בננות - בלוגים / / מתה ובועטת
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

מתה ובועטת

 

סופשנה ותחילתשנה הם זמן מקובל לסיכומים, וכבן מזל מאזניים קשה לי לעמוד בפיתוי. מה גם ש-2007 היתה בהחלט שנת מפתח בשירה העברית – או לפחות שנה שמעניין לסכם אותה.
בפרפראזה על המשפט המקובל "הניתוח הצליח אבל החולה מת", ניתן לטעון שבתחום השירה הניתוח נכשל, אבל החולה קם ממיטתו והתלוצץ עם רופאיו. אמנם אף אחד מהמתימרים ליצור עולם שירתי חדש ולפתור את המשבר בשירה העברית לא יצר את השינוי הגדול שלו ייחל, אבל מתוך כל הניסיונות האלה התגבשה איזו 'סצינת שירה' מרתקת, מלאה תהפוכות, שמתעקשת להישאר בחיים למרות המאמרים הטוענים למותה. ומה שמשמח יותר מכל הוא שהסצינה הזו לא פורחת במסדרונותיו של ממסד זה או אחר, אלא בשוליים הפראיים של השירה, מקום שהוא בדרך כלל מעונו של ההלך הבודד.
אז נכון, ספרי שירה יוצאים היום הרבה פחות, ואלה שיוצאים מוצאים את עצמם בפינות חשוכות בחנויות הספרים ויורדים מהמדפים תוך חודשיים. בשינוי הזה קשה להילחם, כי הוא פועל יוצא של דרכי השיווק בענף הספרים, מונופולים ושאר ירקות. אבל השירה הסתגלה למצב, והעבירה את כובד המשקל למקומות אחרים – לכתבי-העת, המקבצים משיריהם של משוררים רבים, ולערבי השירה בהם פוגשים המשוררים ישירות את קהלם. לא סתם החליטו בוויקיפדיה, למשל, לאפשר ערכים על משוררים שהוציאו רק ספר אחד (לעומת סופרים, שם נדרשים שניים).

כדי להבין עד כמה המצב השתנה, אפשר להשוות את כתבי העת לשירה היוצאים כיום לאלה שיצאו בתחילת שנות ה-90. אז היו בשטח בעיקר 'ותיקים', שרידים ממהפכות קודמות בשירה העברית, ומשוררים צעירים היו מחויבים להתחבר לאחת החבורות הוותיקות כדי לקדם את עצמם – לשבת בבתי הקפה הנכונים ולקוות שמישהו ישים לב אליהם.
יש משהו אירוני בכך שחבורת 'הליקון', שהיתה בין הגורמים העיקריים לפריחה של שירה חדשה החל משנות ה-80 המאוחרות, הפכה תוך כדי כך ל'ממסד' שהחבורות של היום מורדות בו. אירוני, אבל צפוי: אנחנו נעים לצד השני של כיוון המטוטלת, מעמדת ה'שירה ללא התערבות חיצונית' של הליקון (וכתבי עת כמו 'שבו' ו'כרמל') למקום שבו נדרשת מהשירה אג'נדה כלשהי – שמאלנות, יהודיות, מזרחיות, פוסט-מודרניזם, אינטרנטו-פוטוריזם או סתם אנרכיזם לשמו. יוצא שמרוב אנטי (כמו הערות הגנאי של צ'יקי או הפמפלטים של 'כתם'), קיבלנו השנה עיסוק גדוש ומרוכז דווקא בשירה עצמה, בשאלת ה'איך כותבים שירה' ובכל מיני שאלות מסביב (על שירה פוליטית, על ממסד ושוליים, על ניקוד).

