בננות - בלוגים / / עזבי אותך מהשטויות האלו, תכתבי למבוגרים
מפה להליכה לאיבוד
  • אורי אלחייני

    בת 32, נשואה על פי התעודות, אמא לעלמה, שבקרוב ימלאו לה חמש. ביקרתי עד כה בתחנות הבאות: ילדות רוויית שמש ודת בנתיבות, התבגרות בפנימיית אבן בירושלים, שירות צבאי כאזובת קיר, לימודי פילוסופיה בתל אביב, נישואים ואמהות. ומקווה שכברת הדרך הראשונה במסע לא מבשרת את המשכו. בשנים האחרונות השלמתי כתיבת שלושה ספרי נוער, שאף הוצאה לא מוכנה להסתכן ולפרסם. גם בן זוגי הסתבך במילותיו כשהכרחתי אותו לקרוא את כתבי היד. אבל מה הוא מבין. הוא איש מחשבים.

עזבי אותך מהשטויות האלו, תכתבי למבוגרים

 

לפני חודש וחצי שטחתי כאן מעט מן התלאות שפקדו אותי בנסיונותי לפרסם ספר נוער פרי עטי. כאמור, שלחתי את כתב היד של ספרי השלישי לשתי הוצאות לאור. וביום שלישי שעבר, ממש על סף ערבו של החג, קיבלתי טלפון מעורכת בהוצאה, שאת שמה אותיר בעלטה, כדי לא לעיין על עצמי. (בזמן האחרון אני משתמשת ביני לביני בסלנג הנתיבותי העתיק הזה. לעיין על מישהו פירושו לעשות לו עין רעה. כשהילדים בנתיבות היו משחקים במשחק שיש בו יסוד מכריע בו של מזל – ובאיזה משחק אין? – הם היו אומרים לחבריהם שהביטו בהם: אל תעיינו עלי. והיה ילד אחד, חבר של אחי, שעשה לו מנהג לפרוץ בזמרה ובכרכור משונים בשעת משחק בגולות. בכך פעם שאחד היריבים שלו התרכז בקליעה הוא היה מקפץ ושר, תְפַרַה מִמוּנַה, אחוז דיבוק. אין לי מושג מה פירוש המילים. אבל הזמרה שלו הוציאה את יריביו מריכוז. כלומר, הכישוף שלו היה יעיל ביותר).
העורכת אמרה בזהירות, שהבנתי רק מאוחר יותר, שהיתה שמחה אם נקבע פגישה.
כדי לא להאריך וליצור מתח לחינם, אספר בקצרה את תוכן הפגישה שהתרחשה אתמול בבוקר. העורכת אמרה שהיא קראה את כתב היד, שהיא אוהבת את הכתיבה שלי, אבל הספר נורא מוזר. ובכלל היא חושבת שאני צריכה לכתוב למבוגרים. אמרתי שזו בהחלט דרך מעניינת לדחות מישהו, להזמין אותו לפגישה. היא התנצלה ואמרה שהיא כלל לא עורכת ספרי נוער, אלא דווקא עוסקת בפרוזה למבוגרים ושהיא קוראת את הבלוג שלי, כן, חזרו וקראו את המשפט האחרון: היא — קוראת—את—הבלוג —שלי !!! והיא חושבת שאני צריכה לנסות לכתוב רומן למבוגרים על הילדות שלי בנתיבות ועל החיים שלי ובאותה צורה שאני כותבת עליהם בבלוג.
אני, כמובן, התעקשתי, ביקשתי שתסביר לי מה היה כל כך מוזר בעיניה בספר הנוער שלי – מפה להליכה לאיבוד – כי דווקא הוצאתו לאור היא מה שנמצא כרגע בראש מעייניי ולא התרפקות על בית הוריי בנתיבות. והיא אמרה: אין שם סיפור ברור. 
ובכן, הנה תמצית ספרי: לעלווה, גיבורת הספר, יש אובססיה למפות. וכשאביה נוסע לטורקיה מטעם המפעל שהוא עובד בו (אחראי על מחלקת אריגה במפעל טקסטיל באור יהודה), היא מבקשת ממנו שיקנה לה מפה. בשיטוטיו בבזאר הגדול אביה מוצא מפה לא שגרתית – מפה של אור יהודה משורטטת על גוויל. הוא קונה אותה ומביא אותה לעלווה, שמגלה מהר מאוד, יחד עם חברתה ורד, שהמפה מראה עיר אחרת מזו שהן מכירות. במקום שבו יש גדר בעיר האמיתית, במפה משורטט שביל. במקום שבו עומד בניין העיריה, מורה המפה על גרם מדרגות המעפיל אל קשת אבן. ויותר מזה, אם הן מתעלמות ממה שמצוי בעיר האמיתית, והולכות על פי הוראות המפה, הן מגלות שהמפה צודקת, בכסות הרחובות והבניינים של אור יהודה מצויה עיר אחרת, שוקקת היסטוריה וכשפים מסתוריים, והן יוצאות ונכנסות בשעריה. אך ככל שהן שוקעות בעיר האחרת, אביה של עלווה נאטם, נעשה אדיש ומרוקן. 
הבעיה של העורכת היתה שאין לסיפור פתרון במובן המקובל. אין הסבר להימצאות של העיר האחרת, אין מזימה חובקת, גם סיפורו של האבא לא מגיע לכדי סיום. עלווה וורד לא לומדות דבר חדש. 
ואני אמרתי – סיפור דווקא יש למכביר בספר הזה, מה שאין בו זה שורה תחתונה. וכשמישהו מתחיל לבלבל בין שורה תחתונה וסיפור, אני חושדת ברע מכול. שורה תחתונה היא מנגנון של רבי מכר וספרות זולה. ודי לחכימא ברמיזא. העורכת אפילו לא התגוננה. רק ציינה שהיא לא רואה טעם לפגם בניסיון להגיע לקהל רחב ככל הניתן. שאלתי: גם אם זה כרוך בהשחתה של ערכי הספרות? 
היא אמרה: אבד הכלח על סוג הסנוביזם הזה. 
והוסיפה: תחשבי על ההצעה שלי. אני חושבת שיכול לצאת ספר מעניין.
ועכשיו אני תקועה. רוצים לפרסם לי ספר, אבל לא את הספר שאני רוצה לפרסם.

