בננות - בלוגים / / לידה — עכשיו ברדיו
הפוך קטן ודי
  • אומי לייסנר

    בקשר לכתיבה משלי בבלוג זה -- כל הזכויות שמורות לאומי (נעמי) לייסנר

לידה — עכשיו ברדיו

http://www.iba.org.il/program.aspx?scode=1706697

בתכנית סדר יום של צ'יקו מנשה, 30.12.14

מ: שעה ו35 דקות, במשך כעשר דקות.

 

החלק האחרון של הראיון נשמע לי משובש-קטוע. הנה הטענות העיקריות שלי:

 

1. נשאלתי לגבי ההנחיות הבריטיות החדשות לצורך לידה. הדגשתי שההנחיות מתבססות על מחקר שמימנה ממשלת אנגליה (תתארו לעצמכם דבר כזה אצלנו – ניסיון של ממש ללמוד מה טוב ליולדות?!) ושההנחיות עצמן הן פרי עבודה של קבוצת עבודה בין תחומית ורבת משתתפים, כלומר לא רק רופאים אלא גם אנשי מקצוע אחרים, כולל מיילדות כמובן, וכן גם יולדות. (תתארו לעצמכן דבר כזה אצלנו – אצלנו כמעט אין דבר כזה, מתן קול ליולדות!)

 

2. לשאלת המראיין, אכן, ההנחיות הבריטיות החדשות ממליצות שעבור נשים המוגדרות כבעלות "סיכון נמוך מאד" עשויה להיות עדיפות ללידה מחוץ לבית חולים (כלומר לידת בית מתכוננת או לידה במרכז לידה – עצמאי או צמוד לבית חולים).  הדבר נכון ליולדות שילדו בעבר וגם עבור יולדות לראשונה אלא שבמקרה האחרון ישנו סיכוי קטן מאד (0.4%) של הגברת הסכנה עבור הילוד בלידת בית – ויש ליידע את היולדת על כך אבל עדיין, מדגישות ההנחיות, יש לתת לאישה עצמה להחליט (תתארי לעצמך דבר כזה אצלנו – יולדת מחליטה עבור עצמה, הה!).

 

3. בתשובה לפרופסור הוכנר, שמדגישה שוב ושוב את הסיכונים של לידה מחוץ לבית חולים:

בעתירה של אליס מילר לבג"ץ, טענו העותרים שישנן טייסות בכל העולם ואילו חיל האוויר שלנו טען, "כן, כן, אבל אצלנו התנאים שונים, אצלנו זה מסוכן…." שופטי בג"ץ אמרו לחיל האוויר, "תוכיחו", כלומר, אתם צריכים להוכיח שאצלנו "התנאים שונים" ואם לא הוכחתם את הדבר, אינכם יכולים למנוע מנשים כאן להיות טייסות. אפילו שופטי המיעוט לא ממש קנו את הטענה בדבר "התנאים המיוחדים בישראל" וציוו לצה"ל "תעשו לפחות ניסיון."

אם נקיש ללידה, הטענה היא שבל העולם ניתנות לנשים אפשרויות שונות ללידה – מלידת בית עד לידה במרכז לידה עצמאי עד למרכז ליד צמוד לבית חולים ועד לבית חולים עצמו. ורק אצלנו טוענים שזה בלתי אפשרי ומסוכן מדי ושיש ללדת בבית חולים בלבד. אלא שאיש בישראל לא ביסס את הטענה הזאת בהוכחות. כלומר, אין סיבה לכך שפתיחת מגוון אפשרויות לידה לא תהיה אפשרית בארץ. ומן הניסיון של ארצות אחרות, השיטה בוודאי תועיל הן ליולדות (ולתינוקות) וגם למערכת כולה.

את הדבר הזה טוענים כבר שלושים שנה אלא שדבר אינו משתנה כי הדרך בה מסודר התשלום ללידה בארץ, כלומר, מתן מונופול לבתי חולים ומימון שמגיע מן המוסד לביטוח לאומי, הינה שיטה רווחית מדי לבתי החולים ולממשלה (שהיא גם הבעלים של רבים מבתי החולים). זאת הסיבה האמיתית לכך שאין שינוי עד היום.

 

4. בקשר לטענה של פרופסור הוכנר לפיה היום כבר בכל בית חולים ניתנת ליולדת ללדת בצורה טבעית: נו, באמת, כאילו מישהו קונה את הטענה. בכל מקרה, התשובה שלי היתה שיותר ויותר מחקרים מוצאים שעצם האשפוז לצורך לידה כרוך בכמה וכמה סיכונים וכן שבפועל, בואו נודה במציאות, כמעט אין אפשרות ללדת תחת אשפוז ללא התערבות רפואית. כל המערכת, הרי, מבוססת על רעיון הניהול האקטיבי של הלידה. ההנחיות הבריטיות החדשות מכירות בכך בפה מלא.

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאומי לייסנר