מה לזה ולסיכום השנה? נכון, אמנם, שרוב כתבי-העת החדשים החלו את דרכם כבר לפני שנה ושנתיים; אבל נדמה שב-2007 נוצרה סוף סוף מסה קריטית של יוצרים ועורכים שיצרה, באותם 'שוליים' שהנקודה המשותפת העיקרית שלהם היא ההתנגדות ל'ממסד', גם דיון פנימי על שירה, איזה עיסוק הדדי בטקסטים ובאג'נדות שהוא ההופך קבוצה לא-גדולה של כותבים ל'סצינה' שיש בה עניין. למביט מהצד זה עלול להיראות כמו משחקים בארגז החול (הנה למשל, צאלה כץ יורדת על עודד כרמלי) שמידרדרים למכות ולתלונות במשטרה ואין להם דבר עם שירה; אבל במקביל מתנהלים גם דיונים חריפים על איך צריכה שירה להיכתב ולהיקרא – כאלה שכמעט ונעלמו מהעיתונות ה'ממסדית' (פרט לאריאל הירשפלד).

ב-2007 נפטר משה בן-שאול, מאחרוני המשוררים מדורו שנותרו פעילים. בן-שאול הצליח בשנותיו האחרונות להזריק רלוונטיות כלשהי לממסד המזדקן של 'מאזניים' ולחבר אליו מספר כותבים צעירים (למשל יחזקאל נפשי), ומותו מסמן אולי את סוף הדרך של גישת 'הממסד מטפח צעירים'. היתה זו גם השנה הראשונה מזה זמן רב שבה לא סיים את לימודיו מחזור חדש של כיתת השירה של הליקון (מחוסר תקציב). נראה שמשוררי 2007 הפנימו את מושגי ה'שיח' של פוקו  [1] והבינו שאם לא ייצרו לעצמם נישות, אף אחד בממסד לא יעשה זאת בשבילם. זו הסיבה העיקרית לפריחת כתבי-העת: הרצון ליצור 'סצינה' חדשה, שבה יהיו המשוררים הוותיקים מיושנים ומיותרים.

השנה הובהר גם מה השדה שבו פועלת הסצינה החדשה הזו: האינטרנט. שירה מתפרסמת באינטרנט כבר זמן רב, ושני כתבי-עת לשירה כבר ראו אור במדיום הזה ('דג אנונימי' ו'אוקפי'), אך דומה שהשנה הפך המדיום לזירה העיקרית של התגוששות המשוררים. צאלה כץ – 'משוררת האינטרנט הראשונה', שהתבררה כהמצאה מחוכמת – היא רק חלק מהגל הזה, שבמסגרתו דנים בלוגרים-משוררים כמו צ'יקי או פאר פרידמן בשירה, במצבה ובהתפתחותה. השנה הפך המונח 'כמו-אינטרנטית' שבה השתמש אמיר אור לתיאור השירה ב"מעיין" לשורש של פולמוס בשאלה 'מה זה אינטרנטי'; תומר ליכטש הוציא ספר של 'שירת אינטרנט' שפורסם ברישיון חופשי וגם התווכח עם אריאנה מלמד על הנושא; עודד בן-דוד פתח את חלל, אתר שירה נזירי אך מעניין, בו נכתב השנה שיר משותף באמצעות האינטרנט; וכתב-העת שחרזדה הביא את מגמת השילוב בין שירה לאג'נדה חברתית גם אל המדיום החדש.

הרשת מתאימה לסצינה החדשה של השירה העברית כמו כפפה ליד, גם משום שה'ממסד' מתקשה לתפעל אותה וגם מפני שלא נדרש בה המחיר הכלכלי הראשוני המעיק על מי שרוצה להוציא ספר או כתב-עת. דמי תפעול לאתר עולים פחות מהוצאת כתב-עת של נייר, ובלוג לא עולה כלום; ברשת יכול מי שיש לו מה לומר להגיע לקהל בלי להשקיע יותר מדי ובלי להצטרך 'ללקק' לאנשים במקומות החשובים. וכך, ברשת השוליים הם הממסד, ומי שהיה מנסה להבין את עולם השירה הישראלי מחיפוש בגוגל היה מגיע למסקנה ש"מעיין" הם הממסד ושסיוון בסקין ויחזקאל נפשי הם לב הקאנון של השירה העברית, שתיכף מישהו ימרוד בו ויכריז עליו כ'היסטוריה מיושנת'.

