בננות - בלוגים / / מכירה אותה?
פחות ממושלמת
  • תמר דרסלר

    מי אני? כבר בת יותר מ40 ועדיין כותבת מלים, במגזין של מעריב וגם באחת הסוכניות הזרות. אני מספרת להם בעיקר על פליטים (לא רק סודנים) ונזקקים אחרים. והרבה על הזונות איתן אני מתנדבת, וכל מיני סיפורים אחרים..... מנסה לכתוב פרוזה קצרה וארוכה. לא מסוגלת לדמיין את החיים בלי בעלי חיים לצידי. פתוחה להצעות. תמיד.

מכירה אותה?

בקושי, מכירה בפנים, ראיתי אותה אולי פעמיים. לא זוכרת. 

תשלח לי תמונה ואני אנסה לברר.

עכשיו אני נזכרת, זה היה לפני חודשיים בערך באחד מהלילות הקרים בשנה, לילות הזוועה של ההומלסים אני קוראת להם מאז כתבת התחקיר לפני שנה שבמהלכה ישנתי ברחובות. איתם. עם העולים והותיקים ואלו ששתו מדי ואלו שמשהו פקע במיתרי נפשם ואלו שנדרסו במכבש היומיום והונחו בצד של החיים. 
זו היתה כתבה מצויינת. זכיתי לשבחים מהעורך, באותם שבועיים נפטרו מהקור 13 חסרי בית. 
בלי שמות. בלי פרצופים. 

הודעות לקוניות. 
חסר בית מצא את מותו. 
גל קור שהביא מכת מוות. עד שגם מותם של לא אנשים הגדיש את הסאה ופרנסי הערים ומנהלי עמותות הזדעקו להתראיין תחת כל עץ רענן 'היה לא תהיה' אבל החורף עבר ושוב היה חורף וכלום לא השתנה. אותם אנשים באותם רחובות. 
תאמינו לי, זו היתה כתבה מצויינת. זכיתי לשבחים.

אני נזכרת בבירור. באותו לילה קפוא התארחתי בבית של מכר. 
הוזמנתי לארוחת ערב בביתו שביפו, לא רחוק מהים, בערב יום שישי. אני עוצרת לרגע ובמוחי צף זכרון ארוחת הערב בבית המחומם ביפו. בית ערבי עם תקרות גבוהות ומטבח שיורדים אליו בשלוש מדרגות ואין כמעט כלי או תבלין שחסרים בו, גם גבישי סוכר חום ענבריים שאני אוהבת כל כך. 

היה קר באותו לילה, רעדתי כשדילגתי מהמכונית המחוממת לאורך השביל עד דלת הכניסה. עשר שניות אולי. היה קר. מאד.

אני זוכרת שהתיישבתי על המדרגות במטבח, צופה במארח כשהוא מגרר פרמז'ן לפסטה, מלקקת את גבישי הסוכר מתוך הצנצנת. שותה את היין, צוחקת. 

אני זוכרת  שעברה בי המחשבה על הלילה הקר בחוץ וגם שיתפתי בחצי הלצה את המארח ברעיון לצאת לרחובות ולוודא שההומלסים 'שלי' מוגנים הלילה. 
וויתרתי. 
היה חם ונעים וארוחת הערב התבשלה על הכיריים והיין זרם והשיחה גם ובירכתי התודעה ריצדה הידיעה שדי. אני כאן והחברה הו כה נעימה והיין  הו כה משובח. ודי. ולא יצאנו. ולא שזה היה משנה. ומי רוצה בחורה שתצא בלילה קר מהבית המחומם לרחובות. תגדלי קצת. באמת. 

גלגלנו שיחה על קפה ושוקולד, על מאלזיה ומצעי כותנה רקומים ביד ויפו ומה לא. מסוג השיחות האלו שמותירות תחושה נעימה במורד עמוד השדרה, כמה אנחנו מתורבתים. כמה קראנו, כמה כתבנו, כמה ראינו. כמה. כמה. כמה.

בבוקר היתה ידיעה, לקונית, קטנה, פרוצה נרקומנית נמצאה מתה בגן. כנראה מחשיפת יתר, מינוח מכובס לקפיאה איטית למוות כשהמוח כבר לא מסוגל להורות לגוף להגן על עצמו. פרוצה נרקומנית. למי אכפת? אחת פחות, אחת יותר. זה לא היה משנה גם אם הייתי כל הלילה בגנים. 

בקושי מכירה אותה אבל מתברר שכן, רק בפנים. בת 20, קטנטונת כמו עכברון, שיער חום שחור דבוק לקרקפת, נראית כמו בת 15 שאיחרה לצמוח בכיתה. זו שהבנים לא מבחינים בנוכחותה. אחת שלא רואים. 15-20-30 לקוחות בלילה. לא רואים ולא רואים. 

בתמונה האחרונה היא יושבת על הספה במקלט. עכברון קטן שנטרף כל יום מחדש.

מתה בגן בגיל 20 מחשיפת יתר.  ככה. מתה. עשר  דקות משם אני בניחוח קפה וכותנה מלזית. 