 

22 תגובות

  1. הדילמה הקלאסית.
    אוכל רק להציע לך את הדרך שלי להחליט החלטות קשות כאלה (גם כתבתי על זה בפוסט שלי "עד כאן"): על איזו החלטה אצטער אחר-כך יותר? במקרה שלך, הייתי אומרת לך לנסות לדמיין את התחושות שלך אחרי הוצאת אותו ספר, פעם אם הוא הצליח, ופעם לא, ולנסות להרגיש את ההרגשות … בהצלחה רבה (בהחלט מגיע לך). נ.ב. למה לא לתת את טיוטת הספר שבידיך לעורך סתם (ז"א לא קשור למו"ל) שאת מעריכה אותו ולקבל דעה שנייה ואולי כם כמה הערות?

    • לא השארת את השם שלך בתגובה, ולכן אני לא יודעת במי מדובר. תודה על העיצה. האמת היא שלא חשבתי להראות את הספר לעורך חיצוני. לא הראיתי אותו לאיש מלבד בעלי, שלא ממש אהב – הוא בקושי קורא. יש לך המלצות?

  2. היי אורי,
    אם פנית אלינו בפוסט מעין זה, אני מניחה שזה על מנת כדי לעוץ לך עצה, אני אומרת, אל תתקרבי אפילו לצורת המחשבה הקפיטליסטית הזאת הדוגלת בכמות ולא באיכות, המיישרת את כולם לכדי מטרה אחת, תהיי אינדיבידואלית, אני בטוחה שתמצאי מישהו שיהיה מוכן לקדם את ספרך, יתרה מכך, איני חושבת ששורה תחתונה תהיה הסיבה לרב מכר.
    דווקא הרעיון שלך כפי שהוא נשמע לי יותר מעניין.
    אזרי אומץ והיי סבלנית, זה יגיע.

    • לא לעזוב.
      סיפור מרתק. מיוחד . אם הוא היה על לונדון בטח היה להיט . מזכיר לי את סיפור מפת העיר שהיתה כל כך גדולה כמו…העיר של בורחס בגן השבילים המתפצלים,מחשבה שריתקה אותי מאז קראתי- ההליכה בתוך מפה,מאידך מזכיר לי ספר נוער,ואני אוהבת ספרים כאלה על נערה שמוצאת דלת המובילה לעיר האחרת. לא זוכרת הרבה. נראה לי פוטנציאל מצויין הסיפור שלך וגם קהל היעד אבל מה שמטריד אותי כילדה נצחית הוא הצורך בסוף טוב . משהו . נחמה . אני יודעת זה חלק מהקסם של כתיבתך ההליכה עד הסוף בלי לוותר.אש. ייתכן שנוער היה מבין לכיוון המוחלט הזה יותר מכל מבוגר,מאידך…הספר שאת מדברת עליו ושמו נראים לי מרתקים ביותר ובמחשבה שנייה את הרי מתחייבת להליכה לאיבוד כבר בשמו אז מי לעזאזל צריך סוף טוב?
      צריך את הוצאת הספרים הנכונה והעורך/ת המבין. עוד קצת . אה וסיפורי נרנייה.