.
אני מביט בכל הפעילות הזו בחיוך די רחב. תיאורטית אני אמור להיות חלק מ'הממסד' – עבדתי בהליקון, הוצאתי ספר שירה 'רגיל' ואני בעד שירה עם ניקוד – אבל טוב לי עם הסצינה המבולגנת של כתבי-העת החדשים, ופריחת השירה באינטרנט משמחת אותי עד מאוד. בפעם הראשונה מזה זמן רב אפשר להביט אל העתיד של השירה העברית ולדעת שהוא קיים – גם אם אין לי שום מושג מה יקרה בו.

[1] טעות בציטוט: הכוונה היא ל'שדה' של בורדייה , שהוזכר גם בסוף הפסקה השנייה. ראו דיון בתגובות.

 

34 תגובות

  1. חשבתי שזה יהיה פוסט על באפי.
    I may be dead, but I"m still pretty!

  2. למדתי והחכמתי, לא ידעתי על כל האקשן.
    להתראות טובה

  3. אם האינטרנט מאפשר לשירה לשגשג בלי שכותביה יצטרכו להיות נחמדים לאנשים ו/או לשבת בבתי קפה כאלה ואחרים בתקווה שישימו לב אליהם, הרי שצפוי לה עתיד מבורך. באמת יש לה סיבה טובה להתלוצץ עם רופאיה.
    זה חזון אחרית הימים כמעט: אמנות נטו. אני מקווה שזה באמת אפשרי.

    • זה יותר מסובך מכפי שזה נראה, כי אפשר לטעון שבאינטרנט יקומו במהרה "בתי קפה" חדשים; שהטכנולוגיה לא משנה, ויחסי הכוח פשוט יועתקו לפלטפורמה החדשה.

  4. היה כתוב על ליכטש במוסף הספרות של שישי בעבר. ומדי פעם יש אזכור אפילו של פ"פ, מה שמלמד אותי שהוא הרבה יותר בולט "בברנז"ה" ממה שחשבתי.

  5. ובכל זאת, לאור הקריאה והדברים הגלויים בשדה הציבורי של הראיה המדויקת על עולם השירה, לא ניתן להתעלם מכך שישנם משוררים שהם יותר מוכרים לציבור, קאנון או לא קאנון. חבל או לא חבל אני לא יודעת, אך זוהי עובדה מוחשית שסיוון בסקין היום מוכרת יותר מצעירים אחרים. שיחזקאל נפשי מוכר יותר מצעירים מאחרים, ששמעון אדף מוכר מאחרים, ודורי מנור גם.

    • קודם כל, שמעון אדף ודורי מנור שניהם שייכים ל"דור" קודם יותר מיחזקאל נפשי וסיון בסקין (אדף הוציא את ספרו הראשון לפני עשר שנים ופרסם ארבעה ספרים; מנור פרסם את ספרו הראשון לפני שבע שנים, אבל פרסם תרגומים רבים וערך את "אב" עוד קודם).
      לעניין, אני לא מטיל ספר בכך שבסקין ונפשי ידועים יותר ממשוררים *צעירים* אחרים; אבל האם הם ידועים יותר לציבור הרחב ממשוררים "קאנוניים" (אני כותב במרכאות כי אף אחד לא יכול להחליט מהו הקאנון) כמו רוני סומק, רחל חלפי, אגי משעול ודומיהם? נראה לי שלא.

  6. שלום יוסף,
    ראשית, חבל לי מאוד שלא הזדהית. אני מעדיף לדבר עם אנשים שאני יודע מי הם, במיוחד כשהם מעבירים ביקורת.
    לעניין:
    1. לא התכוונתי לכתוב רשימת עומק, אלא בדיוק לסכם את השנה בשירה – וזה מה שקרה השנה. ייתכן מאוד שבעוד חמש שנים לא יזכרו את כל זה – אז מה?
    2. זכותי להביט בדברים בחיוך, גם אם איני "משורר מבוגר וקאנוני" (למרות שגם אלמוני לגמרי אני לא).
    3. לטעמי מושגי השיח והשדה דווקה מאוד מתאימים לניתוח סצנת השירה בישראל, ולא הרחבתי בכך כי לא רציתי להיכנס לדיון אקדמי. אשמח לדעת למה לדעתך זה לא קשור.

