בננות - בלוגים / / בשבח הוויתור
הפוך קטן ודי
  • אומי לייסנר

    בקשר לכתיבה משלי בבלוג זה -- כל הזכויות שמורות לאומי (נעמי) לייסנר

בשבח הוויתור

"כִּי מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ נָתוֹן יִנָּתֵן לוֹ וְשֶׁפַע יִהְיֶה לוֹ, אַךְ מִי שֶׁאֵין לוֹ, גַּם מַה שֶּׁיֵּשׁ לוֹ יִלָּקַח מִמֶּנּוּ." כך כתוב ב"הבשורה על פי מתי" (י"ג: י"ב). לימים נתן הפסוק את שמו — "אפקט מתי" (באנגלית: Matthew effect) – למושג בסוציולוגיה המתאר יתרון מצטבר, תופעה בה העשירים מתעשרים והעניים נעשים עניים יותר. על-פי הגרסה בעברית מודרנית, שהטביע מאיר אריאל, "מי שנדפק פעם אחת כבר לא יכול להגמל מזה." מסתבר שהוא רלבנטי גם להצלחה וכישלון – הצלחה מביאה הצלחה וכישלון מביא כישלון. יותר נכון, הכישלונות שוחקים, הדחייות מדכאות, ואט אט, מפסיקים לנסות.*

 

על רקע ההבנות האלה, קבלו סיפור אישי. פעם, אחרי איזה הפסד מינורי, פנה אלי אחד הבנים במבט נחרץ, "אמא, זה נכון לומר שהלייסנרים אף פעם לא מוותרים?" לא ידעתי מה לענות לו. עשיתי "המממ" ואחר-כך, עוד אחד, ואז אמרתי, "בכנות, אני לא חושבת …" ובסוף, "לא, לא נראה לי שניתן לומר את זה בכלל." אחר-כן, צחקנו, כמובן, הרי, בחוש הומור הלייסנרים מצטיינים. אבל מעבר לכך, אני לא יודעת מה עשתה אותה תשובה לילד; האם אכזבה אותו ושמא שחררה אותו לדרכו?

 

והנה, למרות מה שאמרתי לילד, אגלה לכם סוד – יש בינינו כאלה שמוותרים קודם ויש שמאוחר יותר, ותלוי מה אבל עקרונית, נראה לי שאני בין אלה שמוותרים מאוחר יחסית. אני פשוט שונאת לחשוב שהשקעתי את מיטב זמני ומאמציי לשווא. אז אני מנסה ומנסה שוב, למרות הכישלונות, ולפעמים, אני חייבת לומר, המאמצים החוזרים מניבים פירות ואני מצליחה בסוף, אם לא אחת באופן בלתי צפוי. בכל מקרה, גם אם מגיע בסוף ההצלחה הנחשקת, התהליך רווי הכישלונות והדחייות הרבה פעמים מתיש מאד, וגם שוחק ומדכא ומעייף וסוחט ודורס ובשורה התחתונה, נשארת השאלה אם כל זה היה שווה ואם לא היה עדיף לוותר וזהו.

 

 

 

 

*  הנה המחקר – הדן בהצלחה של מדענים באקדמיה
"“The Matthew effect in science funding
Thijs Bol, Mathijs de Vaan, and Arnout van de Rijt
PNAS May 8, 2018 115 (19) 4887-4890; published ahead of print April 23, 2018
https://www.pnas.org/content/115/19/4887
https://doi.org/10.1073/pnas.1719557115

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאומי לייסנר