      • ספר האימה נעורים על הנערה הוא של ניל גיימן / קורליין והעיר האחרת שהיא מגיעה אליה בספר אחר שלו , ולא היא אלא נערה אחרת "לעולם-לא עולם" העיר שמתחת ללונדון . מישמש עשיתי . אבל הכתיבה לחלוטין לאנשי האמצע – נוער ואנשים מבוגרים שמסרבים לגדול כמוני.
        מתה על ניל גיימן. ואוהבת מאוד את כתיבתך. אז הנה יש לך כבר קוראת בלי שתצטרכי לשנות כלום מכתיבתך. והצורך בסוף טוב הוא מראשית הקריאה. את לא רוצה לכתוב לילדים קטנים ? סתאאם.
        אצטרך להתבגר בשביל לקרוא את הספר שלך.

        • מירי פליישר

          אה שכחתי לצרף את שם המשפחה . אולי כבר זיהית איזו…

          • היי מירי,
            תודה.
            נכון, כשאני מתארת את הספר כפי שתיארתי אותו פה, התיאור באמת מזכיר את "לעולם-לא-עולם" של ניל גיימן (את קורליין לא קראתי). אבל הספר עצמו רחוק מזה. כל הסיפור של עלווה הוא מעין מטפורה גדולה על התבגרות, והעיר האחרת מייצגת אספקטים של העולם שלך, שההורים שלך לא מסוגלים לראות ושהופכים חלק חשוב מאוד בחיים שלך. הדברים האלה אולי מתאזנים, מוצאים את מקומם, אבל אף פעם לא נפתרים באמת.

          • מירי פליישר

            לא נפתרים באמת- היש אדם בעולם שיוכל להשלים עם זה-חוץ מנזיר בודהיסטי שויתר מראש?

          • לא. אני לא אומרת שלא צריך להמשיך ולנסות, להילחם ולהיאבק למען פתרון. אבל באותו זמן גם לקבל את זה שאולי אין פתרון.

    • סאני, רונית,
      אתן צודקות. השיחה קצת ערערה אותי וגרמה לי למחשבות שניות. אבל אולי אני צריכה לחשוב מחדש על קהל היעד של הספר. הגיבור של פיליפ רות אומר ב"הכתם האנושי": סטודנטים לפסורת לא מבינים ספרים שאין להם שורה תחתונה. הם רוצים שורה תחתונה. אין ממש מה להלין על הוצאות הספרים. אבל זה לא אומר שצריך להתפשר. אני אנסה.

  3. רונית בר-לביא

    היי אורי.

    מתוך הכמה שורות שכתבת על הספר:
    התוכן נשמע מאד מעניין ומורכב,
    האמת שדווקא בגלל זה,
    אולי כדאי היה להוציא ממש את אותו הסיפור, ללא סופים ברורים והתמסחרות,
    למבוגרים ?
    זאת כיוון שהוא נשמע לי במורכבות שלו ובמסרים הסמויים והגלויים, אולי לקהל יעד של מבוגרים ?

    ומעניין אותי באיזו הוצאה (לא שכדאי לפרסם את זה כאן),
    כיוון שאני עברתי עם הוצאות יותר מידיי יסורים, והפרוייקט היה קטן בהרבה משלך: ספר שתרגמתי, שיש לו ביקוש אדיר בארה"ב (ראי בבלוג שלי),
    וכאן שקלו במשך חודשים רבים, היססו ובעיקר פחדו בסוף.

    לאחר יותר מידיי מאמצים, נשבר לי לנסות, ופניתי להוצאות הגדולות.
    אח"כ פניתי לקטנות ואיזוטריות יותר, ולהן לא היה כסף,
    חלקן הציעו שאוציא אותו על חשבוני …

    בשורה התחתונה 🙂
    אני אומרת, שלא כדאי לשנות את הסיפור, אלא אולי לשווק אחרת, נניח לקהל יעד של מבוגרים, את אותו סיפור בדיוק.

    • רונית,
      קראתי את התקציר של הספר שתרגמת. דווקא הוא נשמע לי כמו ספר שיכול לפנות לקהל רחב. אני כנראה לא מבינה את אופני קבלת ההחלטות בהוצאות ספרים.

      • רונית בר-לביא

        תאמיני לי, גם אני לא ….

        דווקא בזמורה-ביתן התעניינו בו,
        ולאחר התלבטויות רבות, יותר הצביעו שם "לא" מאשר "כן".

        למזלי, אני עוסקת גם בתחומים אחרים …

        • אלוהים יודע מי מקבל שם החלטות.
          אני גם ניסיתי להציע תרגום לספר פופולרי, שאף עובד לסדרת טלוויזיה ששודרה בארץ – ובכל זאת בהוצאות סירבו. אין לי מושג מה הולך שם.

          לאורי – אני בעד מה שהציעו לך לעיל. קחי את הסיפור שלך, כמו שהוא (אולי עם איזו עלילת משנה לעיבוי) והציעי אותו להוצאה אחרת – רצוי קטנה – כספר למבוגרים. יש בארץ הוצאה או שתיים שעוסקות בפנטזיה למבוגרים, חפשי שם.

  4. אני חושבת שלא כדאי להתפשר על האמרה האומנותית שלך. אם יש משהו שאת ממש מאמינה בו, לכי איתו עד הסוף. כי כשיגיע הזמן להגן עליו, לפחות תהיי שלמה עם עצמך. המון בהצלחה.

    • מיכל ברגמן

      אורי
      את כותבת מצוין וחד – מקורי ועשיר במיוחד.

      ממה שעולה פה נראה שקודם כל כדאי לתת את כתב היד לקריאה למישהו שהיה עורך לשוני בהוצאות ספרים, סופר שמבין ויודע לפרגן וכד".

      יכול להיות שבאמת הוא נועד לקהל יעד אחר וכד".
      מה שבטוח שהוא לא מהספרים שימכרו רק בגלל עשרות כתבות של יחסי ציבור וטוב שכך.

      את לא צריכה להתפשר על הרמה אבל את בהחלט צריכה מפה שנועדה להסביר איך פועלים מול מנגנוני הוצאות הספרים.
      אולי יש כאן מישהי שיכולה לעזור?
      בהצלחה!

    • מירי פליישר

      אני זוכרת שקראתי ספר שהיה כביכול לנוער משהו כמו המחברת הגדולה של אגוטה כרסטוף ,כמדומני . זוועה של סיפור במובן הטוב של המילה הילדים שלי בני הנעורים השתגעו עליו.
      אז כמו שכבר כתבו לך…הכל ,העיקר להמשיך בדרך ש ל ך ,אנחנו כאן אוהבים אותה וזה קהל לא קטן.

      • "המחברת הגדולה" הוא ספר נהדר, אבל מלא זוועות – ללא ספק לא לילדים.

        • מירי פליישר

          לא ילדים
          נוער
          והנוער שלי אהב אותה מאוד
          ככה זה הנוער של היום
          או לפחות אלה שלי
          ואני גאה בזה
          כל אחד פנינה
          הכתיבה של אורי לא מרחמת נדמה לי ונוער עם קשייו כן יכול להתחבר . בעצם הכל בגלל שהדמויות הן נערות. ואנחנו מזדהים עם גיבורים כמונו.

  5. הי אורי
    את מוכשרת להפליא והעלילה שאת מתארת מורכבת מהחומרים האוטוביוגרפיים שלך ובגלל זה היא כל כך חשובה לך. שימי לב לתפקיד האב, שנמוג עם ההתבגרות.
    לי, אישית יש אינטרס שתכתבי למבוגרים, שיהיה לי מה לקרוא. אני מודיע בזאת שאני מכור לכתיבתך. ולכן חוץ ממירי יש לך עוד קורא בטוח. אני אקרא כמובן גם את ספר הילדים שלך.
    לגבי ספר הילדים, הוא נשמע לי כמו ספר לנוער. זה מוזר שסירבו לו כי זו שאינך רוצה להזכיר את שמה פוסט אחר, כותבת ספרים ממש לאותו גיל. זה נכון שהיא מסחרית ויש לה שורה תחתונה. אני אגב, נהניתי לקרוא אותה, אל תתאכזבי. אני חושב שאת צריכה למצוא הוצאה אחרת. מניסיוני כצלם, החיפוש אחר גלריה ומישהו שיציג את עבודותיך הוא ארוך, מייגע ומתסכל וצריך הרבה תמיכה נפשית, רגשית חברתית ואינטקלטואלית. אשתי האהובה היא משענת מלהיבה. ניתן גם להישען עליה וגם לקבל ממנה בחזרה עידוד והתלהבות. היא מיוחדת בזה ואני מודה שאני בר מזל. נשמע שבן הזוג שלך מגיע מעולם אחר משלך ולא מתחבר לדברים שאת עושה במידה ובאופן שהיית רוצה. זה לא הופך אותו לאדם פחות טוב, רק אותך ליותר עצובה. בשביל זה יש אותנו. אנחנו, הבולגים בדמעה, אוהבים את כתיבתך ונשמח לתמוך ולעודד כל פעם שרוחך תיפול. תפקידך, מלבד לחלוק איתנו את מכאובייך, ללכת מהוצאה להוצאה, מלקטור ללקטור, עד שבסוף תמצאי את מי שיידלק. זה מעייף ומתסכל, כבר אמרתי, אבל אין ברירה אחרת. אנחנו כאן כדי לעזור לך להמשיך.
    במחשבה נוספת, אני חושב שיש לי טלפון של מישהי שעשויה להתעניין, תכתבי למייל שלי ונדבר.

  6. אני אקרא כל ספר שתוציאי, אפילו אם יהיה זה מדריך טיולים

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאורי אלחייני