  7. הסיכום מעניין, אבל אני לא יודע אם סיכומים אפשריים בזמן אמת, ללא פרספקטיבה.

    בניגוד לכותבת עדה ששואפת לכתיבה נטו, זה לטעמי לא אפשרי. כתיבה נטו היא כמו מלחמה נטו – יציר הדמיון. כתיבה נטו היא של טקסט שנשאר במגירה, או שהולך לאיבוד. מהרגע שהיא בחנות, או בכתב עת, השירה היא כבר חלק ממערכת, של קהילה, של סביבה. מהרגע שהיא נקראת, נוסף לה הקורא, שהופך אותה לברוטו. גם השימוש במילה "שירה" כבר מוריד מהנטו, כי היא כבר נמצאת במארג עם כללים מסויימים, גורלה כבר נידון לאיזור מסויים והיא חלק ממסורת מסוימת. המשורר בוודאי הוא אדם שמסתובב ורואה דברים, למשל ג"ירפות, ולכן הם נספגים לשירה. כך שישנה הג"ירפה שנוספת על הנטו. ישנה גם בחירת השפה והמשלב שהם לעתים פוליטיים, אף אם המשורר רוצה לכתוב על אהבתו. אפילו הרעיון של הו! פוליטי לחלוטין וקשור לתפיסה חברתית, אחרי הכול. וישנו גם המשורר כפרסונה, והרי תמיד מדברים על שירה של משורר או משוררת מסוימים, ואף פעם לא על השיר בניתוק ממשורר (נסיון מעניין לשבור זאת היה 03 שגם בתחתיתו הופיעו שמות המשוררים). למשל יש שיר, ויש שיר של ביאליק או של מחמוד דרוויש, או רונן אלטמן קידר. שלושתם לא נטו ודורשים הערכות אחרת מהקורא. לסיכום, ישמרנו האל משירת הנטו. היא נשמעת משעממת מאוד.

    אישית אני מקווה שהשנה הבאה תהיה שנת-שלום בין כתבי העת והמשוררים (לצד, כמובן, שמירה על הויכוח העקרוני-פוליטי-אמנותי ועל תחרות בהשגת החומרים המעניינים והטובים ביותר. פואטית, אני שונא את מצב השירה הנוכחי ואני רוצה לשנות אותו, אבל מעריך את הגורמים הפועלים כאנשים). אני גם מקווה שכתבי העת החדשים לא יתברגנו ולא ינסו להיות הגמוניים מהר מדי. הפחד שלי הוא שהם יגמרו כמו מפץ הרוק של תחילת הניינטיז. אני שמח שלא נכנעתי לפיתוי שהוצע לי השנה להצטרף לממסד.

    אני רואה רק עכשיו את הסיכום שלך, רונני, אבל אני יכול לספר לך שפתחתי את השנה במכתב לעשרה עורכי כתבי עת, בפניה שיתרמו דף אוטונומי למהדורה בינלאומית של מעין. חלק הסכימו.

    בלינק שהשענתי למעלה, בשיר האחרון, יש מה שאני חושב על מלחמות המשוררים, שאני לצערי חלק מהן.

    • לצ"יקי:
      רק כדי להעמיד דברים על דיוקם:
      "הכותבת עדה" לא כתבה שהיא "שואפת לכתיבה נטו" במובן שתיארת ושללת, אלא התייחסה למצב (שאליו רמז רונן בפוסט) שבו הצלחת האמנים/המשוררים לא תהיה תלויה ביחסי ציבור, אלא אך ורק באיכות העבודה שלהם. הכותבת עדה אכן סברה בתגובתה לעיל שאפשרות כזאת היא כמעט בגדר חזון אחרית הימים.

