בננות - בלוגים / / א גרוייסע מציעא 2 (הילכות תשובה)
אני והעיר הקדושה
  • רונית בר-לביא

    חוזה השכירות שלי מצביע על כך שאני מתגוררת כרגע בירושלים. זה אומר שחם לי בקיץ אבל נסבל, שאני מוצאת את עצמי חלק ממיעוט קיצוני ומסוכן שהולך ונכחד בעיר הזו, שאני מעדיפה שקט כפרי ופסטורלי על פני צפיפות ורעש של עיר, שאין לי יותר מושג ממקומות חדשים לבילוי בעיר הזו, כי הפסקתי לחלוטין לצאת בה, ושבאופן כללי אני עדיין מעדיפה כאן על פני שם, אולי כי שם יותר פיח ויותר לחות ויותר רעש וצפיפות ולחץ, ונכון שגם הרבה יותר בנים שהם סינגלים ושווים לכאורה וכל זה, אבל כשיש הרבה ממילא לא מוצאים, אז מה רע לי פה בינתיים עם כל הנזירים המורמוניים,  הנוצרים-אוהדי-ישראל, המשיחיים למיניהם מכל קצוות תבל, ונציגי העיתונות-העוכרת-ישראל מכל אירופה רבתי ?? אחרי הכל, כשאת יורדת לך בכפכפים לקנות לחמנייה ושוקו בפיצוציה בתל אביב, איזה מיזוג אתני  כבר נכון לך ? מקסימום פועל רומני דלוח לרפואה. אבל בירושלים, כל גיחת סרק לרחוב מניבה מיזוג גלויות שלם שמהווה עילה לועידת פסגה אזורית לפחות. אז מי אני שאוותר על כובד אחריות שכזה, שלא להזכיר, על ההנאה המשונה שבזכות לגור במקום הדומה ביותר לעזה, בתחומי הקו הירוק ?? ובכן, לא אני. לא ולא. על כך ועוד, בטורים הבאים.

א גרוייסע מציעא 2 (הילכות תשובה)

* חייבת לשעשע קצת את עצמי, הנה חלק 2 של המסכת 

כשהיתה קמה מאצל שולחנה השכם בבוקרו של אחד הימים, הלא היא שעת בין הערביים,
(כי אמנם שהחלה עומלת בפלך אך לא במחיר נזיד עדשים, כי היטב לנמנם אהבה אותה רבנית
מצויינה ולא החסירה לילה מיום),
והרימה האוזנית למסיח לא קרוא, אשר לקנות לו בינה בתורת פלך הרשת
ביקש, חשבתהו הרבנית בתחילה לאחד הזקנים המלומדים והצדיקים שהיו מתדפקים עד מפתנה
בבקשם לקנות להם דעת בדברים בטלים מעין אלו.

אולם עד מהרה התגלה זה כצעיר נחפז בימים, 
והוא בעל תשובה ובפיו שאלות לרוב,
האם תוכל הגברת הנכבדה ללמדהו, האם בחדרי חדרים יוכל הדבר להתבצע,
כי הוא מטרה לו בכל זה, ולא סתם תורה מבקש הוא לקנות לו הפעם, אלא דבר סוד בפיהו
וליבו לא מלאהו לומר, אך ודאי תוכל הרבנית הצדיקה לנחש.

אז סחה לו הרבנית ולא בשמץ של תוכחה או משפט, שיילך לאותן חנויות פלך-והלך, ישלם ממונו
ויוכל ברוב סוד ובפרטיות שלמה לבאר רצונותיו בידי הזבן,
כי הרבנית הצדיקה אין בה כישורים מעין אלו שחפץ בהם האברך המסכן שנקרע היה
באותם ימים בין הוד קדושתו אשר במרומים לבין ענייני ארציות שעוסק היה בם מיום היכנסו בעול המצוות
בדבקות אדירה וכעת, ככל שהיה מרעיבם כך היו נרעבים יותר ויותר ועתה הוא על סף אפיסת הכוחות
וכוחו לא עומד לו יותר.
ואז המשיך האברך המצויין אך המיוסר ואמר בלא כחל ושרק שאם לא מעמידין למולו כתריסר בתולות 
כשרות ויפות מראה עד מאד, חי נפשו שעם כל הכבוד וההדר להוד מלכותו אשר במרומים,
לא יידע יותר אנה יבוא.

