אסתי ג. חיים
  • אסתי ג. חיים

    1.גדלתי בחיפה, בשכונת נווה שאנן.  2בת להורים שחוו את השואה בילדותם, והיא מלווה אותם עד  היום.  3.למדתי מחול ותיאטרון באוני' ת"א,  4.שיחקתי ב'קאמרי' בין היתר בהצגותיו של חנוך לוין שעודד אותי לכתוב.  5.אני קוראת וכותבת מגיל שש. אוהבת את שפת המילים ואת שפת התנועה. (נוטלת שעורי מחול אצל רנה שיינפלד) 6.ארבעה ספרים שלי יצאו לאור עד כה: 1997-'רקדנית שחורה בלהקת יחיד' ב'ספריה החדשה', 1999-"חיינו השניים'- 'הספריה החדשה', 2003-'מחר יקרה לנו משהו טוב'-'ידיעות/פרוזה'. 2007-'שלושתם'.(ידיעות/פרוזה) וחמישי יצא בחודשים הקרובים. 7.בנתיים אני מדחיקה את העובדה שבקרוב יצא ספר חדש. כל יציאה כזו לאור מטלטלת את הנפש. החוויה האהובה היא הכתיבה עצמה. 8. אני מלמדת כתיבה יוצרת במכללת סמינר הקיבוצים וובבית אריאלה 9.סיפורים רבים פרי עטי התפרסמו במדורי ספרות וכתבי עת. כך גם מאמרים בנושאים ספרותיים שונים.  10.זכיתי בפרסים ספרותיים שונים, בניהם פרס היצירה ע"ש רה"מ לוי אשכול לשנת 2003. 11.אני אמא לשני בנים, מאכילה חתולים, חובבת ציפורים וים, רגישה ובעלת חוש הומור...

אבא.

 

 

מתוך הרומן "חיינו השניים" שראה אור בספריה החדשה ב 1999 
והיה מבוסס על יומנים שאבי נתן לי.

קטע מיומנו של האב: (שאינו משתמש במילת הקישור "את")

ילדונת,

אני רוצה לספר לך הכל. (למרות שודאי לא אתן לך לקרוא לעולם. אני סתם מקשקש לעצמי. תמיד ידעתי לקשקש בצבעים ובמילים.)

לספר לך על הערבים ליד הכיור, מול ערימת הכלים המתגבהת, שהיו תמיד רגעי החירות היחידים, שבהם הזכרונות, אלה המתוקים, שטפו גופי בחום, כאילו רוקנתי לתוכי בקבוק יין משובח, והאחרים, שאותם אני מסרב להעלות אבל הם עולים מאליהם, לחצו על דפנות ראשי מבפנים.

לספר על הלילות, שנתי הקלה מחפשת תירוצים, בודק שוב שמיכתך, שטף המים בשירותים, ועדיין המחשבות בתוכי, ממלאות הגוף, עד אצבעות כפות הרגליים, כאילו הגוף נמצא שם רק כדי לקיים המחשבות.

על אמך הנתונה בסד גופה המתפורר, ודעתה המתמוססת.

על הגעגוע שלא מרפה, כאילו רק החיים שהיו היו חיים, ועכשיו נותרו רק פנקסנות ובירוקרטיה.

על רוזי שהיא הגעגוע, או הגעגוע שהוא רוזי, כמו התמזגו זה בזה.

אני יושב על המיטה שהיתה פעם שלך. היית מתכרבלת בתוכה כמו גור בתוך ערסל, באמצע המזרון הקעור מעט, מעיפה מעלייך השמיכה, אפילו בחורף, ואני בטוח שכך עשית גם כשלא גרת כאן יותר, וישנת על מזרון אחר, בדירת הסטודיו הפצפונת, היכן שהתחלת ללמד בסתיו ההוא שבו מתה רוזי. אבל מנין היה עלייך לדעת על מותה או על חייה.

כשהיית ילדה, ונהגת להתכרבל בחיקי, שאלת אותי פעם אם חייתי לפני שנולדת. צחקתי כל-כך, אם חייתי לפני שנולדת? בטח שחייתי, ועוד איך! את נעלבת וזינקת מזרועותי. "חשבתי שנולדת כשאני נולדתי," בכית.

