מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

מחזור

 

 

חשבתי הרבה על ההצעה של יעל לכתוב סיפור על וסת, והגעתי למסקנה שאני לא יכול, לפחות בשלב זה. במובן הזה יש ללא ספק 'כתיבה נשית' שאינה נגישה לי ממש. אבל במסגרת ניקוי מגירות כללי מצאתי משהו שכתבתי לפני הרבה שנים, תחת הכותרת 'מחזור'. כמו כל הכתיבה שלי מאותה תקופה, יש פה ניסיון לתפוס הרבה יותר מדי, אבל זה בהחלט נוגע לכל הנושאים שעסקנו בהם לאחרונה.

מחזור

 

א. ק ל א ו ד י ה

 

ילדה קמה לעבודת הבורא.  השעה שש בבוקר.  שאון חורף.

טיק-טק טיק-טק מטפטף הגשם בין חלונותיה.  ילדה עוברת יום

ועוד יום ועוד יום ולילה.  חושך.

כבר צריך להתעורר.  ערפד קטן נחמד קם מרבצו ומחפש – מה?

דם, צפרדעים, כינים שאימא הוציאה מהשיער.  נואש.  ציפור האש

שכיוונה אותו יודעת מה לעשות, אבל בגוף של ילדה היא מנוטרלת.

לצאת אל הרחוב, אימא מבקשת, מסוכן ללכת בין הציפורים בלי סוודר.

הם ישנו את שמי, הם יעשו בי שמות, הם ייקחו אותי.  אני מסתגרת.

אני מסתדרת.  אני לא לבד.

 

פתאום ידיים.  פתאום גוף.  פתאום נמצא פתרון.  משחק. 

בואי נעוף רחוק, מציע הפניקס.  זאת את שיכולה.  אימא לא מבינה,

רק את.  ילדה מפחדת.  אני אפול משם!!!!  ניגשת אל החלון עוד פעם.

אני אצרח.  שוב הצל נוגע בי.  אימא!!!! אני לא יכולה ללכת, אני

 

רצה בעיניים עצומות ברחובות, עד שהלילה נשאר הרחק מאחורי,

ומתחילה מחדש.  ילדה גדלה עם השנים.  השריטות לא נראות לעין.

המוות נקבר, מציץ מפעם לפעם בחלון.

הולכים לישון.

 

ב. ל י ל י ת

 

אישה קמה לעבודת המשרד.  שמה ליפסטיק ונייל פוליש ומחטטת בארנקה אחר מראה.  משתקפת.  מהרהרת.  מכבה את האור. פרועה וסוחפת, זורמת במעגלי תענוג ומשלחת בגברי המזרח את ריקודיה ארוכי השיער ופורצי החומות.  מסתורית.  מושכת גם גברים נשואים לעשות לה ילד.  מגלה אריות.  אופרות של אילוף וקילוף הבגדים, בגידות מאופרות ואלפי קלפים, סחרחורת מודעת עם עצירות במקומות הנכונים.  כיבוש.

ילדה קמה לעבודת הגוף, מנסה פעם אחר פעם להגיע.  להגיח.  מתוך עורה מבצבץ נחש פאלי זקור ראש המכיש את כל המתקרב.  אישה-ילדה מתפוצצת.  זה לא זה, צועק אדון ערפד מתוך כלי הדם הנקווה לרגלי, ציפורנייך עושות בי שמות ועוצמתך מגלה בי מתח מיני.  רק תנסי.  אני אפריש טיפות במקומות הנכונים, את תחברי בין הסודות האחרים, יחד נגיע לפסגת הפחד הפנימי. אל תעצרי.

נשים קמות לעבודת האלילים, כלות לחתן שיוציאן ממחזור הדם.  אפילו הריון לא מחזיק אצלן יותר מכמה ימים.  עד הבדיקה. עד ההפלה הגדולה.  קמות ונופלות עוד פעם, עוד טעם, עד יעבור זעם ויאסוף את הגופות.  אנשים חלשים נמשכים לריח המלוח ואל הנקמות דורש קורבן.  לא רוצה.  לא רוצה להמשיך כך.  אני מסכמת את בתוליי הנפשיים על סדין לבן ויוצאת שוב להכניע ולהיכנע.  את דמעותיי אני מטביעה בכוס התרעלה.  סימני הדם מחניכי נשארים בתפוח קשה העורף המסרב להתעכל.  אני יודעת, לא מודעת, לא רוצה יותר לגעת.

אני קמה ועובדת על עצמי.  מחתכי זורם נוזל בלתי שלי.  בגופי יש אלימות ואש וציפורני חתול.  חלק ממני ובכל זאת לא-אני.  חוגגת את יומי האחרון והראשון באי התענוגות, משליכה את הגברים הנרפים אל הגהנום שביקשתי לעצמי, מציתה את בושתי ומגניבה מבט לשעון.  שוב לוקח לו שנים לגמור.  מלך האש יודע את חסכי ומלטף אותי בלהבות, חורך פסים של צריבה באברי האינטימיים ביותר ומאפשר לי לחדור לתוכו, לדעת אותו, למצות את תהומות גופי במערה היער הירוק תמיד.  אישה-ילדה-גבר קמה ממרבצה ומלטפת את החתול הענק, הרב-מיני, התלוי מעל מיטתה.  בוקר טוב.

 

ג. ש ל ג י ה

 

לא צריך להתעורר.

באולמות המחול והמגע הגדולים של מערכת השמש החיצונית

עוד מטפטפים שבילי חלב מפטמות האלים.  שם

נשמרות אינסוף שמלות כלה ורדרדות

על מנת לשמש בסיוטי החתונה

של בתולות המכשפה.

 

בינתיים לגרד שאריות של קיום ולמצות את זרעם של גברים

פיזיים בלבד.

בינתיים לקוות להמתקת גלולת האכזבה

על מנת שהאיחור יסמל באמת את הגעתו של דור חדש אל העולם.

 

אימא קמה לעבודה, ובינתיים אני ונורית ניסינו לגלות מה קורה

כשנוגעים.  אימא שמה פלסתר

על החתכים. זה

לא אמיתי.

גם אני

 

 

 

 

18 תגובות

  1. רונן, תודה שחיפשת ומצאת ותודה שהבאת לפנינו את מה שכתבת. אני חושבת שזה מקסים.

    מעניין מה חוה היתה אומרת ללילית?
    ואני מדמיינת את לילית קצת אחרת, שהרי היא – על פי המיתוס- הייתה זו שלא הסכימה לעשות את שנאמר לה והייתה זו שהתמרדה ולא הייתה מוכנה לשכתב תחת אדם אלא רצתה לרכב מעליו.

    והיא נודתה ונענשה והפכו אותה מדמות דעתנית ונחושה, לחוטפת ורוצחת תינוקות- שיש להגן מפניה.

    • רונן אלטמן קידר

      אני לא יודע כמה הפרשנות שלך ללילית שונה משלי. גם בעיני היא אישה עצמאית ובוטחת, המשחקת את המיתוס של הרוצחת.
      (מצד שני, הטקסט כל-כך "צפוף" שאפשר לקרוא בו בערך הכל)

  2. אולי אלו פגעי הזמן – לא מצליחה לקרוא את הפונט הזה בגודלו הנוכחי. אם תוכל להגדיל, אוכל לקרוא….

  3. מצטרפת לבקשה של שירה…

  4. זה מקסים בעיני. אהבתי את משחקי המילים.
    (ספייק מבקש להגיד שהוא נעלב מההצעה להאכיל אותו בשאריות)

  5. אני מאוד אהבתי את לילית, ויכולתי לחשוב שאישה כתבה. בקלות. אז יוצא שעברת את המבחן בקלות.

    • ואגיד גם עוד משהו, אישי. אתה הגבר היחיד שאני מכירה שנושא את שם משפחתה של אשתו, ושנסע אחרי אשתו בעקבות מקצועה לארץ אחרת. לדעתי זה מעיד על משהו עמוק בך, על הזדהות עם הפן הנשי שבך, האנימה שלך, אבל באמת, לא כמו כל הזבל"ה ששופכים לנו בעיתונים על "הגבר החדש", המטרוסקסואל עלק. כמה גברים מוכנים לקחת גם את השם של אשתם? כמה גברים יסעו בעקבות מקצועה האשה? "והלכתי אחרייך לארץ לא זרועה?" כמעט נאדה.

      גם זה שאתה מעיד בהגדרתך שאתה מתעניין במגדר, וישר כמובן חשבתי שאתה הומו, כי כמובן, כל מי שמתעסק במגדר, ישר חושבים את זה עליו, ואתה בעצם סטרייט. אז אני חייבת להגיד שבעיני אתה גבר מאוד יוצא דופן.

      • מירי פליישר

        העתקתי לך משפט של הרגשה שליוותה אותי אז ,שאולי תקרב אותך לתחושה ולהבנה שנדמה לי שאתה כולך כבר שם. לא רחוק. "מחתכי זורם נוזל בלתי שלי"
        התחושה שאין שליטה כמעט בתהליך פרט לתחושות מקדימות ולוח השנה.אי אפשר לעצור. כזכור לך עסקתי במחזור בכמה פוסטים שלי. נחמד שקראת לכל המקבץ מחזור כי כמו שכבר נאמר פה בבלוגייה-נדמה לי ששוב יעל- אולי מדובר בכלל במחזור החיים?
        וכן לילית(גם בה עסקתי)שלך תמונה שלמה, כואבת,חיה נושמת מטהאשה.
        בשבילי גם אם זה מפעם . כתובים מצויינים.

        • רונן אלטמן קידר

          בהחלט יש משמעות למונח "מחזור" ביצירה הזו לא רק מבחינת המחזור הנשי, אלא גם בעיסוק במחזור החיים (ילדה-נערה-אישה), ואפילו בנגיעה מסוימת במחזור התפילות, כי אלו בעצם שלושה "לחשים" שנוגעים במקומות האלה.

          יש משהו שחשוב לי להגיד. הקטע הזה נכתב לפני הזמן שמישהו ערך אותי, לפני שאפילו ערכתי את עצמי. כלומר, הוא נכתב במכה אחת ולא השתנה מאז. זה היה לפני 12 שנים. למעשה, הקטע הזה הוא אחד הטיעונים החזקים היחידים שנותרו לי *נגד* עריכה – כי בעוד שברור לי שהוא בעל ערך ולא "סתם גיבוב מלים", אני פשוט לא יודע מאיפה להתחיל לערוך אותו, ומפחד שכל עריכה תהרוס את העוצמה שלו. יש לי תחושה שהעורכים שלי היו שמים אותו בצד בתור "בלגן".

          • מירי פליישר

            מאחלת לך שיגיע היום ויתבהרו השמים ותדע להבחין במה לגעת ובמה לא.
            בעיני לילית שלם וסוחף. האחרות
            למה לתת למישהו אחר? אם אתה אוהב אותן תעשה להן ניתוח פלסטי בעצמך. מעט ובעדינות. בעיניים אוהבות

      • רונן אלטמן קידר

        קודם כל תודה. הן על ההערה הקודמת והן על זאת. זה דבר מחמם את הלב כשמכירים במה שאתה באמת. זה עמד לי על רצה הלשון קודם, כשדיברנו על פמיניזם.

        העיסוק במגדר בא מתוך ההבנה שאני לא מזדהה עם הסטריאוטיפ של גבר סטרייט. אחרי שתקופה מסוימת ניסיתי לפתור את זה בניסיון להיות לא-סטרייט (לא עבד), לא נותר אלא לבדוק את ההגדרות ולנסות לאתגר אותן. אני כעיקרון מוצא את עצמי בתוך הזהות הקווירית (ושמחתי לגלות שאני לא היחיד; בזמן הוורוד היה פעם טור של מישהי שהגדירה את עצמה כ"סטרייטית קווירית") בגלל הצורך לאתגר את הגדרות המגדר.

        באשר לשם, תיקון קטן אחד: לא לקחתי את שם המשפחה של אשתי מהבית. החלטנו יחד שמאחר שאנו מקימים משפחה חדשה, נבחר שם חדש, שיהיה שלנו. מאחר שאני כבר פרסמתי תחת "אלטמן", בחרתי להוסיף את השם החדש, בעוד היא החליפה את השם "מהבית" בשם החדש.

  6. אני מודה שאני מתקשה להבין. זה לא רק שאת הקטע עצמו אני לא מבינה – אלא גם את מה שנראה לי כתחושת אי-הנוחות העומדת בבסיסו. ייתכן שזה נובע מהשקפת העולם שלי בנושאים האלה, שהיא כנראה מאד מנוגדת לזו שבאה לבטוי כאן ובחלק מהתגובות. אינני יודעת.
    מכל מקום – ממשיכה לקרוא כאן ומסביב, אולי אמצא תשובות בהמשך.

    • מצטרפת לתחושותיה של עדה… גם אני לא ממש הבנתי למה התכוונו המשורר וקהל קוראיו…
      וגם אני אמשיך לקרוא פה. לא הכל חייבים להבין. (ולא הכל חייבים להסביר)

  7. הי מותק, איזה כיף שהטקסט הראשון שאני פוגשת בבלוג שלך זה מחזור. כל כך מוכר וקרוב…. אני מחזירה לך ב"מדי צבא" ומי כמוך יודע כמה רלוונטי זה היום לחיי. אהבתי. נשיקות

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר