שלום לכולם
את השיר "יהלום" כתבתי לפני כשנתיים.
לא הכנסתי אותו לספר "אחרי זה" כי הוא לא התאים לרצף הרגשי והענייני שרציתי להשיג בספר.
גם לא הצלחתי משום מה להחליט על טיבו.
החלטתי להעלות אותו מאוב ההארד דיסק בעקבות השיר של אהוד פדרמן ושיש בו מוטיב דומה.
אשמח לשמוע את דעתכם.
גיורא
יהלום
יַהֲלוֹם הוּא שִׁיר
הַנּוֹצָר עָמֹק בְּבֶטֶן
הַאֲדָמָה מִתַּחַת לַיַּבָּשׁוֹת
הָעתִיקוֹת בְּיוֹתֵר.
פֶּחָם נָקִי
הַחוֹמֵר הַקָּשֶׁה בַּעוֹלָם
שֶׁהִמְתִין וְעָלָה בְּהִתְפַּרְצוּת
מַגְמָאטִית.
אִם יְלֻטָּשׁ, תִּרְאֶה אֵיךְ אוֹר
הָעוֹלָם נִשְׁבָּר בְּתוֹכוֹ
אם יש אהבה בעולם והיא לא מחייבת הנמקה והסבר אז אודה בפשטות – אני את השיר הזה אוהבת.
תודה ענת
זה מספיק לי-:)
גיורא, איך ששלחתי את תגובתי נעלם הפוסט. אני מנסה שוב
נראה לי שהפחמן הנקי( האם היה זה פחם, או חלמתי חלום?) והאתנחתה שהוא יוצר בשיר אינם מוסיפים לו דבר.
כנ"ל 'העולם' בצמד אור העולם
איני חושב שדיוק מדעי קשור לשירה וחושב שעדיף להפך, אך האם התפרצות מגמאטית היא זו המעלה את היהלומים על פני האדמה ?
בקיצור נראה לי שהשיר יתגבש ליהלום-רעיון, אם תסתפק בבתים הראשון והאחרון
שלום אהוד
לא הזית.
כשהעלתי את הפוסט, אצלי במחשב זה הראה כאילו הפוסט לא עלה ולכן חזרתי והעליתי אותו כמה פעמים.
כנראה שאצלך הוא דווקא עלה.
השיר מדויק מדויק מבחינה מדעית. אם כי זה בכלל לא הקריטריון לשירה טובה.
אני זקוק ל"פחמן" כי הוא קשור ל"פחם" המראה על שריפה ובערה.
ובקשר לשורות האחרונות, דווקא לגביהן אין לי הרהור, אני חושב שהן הטובות ביותר, בהן הדיוק המדעי מפנה יותר מקום לדיוק הפואטי. גם למילים "אור" עולם" "נשבר""בתוכו" -לכל המילים האלו יש חשיבות בהקשרן.
אבל בהחלט אקח את דעתך בחשבון אם אחליט פעם לפרסם את השיר פרסום "רשמי"
תודה
גיורא, אולי לא הבנת אותי – השורות האחרונות בשיר הן ליבו ואסור לגעת בהן. התייחסתי לשני הבתים האמצעיים. אני מבין את כוונתך בכתיבת הבית השני (בן השורה) בשיר הארס פואטי הזה, אך נראה לי שציפייה שאצל קורא השיר, 'פחמן' יתורגם ל'פחם' ו'פחם' יתורגם ל'אש ובערה' זו ציפייה מוגזמת. מה גם שלא ברור לי מה ערכה המוסף של הבערה לשיר.
אשר לבית השלישי, בקריאה שנייה ושלישית אני נוטה לקבל את עמדתך שכן אפשר ליחס את המתואר בו הן ליהלום והן לשירה – אך שוב, ללא המחיצה של 'פחמן נקי' חומר ש'מלכלך' לטעמי את השיר
וְאָנֹכִי בְּחֶלְבִּי וּבְדָמִי
אֶת-הַבְּעֵרָה אֲשַׁלֵּם.
ביאליק
– וְהָיָה בְלִבִּי כְּאֵשׁ בֹּעֶרֶת, עָצֻר בְּעַצְמֹתָי, וְנִלְאֵיתִי כַּלְכֵל, וְלֹא אוּכָל
(ירמיה כ' 9)
אבל, אני מבטיח לחשוב על זה.
תודה
לא הרי אש בוערת כהרי פחמן
לאהוד
כשהאש בוערת -לא כותבים, רק לאחר מכן, כשנשאר הפחם, אפשר לכתוב:
"כשהרגש דועך, השיר הנכון מדבר"
נתן זך
לא לוקחים בחשבון אלא מביאים בחשבון. נא לדייק בפרט בשיר טוב
לדקדקן
תודה.
השגיאה מופיעה בהערה ולא בשיר.
אך, אביא אותה בחשבון בפעמים הבאות -:)
אחד מחברי הוא בעל הזכויות למשפט בלתי נשכח: "חייבים לדייק כדי לא להיות חד-משמעי."
משפט יפה ונכון אמר חברך.
כי אם אתה אומר משהו שהוא לא מדויק אפשר לפסול אותו ולא להתייחס אליו.
