בננות - בלוגים / / על נשואים ותבלינים אחרים
הפוך קטן ודי
  • אומי לייסנר

    בקשר לכתיבה משלי בבלוג זה -- כל הזכויות שמורות לאומי (נעמי) לייסנר

על נשואים ותבלינים אחרים

 

היום בערב אחיין שלי מתחתן – והינה הזדמנות מצוינת לאחל לערן ולנועה מזל טוב ועד 120 שנה בבריאות ובאושר ביחד! הינה גם הזדמנות מצוינת לשיעור קצר באנגלית מגדרית, הפעם סביב המונח spouse. אם כן, כשבני זוג מתחתנים הם מיד הופכים מאישה ואיש לאישה ובעלה. מונח אחרון זה מעלה ריח של רכישת קניין והוא אינו יכול אלא לצמרר כל פעם שהוא מוזכר בקשר ליחסים בין בני אדם, לא כל שכן בני זוג אוהבים.

 פעם, לא מזמן, היתה מי שהציעה לפנות אל אקדמיה ללשון העברית בדרישה למצוא תחליף פחות מעליב למונח זה (וגם אני תמכתי בהצעה זאת*) אך מאז לא קרה דבר. ככל הנראה מדובר בעוד קרבן לתופעה המוכרת היטיב בישראל – יושבים ומתלוננים אך בפועל לא עושים דבר. ובנסיבות אלה, אף הציעה חברה אחת שבינתיים פשוט נתחיל בפועל, בחיי היומיום, לחנך ולהקפיד שלא להשתמש במונח האמור.

יחד עם זאת, יש לציין שגם המונח המקביל באנגלית – husband – אינו מי-יודע-מה מחמיא. גם מונח זה קשור במושגים של בעלות וטיפול ברכוש, עיבוד אדמה וניצול מקורות בצורה יעילה. אלא שבאנגלית ישנו עוד מונח, ללא מגדר, שוויוני, שבאמצעותו ניתן לכנות שני בני הזוג יחד ולחוד, והוא spouse. במלים אחרות, spouse הוא בן או בת זוג נשוי.

הניצוץ המעודד בכל הסיפור הזה הוא שלאחרונה, התחלתי לשים לב שבקרב דוברי עברית ספורים מתחילים להשתמש במונח "זוגת" באותו אופן שבו משתמשים במונח spouse. המונח "זוגת" אינו יפה במיוחד לטעמי, אך נדמה שהוא מובן ובתור כך עושה את עבודתו – הוא מתייחס לשני בני הזוג הנשואים באופן שוויוני.  

אני עצמי מנסה להשתמש ב"זוגת" ככל האפשר ומציעה כאן, על גבי מסכים אלה, שגם אתם תשתמשו במילה זאת במקום המלים בעל ואישה. וכך, אולי נשיג שינוי בפועל, וביום מן הימים גם האקדמיה ללשון העברית לא תוכל אלא להכניס את המילה למילון העברי הרשמי.

ולסיום, תרשו עוד מילה אחת בקשר למונח האנגלי spouse: צורת הרבים של spouse הוא spouses (בדומה למילה house –houses) ואיננו spice (כמו ב- mouse – mice). למילה spice ישנה משמעות שונה לגמרי, היינו, תבלין, בושם, אולי אפילו פלפל, במובן החיובי.

והינה למרות זאת אמר פעם עיתונאי אמריקאי בשם כסטופר מורלי: "The plural of spouse is spice." ואמנם, בעידן בו אוהבים כל כך להשמיץ את מוסד הנישואין, ברצוני להצהיר, מניסיון אישי, שנישואין שוויוניים וטובים בהחלט יכולים לתת טעם לחיים.

 

* בואו ניפטר כבר מ"בעלי" (26.03.07)

http://www.haderech.co.il/parliament193.html

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאומי לייסנר