בננות - בלוגים / / לדבר על הדכאון
פחות ממושלמת
  • תמר דרסלר

    מי אני? כבר בת יותר מ40 ועדיין כותבת מלים, במגזין של מעריב וגם באחת הסוכניות הזרות. אני מספרת להם בעיקר על פליטים (לא רק סודנים) ונזקקים אחרים. והרבה על הזונות איתן אני מתנדבת, וכל מיני סיפורים אחרים..... מנסה לכתוב פרוזה קצרה וארוכה. לא מסוגלת לדמיין את החיים בלי בעלי חיים לצידי. פתוחה להצעות. תמיד.

לדבר על הדכאון

לאט לאט ההכרה חודרת לתודעה, והבושה בעקבותיה. וחוסר האונים מזדנב מלווה ברגשות אשם. איך אני לא מתביישת, מה לא עשו בשבילי. ההורים, החברים. אנשים עם הרבה פחות ממך הצליחו ורק את. תתביישי, ואני מתביישת. כל כך מתביישת שאני חוזרת לישון , על הספה, מכורבלת בשמיכה מצחינה ללא ציפה. מוקפת בעיתונים, כלים מלוכלכים ושאריות מזון. בלי יכולת לקום, לנקות, לעבוד, להתקשר. כלום. 
חברה שלי מתקשרת, מציעה לבוא, להביא אוכל. הבית ריק לחלוטין. אני דוחה את ההצעה אבל היא לא מוותרת, מצלצלת בדלת ונכנסת, מנסה להסתיר את הבעתה שאוחזת בה למראה הבית ולמראי. משאירה אוכל והולכת. כמו כלב, האוכל מנחם אותי לכמה שעות ואז גם זה עובר.

אני מנסה לקום, מצליחה להתקלח, מצליחה לצאת מהבית לכמה שעות ושוב זה מכה בי, הרצון לברוח חזרה לספה ולשמיכה ולחושך. אני לא פצועה, לא נכה, אין לי שום בעיה בריאותית, ואני לא מסוגלת. לא מסוגלת לטפס מהבור השחור הזה ולא מסוגלת להסביר.

מה כל כך רע לך? מנסרת חברה באוזניי ומונה את רשימת המכולת הרגילה. מה כל כך רע לי, באמת מה כל כך רע לי?

אין הצדקה לדכאון ואין לו תהילה, התהילה למצליחים, למבריקים, קמים בבוקר והולכים לעבודה במשרד מבריק, ברכב מבריק, נפגשים לעת ערב עם חברים, מבריקים, כמותם. לא לדכאון הדהוי , המטונף, הכואב שלי. לזה באמת אין תהילה. ולמה אני מדברת על זה, איזו בושה. כותבת את זה. 

ללכת לרופא, אני מתקשרת לקופת חולים, תבואי, תמלאי טפסים , תחכי שלושה שבועות ונראה, אין לי שלושה שבועות או שלושה ימים או שלוש שעות, אז אני חוזרת לשמיכה. 

וכסף, העננה הזו שרובצת מעל הראש, אין לי עבודה ואין לי כסף וכלום. פשוט כלום. לא קיבלתי כסף כבר חודשים מהסוכנות. פשוט כלום, מנהל הבנק התקשר, הוא צודק ולי אין מה לעשות. רק לשקוע עמוק יותר בשמיכה ולהתעלם מהטלפון המצלצל. ככה ימים שלמים עוברים. ואפילו החברים, שלהם אני מנסה להציג אותי כתמיד בפגישות המעטות שאני עדיין מצליחה לקיים מחוץ לבית, מתחילים להבין שמשהו אינו כשורה וכך, לאט, הטלפון שלי גווע ואפילו שיחות עבודה לא מגיעות יותר. ורק הרצון להעלם איכשהו נותר. 

כל בוקר מגיע ואני מתבוננת סביב, בלכלוך, בשקיות הזבל ליד הדלת, בצמחים הגוועים. ולא מסוגלת לעשות כלום. רק לכתוב את זה. איזו בושה.

11 תגובות

  1. אולי תקצבי לך זמן. ז"א תתני לעצמך לשקוע בזה עוד X זמן ואז תעשי משהו לצאת מזה. אולי תתקשרי להוט-ליין או משהו? אני כל כך אוהבת את הפוסטים שלך ואת הרגישות לצרות של אחרים. זה כל כך נדיר בעתונות. חבל חבל לוותר על עצמך.

  2. מתמר לתמר
    קראתי את שלשת הפוסטים האחרונים שלך.
    אני מתחילה להיות מודאגת שכן אם את מתארת מצב שהוא פיקציה אז זה כתוב היטב אך אם מה שאת מתארת קורה לך באופן אישי- אמיתי- כתבי למייל שלי ואנסה לעזור. july_46@walla.com

  3. אם את כותבת על זה, אולי זאת התחלה, של רצון לעזור לעצמך…
    אין ספק שתרופות יכולות לעזור.
    להתראות טובה

  4. תמר יקרה.
    קצת מדאיג לקרוא אותך, וגם אני אשמח לנסות לעזור. יש לי קצת נסיון עם דכאון. צריך לתפוס אותו כשהוא עוד קטן כדי שלא יגדל יותר מדי.
    eliana.almog@gmail.com

  5. יש דכאון שצריך אותו, שהוא חשוב, שהוא פאזה בתקופה מסויימת, שצריך למצות אותו, "להקיא אותו", ללכת עם החרא שבפנים. זה לא הצדקה ולא תהילה, זה פשוט חלק מהחיים, כמו תקופות של התרוממות רוח. לפעמים דווקא מתקופה כזו משהו מתבהר ויוצאים חזקים יותר. זה קרה לי.

