צמחי מעזבות
  • זהר איתן

    כותב טקסטים ומוסיקה וחוקר תפיסה מוסיקאלית. לפעמים מצלם. ספרים: שו-האי מתאמן בהטלת כידון (הליקון-ביתן, 1996); מה יש (סדרת כבר, כרמל 2007). זוכה פרס "טבע" לשירה בפסטיבל המשוררים במטולה, 2007.

זִקנה

 

 

זִקנה  
הַדַּעַת נוֹתֶנֶת שֶׁאֶת הַפְרַגְמֶנְט "לַהֲפֹךְ לְאִינְדִיָאנִי" כָּתַב קַפְקָא בְּעֵת שֶׁהִבְחִין בַּקְּמָטִים הָרִאשׁוֹנִים שֶׁנִּתְווּ מִשְּׁנֵי צִדֵּי פִּיו. הוּא הָיָה אָז כִּמְעַט בֶּן שְׁלֹשִים, וְעָמַד מוּל הַמַּרְאָה בְּמַה שֶׁנִּרְאֶה מִכָּאן כְּמוֹ חֶדֶר בְּמָלוֹן זוֹל, אוֹ בְּדִירָה לְהַשְׂכָּרָה, הַמְחֻלֶּקֶת בֵּין שְׁלֹשָה אוֹ אַרְבָּעָה דַּיָּרִים שׁוֹנִים, מִתְגַּלֵּחַ בְּתַעַר. כֻּלָּם הִתְגַּלְּחוּ אָז בְּתַעַר.
 
אֲנִי הָיִיתִי בֶּן שְׁלֹשִים וְחָמֵשׁ אוֹ שֵׁשׁ. גַּם אֲנִי הָיִיתִי בְּמָלוֹן קָטָן, זוֹל, וּקְצָת קֹדֶם קִבַּלְתִּי טֶלֶפוֹן מֵהוֹרַי וְכָרָגִיל לֹא אָמַרְתִּי דָּבָר. אָז כְּבָר לֹא הִתְגַּלְּחוּ בְּתַעַר, לַמְרוֹת שֶׁגַּם זֶה הָיָה דֵּי מִזְּמַן. הַקֶּמֶט הַשְּׂמָאלִי, שַׂמְתִּי לֵב, הָיָה עָמֹק בְּמִקְצָת מִן הַיְמָנִי.

מתוך  מה יש (ירושלים: כרמל/כבר, 2007)

 

 

 

13 תגובות

  1. שולמית אפפל

    לברנר יש סיפור בשם מיטלמן. בין ראשית הסיפור לסופו נוסף קמט למצחו של הגיבור וזה כל מה שקורה שם.
    היו לי צמות. הייתי נערה יפה. אבי היה אומר את נראת כמו אידיאנית זקנה.
    אני לא יודעת למה.
    עכשיו אבי ואביו של קפקא יושבים ומקללים אחד את השני. הייתי רוצה.

    • זהר -לשולמית

      איך זה שכל דבר יוצא לך שיר, שולמית?

      את הסיפור של ברנר אקרא.

      ואבא של קפקא הוא אבא של כולם, לא?

  2. מירי פליישר

    לאט ובבטחון היא זוחלת לארון

  3. אם זה לא טירחה או ארוך מדי, תוכל בבקשה להביא את הפרגמנט של קפקא, שאפשר יהיה לקרוא את הפרגמנט שלך בשלמותו?

    • זהר -לרחל

      הנה (בתרגום אילנה המרמן):

      "אח, להיות לאינדיאני, מוכן מיד, ועל גב הסוס הדוהר, נטוי באויר, להרעיד שוב ושוב להרף-עין מעל לאדמה הרועדת, עד שעזבת את הדרבונות, כי לא היו דרבונות, עד שהשלכת את המושכות, כי לא היו מושכות, וכמעט לא ראית את האדמה שמלפנים, ערבה קצורה לגמרי, וכבר בלי צואר של סוס וראש של סוס…"

  4. מוטי גלדמן

    זוהר, נראה שכעת הגיע השעה להפוך לאינדיאני. יד הנפץ למשל, או וינטו.זה שהזקנה מתחילה זה לא נורא.גרוע יותר כשהיא נגמרת. הזקנה אגב, יכולה להתחיל בכל גיל.

    • זהר -למוטי

      יד הנפץ היה דווקא האירופאי, לא? ובענייני המערב הרחוק, אני דווקא מעדיף את האיטלקים (ס. ליאונה) על הגרמנים (ק. מאי).

      ובאשר לזקנה: כמו הנעורים, היא מחזורית (אצלי לפחות).

      • מוטי גלדמן

        גם יד הנפץ וגם וינטו הם דמויות אלמותיות מילדותי, שבה לקארל מאי היתה שליטה לא מעטה בדמיוני.

  5. איריס קובליו

    קמט טוב הוא קמט עמוק. כתיבה יפה ומדוייקת.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לזהר איתן