      • עדה, אני חושב שרונן הגדיר זאת היטב,
        שירה שאינה בשירות משהו. הג"יראפה יכולה להפוך למטפורה, אבל אם השיר נכתב כדי לקדם את מניית הג"יראפות בבורסה של מומבסה זה כבר עניין אחר.
        הציצי ב"פוסט ניהיליזם: הגעגוע למשמעות" שממנו בעצם התחיל הוויכוח הזה.
        http://www.amiror.co.il/PDF/HEBREW/essays_heb/Poetry/post_nihilism.pdf

        • לאמיר אור –
          אני לא בטוחה שאני יודעת לאיזה ויכוח אתה מתייחס. רק הבהרתי כאן למעלה, שבתגובתי המקורית בעניין "אמנות נטו" לא התכוונתי לדברים שצ"יקי חשב שהתכוונתי אליהם, אלא התייחסתי פחות או יותר למילים הבאות מתוך הפוסט של רונן:
          "ברשת יכול מי שיש לו מה לומר להגיע לקהל בלי להשקיע יותר מדי ובלי להצטרך "ללקק" לאנשים במקומות החשובים." וזאת בניגוד לתקופה שבה, לדבריו, "משוררים צעירים היו מחויבים להתחבר לאחת החבורות הוותיקות כדי לקדם את עצמם – לשבת בבתי הקפה הנכונים ולקוות שמישהו ישים לב אליהם". זה הכל.

          • אני מבין, אבל התייחסתי למה שצ"יקי ניסה לומר לך (ואיתמר אבן זהר כתב עליו באריכות ב"רב מערכת" שלו)- שלשירה אין חיים נטולי הקשר, ולמרבית הצער זה כולל את הפוליטיקה שלה, שאליה את מתייחסת. השאלה כמובן, מהו ההקשר הרלבנטי.

          • ראה נא, פוליטיקה (מלוכלכת) יש בכל מקצוע. על זה אני יכולה לשפוך קילומטרים של דיו, אבל השעה מאוחרת במקצת בשביל זה. הפוליטיקה הזאת מרגיזה ומזיקה תמיד, אבל היא במיוחד מרגיזה כשהיא נעשית תחת איצטלה של רוחניות יתרה, כלומר באמנות (לאו דווקא בשירה, אבל כמובן גם שם). היא גם זו שאחראית לכך, שלא פעם מי שמצליח באמנות (וגם במקצועות אחרים) איננו בהכרח מי שיותר מוכשר, אלא מי שיש לו קשרים יותר טובים. מה שהבנתי מהפוסט של רונן היה, שהאינטרנט מאפשר, חלקית, גם לחסרי הקשרים להשמיע את קולם ולהגיע לקהל, ואולי גם להצליח. רק לזה התייחסתי – לא הרחקתי מעבר לכך. בקישור שנתת אציץ מחר.

    • קודם כל, ברכות על המהלך של המכתב לכתבי העת – נשמע מעניין ואשמח להמשיך לעקוב אחריו.

      לעניין, נראה לי שאנחנו לא-לגמרי-לא-מסכימים, ואולי אפשר לראות את זה מנקודת מבט אחרת: אם שירה היא ממילא פוליטית-הקשרי, מה הטעם לקשט אותה במניפסטים ואג"נדות נוספות?

      • הי, עדה

        ראיתי רק עכשיו שכתבת.
        קודם כל אני מאוד אוהב את שמך. זה השם של סבתי ז"ל.
        עם כל ההייפ של האינטרנט, אני חושב שגם לפניו משורר נודניק מספיק יכול היה לעקוף את המנגנונים של שומרי הסף, אם התאמץ מאוד. לפני האינטרנט היה זירוקס. אדם יכול גם לשיר את שיריו ברחוב. אני לא רואה בזה פחיתות כבוד. בגליון הבא של מעין יש שירים של דודו וייזר מהכספומט שבדיזנגוף סנטר ויצירות אמנות של ווזלי וויליס, אמן שחור מבוסטון שהיה מנגן עם אורגן ברחוב עד שמת לפני ארבע שנים בערך. וטקסט של קובי אור שבמשך עשרות שנים מצלם בזירוקס את ה"חמור" שלו ומחלק והשפיע על כותבים רבים בעברית. יותר מ99 אחוז מהכותבים בעיתונות. ככה הכול התחיל. גם אני בגיל 15 הוצאתי עיתון זירוקס מבאר שבע, שהייתי מצלם באישון לילה במערכת כל הנגב שבה עבדתי.

