתי איך, בבית עמדתי למכור בעוד שעה קלה, הטבעתי חותם אישי למורת רוחו של הקבלן, שעה שביקשתי ממנו לשלב אריחי קרמיקה ארמנית שהבאתי מויה דלרוזה בעיר העתיקה. בשירותים, באמבטיה ובמטבח ובמיוחד הקפדתי איתו בחדר האמבטיה של חדר השינה של ההורים. ההורים, היינו אנחנו. באריחים מצוירים שריגי גפן, פרחים אקזוטיים מארץ רחוקה וכמה עצי יער שביניהם רצות איילות לבנות צוואר ויש אחת מיוחדת העוצרת ומביטה לאחור בתנועת ערגה שאותה אהבתי מכל. זו היתה חתימתי האישית על הבית הצנוע שמרצפותיו אינן קרמיקה והמטבח סטנדרטי ורק האריחים דיברו מהקירות.
 
אז ראינו בעיני רוחנו את המשפחה הקטנה משתרגת ושולחת שורשים בתוך הבית. כל ילד ומיטתו. כל אחד והפינה לשולחן כתיבה ולספריה. שולחן האוכל לשבתות ולחגים וארונות הספרים סביב סביב לחלל המרכזי. ראינו בעיני רוחנו את הבנות משחקות בחצר, גיגיות מים וברווזים מפוזרים בדשא. במרפסת העורפית לצילו של הלימון סעודות שבת בקיץ ובירה עם חברים.
החדר שלפני ולפנים הבית, חדר השינה שנקרא יחידת הורים, יחידה לעצמנו, שם שמרתי גומחה לשולחן עבודה צנוע ומחשב ובעיקר תכננתי תאורה מיוחדת המשתנה בין היום ללילה.
 
בחדרה של עו"ד אורנה, חדר פונקציונלי, שבמרכזו מחשב עם מסך פלאזמה גדול ותיקים מסודרים לאורך המדפים ולאורך הקירות. על הקיר, תלויות תמונות משפחתיות של בעלה וילדיה הקטנים. ישבנו מולה בחצי גורן, אני וילדי והקונה עם אישתו הצעירה ותינוקת בת חמישה חודשים המנפנפת ברגליה היחפות מתוך העגלה לשמיים. משא ומתן ארוך וממושך הסתיים ביני לבין האיש הצעיר הנמרץ והחייכן ואישתו, שהיתה דמות חסרת זהות התגלתה לי ברגע החתימה.
בדרכי לעו"ד אורנה ברכו אותי אימי ואחותי ושאר בני משפחה ב"מזל טוב". כאילו היתה זו לידה או חתונה. ואילו אני, עם כל ברכה, נצרבו עיני בדמעות, התנצלתי שאני רגישה לאור. כך הסברתי את האודם שפרץ מתוך מסגרת העין, את עיגולי הזיעה שהכתימו את שמלת הכותנה החדשה
 
באנו לחתום. כלומר, לסגור ולפתוח. מישהו נסגרה על פניו הדלת ומישהו אחר יפתח. התבוננתי באישה הצעירה המטפלת בתינוקת בלבו של משרד משמים, משקה אותה מתוך בקבוק ובה בשעה מתבוננת סביבה ואינה יורדת לפרטים. משהו בפניה מבוהל . היא מודאגת מתאריך הכניסה לבית, הדירה לא תעמוד לרשותה לפני אוגוסט והיא תכננה לשבור קירות, להרים מרצפות ולהחליף לקרמיקה מודרנית ולהוריד מהאמבטיה את הציפוי ולהחליף לאריחים מקרמיקה איטלקית עם גלזורה בחום וכתום. היה בפניה כעס, על בעלה שלא הקפיד בעניין ולא יידע אותה. הוא כינס את פניו אל התינוקת , אל תוך העגלה , העווה אליה את פניו וצקצק בלשון . הוא התעלם מכעסה כמי שנושא אשמה מוצדקת כלפיה, אבל פעל לבדו
ומנע ממנה ידיעת הקשיים שבעסקה. הוא שקע את פניו בצווארה של התינוקת ונשף בה וחיכה לתגובתה הצוחקת.
צפיתי בה ורציתי להאציל מידיעתי ולומר לה, שאין טעם בכעס, כי דברים גדולים מוליכים דברים קטנים. כי היא ובתה ובניה הגדולים מצויים בכיס של אושר. וזה, הכיס הזה כולו תעתועים. מתמלא ומתרוקן בדרכו שלו . אמרתי לה הקפידי על החתימות, יש רגע שיוצאת הרוח מהדברים ומוטלים בית ומיטה, וארון פתוח דלתות ומראה עקומה על הקיר, ומברשת בגדים שיצאה ממקומה ומוטלת בפרוזדור כמו עניין לא סגור . צרור מפתחות מונח על שולחן והוא זיכרון לדלתות שהיו ואינן ואין להשליך מחשש ניקמת השכחה. בחדר הילדים, שמיכת ילדים מצויירת מוטלת ובובה ערומה ללא זרועות לכאורה עייפו מהמשחק והשאירו אחריהם הכל, כי רק ילדים יודעים שיש מי שבא אחריהם ואוסף למקומם חפצים.
 
ראיתי אתמול בחדרה של עו"ד אורנה את החתימות מסתדרות בשורה אלה מול אלה. אלה ההולכים ואלה הבאים אל תוך החדרים מישהו יפליג מכאן במפרשי אי הודאות. 

6 תגובות

  1. אני מקווה שיש המשך. נהניתי מאוד מן הקריאה.

  2. חוה יש בספור את משמעות החיים, שלגע הצלחת להפוך אותה למילים, הקטע עם הדמעות, מאיפה הן באות…
    להתראות טובה

    • היי טובה, לפעמים נשים נראות לי כמו כד כלוא לבכי. לאצ"ג יש שורות נפלאות על נשים ובכי. אביא לכאן.

  3. ידיד מנעורייך

    חוה, את גדולה!
    אני מוקסם איך הפכת קטע נדל"ני שבד"כ
    הוא יבש לסיפור מקסים.

    ואל תוותרי להם! שלא יקבלו מפתח עד שישלימו התשלומים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחוה פנחס כהן