למה אני כותב לך על חיי? שתכירי אותי ולא תחשבי שנולדתי רק כשנולדת את? לנסות לשוא להחיות הרגשות שהיו חיים כל-כך והפכו לשקופיות דוהות על מסך מוחי התשוש? אני מביט בשקופיות הללו שוב ושוב כדי לשכוח ההווה, שהופך מיד אף הוא לזכרון, אם אני רוצה בזה ואם לאו, וערימה גדלה והולכת של זכרונות מבוזבזים מצטופפת אצלי בגוף.

לפחות באלה הנחשבים הייתי רוצה לעשות שימוש כלשהו.

 

 

14 תגובות

  1. איזה יופי אסתי. ובדיוק חשבתי על זה, שמעניין שכולם לקחו את הטקסטים לכיוון אבא שלהם, ואילו אבות לא כתבו לבת שלהן. ובשנה שעברה ברשימות, ההצעה שלי היתה שישלחו לי טקסטים של מכתב שבנות כותבות לאבא, ושאבא כותב לבת. לא משנה שאיש לא פהה, אני עדיין חושבת שאותי ירגש לקרוא מכתב של אב לבתו. והנה כאן נתת קצת מזה.

    אגב, מה שאמרת אצלי, שאנו נוטים לראות את ההורה רק מאז שהוא הורה שלנו. אני סבורה שדווקא סופרים מנסים לפענח את דמות הוריהם מלפני שנעשו הורים, להבין אותם כאדם ממשי, מלא, אותנטי, ולא רק כהורה. אולי חלק גדול בכתיבה, לפחות במי שמתעסק בכתיבה בהוריו, נתון לבירור הזה, להבין את אישיות ההורים.

    • את צודקת. הרי כולנו נוגעים בהם בכתיבה. וזה מזכיר לי משהו שאמר לי פעם חיים באר: יחסינו עם הורינו אינם תמים במותם אלא במותינו.

      • חחחח גם לא במותנו. אני למשל גם בוחשת בדמות הסבים, לפי מה שסיפרו ההורים. או כמו שאמרה רחל איתן:" ההיסטוריה היא חור שמוליד חור שמוליד חור." ולא בציניות אני אומרת זאת.

        • מרגש
          סוף סוף זוית אחרת מהצד שלו.
          השלמה נפלאה לכל הגעגועים שהועלו.
          איזה אבא…

          • תודה, מירי. זה לא היה קל לכתוב אותו, או למעשה ליצור לי דמות חדשה שמעורב בה האב האמיתי והאב הדמיוני, וזאת על אף היומנים, אותם כתבתי מחדש, ע"פ האבא החדש שבראתי, אך ברוח האבא האמיתי, ומתוך אהבה גדולה.

          • אסתי, זה ניסיון מענין, ופותח עולם,בנגיעה שלך בקצות הדברים. לפעמים אני חושבת על אבי מה הוא היה מספר לי אם היה מרשה לעצמו להכנס פנימה בקול רם, זה כמו מכתב דמיוני שאני מספרת לעצמי בשמו,

  2. כשסיימתי לקרוא את מילותייך חשבתי פתאום איזו נדיבות יש בהן. אני אנסה להסביר את עצמי.. נתת לו מקום לדבר את עצמו במקום שאת תדברי אותו או עליו, ואני רואה בכך יופי גדול ונדיבות שהופכת את היופי לגדול עוד יותר.

  3. היי אסתי
    זה כל כך יפה שפשוט הבאת אבא לבלוג, חתיכת אבא.
    זה טוב אני שמחה להכיר אבא כזה?
    היה לך משהו דומה?
    אבא שלי פחות או יותר אילם.
    והאבא הזה, חושב מדבר… מה אומר זה מבריק בעיני, להביא דמות שכזאת לבלוג .
    להתראות טובה

    רציתי לומר לך שהמיה שלך בספר מאוד חכמה, סוג של חכמה דינמית מאוד אאהבתי את סוף הספר איך שהיא חולפת ליד תמונות המחזור משלימה, פוסעת לעבר החיים.
    לאור הקשיים של הבקורות, שגם אני הולכת עוד מעט לחטוף יש לי מה ללמוד מימנה.

  4. יוסי וקסמן

    תודה, אסתי.
    ריגשת אותי מאוד מאוד…
    וזה בשבילך:

    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=92&itemID=698#post698

    נשיקות,יוסי.

    • יוסי יקר,
      קראתי. יהלומה מפעימה, גדולה מן החיים במובנים הגלויים והנסתרים.שפתה-כתיבתך שברירית ורבת כוח כאחד. אקרא את הספר המסקרן הזה שלך.

© כל הזכויות שמורות לאסתי ג. חיים