        אם בודקים מבחינה פרקטית, אין לך משורר ישראלי שיצר לעצמו שם באינטרנט. אמנם סיון בסקין התחילה בבמה חדשה (או הבלוגרית נופלת מגרייס שפרסמה במעין בשמה האמיתי), אבל השם שלה נוצר בהו!. אולי אין בעינייך משמעות ל"שם", אבל בשירה כן יש חשיבות ל"שם" (ועל אחת כמה וכמה שם רע) ולפרסום, אולי זה משמעות הה"א בסוף המילה "שירה".
        והיה את יבי, שהדפיס בעצמו קונטרסים. לא מזמן קניתי ספר תרגומים מוזר שהוא הוציא. למשורר יש תשוקה – והיא הופכת לאותיות איפהשהו.
        במעין מעל חמישים אחוז מהכותבים הם אלמונים בעיני, איני מכיר אותם, הם לא סלבריטאי שירה ("מפוּרסְשַרים), לעתים אני מגלה אותם בבלוגים, או שהם שולחים מייל אלמוני. איני מזהה אותם ברחוב. אני חושב שככה זה בכתבי עת רבים. אז יש סיכוי לאלמוניות ולאלמונים, וגם לאלמנים.
        שנה טובה

        • עדה משוחחת עם עדה? עוד מעט ותהיו אחד…

        • לצ"יקי (??עדה??),
          אינני יודעת איך התפתח דיון ארוך כל כך מתגובה מצומצמת למדי שהגבתי בזמנו לפוסט הזה. גם אינני יודעת איך הסקת ממנה את המסקנות שהסקת על דעותי בענייני שירה עם או בלי ה, בענייני שירה נטו, בעניין חשיבות השם הטוב והרע בשירה, וכך הלאה – עניינים שבכלל לא הבעתי דעה לגביהם.
          מכל מקום, אני שמחה ששמי מוצא חן בעיניך – גם אני מסתדרת אתו יפה, בדרך כלל – ומאחלת לך, ולאילנות, כמובן, שנה טובה.

  8. לצערי יש משהו בדבריך – למדתי את הדברים האלה לפני זמן רב ולכן בלבלתי בין מושג ה"שיח" של פוקו למושג ה"שדה" של בורדייה, שאליו כיוונתי בהערת האגב הזו.

    • שושן אליעזר

      גם מושג השדה אינו מתאים כאן מכיוון שהוא אינו מתייחס סתם לנישה אלא לתחום רחב יותר שבתוכו יכולות להיווצר נישות. "אמנות", למשל, יכולה להיות שדה, זרם אמנותי מסויים – לא ובוודאי לא אלה שכתבת עליהם כאן.

      נישה. פשוט נישה. אפילו שאף צרפתי חשוב לא השתמש בזה כמושג.

      • על איזה זרם אמנותי אתה מדבר? אני עסקתי בתחום השירה בישראל; שירה אינה "זרם אמנותי" אלא פשוט אחת האמנויות (כמו ציור, פיסול, תיאטרון) והיא בהחלט יכולה להיות "שדה". כוונתי היתה שבתוך שדה השירה בישראל פועלים העקרונות של בורדייה – שקבע בין השאר כי הוותיקים בשדה יעשו כל מאמץ למנוע את כניסתם של משתתפים חדשים ומאיימים. זו הסיבה (שוב לפי בורדייה) שבמקרים רבים מעדיפים שחקנים חדשים לתקוף את הוותיקים בשדה.
        אבל להגיד את האמת, המונח המדויק לא ממש מעניין אותי. רוצה נישה – שיהיה נישה.

        • שושן אליעזר

          1. אני ממליץ לך לקרוא את בורדיה.

