בננות - בלוגים / / ספרות על הבמה
תרועה נאלמה
  • רקפת זיו-לי

    ילידת ירושלים ומתגוררת בה כיום. עוסקת בטיפול במוסיקה, פסיכותרפיה וכתיבה למבוגרים וילדים. בוגרת פסיכולוגיה ומוסיקולוגיה, טיפול במוסיקה, פסיכותרפיה ומ.א. בספרות עברית במסלול היצירתי. רומן הביכורים "קול של פרפרים" ראה אור בהוצאת מודן (2009). ספר ילדים "בתיה לא עפה" ראה אור בהוצאת ספרית פועלים באיוריו של אביאל בסיל (2015). איזה מין חתולה את יוסף" זכה בפרס אקו"ם ע"ש דבורה עומר לספרות ילדים ונוער (2018). "רחמי ציון", סיפור קצר, היה בין הזוכים בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ" בשנת 2005. אמא לעידו וגל.  

ספרות על הבמה

"ספרות על הבמה" של תיאטרון רות קנר 

בשנה שעברה התקיימה במרכז משכנות שאננים בירושלים סדרת הרצאות בשם "ספרות על הבמה". אחת לחודש עליתי לבדי לירושלים, מפקידה בידי אישי היקר את הבית, הילדים והחתולים ונוסעת שלוש שעות לכל כוון כדי לשמוע הרצאה בת שעה וחצי.

סדרת ההרצאות של קבוצת התיאטרון של רות קנר היו לי שווים את הנסיעה! בתיאטרון שלה מעדיפה קנר לרוב להעלות טקסטים ספרותיים מכל הסוגים – מקטעי פרוזה דרך שירה והגיגים ועד טקסטים פילוסופיים ואף היסטוריים – על פני מחזות והיא עושה זאת בחן בהומור וברגש. לשחקנים הנפלאים יש במפגשים הרבה מקום על הבמה – במשחק ובאלתור והקהל נחשף בהנאה לתהליך העבודה הקשה. אבל כשקנר עצמה עולה היא ממלאה את הבמה, לבד, במלוא רזונה, בשקט ובכריזמה שלה ואפשר לראות איך הספרות והתיאטרון נובעים מתוכה – אותנטיים אך חדשניים, מפתיעים ועכשוויים עד מאד. קנר, בבחירותיה, בפרשנות ובעיבוד הבימתי, מעניקה לכל סיפור נקודות מבט חדשות וגם לחיים. אחד הסיפורים שהועלו והרשימו אותי במיוחד היה "איימוס" מאת משה יזרעאלי – סיפורו של נברן שנתקע במערכת השקייה ונלחם בגורלו המר. בלי תחפושות הפכה השחקנית לנגד עיני לנברן במצוקה וביחד איתו/ה בכיתי על גורלו ואולי על גורל בכלל. אגב הסיפור הזה היה בין הזוכים בתחרות הסיפור הקצר של הארץ.

ראיתי בעיתון שהסדרה שבה ועולה, הפעם בתל-אביב.

אני המלצתי.

 

הערה: יתכן שבמרכז כבר מכירים את התיאטרון של רות קנר ולא חידשתי דבר. (ועל פריפריה – בפוסט אחר)

 

 

6 תגובות

  1. חני שטרנברג

    שלום רקפת וברוכה הבאה 🙂 בדיוק לפני כמה ימים חברה המליצה לי על הסדרה הזאת
    של רות קנר ואמרתי לה שתל אביב רחוקה…
    אני גרה בזכרון, אבל גרמת לי להרהורים נוספים. תודה.

    • רקפת זיו-לי

      תודה חני בעיקר על קבלת הפנים החמה. אגב, לדעתי לא חייבם להרשם לכל הסדרה, אפשר ללכת להרצאות בודדות.

  2. במקרים רבים צפיה בטקסטים מומחזים גרמה לי לקרוא את הטקסט עצמו מאוחר יותר.
    מעדיפה לצפות במחזות עצמם, מאשר להקשיב להרצאה על המחזות.

    • רקפת זיו-לי

      תןדה גליה. גם אני חזרתי מהמפגשים האלה צמאה לקרוא את הטקסטים שהומחזו. את ס.יזהר, למשל, קראתי פתאום באור שונה לגמרי.

  3. ברוכה הבאה רקפת !
    מצטרפת להמלצתך בחום

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרקפת זיו-לי