    אבל כמובן שאם הוא נעשה אקוטי, אז רצוי ללכת לבדוק למה ומה. שוב, ברגע שהוא נמשך יותר מדי, אז חובה לעשות משהו.

    וגם אין בו שום בושה. דיכאון הוא דיכאון, כמעט כולם חווים אותו אי פעם בחיים. שוב, אני לא מדברת על דיכאון קליני, אלא על דיכאון קל עד בינוני.

    ועוד דבר, בעיני זה לא המדוכאים והמסכנים מול הזוהרים, שהרי אין שום זוהר, כולנו מסכנים. אני תמיד נזכרת בשיר של יותם ראובני, שמספר על אדם שמביט על אדם נורא מצליח, ונזכר שגם לו יש כאבי שיניים, וטחורים ואשתו מציקה לו וכאלה. אז הדיכוטומיה הזו בין מי שנמצא "למטה", הדכאוניים הלוזרים, לאלה ש"למעלה" המצליחנים הזוהרים, הוא מלאכותי ונמצא בראש המדוכא בלבד.

    ופעם, דווקא כשלקחתי תרופה אנטי דיכאונית שבמקום לעזור עשתה לי דיכאון, חחחח…, אז קראתי ספר פסיכולוגי התנהגותי קוגנטיבי, עשיתי את התרגילים, והדיכאון עבר תוך שלושה ימים, בחיי.

  6. טוב שאת כותבת על זה.

    את לא לבד. בכלל לא.
    כל כך הרבה אנשים במצבך…

    אם מדובר בפרידה שרמזת עליה בפוסט על הנקמה, אז בכלל את בחרבה "טובה".

    בוואיינט יש פורום "אהבה וכאב" והם מדברים ביניהם בדיוק בנושאים האלה.

    מצד שני, כדאי לעשות כמה דברים שהם לא אינטרנט.
    אם יש לך חברים טובים שאוהבים, זה הכיוון.
    אני יודעת שאין חשק לכלום, והמחשבה אם להיפגש או אפ לצאת, רק תחפר אותך עמוק יותר במיטה.
    אל תחשבי !!
    הכריחי את עצמך להיפגש עם חברים טובים, אנשים שאוהבים אותך ונוכחותם מחזקת אותך.
    צאי מהבית, איך שאת קמה.
    תראי קצת אור.
    לא יזיק קצת ספורט או הליכה או ריקוד או כל פעילות אחרת.

    והכי חשוב: תני לעצמך את כל התמיכה והחיבוק והרכות שאת מסוגלת !!
    ועוד קצת.
    וותרי לעצמך.

    דכאון מרמז על ירידה בהערכה העצמית, ירידה חדה בערך העצמי, ושיפוטיות יתר.

    חבקי את עצמך ותביני שכל הכוחות הדרושים לך נמצאים בפנים !
    פשוט בפנים ולא בשום מילוי חיצוני.

    וגם לי אין עבודה, כבר שנים האמת,
    ועוד הרבה דברים, גם לא בנזוג.

    יש אנשים מאושרים גם ללא שום דבר כזה, אולי אפילו ההיפך.

    בקיצור, תקיפי עצמך בתמיכה ועזרה ואהבה, אהבה, קודם מעצמך לעצמך.

    ואם את רוצה, את יכולה לכתוב לי למייל שלי כאן בבלוגייה.

    תרגישי טוב.

  7. ורונית שכחה להזכיר: שלא לדבר על כך שאת באמת כל כך מוכשרת. ראיתי עבודות שלך. האור בפינה.

    • מיכל ברגמן

      אני קוראת אותך ושואלת את עצמי האם זה דיכאון זמני או שיש נפילות קבועות כאלה. הכרתי אדם דכאוני לאורך שנים. הוא היה – בניגוד למה שנדמה לך – מהמצליחים, המשכילים, המוכשרים מקצועית ואומנותית, גר בבית יפה באחד המקומות היקרים בארץ, משפחה יפה, הכל בעשר אצבעות. אינטליגנטי, אינטלקטואל.
      והחור השחור הלך אתו באשר הלך.
      יש מה לעשות ולו רק כדי להקטין את עוצמת החורים השחורים. חפשי כל עזרה שאפשר. זה חשוב מאוד.

      • ותדעי שאת שווה והרבה,

        • ואת כותבת ניפלא, יסודי, מעמיק, ויש לך ובך כוחות פנימיים וכוח לאהוב את עצמך, נסי לעשות רשימה של כל הטוב שבך, כל היכולות, ההצלחות ומה שבלבך יודע נחת מעצמך. קל מפה להציע, וזה אולי מרגיז לשמוע, שולחת לך אנרגיות של אהבה.

  8. תמר, אני מציעה שתקחי כדורים על מנת להתאזן ואז טפלי בעצמך.
    אני מכירה את המצבים עליהם את מדברת , אבל יש אור .
    אל תשקעי ברחמים עצמים שסוחפים את הנפש בימי הדיכאון.
    קבעי לעצמך לו"ז מסוים.
    אבל קודם הטיפול התרופתי ורצוי שכן תערבי בני משפחה וחברים קרובים.
    הבדידות היא האויב מס" 1 של הדיכאון.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לתמר דרסלר