          2. אל תתעצבן. תנשום עמוק.

          • 2. לא מתעצבן בכלל. זו היתה הערה שולית לגמרי במאמר.
            1. כפי שאמרתי למדתי את בורדייה לפניה די הרבה שנים. מה שכתבתי מבוסס על מיטב זכרוני. ייתכן שאני טועה, אבל זה באמת לא כל-כך חשוב לי.

          • שושן אליעזר

            טוב, חשבתי שמכיוון שכתבת ליוסף "אשמח לדעת למה לדעתך זה לא קשור" זה כן חשוב לך, אבל כנראה שיש לי בעיה בהבנת הנקרא. התנצלויות לאלפים והצלחות רבות.

            שושן אליעזר

          • זה עניין אותי – מספיק כדי לשאול לדעתו – ואני שמח שהסברת: הדבר אפשר לי למצוא את הטעות (בלבול מושגים בין "שדה" ל"שיח"). זה לא מספיק מעניין או חשוב לי בכדי ללכת עכשיו לקרוא את בורדייה כדי לנהל קרב של 15 סיבובים על הפסיק הקטן הזה במאמר.

          • שושן אליעזר

            על הכיפאק. אין בעיה. רק בפעם הבאה אולי כדאי שלא תיתן הרצאה כ"כ ארוכה על בורדייה כמו:
            "שירה אינה "זרם אמנותי" אלא פשוט אחת האמנויות (כמו ציור, פיסול, תיאטרון) והיא בהחלט יכולה להיות "שדה". כוונתי היתה שבתוך שדה השירה בישראל פועלים העקרונות של בורדייה – שקבע בין השאר כי הוותיקים בשדה יעשו כל מאמץ למנוע את כניסתם של משתתפים חדשים ומאיימים. זו הסיבה (שוב לפי בורדייה) שבמקרים רבים מעדיפים שחקנים חדשים לתקוף את הוותיקים בשדה"

            בלי לקרוא אותו. אבל זה באמת פסיק, עזוב.

          • אני אבהיר את דברי, כי נראה שהייתה לנו אי הבנה: קראתי את בורדייה ואף למדתי אותו (וגם את פוקו), לפני כמה שנים, בקורס באוניברסיטה. אין לי שום רצון לקרוא אותו שוב כדי לנהל אתך ויכוח, מה גם שלא העלית שום טיעונים אלא רק שלחת הערות עוקצניות.

          • קראתי שוב את דבריייך ונדמה לי שאיכשהו הצלחת לא להבין אותי. אני אחזור שוב: כתבי-העת הצעירים וזרמי האוונגרד שהם נושאים איתם הם ודאי *לא* שדה; אבל הם פועלים בתוך *שדה השירה בישראל*. בורדייה דיבר בזמנו על הספרות כשדה, ואני ממש לא רואה איפה הקפיצה הגדולה לצמצום מ"ספרות" בכלל ל"שירה" בפרט, במיוחד כאשר בישראל מנגנוני הכוח/ממסד/הון בתחום השירה שונים מאלה של הפרוזה (גם אם לא נפרדים מהם לחלוטין). כמו כל שדה, גם שדה השירה הוא בסיס למאבקי כוח רבים, בהם מאבקים של צעירים במבוגרים ושל "אוונגרד" ב"בורגנות".
            אם יש לך תשובה מנומקת לטיעון זה, אנא אמור אותה. אם לא – שלום ולהתראות.

          • שושן אליעזר

            גם לי אין כוונה לנהל איתך כאן או בכל מקום אחר ויכוח מכיוון שאתה כותב בצורה לא נעימה ומכוערת.

            "שדה" אצל בורדיה הוא מושג מושג מבני, שנהנה מאוטונומיה יחסית מהסביבה שלו ומתוקף כך מגדיר סוגים שונים של הון והאביטוס שרלוונטי אליו. אין בשדה השירה האביטוס שונה באופן מהותי משדה הסיפרות או שדות
            אומנותיים אחרים ולכן בורדיה או ממשיכיו מעולם לא הגדירו את השירה (לא כל שכן קבוצות בתוך השירה) כשדה.

            אם זה לא מספיק מנומק בשבילך אני יכול להפנות אותך ל"in other words", ל"an invitation to reflexive sociology" או ל"distinction" ששם הוא גם מגדיר את המושג שוב ושוב ושוב, וגם מראה באופן אמפירי (ב distinction) מה המושג הזה אומר. אם לא בראש שלך לקרוא את זה לפחות אל תתנשא ותחנך אותי כאילו אתה מינימום תלמיד שלו.

          • ראשית, מי שמנהל את הדיון בבוטות וגם מתנשא הוא אתה. זה אתה שכתבת "לך תקרא את בורדייה", במקום להסביר את עמדתך. אני לא אוהב לנהל דיונים בצורה כזו, ולכן ביקשתי ממך שתביא עמדה מנומקת כדי שאוכל לדון בה.
            שנית, בפעם המיליון, לא הגדרתי בשום שלב ובשום זמן זרם מסוים בתוך השירה כ"שדה", אלא את השירה כולה.
            שלישית, מאחר שאתה מסכים שלספרות ככלל מתאימה ההתייחסות כ"שדה", שבו מתרחש מאבק על הון סימבולי (וכן הלאה), הרי שהוויכוח שנותר לנו הוא על השאלה האם השירה יכולה להיות תת-שדה שיש בו הון והאביטוס שונים ומובחנים מאשר בספרות ככלל.
            לעניין זה יש לי שתי השגות:
            1. הטיעון שלי נשאר בתוקף גם אם השירה אינה שדה, וכל השחקנים בהם מדובר משחקים ב"שדה הספרות". האמירה שלי לגבי משוררי האוונגרד (שהם הפנימו את העיקרון של בורדייה, ש"הוותיקים בשדה יעשו כל מאמץ למנוע את כניסתם של משתתפים חדשים ומאיימים. זו הסיבה (שוב לפי בורדייה) שבמקרים רבים מעדיפים שחקנים חדשים לתקוף את הוותיקים בשדה".) תקפה בלי קשר לשאלה האם מדובר בשדה השירה או בשדה הספרות ככלל.
            2. לטעמי, לפחות בישראל, יש הפרדה מובחנת בין סוגי ההון המשחקים תפקיד בפרוזה ובשירה. למשל, כל עניין רבי-המכר אינו רלוונטי כלל בשירה, וזהותם של בעלי הכוח המסורתיים שונה. עם זאת, כפי שהבהרתי מראש, אני לא מומחה לבורדייה וודאי שלא תלמיד שלו, ולא מעניין אותי במיוחד אם השירה היא שדה כלשעצמו או חלק משדה הספרות.

          • שושן אליעזר

            רון,
            לא כתבתי לך "לך תקרא את בורדייה", אלא "אני ממליץ לך לקרוא את בורדייה", שזה ניסוח מנומס לעילא. לא הסברתי את עמדתי מכיוון שאתה בעצמך אמרת כבר מספר פעמים שאתה לא רוצה להתעכב על הפסיק הזה.

            אז תשמע, חביבי, או שאתה לא רוצה או שאתה כן רוצה. אי אפשר להגיד שמושג השדה לא מעניין אותך ואחר כך לבוא בטענות שאני לא מסביר את עצמי.

            אז אני אומר לך כאן, אם אתה רוצה לשמוע ואם לא, שהשימוש שלך במושג השדה, ההון הסימבולי וההביטוס שגוי. אם זה לא מעניין אותך אתה יכול להמשיך ולעשות שימוש שגוי במושגים האלה או להשתמש במילה פשוטה יותר כמו "נישה". זהו.

            אין לי שום כוונה להגדיר לך את המושגים האלה כי זה דורש מקום ומאמץ שלצערי אתה לא ממש שווה לי אותם, מאחר ואתה עושה עלי רושם של אדם יהיר שחושב שהוא יודע הכל ולא רוצה ללמוד שום דבר חדש. בהצלחה.

            שושן אליעזר

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר