בננות - בלוגים / / מתן-חיים והאופניים, מתן-חיים והמועדונית
רן יגיל

מתן-חיים והאופניים, מתן-חיים והמועדונית

מתן-חיים והאופניים, מתן-חיים והמועדונית

 

מגיע שלב שבו כל ילד רוצה אופניים. לאושרת (7 וחצי) ולאור (כמעט 5) יש אופניים עם גלגלי עזר. רק למתן-חיים (7 וחצי, תאום של אושרת) אין אופניים. מתן הוא משותק מוחין והתחיל ללכת רק בגיל ארבע. הוא אומר רק מילים בודדות והברות ומתקשר בשפת הסימנים וכמובן מתקשה בהליכה. אז איך רוכבים ככה על אופניים? חשבתי שאולי נקנה לו תלת-אופן גדול, אבל בינתיים הרעיון לא התממש.

   יש שמחה גדולה של אבא או סבא ברגע שהוא עוזב את הסבל והילד מדווש פתאום לבד עם גלגלי העזר, והשמחה מוכפלת כאשר שני הגלגלים מורדים וסבא או אבא עוזב את הסבל והילד כמו מתגלגל אל תוך העולם הגדול באמצעות שיווי המשקל שלו בלבד. לכן לא ויתרתי על זה. שמתי את מתן על האופניים של אושרת והראיתי לו קצת איך לדווש. הוא נתן לי את החיוך שלו הממזרי של אחד שמבין הכול, אבל לא מוכן לספר לך דבר, כמו אומר, מה אתה עובד עליי? אני יודע בדיוק שאני לא יכול לרכוב על זה. ועם זאת, ראיתי במבטו שהוא מרוצה מהעניין.

   ואז לרגע סובבתי את הראש, באמת רק לשנייה חלמתי, והוא נפל והאופניים נפלו עליו. בתחילה לא חשבתי שקרה לו דבר כי האופניים אומנם כבדים, אך הם עמדו במקום והוא נפל על הדשא. מתן גם לא מתלונן על כאב. סף הרגישות שלו לכאב הוא נמוך. אבל כשהוא החל ללכת – גם ככה קשה לו – ראינו שהוא לא יכול להתקדם. הוא התיישב ואחז בכף הרגל, מראה לנו איפה כואב.

   דנה, אשתי, לקחה אותו למחרת לעשות צילום. מתברר שיש שבר בעצמות המסרק, מקום שאי אפשר לגבס. שוב ראיתי אותו בדמיוני מתחיל להסתובב בבית על ארבע ונעשה לי רע; אבל הוא, שרדן שכמותו, לא ויתר. היה נאחז בימים הראשונים בקירות הבית ומתקדם. אני לא מצטער ששמתי אותו על האופניים. מאז הוא כל הזמן מתקרב אליהם ומתרחק. נראה שזה מאתגר אותו.

   מלבד זאת, הוא רוכב נפלא על סוסים בפארק, כמעט לא צריך ללכת לידו. ומי שלא רוכב על אופניים, מקבל סיבוב מסבא גדי באוטו שלו, השברולט קאפריס קלאסיק הישנה. וזה לא דבר של מה בכך. סבא גדי לא נותן את האוטו שלו לאף אחד, לא לאבא רני ולא לאימא דנה ואפילו לא לדוד דני. הוא מאוד אוהב את האוטו שלו. אבל למתן-חיים – כן. מתן יושב על ברכיו של סבא וראשו הבלונדיני מציץ מתוך ההגה הרחב והוא מנווט כולו אושר בין עמודי החניה. חתולים – תיפסו מחסה!

 

מתן-חיים עומד בבוקר ומחכה להסעה לבית הספר "הצֺרי" וחיוך נסוך על פניו. הוא עולה להסעה ברצון וחוזר הביתה עם מצב רוח טוב. ובעצם למה לא? כיף ב"הצרי" שבתל ברוך. יש שמונה ילדים על שלושה מורים-מטפלים, עושים עבודות, יוצאים לטיולים, מבשלים אוכל טעים, שומעים מוזיקה ורוקדים. גם אני רוצה. במקום ללכת לעבודה יומיום, להגיה, לכתוב, לעמוד בדד ליין, לשלם משכנתה, לשלם קנסות, לסדר את הטוסטוס המקרטע – במקום כל זה אני אלך ל"הצרי" ושם יפנקו אותי כמו שצריך.

   הצרה עם מתן הייתה שעות אחר הצהריים, כאשר חזר מהמסגרת. הוא היה משועמם מאוד, רב עם אחותו התאומה אושרת ובעיקר עם אחיו הקטן אור. ילדים כמו מתן זכאים למועדונית כיפית, אלא מאי, לוקח זמן עד שהמערכת מכניסה אותם לתוך המועדונית, וכך בחלק הראשון של השנה הם בדרך כלל מסיימים את מסגרת הלימודים בשעה מוקדמת.

   התחילו צרות צרורות. אתן דוגמה: אצלנו במשפחה חולים על רובוטריקים. באמת, מה יותר מגניב ממשאית יפה? ומה יותר מדליק מרובוט משוכלל? נכון, רובוט שהופך למשאית ובחזרה לרובוט. למי שעוד לא נפל האסימון, מדובר באופּטימוס פְּריים הנצחי. את המגמה הזאת במשפחתנו מוביל אור הקטן, שיש לו אוסף רובוטריקים שמפיק הסרט ספילברג האגדי לא היה מתבייש בו. המשפחה נחלקת כמובן לרובוטריקים ושקרניקים. מתן ואני השקרניקים: אני סטאר-סְקרים, סגנו הנכלולי של המנהיג המרושע מֶגָטְרוֹן, ומתן הוא כמובן מגטרון.

   הצרה היא שמתן סובל מבעיות קואורדינציה ומפרק ומרכיב את הרובוטריקים בסדר נסתר הידוע רק לו. כך יכולה למשל ידו של מגטרון הרשע להימצא לפתע בגופו של אופטימוס פריים הטוב, וראשו של האחרון יכול להתנוסס על גופו של סטאר-סקרים הנורא. איזה מחדל! אור כמעט יוצא מדעתו. מתחילות צעקות ובכיות הדדיות.

   לטובת המערכת (משרד הרווחה ועיריית תל אביב), עליי לומר שהיא התגייסה צ'יק צ'ק לפתור את הבעיה, ובזכות ענת ודנה, העובדות הסוציאליות, ואושרה, עובדת הזכאות ברווחה, מתן הולך כעת למועדונית וחוזר מאושר, כמעט אינו משועמם ורב פחות עם שני אחיו. רגע, אז באיזו שעה יוצאת ההסעה ל"הצרי" מחר?

 

 

 

 

 

 

 

51 תגובות

  1. הרשימה מבוססת על שני טורים שלי שהופיעו ב"סגנון בית", "מעריב", תחת הכותרת "קשר משפחתי".

  2. הרשימה מבוססת על שני טורים שלי שהופיעו ב"סגנון בית", "מעריב", תחת הכותרת "קשר משפחתי".

  3. הרשימה מבוססת על שני טורים שלי שהופיעו ב"סגנון בית", "מעריב", תחת הכותרת "קשר משפחתי".

  4. הייתי אומר שיש איזושהי דומיננטה של משה גנן בחלון הרץ. רני

  5. חמוד אתה חמוד מתן חמוד גדי
    חמודות המטפלות ועוזרת הרווחה
    חמודה האם וחמודים הילדים
    ומרושעת המדינה שאפשרויות מעין אלה
    נהיות בה נדירות עד כמעט בלתי אפשריות

  6. חמוד אתה חמוד מתן חמוד גדי
    חמודות המטפלות ועוזרת הרווחה
    חמודה האם וחמודים הילדים
    ומרושעת המדינה שאפשרויות מעין אלה
    נהיות בה נדירות עד כמעט בלתי אפשריות

  7. חמוד אתה חמוד מתן חמוד גדי
    חמודות המטפלות ועוזרת הרווחה
    חמודה האם וחמודים הילדים
    ומרושעת המדינה שאפשרויות מעין אלה
    נהיות בה נדירות עד כמעט בלתי אפשריות

    • תודה רבה על התגובה. כן, לפעמים כשהדברים מסתדרים מבחינת הביירוקרטיה כמו שצריך, לפתע! זה נראה כמו נס או קסם של גנדלף מ"שר הטבעות". רני.

  8. הי רני, קראתי ומאד התרגשתי. וחשבתי לעצמי כמה אהבה יש בתיאורים הללו ואיזה מזל גדול יש למתן שיש לו אבא אוהב כמוך שכותב עליו מילים מלאות אהבה.

  9. הי רני, קראתי ומאד התרגשתי. וחשבתי לעצמי כמה אהבה יש בתיאורים הללו ואיזה מזל גדול יש למתן שיש לו אבא אוהב כמוך שכותב עליו מילים מלאות אהבה.

  10. טקסט מכמיר ונוגע בלב. מדהימות אותי תעצומות הנפש שלך : היכולת להתמודד, התקווה , הקבלה וההשלמה ,השמחות הקטנות, המשחקים. אני קוראת לזה נצחון הרוח ,רני, משמיים תבורכו.

    • חנה, תודה רבה לך. אין דבר יותר משמח מגידול ילדים. עם כל הקשיים הכרוכים בדבר, אתה לומד מהם המון (וזו לא קלישאה): עליהם, עליך, על העולם. רני.

  11. אתה אבא מקסים. ליבך רחב ועיניך טובות.

    • תודה-תודה. זה לא כל כך קשה עם בן מקסים כמו מתן-חיים. המורות והמטפלות ב"הצֹרי" לא יכולות לעבור במסדרונות בלי לתת לו נשיקה. מי שפוגש בו – מתאהב. רני.

      • התגעגעתי. במתן-חיים אתה הרי יודע שאני מאוהבת עוד לפני שפגשתי בו. שמחה שאחרי שלושה שבועות (האמת שאם מורידים חופשותחגים לא בטוח שמגיעים
        לשלושה) הוא עדיין מחכה להסעה כשחיוך
        נסוך…

        בימי בית הספר שברתי גם אני (שובבה כמו מתני) את עצם המסרק ואולי גם את הקוביה שצמודה לה (האמת שלא ספרו לי אז שלא רצים, במיוחד לא במדרגות, אחרי בחורים, גם אם לקחו לך את הכובע, ולא אחרי אוטובוס). נראה שישנן שתי אסטרטגיות טיפול במקרה כזה שנובעות מאותה הסיבה שלא ממש ניתן לגבס. האחת כפי שחוויתם אתם עם מתני – לא מגבסים; השניה – כפי שחוויתי אני – מגבסים עד הברך…
        עד היום בולטת לי העצם ההיא בכף הרגל.
        (שברתי גם ראש ויד – בכף הרגל היתה הפגיעה הקלה מכולן..).
        גם הבן שלי (ה-moyen )נפל לפני כמה שנים מהאפניים ומרח חצי פרצוף יפיפה על הכביש. את הצלקת ניתן לראות עד היום על הפנים שלי..

        ולענין אחר – 'בגללך' חזרתי ל"בתו" אחרי יותר מעשרים שנה. שלפתי את הספר מספרית הבית, מפינת הספרים שלי, כשהייתי רק אני, וצפו ועלו תחושות של אני מפעם (גם של ספרים וכתיבה וזרימת תודעה מפעם…) האמת, מהפך בטן וגם כיף גדול.
        ורציתי לצטט לך משהו שיזכיר לך משהו. "היא אמרה שפגשה את מוכר הבלונים הכסופים, והוא אמר לה שכל היום, בגלל הגשם, לא מכר אף בלון אחד והיא ריחמה עליו, אבא של חמוטל, קנתה ממנו את כל הבלונים באלפיים שקל."..

        אחר כך בא הקטע ההזוי בים ומזכיר גם את יום א'.

        רני, לב רחב, הרבה קסמים ונִסים כמו של גנדלף אני מאחלת לך, לכם. נוני.

        • נוני, תודה לך. מה שאת כותבת על עצמך בעקבות הרשימות על מתן-חיים תמיד מרגש ומעניין אותי. מה שלומך?

          בעניין יורם קניוק. רק עכשיו כשחזרתי וקראתי את "היהודי האחרון", ראיתי עד כמה השפיע הסופר החשוב הזה – יורם קניוק – על כתיבתי. זה קרה לי גם עם דוד שיץ וכמובן עם יצחק אוורבוך אורפז הנפלא ואולי גם עם אשר ברש, אף כי הוא רחוק בשנים, אך מאוד-מאוד אהוב. פתאום נופל האסימון ואתה רואה את מידת ההשפעה של סופר שאהבת (אתה אוהב) אך נראה רחוק ממך. כך גם עם "בתו" של קניוק, שיש לו מקום כבוד ב"סיפור של יום" עם הבלונים ובכל כתיבתי.

          תודה לך, אתב קוראת רגישה, קשובה ונפלאה. שבת שלום. רני.

  12. רני, אבא של מתן חיים, אתה מיוחד ויוצא דופן ברוחב ליבך לבינך.
    הלוואי ויהיו לך כוחות להמשיך ולספר עוד סיפורים כאלו שנוגעים עמוק במהות החמלה. (התרגשתי מאוד)

  13. מרגש ומכמיר וגם אופטימי ומחויך למרות המצב, וזו הדרך הנכונה ביותר.

    • אכן זו הדרך ואין בלתה. כל דרך אחרת היא מרֵרה, טרגדיה וקטסטרופה. תודה לך על הבנת האופטימיות. רני.

  14. כן רני, ראיתי אותם, את כולם, את מתן, את אשרת, את אור, את מגטרון, סטאר סקרים ומגטרון. אפילו את אבא גדי עם המכונית שלו ראיתי חולף ברחובות תל אביב לא מזמן. דווקא את האופניים אני לא זוכר שראיתי.
    אבל נראה לי ששכחת להזכיר את הסעות הקטנטנים על הקטנוע הוותיק והתשוש.

    ד"ש, מקווה שאתה כבר בבית… חן

    • חן המשורר, מי כמוך יודע, הרי אתה בן בית אצלי. גם הקטנוע המשתעל ייכנס לרצף בעתיד, אם לא ישבוק חיים עד אז. אנו נפגשים בקרוב, רני.

  15. מרגש מרגש מרגש.

    רני, יש לי הרגשה שייצא ממך ספר ילדים נפלא. אני צודקת? יש משהו באמתחתך?

    • בעצם, אתה חייב לכתוב ספר ילדים על מתן חיים. כבר ברשימה הקצרה הזו יש המון יסודות.

      • יעל, על ספר ילדים אמנם חשבתי, אבל לצערי לא ביצעתי. רעיון מאוד יפה. תודה על הקריאה והתגובה המעוררת מחשבה, רני.

  16. איריס קובליו

    רני, כתיבתך, אהבתך, אבהותך, שיתופך אותנו כאן נוגע ומרגש. תודה ושבת שלום

  17. איריס אליה כהן

    רני, הפוסטים האלה שלך, איכשהו, אין לי מושג למה, הם מסוג הפוסטים שמלווים אותי אחר כך לאורך כל היום. לפעמים אפילו לאורך כמה ימים. הפוסט הזה ליווה אותי אפילו בלילה האחרון, לא בגלל התיאורים שנכתבו, (לצערי אלה מוכרים לי עד כאב)אלא בגלל ההשתקפות שלך בהם.יש משהו כל כך מנחם, עבורי, לדעת שיש עוד אנשים כמוך.

    • איריס א"כ. תודה לך על העידוד. יודע אני כי הוויה זו מוכרת לך מקרוב כאשת מקצוע. המשיכי לפרסם פוסטים מעניינים ומרגשים. אני קורא, אך לא תמיד מספיק להגיב. שבוע טוב, רני.

  18. מרגש ומקסים. אני יכולה לדמיין לעצמי את הילד היפהפה הזה מהקטע שכתבת. נראה לי לא פשוט להתמודד עם האתגרים שמציבה נכות. אבל האהבה, רני, האהבה הגדולה שלך לילד מנצחת הכל לדעתי. התרגשתי ואף עמדה לי דמעה בזווית העין…

    • יגאל גודקוב

      "יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו, שיהא הוא מעורר השחר…"

      כמה מתאים המשפט הזה כשאני
      קורא את סיפורך.

      והינה סיפור זה מראה את כוחו
      של האנוש, כוח שיוצר יצירה עוד
      לפני הטקסט.

      וכמה טוב שאמרת "אתה לומד מהם המון (וזו לא קלישאה): עליהם, עליך, על העולם." הרי זוהי מטרפוזה
      רפלקית אולי מהיחידות שיש לאדם
      שניתן להביט בה.

      ידידך,
      יגאל גודקוב

      • יגאל, איזו תגובה יפה ומחממת לב. ממש מבית מדרשו של הבית יוסף הלכות יומיום שעה-שעה – אורח חיים אמיתי. אהבתי מאוד. אצלצל אליך ונדבר. יש לי מה לומר לך. רני.

    • כרמית, תודה לך על התגובה. ריגשת אותי. חשוב שתמד-תמיד תעלה שוב האהבה. כמו בסוף הרומן המונומנטלי של תומאס מאן "הר הקסמים", כשהוא נפרד מגיבורו, האנס קאסטורפ, ותוהה האם תעלה שוב האהבה. עלֹה תעלה. רני.

  19. זה מקסים, זה מחזיר את האמון לעולם, וזאת לאט לאט נהיית מיתולוגיה נחוצה ונפלאה.

  20. הסיפור כל כך מרגש. וכמו קודמים מספר בעיקר על אהבה. ללא תנאי, ללא מגבלות.
    הוא "רוכב על" הילד! בכל המובנים!יש המון שליטה ברכיבה על סוס. זה נותן המון כוח, ואת זה אתם נותנים לו. ביטחון וכוח, כך שגם אם הרגליים לא משהו…יש על מה להישען.
    עובדה שהוא מרשה לעצמו לריב עם האחים שלו! מה יותר טוב מזה?
    אבל אני מבינה שזה כאב ראש גדול. השעמום בכלל הוא צרה צרורה וזרע של פגעים רבים.
    בהצלחה במועדונית!

    • כאשר מתן-חיים מרשה לעצמו לעמוד על שלו, זה צעד עצום בהתפתחותו, בין אם נפל על האופנים ובין אם נפלו עליו… ומי מאתנו לא הסתבך בנסיעות ראשונות?

      • רות, את ודאי צודקת. מתן-חיים כשמו כן הוא – נטוע בתוכם ומצוי בהם, ברוך השם, וגם אני נפלתי עם האופניים לתוך שלולית ענק לא גנוזה בילדותי. רני.

    • לוסי, תודה לך על התגובה החמה, העידוד והתמיכה. רני.

  21. תַּלְמָה פרויד

    נראה שיש למתן-חיים אופי חזק והרבה כוח רצון. מה מצב הרגל? (מתי זה קרה?), מאחלת לו החלמה מהירה ושולחת חיבוק. שיעשה חיים במועדונית ושההסעה תגיע בזמן, רני 🙂

    • תלמה תודה על האכפתיות הרבה, החיבה והדאגה. הרגל השתפרה פלאים, זה היה לפני כשלושה חודשים וכעת הוא בסדר. מאז ידענו תהפוכות ונפילות רבות של כל השלושה. שבוע נפלא. רני

  22. ילדים הם הכי חזקים בעולם, רק אנחנו מקלקלים להם את החוש, ראיתי את זה על ילדיי, אומנם הבעיות קטנות יותר ןעדין, לזה גמישות יתר במפרקים, אז הוא תמיד מתגונן בהומור, ובני אחר ניתוח מורדם ברגליו ומתעקש להתרומם מן המיטה ,ללכת וליפול.ושוב ליפול..

    כילדה היו לי רגליים עקומות, אך כדי להיות נאהבת פיתחתי כושר הליכה של בוגר, וברכי שרפו מרוב מאמץ.

    אבל יש רווח מהתמודדות, כיום יש קטעים שאין עלי , קומה רביעית, אין מעלית, בית על גבעה, וזה לא מה שמטריד אותי.

    לא במקום הראשון. בכל אופן.

    העריכו את מתן על ההתמודדות וכך תחשלו אותו.

    בטוחני שכך אתם עושים. חזקו ואימצו.

    שבוע- טוב

    • סיפור מעניין ומלמד נתנת לי כאן על עצמך, אביטל. תודה ששיתפת אותי בזה. מסכים עם כל מילה שכתבת באשר לחוזקם של ילדים. אני מרגיש שאני שואב ממתן הרבה כוח להמשיך. שבוע טוב, ועם הרבה אמונה בלב ניוושע. רני.

      • עקיבא קונונוביץ

        רן, היום גיליתי אותך. בעניינים מסוימים אני דומה למתן, לא מוותר וממשיך ומעפיל. התרגשתי מאהבת האדם ומהאמונה בכוח רצונו.
        לדעתי, יעל צודקת. אשמח לקרוא אי-פעם סיפורי ילדים פרי-עטך.
        עקיבא

        • עקיבא, תודה לך על התגובה התומכת והמעודדת. בעתיד אולי אכתוב ספר ילדים. בינתיים אני קורא נאמן ומובהק של הספרות הזו. שוב תודה ולילה טוב, רני.

  23. רני
    חיבוק גדול למתן המלאכי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרן יגיל