בננות - בלוגים / / יום השואה הקרב.
אסתי ג. חיים
  • אסתי ג. חיים

    1.גדלתי בחיפה, בשכונת נווה שאנן.  2בת להורים שחוו את השואה בילדותם, והיא מלווה אותם עד  היום.  3.למדתי מחול ותיאטרון באוני' ת"א,  4.שיחקתי ב'קאמרי' בין היתר בהצגותיו של חנוך לוין שעודד אותי לכתוב.  5.אני קוראת וכותבת מגיל שש. אוהבת את שפת המילים ואת שפת התנועה. (נוטלת שעורי מחול אצל רנה שיינפלד) 6.ארבעה ספרים שלי יצאו לאור עד כה: 1997-'רקדנית שחורה בלהקת יחיד' ב'ספריה החדשה', 1999-"חיינו השניים'- 'הספריה החדשה', 2003-'מחר יקרה לנו משהו טוב'-'ידיעות/פרוזה'. 2007-'שלושתם'.(ידיעות/פרוזה) וחמישי יצא בחודשים הקרובים. 7.בנתיים אני מדחיקה את העובדה שבקרוב יצא ספר חדש. כל יציאה כזו לאור מטלטלת את הנפש. החוויה האהובה היא הכתיבה עצמה. 8. אני מלמדת כתיבה יוצרת במכללת סמינר הקיבוצים וובבית אריאלה 9.סיפורים רבים פרי עטי התפרסמו במדורי ספרות וכתבי עת. כך גם מאמרים בנושאים ספרותיים שונים.  10.זכיתי בפרסים ספרותיים שונים, בניהם פרס היצירה ע"ש רה"מ לוי אשכול לשנת 2003. 11.אני אמא לשני בנים, מאכילה חתולים, חובבת ציפורים וים, רגישה ובעלת חוש הומור...

יום השואה הקרב.

מתוך ערימת המתים/אסתי ג. חיים (מתול הרומן "חיינו השניים"-הספריה החדשה)

 

אינני יכול לתקן דבר.

מה היא חושבת? מה זוחל בעורקיה? האם היא פוחדת, כואבת? עצובה? האם היא מודעת למצבה? האם היא זוכרת את עברה, כמוני, אבל בוחרת לשכוח ולהשכח? האם היא יכולה לקום ולהלך, אבל בחרה לשכב, מוטלת על גבה כל חייה הבוגרים? עמדתי על הסף, מנסה לדמיין את המחשבות שלה:

…"זזזזז משור חשמלי מנסרים הידיים הרגליים רק הראש נשאר מסתכל בגדמים דמעות זולגות פנימה לתוך העיניים בתוך הראש אגם גדול לוחץ על הרקות רוצה אבא"לה שלי אמא"לה רוצה לקום אי אפשר אין ידיים אין רגליים לקום לקום להשתולל לקרוע הפיג"מה לרקוד כמו נימפה משוגעת לגעת בך בכל הידיים אבל הן גדמים לפשק לקראתך את כל הרגליים אבל הן כבר אינן האישונים עיוורים דוקרים באור אי אפשר למות מאהבה או מאי אהבה ממה אפשר מרכבות רכבות נוסעות קדימה-אחורה קדימה-אחורה בכוח כמו קופות חסכון מטלטלות ביד של ילד קרונות סגורים בלי אוויר אמא אבא יטה גניה מרלנה הרברט חרך ליד התקרה אני למעלה נושמת איך הלכנו כולנו לטייל בשביל ליד שדה של פרגים באביב איך חגגנו יום-הולדת למרלנה ליטה להרברט לגניה לי עוגה גדולה נרות אפילו סבא וסבתא שמחים עד כדי טיפשות לא מנחשים את הסוף אני עשיתי לי סוף עבודת יד למה לחכות ברגע הכי שמח בום פטיש על הראש מתחת לרגליים שאינן רגבי הגוף של אבא אמא יטה גניה מרלנה הרברט לא זזים אני נושמת קרן שמש דוקרת עפעפיים קרועים אני רואה הכל דלת ברזל נפתחת בבת-אחת אמבטיה של אור חיילים כף מתכת זרוע עץ ארוכה כמו של הגנן מיקלוש האיתים מרימים את אבאל"ה אמאל"ה יטה גניה מרלנה הרברט אותי גושים של אדמה קר הגב של אבא לוחץ על הבטן הראש של אמא מעוך על החזה הידיים של יטה כרוכות בשערותי עדיין נכנס אוויר יוצא נכנס לחזור להיות ילדה לרוץ בבית הספר עם הצמות ותלבושת אחידה חצאית פליסה כחולה כהה חולצה לבנה שפיצים של שדיים כתם אדום בתחתונים המהפכה הצרפתית האו דו יו דו מיי נם איז שמונה עשרה חלקי שבע שווה חורבן בית ראשון חורבן בית שתי ילדות חוזרות הביתה לזוג הורים אחים אחיות גבינה לבנה לחם שחור חמאה דבש אני חוזרת לאיש עם פנים כמו אבאל"ה  שעוטף גוף בגוף כואב בין הרגליים שאינן יטה הרברט גניה בחלון אור מסנוור קרונות בקר נקישת דלת נטרקת לאוס! לאוס!  ערימות בשר טחון על הדלפק באיטליז במרכז קציצות ברוטב אדום יטה הרברט איפה אבאל"ה אי-אפשר להפטר מן המבטא גם במחשבות מי מת בקרון מי מת בטיפוס סיגריה אני רוצה סיגריה איפה אמא ששש לשתוק עוד מעט יבוא מישהו ששש שלא ישמעו מישהו נושם בערימה הזאת לשתוק תשתקי

 

27 תגובות

  1. אסתי,

    לא נשאר אוויר (גם בגלל שכך יש לקרוא מלל ממועט סימני פיסוק, וגם בגלל התוכן המצמרר).

