בננות - בלוגים / / אדום החזה. יו נסבו
קראתי ראיתי
  • דן לחמן

    הייתי שותף לעריכת המגזינים של אגודת הלהט"בים.   עבדתי עם עמוס גוטמן על התסריטים לסרטיו הקצרים "מקום  בטוח" ו - " נגוע" הקצר (שאינו דומה לנגוע הארוך). ב"מקום בטוח" הופעתי לרגע. עבדתי עם רון אסולין על תסריט הסרט "צל אחר". פעילותי החברתית האחרונה, מחוץ למסגרת האגודה, הייתה הקמת "מרכז הסיוע לנפגעי תקיפה מינית".   אני סוקר תרבות. אני כותב גם פרוזה משלי. אינני רואה את עצמי כמבקר, לא מנתח, לא מסביר. רק עוזר לתת טעימה של ספר, הצגה או מה שאני כותב עליו.

אדום החזה. יו נסבו

 אדום החזה היא ציפור שנכמרו רחמיה על ישו הצלוב והוציאה קוץ שהיה נעוץ בבשרו. מטיפת הדם שניתזה עליה האדימו נוצותיה. זו האגדה. 
בחורף עפות הציפורים למקום חם. אך תמיד נשארות כמה ציפורים אדומי חזה בנורווגיה הקרה. אם יהיה לה מזל, לא תקפא למוות ותוכל לתפוס מקום קינון טוב באביב. ואולי תיפול קפואה ולא תספיק להזדיין. דילמה נצחית שתמיד עומדים בפניה, במה לבחור.
 יו נסבו כפי שאפשר כבר להבין הוא סופר נורווגי. ספריו זכו להצלחה, כי אם לא, לא הייתה שום הצדקה לתרגם אותו. הספר זכה בפרסים בנורווגיה וספר זה הוא הראשון המתורגם לעברית אך השלישי בסדרת המפקח הולה. 
הספר הוא ספר מתח. גיבורו הארי הולה מפקח במשטרת אוסלו. לא מכבר עבר איזו חוויה קשה בעקבותיה החל לשתות. כעת הוא בגמילה וממלא תפקיד בלש. 
ג'ון לקרה הוא אביו הרוחני של זרם ספרי המתח המכילים הן עומק שלא היה קיים בהם קודם והן סגנון כתיבה ספרותי של ממש. 
מדי פעם אני מגדיר ספר מתח כ"אחר" לאחרונה מיתרגמים לעברית עוד ועוד מספרות המתח המשובחת. ספר זה נמנה עליהם. 
החלק הראשון של הספר מתרחש באוקטובר 1999. כל כוחות הביטחון הנורווגיים מתכננים שמירה הדוקה על המנהיגים שיגיעו בנובמבר. אהוד ברק. יאסר ערפאת, פוטין נשיא רוסיה, וקלינטון הנשיא האמריקאי. 
כוחות הביטחון יודעים שמלבד ההתנקשויות במנהיגים שהגיעו לידיעת התקשורת, היו עוד עשרות ניסיונות שלא הובאו לידיעת הציבור. הלחץ קשה להדהים. 
את הארי אנו פוגשים לראשונה ביום בו מגיע קלינטון. הוא ממונה על שמירת חלק מהכביש בו יעבור בדרכו משדה התעופה. תכניות ההגנה הוכנו. כל מי שלא אמור להיות על הנתיב סולק. רגע לפני שמגיעה השיירה, הארי רואה מישהו שלא היה אמור להיות על שפת הכביש. גבר עם נשק על כתפו. ייתכן שהוא משרותי הביטחון, אך ייתכן שגם לא. הארי יוצא עם אקדחו לכיוון הדמות. לירות או להמר. אחת מאותן דילמות נצחיות. הוא ירה, פגע, אך רק פצע סוכן אמריקאי. 
כדי למנוע מהתקשורת לרחרח ולדווח, מעניקים להולה דרגת מפקח כאות הצטיינות.
 בהתחלה מוזכר סיפור בו נשפט ניאו נאצי רוצח וייטנאמי, המניע שמירת טוהר הגזע. בשל טעות מנהלית הוא יוצא זכאי, ועדיין אין רמז לחשיבות המקרה. 
כמו בספרי מתח רבים יש הרבה דמויות הלוקחות חלק בסיפור. לכן החלק הראשון עסוק בלהציג את הדמויות. אחר כך עובר הספר לעבר לשנת 1942. 
צריך לזכור, נורבגיה הייתה תחת כיבוש גרמני נאצי. בארץ שלט קוויזלינג, משתף פעולה ששמו הפך להיות סמל עולמי. עבר שיתחבר להווה. 
הספור עוקב אחרי קבוצת נורבגים נאציים המשרתים בצבא הגרמני ומוצבים בשלג מול לנינגרד. אחד מהם יהפוך לדמות חשובה בספר. ומשם חוזר הספר לדלג בין הזמנים. 
עכשיו הולכת ומצטרפת לה הקבוצה בתוכה יתרחש הסיפור. השוטרים ובראשם הולה. חבורת פשיסטים צעירים, זקן חולה העומד למות תוך שנה.
 צריך לזכור, הספר מתרחש באוסלו. כל השמות חדשים לקורא. צריך להתחיל לזכור אותם. הכול קצת שונה. שמות האנשים, הרחובות. הקצוות מתחילים להתחבר. 
הזקן החולה היה בקרב על סטלינגרד. הצעיר הפשיסטי הוא זה שבתחילת הספר מזוכה במשפטו בשל תקלה טכנית. כעת נוספת גם גוויה. גם היא מן העבר הרחוק. 
ושוב חוזרים ל 1944. כשמתפתח רומן בין צעירה ווינאית לחיל נורווגי פצוע, מתחיל הספר לקפץ בין שתי סוגות כתיבה. רומן רומנטי וספר מתח. ברור כמובן שכל הדברים הללו יתחברו בסופו של דבר אך נסבו מצליח להלך בין שתי הצורות והעלילות השונות. 
ושוב לסוף האלף. 1999. הולה קורא מאמר על התחזקות תנועת הנציונאל הנורווגי. " תנועה השואפת להציב חלופה לסוציאל- דמוקרטיה.
מילת המפתח היא התחמשות. מוסרית,צבאית וגזעית. דעיכת הנצרות, נגיף האיידס ושימוש בסמים. 
האויב גם הוא חדש. תומכי האיחוד האירופי שמפרקים גבולות לאומיים וגזעיים. ארגון נאט"ו המושיט יד לרוסים ולסלאבים. אצולת הממון האסיאתית החדשה שנטלה מהיהודים את תפקידם כבנקאי העולם," ככל שהחקירה נמשכת כך היא גם מסתעפת. 
גם כשהכיוון נעשה מחוור פחות או יותר, מתערבים בעלילה אינטרסים שהם מחוץ לחקירה אך משפיעים על הקורה. 
כמובן שבין לבין לומדים להכיר את הולה המטופל באב חולה ובאחות מפגרת. כל מה שמעניק לכתיבה איכות, עומר האופי של הגיבור, הקושי הקיומי. התאהבות חסרת סיכוי כמעט. נואשות פנימית. כל אלו מצטיירים בהתמודדותו של הלה. רצח אחרי רצח. 
בשלב מסוים נדמה לקורא שהוא כבר יודע מי הרוצח והשאלה היא רק איך יתפוס הארי את הרוצח ומה יהיו המניעים שלו. אך כמו בספר טוב, הסיפור מקבל עוד תפנית ועוד אחת. ומה שידענו לא ידענו..
 הספר מתרחש הרי בנורווגיה, ומתרחש על כן בקצב סקנדינבי. קר שם. אין מרוצים. חלקים מהספר עשויים היו להיות פרקים ברומן רומנטי. אך בסופו של דבר הספר מציית לחוקי ספרות המתח. 
את הסיפור המרכזי מתחילה עובדה אחת המגיעה לידיעתו של חוקר אחד. עובדה שלמעשה איננה אומרת לו כלום, אך מושכת את תשומת לבו. ומשם מתחילה חקירה. 
הספר שעד חציו כמעט מתנהל לאיטו משנה כיוון בהמשך, הוא מקבל כיוון חדש כשהוא נעשה נוגע ללב והחקירה הופכת מותחת יותר. בשביל הנורבגים הספר לא פשוט. ספר המחבר הווה של קבוצות ימניות קיצוניות, ניאו נאציות, עם העבר של הכיבוש הגרמני ושיתוף הפעולה עם הכובש. מנהיג ששמו ייהפך למטבע לשון של בגידה. קוויזלינג. התחשבנות עם עבר המטואטא אל מטחת לשטיח. כזה שלא רוצים לעסוק בו. 
האם אפשר להסיק איזו מסקנה פוליטית לגבי נורבגיה של היום. אם לקבל מספר כעובדה ואני מניח שיו נסבו ערל תחקיר מקיף כיום רשומים רק חמישים ושבעה ניאו נאצים מוכרים בנורווגיה.. 
הספר הוא בסופו " רק" ספק מתח. הכוונות אם היו כאלה משניות, או לא. לא לקורא נורבגי. 
אני מודה שלקראת אמצע הספר התחלתי קצת להתעייף תמהתי איך נסבו מרשה לעצמו לפול למלכודת רומנטית אך עם שינוי העלילה וכניסת המתח הממשי נהניתי. 
דווקא הקטעים הללו עושים את הספר לאנושי. הרי הם בני אדם הנורווגים. הם התאהבו בזמן המלחמה והכיבוש. סבלו וחיפשו רגע של מתיקות. מאותם ספרים המפתיעים את הקורא. מהנה ויותר.

© כל הזכויות שמורות לדן לחמן