אבל אם אתה מדייק אתה מחייב את הקורא לבדוק את העניין לעומקו
סבינה מסג
משתמשת בדימוי הזה להסביר לילדים
מאיפה באה שירה
כמובן יפה, לרגע הרהרתי שאולי צריך איזה ליטוש אך לא סגרתי עם עצמי במבט חטוף,
פתאום לרגע
הבליח לי כך
:
יהלום
יַהֲלוֹם
הַנּוֹצָר עָמֹק בְּבֶטֶן
הַאֲדָמָה מִתַּחַת לַיַּבָּשׁוֹת
הָעתִיקוֹת בְּיוֹתֵר.
פַּחְמָן נָקִי
הַחוֹמֵר הַקָּשֶׁה בַּעוֹלָם
שֶׁהִמְתִין וְעָלָה בְּהִתְפַּרְצוּת
מַגְמָאטִית.
אִם יְלֻטָּשׁ, תִּרְאֶה אֵיךְ אוֹר
הָעוֹלָם נִשְׁבָּר בְּתוֹך
שיר.
במבט שני גם
פַּחְמָן נָקִי
הַחוֹמֵר הַקָּשֶׁה בַּעוֹלָם
שֶׁהִמְתִין וְעָלָה בְּהִתְפַּרְצוּת
מַגְמָאטִית.
אפשר לוותר ? אולי
החומר הקשה בעולם , נשמע כדיסוננס
תודה על הסובלנות 🙂
אבנר
היי אבנר
לא הבנתי על אילו שורות אתה מציע לוותר?
החומר הקשה בעולם…
ואולי גם השהו ממה שאהוד אמר
בכללי קטונתי מלחרוץ , זה הכל יותר
עיניין של יצירה אישית, מאמין שגם בליטוש יהלומים יש סיגנונות ואופי ותורה שלמה ואני אומר את זה כיודע בלי לדעת , יכול להיות שבניחותא תוך ממש כתיבה מזויות שונות הייתי מצליח להגיד יותר… אבל זו מוטלת עליך.
ההתלבטויות באומנות זה נורא
שלמות או נמות .
לעיתים על מילה עולמות קמים ונופלים . ולפעמים שיר או ספר שלם לא מזיז להם.
השיר יפה וברגע שאתה תהיה שלם איתו יהיה מושלם.
שלך בידידות אבנר
שלום אבנר
אני חושב שההתלבטות שלי נובעת מכך שהדימוי של שיר ליהלום הוא שחוק למדי.
בדרך כלל משתמשים בעניין הליטוש. אני ניסיתי לעקוף את המכשלה הקלישאית בשתי צורות:
לכאורה, אני לא מדבר על שיר אלא על יהלום לכן היפוך התפקידים בהתחלה.
גם עניין הליטוש מובל לעניין אחר ,לא המקובל הקלישאי אלא על "העולם נשבר בתוכו"
נכון גיורא שהשיר כיהלום הוא דימוי מעט שחוק, אך לתחושתי כוחו של השיר הזה שאיכשהו הצלחת להחיות את השחוק ולהעניק לו חיים חדשים ומרובדים.
תודה ענת
כך קיוויתי שזה יראה, אבל לא הייתי בטוח שנמלטתי מהקלישאה של "שיר מלוטש כיהלום"
שיר שהוא יהלום מזוקק
מלוטש ונקי.
אין מילים מרוב יופי.
עוד אתם מתלבטים אם ה"פחמן" מאיר את השיר כיהלום, התרגשתי כשהרגשתי שבשבילי הוא הציג את המשורר כ "פאחמאן".
המילה פאחמאן באידיש מדוברת ועממית מתארת בעל מקצוע איכותי ומיומן.
גיורא פישר, אתה בומבה של משורר.
א ביסעלע נחת'
שיר הוא יהלום
כך הייתי מתחילה
יהלום
שִׁיר הוא
פֶּחָם נָקִי
חוֹמֵר קָּשֶׁה
שֶׁהִמְתִין וְעָלָה בְּהִתְפַּרְצוּת
מַגְמָאטִית.
אִם יְלֻטָּשׁ, תִּרְאֶה אֵיךְ אוֹר
הָעוֹלָם נִשְׁבָּר בְּתוֹכוֹ
רק בשם יש להשאיר את המילה יהלום
גיורא, מה דעתך?
הי גיורא
אני מעזה להגיד
שהשורה הראשונה והשתיים האחרונות עושות את העבודה מצוין:)
יפה אמרת ריקי , לא הייתי חושב על כך לבד.
האמת בהרבה שירים שתי שורות ממצות והשאר "חומר אפור"
אך לעיתים צריך אותו בתור רקע כדי שיזהרו .
היי אבנר
אני חושב שריקי התכוונה שהשיר יכול להיות רק בן שלוש שורות
אני נוטה יותר למסקנה שצריך גם שורות רקע. ,אני כרגע לחוץ בזמן וגם לא כל כך פנוי רגשית (אני נרגש ממה שכתבו עלי סבינה מסג ולאה איני במוסף "ספרים" של "הארץ")
אבל אחזור לשיר יותר מאוחר.
תודה על הכל
גיורא
אם ילוטש תראה איך אור העולם נשבר בתוכו
שורה יהלומית הממצה את מהות השיר או כל יצירת אמנות
במיטבה
שיר נפלא
היי גיורא
אולי לגמור את השיר על פחם נקי, שיש תחושה של שחור שבאמת מזה בוקע שיר.
להתראת טובה
כל שיר של גיורא פישר הוא יהלום,
אני קוראת וקוראת את ספרו ואיני
שבעה. הכאב והאהבה והגעגועים.
הכל יהלום. תודה.
לדליה
קטונתי.
תודה על מה שכתבת.
שבוע טוב
גיורא