    כואב וחזק והולם.

    תודה.

    • אסתי ג. חיים

      תודה שחר-מריו.

      • אסתי, חזק מאוד. באמת, לא נשאר אויר, ובסוף אפילו השמעתי אנחה, אולי באופן פיזיולוגי ונפשי צריך להרגע אחרי קטע כל כך דחוס. גם ההרגשה האיומה הזאת שנשארת, שבאמת, אי אפשר להבין מה היה שם עד הסוף.
        יפה ביותר..
        שושנה

  2. מירי פליישר

    אסתי
    עכשיו אני רואה כמה קשה יכולה להיות מלאכתו של סופר , להיכנס לתהומות הערמה שאני מעיזה רק לקרוא ולדמיין בעזרתך. חווייה מטלטלת .
    שערי סמר
    תודה
    ונסיעה טובה אם אפשר לפולין. קראתי בהארץ…

  3. משאיר חסר נשימה ממש כמו בקרונות הדחוסים שלקחו אותם.
    אמא שלי, נותרה ב-1941 בת 13 לבד בעולם, בבת אחת, בגטו וילנה, רק היא.

    חזק ביותר.

    • אסתי ג. חיים

      שושנה, מירי ואיציק יקרים, אני מודה לכם על תשומת ליבכם. מירי, זה לא היה לי קשה להכנס לזה. להיפך. קשה לי לצאת משם. יכולת ההזדהות שלי עם בני דור הורי עמוקה עד סבל. כשפוליקר דיבר על-כך, פתאום הרגשתי שיש עוד מישהו שחי את זה, ואני יודעת היום, שאני ממש לא בת יחידה.

  4. אין לי מילים. כי אמרת הכול.
    מחבק אותך חזק-חזק, יוסי.

    • אסתי ג. חיים

      יוסי יקר,
      אוספת אלי את החיבוק.

    • ואוו , הדור השני בתוך הדור הראשון, בשביל ילד המקשיב לזכרונות נידמה הכל כאן ועכשיו, ואיזה חרדות… הייטבת להעביר אותן ואת הבלבול ומערבולת הדמויות והזמן.

      • אסתי ג. חיים

        אורה יקרה,
        תודה על תגובתך. הרי זוהי אחת מבעיותיו של בן הדור השני: הורינו הם בעלי זכות הבכי, הסבל. לעולם לא נבין את שעבר עליהם, ואיך נבכה כשזכות הבכי היא שלהם, לא שלנו.

        • אסתי, את יודעת גם ילדי דור שני בארץ לפחות חלקם חוו תחושת דור שני כי ההורים עברו טראומה בארץ או בדרך לארץ גם בלי שואה, נידמה לי שאבירמה גולן דיברה על בספרה " העורבים" ואני יכולה להסכים איתה, ולהזדהות .

          • אסתי ג. חיים

            אורה, ברור שהם חוו טראומה. זה עולה ממשפט הסיום של שירך האחרון. הארץ הזאת כולה טראומה על טראומה. מזלנו שישי לנו גם קצת יכולת לצחוק…

          • אסתי, אלה שגדלו בארץ חוו רעב בשנות העשרים והשלושים, קשיים כמעט כמו שברנר מתאר, היו לא מעט התאבדויות, גם בגלל העוני והניתוק מהמשפחה, וגם הזרות, העבודה הקשה המנוולת את החיים, והדור שלנו שחי על ברכי הספורים האלה לא היה לו מקום לכאב שלו, והרגיש מחוייבות לפצות את הוריו, …

  5. אוי מאמא! איזו צמרמורת קיבלתי בגוף. אסתינקה, קיבלתי את הסםר מידיעות לפני כשנה, כי ביקשתי, וטרם קראתי. עכשיו אלך לקרוא על בטוח.

    חזק, מבעית, מצמרררררררר.

    • לא סליחה, זה שקיבלתי היה מידיעות, לא מהקיבוץ המאוחד. אז איזה ספר הוא? אבל לדעתי זה חיינו השניים, לא? היה עוד ספר חוץ מרקדנית יחיד ושלושתם? טוב, אחפש אותו בערימות שלי.

      • טוב אני בלבלה. מה שקיבלתי הוא "מחר יקרה לנו משהו טוב". את " חיינו השניים" אין לי.

        • אסתי ג. חיים

          יעל, חמודה, אשיג לך אותו מהספריה החדשה. על הספר הזה קיבלתי את הפרס.

          • נראה לי שאני אקרא את הספר, יותר עדיף

          • גם אני אקרא, ומוזר שלא שמעתי עליו קודם, מתי הוא יצא לאור אסתי?

          • אסתי ג. חיים

            זהו ספרי השני, והרומן הראשון שלי, ע"פ יומנים של אבי שהיה ילד בגטו בודפשט. הוא יצא לאור ב1999 בספריה החדשה, והתקבל בביקורות מצוינות, אבל נמכרו רק כמה אלפי עותקים.

          • תודה מתוקה.

          • אסתי ג. חיים

            יניב ואורה וכל מי שרוצה: אפשר להשיג את הספר ב"צומת". ב"סטימצקי", משום-מה הוא נמחק מרשימת ההזמנות, ואפשר, כמובן להתקשר לטל מהקיבוץ המאוחד, ולהזמינו בהנחה רבה ישר מן ההוצאה.

          • מובן, צריך רק לבדוק שהוא ישנו,

          • ממילא אני לא נכנס לסטימצקי

  6. אסתי, כואב ומצמרר,
    מעורר לקרוא את הספר.

  7. אוי, אסתי
    איך הרגשת כשכתבת את זה

© כל הזכויות שמורות לאסתי ג. חיים