ססאממק את וכל הסיפורים שלך, את כמו צבוע שניזון מגוויות, צוחקת את הצחוק שלך, מושכת אנשים בסיפורים שלך וניזונה מגוויות. 

כל הקריירה שלך והנסיעות שלך, הכל סיפור כיסוי, בסוף היום את חוזרת לבית שלך, מתקלחת וכותבת מילים. בשביל כסף.  אחר כך תעמדי בעוד כנס יוקרתי ותספרי על ה'עבודה ' שלך עם הזונות והפליטים וההומלסים. צבוע. זה מה שאת. עופי לי מהעיניים.

13 תגובות

  1. תקווה ימיני

    סיפור טוב

  2. איריס קובליו

    תמר, אני מתה על הכתיבה שלך!
    קןראת אותך בשקיקה

  3. וואלה… מודעות עצמית זו קללה מדליקה. עכשיו באמת – עופי לי מהעיניים!

  4. תמר יש כוח בכתיבתך וחשיבות גדולה שלא תעיזי:) לעוף מן העיניים ותמשיכי לטפטף לאוזנים את מה שאת רואה ושומעת בסוף אלו ואלו יפתחו לראות ולשמוע

  5. זה לא יותר הירואי להיות באותה ג'יפה עם הנרקומנים וההומלסים, רק אולי עם פחות רגשי אשמה. מה שכן, החוויה מוליכה את הכתיבה למקום אחר.

  6. תמר, תודה על הפוסט והבלוג האמיץ והמיוחד הזה.

    שלחתי לך מייל הנוגע לגישה לחומרים על הנושאים בהם את עוסקת (בפרט זנות).

    מקווה שהתקבל

  7. הי תמר
    לראשונה אצלך.
    פוסט אמיתי וחזק. תמיד יש תחושה כזו שאנחנו מוצצי דם גוויות. את כותבת, אני צלם. מה זה משנה. גם קורא העיתון – הוא קורא על ההומלס שקפא וגם הוא מצקצק וממשיך ללגום קפה חם אחוז בשתי ידיים. אנחנו לא לבד בזה. מצד אחד אי אפשר לרדת לרחוב ולגרור אותם משם בכוח וגם קשה לשכנע אותם לעזוב את הרחוב. הם לא מוכנים. ומצד שני אם לא תעלה את הבעיה היא לא תהיה קיימת.
    פתאום אני נזכר, לפני שנה שנתיים בגן שאליו אני מוליך את כלבתנו הקשישה, אני רואה מישהו שכוב על הספסל בלילה קר ורטוב במיוחד. אני מנסה להעיר אותו ואין תגובה. מתלבט: הבנאדם יקפא.
    חוזר הביתה ולוקח שק שינה ישן והולך אל הספסל ופורש על ההומלס. למחרת בבוקר חוזר לסיבוב הבוקר עם הכלבה וההומלס איננו כבר וגם שק השינה איננו. יופי, חייכתי לעצמי. שימשיך להיות לו חם הלאה.
    אחרי חצי שנה אני רואה את שק השינה הזה משמש למרבד לכלב של אחד הדיירים ברחוב.
    ככה זה – עדיף להיות כלב, מסתבר.

    • בעוד כמה חודשים אני שוב אעמוד מול קהל באחת המכללות יחד עם דייב מנהל המקלט לזונות. ושוב נספר עליהן ואולי גם נזכיר את ט. שאיננה עוד ועוד אנשים יבואו לבקר ותהיה עוד כתבה כמו שכבר היתה במעריב ובסוכנות ובערוץ 1 על הפליטים או הזונות או ההומלסים, ואנחנו נקבל קרדיט וכסף ושום דבר, שום דבר לא ישתנה.

      תודה מיכה. לרוב הצלמים שפגשתי אין את הרגישות הזו. תודה.

  8. ללא זיקה למושלמת

    תמר, קוראת כל פוסט שלך.
    אני מזדהה כל כך עם תחושת הגועל העצמי, חוסר האונים, גזירת הקופון.
    אבל בהבדל אחד. הו, איזה הבדל.
    אני לא עושה שום דבר!!! כלום. חוסר האונים משתק אותי עוד קודם. וההבדל הוא ענק ואני כל כך מודה לך על זה שאת כן עושה. ואני קוראת אותך ובזכות מעשייך וכתיבתך (שגם היא עשייה) חושבת שיש מי שכן מנסה לעשות משהו.
    אני מאחלת לך שלא תשקעי, מגיע לך לחיות למרות שלאחרים רע. והכתיבה שלך ממש ממש נפלאה. תודה על כל זה.

  9. גם אני כשעבדתי עם אוטיסטים ונכי רוח חשתי שאני הופכת לקרה וענינית.
    מצד שני רגשן יתר לא מחזיק מעמד דקה .
    ואז מה?
    צריך לעשות ויותר .

    לי דווקא קשה עם רגשני יתר שלא מסוגלים לראות ולשמוע מתוך רגישות וידם נשארת קפוצה.
    כתיבה טובה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לתמר דרסלר