הקשיבה לו הרבנית רוב קשב, וכך דיברה:
"האם מכיר אתה, אברך יקר, את כוחה הממכר של אותה רשת פלך תמימה למראה ?
האם תריסר נקבות בתולות מרקדות אנה ואנה יספקו את אותו יצר חי ואנושי שבך, 
האמת יש בנתיב זה אותו אתה מבקש לך ?
או שמא, ושקול זאת היטב, אברך רב תשובה, יתהפך עליך הגלגל ובמקום בו אתה מחפש
לך פורקנות ושלוות הנפש, תהפוך מיום ליום לעבד חרוף ואומלל חו"ח שאינו יוצא ידי סיפוק ולו
ליום אחד של שלוות הנפש, שהרי לא בשר ודם הן אותן בתולות ולא שלך המה ולא מחייך יצאו,
אלא מעבר הררי חושך התאגדו יחדיו ועם עדת בלתי-נימולים יחגגו במן התבהמות
החושים, הם ולא מלאך, הן ולא שרף, הערלים כולם ואתה, אברכי היקר, לא בתוכם".

"הרבנית, את אשה חכמה ומלומדה", השיב האברך בקול רועד,
"ונראה כי כוחך רב, ואני שואלך עתה מה עליי לעשות, אולי תוכלי לעוץ לי עצה".

"קטונתי מלהשיא עצות, בעל תשובה יקר, ולא אדון אדם במצבך,
אולם הייתי אומרת שלו אני אתה, הייתי ניגשת לרב או קבוצת רבנים שאני מחשיבתם
לבני-סמכא עבורי, ויושבת ומתייעצת עימם. 
אל תיחת ואל תירא ואל תבוש,
שהרי אדם אתה ובעל תשובה ורבים המכשולים ששמים בפניך ואף הרבנים המלומדים
מכירים זאת, ואתה בלבטיך לא מחולל כל רעה, האין זאת ?"

"כך חשבתי", סח האברך….

והרבנית לא עצרה מבעדה מלהוסיף, 
(כי מאד דעתנית היתה הרבנית ואף לא אשת איש שיוכל להסותה מפעם לפעם במיני מצוות והוראות עשי ואל תעשי):

"וזאת אף שאינני סבורה שעליך לשים גורלך באנשים אחרים מחוצה לך.
ולוואי הלוואי, וזוהי תפילתי לך,
מקווה אני בשבילך, אברך יקר עד מאד, שיימצא בך הכוח לדעת הנתיב שלך,
למצוא בתוך נפשך הכוחות והידיעה מה צריך לו אדם מה לא,
אלו דברים הם מן הטפל ואין להם ולאמונה בהשם יתברך ולא כלום ורק מפריעים הם מבעדך
לחזור בתשובה מלאה, תשובה יהודית, תשובה שאין בה כל פסיל או אליל, 
והעיקר: תשובה שהיא כל כולה שלך,
הלוואי".

בכל אותו הזמן חשבה לעצמה הרבנית תוך שהיא משתתקת אט אט, אם נהגה כשורה,
והרגישה בליבה פנימה שנכון עשתה ושפעלה היטב מתוך ליבה ובמלוא הכבוד להאדם המצויין
שנקרה עדיה, ושבאותו זמן לא ביישה ולו שמץ מאורחות חייו שהיו לה זרים ואף לא מקובלים.

היא חזרה לקיטון וענדה פוזמקאותיה כי הנה ערב שישי מתקרב ועליה לצאת ברחובות
ולתת קידושין ולראות אנשים, ואין זה יפה שתזניח מראותיה ותיתן לאברכים חפים מכל עוון
ונקיים מכל חטא לחשוב מחשבות של פלך רק משום רבניות שאינן מקפידות די 
צרכן על קדושת המראה.

וראתה כי טוב ויצתה את ביתה אל הרחוב ההומה שקט של לפני מעשים.

11 תגובות

  1. מירי פליישר

    הרחוב ההומה שקט שלפני מעשים.
    נחמד.

  2. יוסף עוזר

    ר.ב. לביא

    כדי שתהיי א.ב. יהושוע

    את צריכה לחשוב על עורך.

    הכוונה: לא רק אם יש לך קמטים בעור

    עורך שאינו ניזוק מאור השמש

    • יוסף עוזר

      בעצם סליחה, הבדיחה אינה מוצלחת כלל. את מוכשרת

    • רונית בר-לביא

      יוסף,

      השאלה עורך למה ?

      למסכת הנוכחית,
      לאוסף מאמרים מצחיקים,

      לספרי הילדים ?

      אני קצת מתפזרת ולא הלכתי עם ז'אנר אחד עד הסוף.

  3. הי רונית
    "סאחה" על סגנון החסידים הזה
    אני שומעת בתוך הסיפור קולות מעניינים ביותר , מסקרן לאן תקחי את זה.
    "מחשבות של פלך" , "רשת פלך" לפלך תפקיד חשוב , מה אני "מפספסת"
    לא נראה לי שירדתי ממש לסוף הענין
    שבת שלום

    • רונית בר-לביא

      ריקוש,

      אם תקראי את הראשון, תקלטתי מהו "פלך" ומהי "רשת הפלך",
      זה די מה שזה נשמע …
      :))

      פלך פה היא מילת ג'וקר, אבל כוונתה אחת.

  4. זה מ-ע-ו-ל-ה !!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונית בר-לביא