רן יגיל

הכיסא

הכיסא

 

תומר היה יושב. גם כשהיה עומד היה יושב – נמוך היה. כשאכל איתי במסעדות מזרחיות היה מזדקף ומשלב את הידיים על הבטן, את ראשו היה מטה הצִדה, מנסה להביט מלמעלה על כל האנשים – קָשֶׁה היה.

   בהפסקות בין צלצול לצלצול היה יושב. המורה הייתה תמיד אומרת: "תומר, ישנוני, תינוקי, מה אתה יושב ככה כל הזמן, אתה חושב?" היה לה ריח רע מהפה. אבל תומר לא היה ישנוני-תינוקי בכלל. הוא היה פשוט נמוך ובחר לשבת. הגדילה נעצרה אצלו בערך בגיל שש, ואני צמחתי לגובה של עץ. בכיתה ז' הייתי מטר שבעים. אחרי הלימודים היה גורר אותי על-פני חצר "ספרא" של הבניין הישן ב"גבריאלי הכרמל" מפינה לפינה, כשהוא מספר לי הרפתקאות שונות ממקומות רחוקים על-פי אלבומי הקלפים של "העולם המופלא".

   "נשב כאן," היה אומר ליד הברזייה ומספר אגדה על פרת-הים יצור מוזר, כיצד נלחמה בתריסנית האיומה בעזרת הסירֶנות. או "נשב כאן," ליד המדרגות של שוק הגוגואים, והיה מספר על בני שבט הָאוּבַּאבַּאוּבּוּדוּ הצמחוניים שאוזניהם מגיעות להם עד לאדמה כמו לכלבי ההאשׁ פַּפִּי.

   הוא היה גוזר ומדביק את האלבום בפינות שונות של החצר. יושב, גוזר ומספר. אבל אם היית עוצר אותו באמצע הסיפור או חלילה מלגלג קצת, אז הוא היה משתתק ולא היה עוזר שום דבר. הגבוה והנמוך קראו לנו. השנה הייתה 1977, ועל פי המורה – היו לה שיניים צהובות וריח נורא מן הפה – הליכוד היה אמור להחליף את המערך המושחת. נתי בא לבית הספר ענוד סיכה של הליכוד. הוא נתן אחת לתומר ואחת לי.

   "נא בבקשה," אמרה אימא של תומר וכמעט הרגה אותו. "מה אתה צ'חצ'ח, חוליגן, בּרבּר?"

   צ'חצ'חים לא היינו, אבל חוליגנים וברברים – דווקא כן. רגע רגע, אני מקדים את המאוחר.

   תומר אהב לשבת סגור בחדר שלו שעות. היה לו בבית מסדרון ארוך וצר, ובקצה המסדרון – החדר שלו. שם היה יושב על כיסא מעץ צבוע לכּה וגוזר וחותך שעות. יום אחד גזר תמונה מעיתון "דבר" של איש שמן מאוד היושב על כיסא קטנטן, נפוח כולו. ידיו משולבות על כרסו וכל פרצופו נראה מאומץ כל כך, אפילו הקרחת. נראה היה כי האיש בתמונה עומד להתפוצץ בכל רגע, ומתחת לתמונה היה כתוב – אני שותק.

   תומר ביקש מאביו החייכן שימסגר את התמונה.

   "אַלֶן וְסַאלֶן, אבל בשביל מה?" אמר האב.

   תומר שתק יומיים ושוב חזר אליו. התיישב לידו והגיש לו את התמונה.

   "אַלֶן וְסַאלֶן, למה לא, אבל חבל על הכסף, מה זה פיקאסו?" אמר האב.

   תומר שתק עוד יומיים ואחר חזר אליו, התיישב לידו והושיט לו את התמונה. האב הביט בה בהרמת גבה וחייך, אבל לבסוף מִסגר אותה. תומר תלה אותה על קיר חדרו מול המרפסת. היה יושב על כיסא העץ צבוע-הלכה שעות ומביט בה – אני שותק.

   תמיד כשהייתי בא, אבא של תומר היה מקבל אותי במאור פנים "אַלֶן וְסַאלֶן, הוא שם," והיה מצביע בהיסוס אל קצה המסדרון. הייתי הולך במסדרון בעִקבות האצבע.

   אבא של תומר עבד ב"סולל בונה" והגיע עד לדרום אפריקה. יום אחד    הלכתי עד קצה המסדרון ונכנסתי לחדר של תומר. הוא ישב מול התמונה – אני שותק – ומולל דבר חד וצבעוני ביד.

   "חץ מורעל," הוא אמר לי. רציתי לקחת את החפץ ביד, אבל הוא ביקש שארחץ ידיים קודם. רחצתי. "חץ מורעל של בני שבט הָאוּבַּאבַּאוּבּוּדוּ. אבא שלי הביא, מדרום אפריקה." אחזתי את החפץ הדק והחד ביד.

   "תיזהר! הוא מורעל," אמר לי וכעבור שניות תחב אותו לתוך המגירה ונעל אותה על מנעול קטן. מאז החל לאסוף סכּינים וחִצים מכל מיני פינות בעולם. "לכשתגיע השעה נעשה בהם שימוש," אמר בעברית מליצית.

   רציתי מאוד לכתוב, אבל יותר מזה רציתי לערוך את עיתון בית הספר. בינתיים הליכוד נבחר כדי להחליף את המערך המושחת. לעיתון בית הספר שלנו קראו "הדים". רציתי לכתוב משהו על השינוי.

   "לא!" אמרה המורה. היה לה הֶבֶל פה איום – "בלי פוליטיקה!" חשבתי לעצמי מה זה עיתון בלי פוליטיקה? באתי וסיפרתי לתומר. תומר אמר: "זה שטויות! ממילא היא לא הייתה נותנת לך לערוך את העיתון, אולי הייתה נותנת לך לכתוב בו, אולי."

   "למה?"

   "משתי סיבות. קודם כול הדעות המוזרות שלך על ערבים, ושתיים – אתה חבר שלי והיא לא סובלת אותי."

   "איזה שטויות!" אמרתי.

   "אני לא יכול להאשים אותה, גם אני לא סובל אותה." אמר ומשך בכתפיו ונראה עוד יותר נמוך.

   "מה עושים?" שאלתי.

   "נגיש שנינו מועמדות משותפת לעריכת העיתון, ואתה תראה איך היא תגיב."

   "שנינו?"

   "כן, שנינו."

   "ביחד?"

   "כן!" הוא אמר בחוסר סבלנות, יושב ומשלב את הידיים על הבטן, כשהוא מנסה להביט עליי במצודד מלמעלה.

   "טוב," אמרתי והבטתי בתמונה של האיש השמן שישב על הכיסא הקטן – אני שותק.

   "אתם מה?" שאלה המורה בלעג ופרצה בצחוק מרושע – הלוע נפער ומתוכו צצו השיניים הצהובות – תומר עיקם את האף ואני הרגשתי דקירה של חץ מורעל בלב.

   "רְאוּ גם רְאוּ," היא הוסיפה, "הם רוצים לשבת על הכיסא, על כֵּס-העורכים. מי אתם רבותיי? אתם אינכם מתאימים. זה ישנוני-תינוקי וזה סתם פרובוקטור לפני גיל ההתבגרות." היא הרצינה והאדימה, "עורך צריך להיות איש עם אחריות," נדמה היה לי שהיא דומה לאיש בתמונה של תומר, הנה היא תתפוצץ, "וגם תלמיד טוב." הוסיפה והביטה ברוע על תומר ועליי.

   "בוא," הוא אמר לי אחרי הלימודים, "אני מזמין אותך לשווארמה." ישבנו בשווארמה "אנטבה" וכולם דיברו על זה שהמערך המנוון הוחלף על ידי הליכוד הרענן. היה לכולם פרצוף של גאוּלים. אכלנו שתיים בפיתה.

   "מה אמרתי לך. אחת אפס לטובתי. קטן קטן, אבל ממזר." הוא שילב את הידיים על הבטן וצודד מבט. נראה היה שהוא מנסה להביט מגבוה על כל האנשים. כרסו הקטנה בלטה.

   שתקתי.

   "הרגיז אותך העניין עם המורה." הוא אמר.

   "מילא שהיא רוצה עיתון בלי פוליטיקה ומילא שהיא שונאת אותך, אבל לבחור בחגית ונתי כעורכי העיתון. נוּבֶּמֶת. תלמידים טובים, אבל הם לא בשר ולא חלב."

   "מה היא צריכה נבלות כמונו שם, אחד ישנוני-תינוקי ואחד פרובוקטור לפני גיל ההתבגרות. אבל אתה יודע מה, בוא נגיש חומר ל'הדים' ונראה מה קורה." וכך היה. תומר הגיש שיר, ואני הגשתי חיבור קצר.

   מובן שהשיר של תומר נדחה על הסף כי נפתח בשורות:

   "בית הספר בית הספר, עושה מהמוחות של התלמידים רק אפר

גם אם תשב כל היום על הכיסא, מה ייצא לך מזה?…"

   לעומת זאת, את החיבור שלי קיבלו, ואני מביא אותו כאן כלשונו:

 

חברי הטוב תומר:

אחר הצהריים, לפחות פעמיים בשבוע, אני הולך לחברי הטוב תומר. הזמן עובר שם כל כך מהר. הוא מספר לי אגדות קסומות ממקומות רחוקים, ואנו מחליפים קלפים של האלבום "העולם המופלא".

יש האוספים בולים ויש האוספים מחזיקי מפתחות – ידידי תומר אוסף אולרים וסכינים. שנינו רוחצים ידיים ופותחים את המגירה הנעולה של תומר. בתוכה מסודר האוסף שלו, ויש לו שָׁם: סכינים קפיציות ושבּריות, פגיונות ומצ'טות, אולרים שוויצריים יקרים עם עשרה ועשרים להבים בגדלים משונים ולשימושים שונים, וכן חִצים קטנים מורעלים מכל מיני מקומות בעולם (כאן קצת הגזמתי) ומה שלא נכנס למגירה, תלוי על הקיר: מַגָּלִים ממזרח אירופה, שתי חרבות ספרדיות כבדות ומצולבות, ואקדח מימי המערב הפרוע שעליו חרט היורה את מספר הקורבנות שלו. תומר בוחר סכין, ואני בוחר אולר. אנחנו בוחנים כל אחד את הלהב שלו מקרוב. אחר כך אנחנו מתאמנים.

   כשנמאס לנו אנו עולים לגג. אבא של תומר עובד על הגג. הוא זה שמביא את כל הסכינים והאולרים מן הארצות השונות והמשונות. הוא כבר היה בניגריה וברואנדה, בארץ האש ובשנגחאי שבסין, ברוסיה שאיש לא יכול להיכנס אליה – אין יוצא ואין בא – ובאמריקה. מכל מקום הוא מביא לתומר מתנה – סכין. אבא של תומר עובד על הגג בניסור. הוא נגר חובב. הוא מתקין (זאת לא המילה שלי. המורה תיקנה ממכין למתקין) שולחן וכיסא.

   אחר כך אנחנו יורדים למטה, ואבא של תומר מכין לנו ארוחת ערב. שנינו יושבים על כיסאות גבוהים ואוכלים סנדוויצ'ים קטנים, שותים – שוקו מתוק. תומר מנסה להביט עליי במבט מן הצד, ככה קצת מגבוה, קורץ לי ואומר בעברית גבוהה: ביום רביעי שוב פגישה, צריך להתאמן לכשתגיע השעה. סוף.

 

למרות שפרסמו את דבריי יפה, לא יכולתי להשתחרר מן התחושה שקיבלו את החיבור שלי בחסד ולא בזכות, כלומר, קיבלו אותו מטעמי אי נעימות: א. כי דחו את תומר והחיבור עסק בו. ב. כי אסור לסתום פיות אפילו לפרובוקטור אוהב ערבים כמוני. ג. כי דחו אותי כעורך וכל כך רציתי.

   אינני יודע אם התלמידים הגיעו אל החיבור, אבל באשר ליועצת הפדגוגית – אין לי ספקות. זו פתחה את דלת חדר המנהל בחרישיות חנפנית למחרת הפרסום ושאלה: מה זה החיבור הפרובוקטיבי הזה?! כמה זעם יש בילדים האלה?! מיהו האבא הזה?! מר ניסקה המנהל גמגם, והיא טרחה להשחיר את פניה של המורה. היא האשימה אותה בפרסום חומר שיש בו משום מתן לגיטימציה לאלימות. דבר זה כמובן ליבה את שנאת המורה בראש ובראשונה לתומר, אבל גם אליי. תומר מצדו הכריז נגדי מלחמה לנצח – ברוגז עולמים – הוא האשים אותי בפרובוקציה וגילוי הסוד המשותף שלנו, ולבסוף אמר: "במילה אחת – בוגד. זה מה שאתה – בוגד." מכאן ולהלן שתק, ישב בביתו זעוּם ושתק.

   כבר אמרתי שבהפסקות בין צלצול לצלצול היה יושב. כבר אמרתי – נמוך היה, נמוך מאוד, אבל חגית שישבה לידו הייתה עוד יותר נמוכה. הם ישבו במרכז, בקִדמת הכיתה, מול הלוח; ואני ישבתי בסוף, כי הייתי הגבוה ביותר. כך הוגדרה הממלכה דאז, מתומר ועד רני, ואז ההורים של חגית החלו לעשות צרות.

   הם באו ליום ההורים וביקשו להזיז את תומר מן המקום. הם קראו את החיבור שלי ושמעו על המוזרויות שלו, שבהפסקות הוא יושב על הכיסא ולא יורד לשחק עם החברים בחצר.

   "זה נראה לנו קצת לא נורמלי," אמרה האם, והאב הוסיף, "צריך לפתור את הבעיה." היועצת הפדגוגית הִנהנה והמורה בעקבותיה. "אני לא רוצה," הוסיפה האם, "שתהיה לזה השפעה על חגית שלנו."

   עכשיו להווי ידוע כי תומר היה מאוהב בחגית. גם אני. אבל אז לא הודיתי בכך. הוא קרא לה טינקרבּל על שם אותה פיה קטנה ויפה. בתחילת כל שנה היה בא מוקדם יותר לכיתה החדשה – הרי עברנו בתוך בית הספר מדי שנה מכיתה לכיתה – בוחר כיסא אחד, מציב אותו סמוך לשולחן של חגית ויושב עליו כל השנה. הכיסא שתומר נהג לשבת עליו באותה שנה היה כיסא פשוט מפלסטיק ירוק, הרגליים היו צבועות שחור, המשענת דהויה הייתה ועליה היה כתוב בלורד – אני שותק – ואת המושב חצה אלכסונית חריץ שחור.

   "תומר, אני מבקשת שתקום ותעבור לשבת ליד נתי," אמרה המורה. תומר נשען לאחור והביט בה במבט צִדי וקפוא. "תומר, אני אמרתי משהו. אתה לא שומע אותי, ישנוני-תינוקי," היא התקרבה אליו. "אני מבקשת ממך שתעבור לשבת בשורה השנייה ליד נתי," נחיריו של תומר התרחבו והיא גחנה מעליו. בכיתה השתרר שקט. "תומר, ישנוני-תינוקי, מה ביקשתי ממך?" סיננה מבין שיניה ושלחה את זרועה הארוכה ובשתי אצבעות תפסה בסנטרו. "תומר…"

   "מסריח לָךְ מהפה כמו תחת של בּואש או כמו דרקון שיורק אש." אמר תומר.

   המורה נָבוֹכָה לרגע ואז פרשה את כף ידה ונתנה לו סטירת לחי מצלצלת. הסימן האדום של כף היד הוטבע על הלחי, אבל תומר נשאר לשבת על הכיסא כשהוא נועץ בה מבט צִדי ורצחני. היא הצמידה את אצבעותיה לרקות והחלה למלמל דבר-מה. תומר נשאר לשבת קפוא. נראה היה שדמעה עומדת להופיע בשורשי עיניו, אבל אז לפתע פרץ בצחוק גדול, קם ויצא מן הכיתה עם הכיסא ביד.

   תומר נשאר לשבת במקומו וחגית עברה מקום. בשיעור חברה המורה העלתה את הנושא – הכבוד למבוגר ממך, או והָדַרְתָּ פני זקן – והרגשתי שהיא כל הזמן מנסה להשחיל בעקיפין את הריב שלה עם תומר על חוט השיחה. זה עִצבּן אותי. עד שחגית קמה ואמרה: "המורה, אני חושבת שתומר לא היה צריך לדבר אלייך ככה." עיני המורה אוֹרוּ ופיה נפתח וחשף את שיניה הרקובות. משראתה זאת חגית הוסיפה: "יש מושג שנקרא חוצפה. חוצפה זה כשאדם מבוגר ממך מדבר אליך ואתה עונה לו לא יפה."

   כאן לא יכולתי לשאת יותר את צביעות המורה ואת הטעות הנוראה שנעשתה על ידי חגית. קמתי ואמרתי לחגית: "לא! זאת לא חוצפה. חוצפה בהגדרה שלה היא סתם גסות רוח, בלי שום קשר לגיל, והמורה נהגה בחוצפה ובחוסר התחשבות כלפי תומר."

   התפתח ויכוח שאי אפשר היה לעצור אותו. כל הכיתה כולה, כולל נתי, היו עם חגית ובעד המורה, ורק אני הייתי בעד תומר. עד שבסוף לחצו עליי מכל העברים והתחלתי לבכות. תומר ישב ושתק. המורה הייתה נבוכה והצמידה אצבעות לרקות, ואני ידעתי שאני צודק, אבל בכל זאת הדמעות המשיכו להופיע בשורשי-העיניים בשל הלחץ החברתי, וזה הרגיז אותי עוד יותר, ותומר ישב ושתק, ובכיתי עד שקמתי ויצאתי מהכיתה.

   אחרי הלימודים בדרך הביתה הוא הדביק אותי וטפח לי על השכם, הסתובבתי. "אתה לא אשם. המערכת אשמה." זאת הייתה הפעם הראשונה ששמעתי את המשפט הזה, והוא נשמע לי אז – כמו היום – כל כך נכון. "אני סולח לך," הוא אמר. חייכתי. העיניים שלי צרבו. "נלחמת בהם כמו פרת הים בתריסנית הבוגדנית." הוסיף. פרצתי בצחוק. "בכל אופן, הגיעה השעה, תבוא אליי ביום רביעי אחר הצהריים."

   בבוקר יום חמישי שרקתי לתומר. הוא הופיע במרפסת ואמר בטון תקיף: "אני כבר יורד." הראש הסגלגל שלו הביט עליי מלמעלה בסיפוק. למטה אמר: "בוא, נלך," וצעדנו לעבר בית הספר. הגענו בשעה שבע ורבע. ידענו שחגית נוהגת להקדים בחצי שעה כי היא באה באוטובוס מרחוק. את הכיסא של תומר – זה שהיה כתוב עליו בלורד שחור (אני שותק) על המשענת, והמושב היה מחורץ בקו אלכסוני שחור – אותו הצבנו במרכז הקתדרה, באמצע הממלכה. בשעה שבע שלושים וחמש נפתחה הדלת וחגית הופיעה. תומר נעץ בי מבט החלטי וצִדי ואני קרצתי לו. לפני שחגית הספיקה לפעור את פיה כדי לומר "בוקר טוב – מה אתם עו.." התנפלנו שנינו עליה והושבנו אותה בכוח על הכיסא. היא ניסתה להתנגד והניפה זרועות קטנות, אבל זה לא עזר. תומר קשר אותה לכיסא בלאסו אמריקני ארוך שאביו הביא מטקסס. הוא הזיע מאוד.

   "קודם הידיים, אחר כך הבטן ולבסוף הרגליים – שק של קמח," הוא סינן מבין שיניו. הוא ידע לקשור היטב. היא הביטה בו כחיה נפחדת, ואגל זיעה נשר ממצחה והכתים את החולצה עליה התנוסס בגאווה סמל בית הספר "גבריאלי הכרמל". ניצני שדיה בלטו מתחת לרצועות הלאסו, ונדמה היה שזה חותך את חולצתה אל תוך הבשר. חשתי  זקפה קלה. חגית התקשתה לנשום. על פניו של תומר קילוחי הזיעה תיעלו עצמם בין פצעי הבגרות.

   "זהו זה," הוא אמר וקרץ לי. שלפתי לאט מכיסי את השבּרייה הארוכה. הלהב נצנץ בשמש מול עיניה היפות של חגית. קרבתי אליה. תומר מיהר לתיק שלו ושלף משם את התפוח השנוא שאמו הייתה טומנת בחשאי להפסקת עשר, קשת אפריקנית ואת החץ המורעל שקיבל מאביו.

   "אל תזוזי!" צרחתי על חגית מזיע כולי כשהלהב רועד בין ידיי. תומר הניח את התפוח על הראש של חגית ופסע לאט לאחור כשהקשת והחץ לפוּתים בידו.

   "אל תזוזי!" צרחתי על חגית ונדמה היה לי שהיד שלי מעלה אֵדים מן החום. הלהב נרעד בכף היד, והתפוח ריקֵד על ראשה של חגית. תומר דרך את החץ המורעל. ואז היא שאלה:

   "מה אתם מתכוונים לעשות לי?"

   הבטנו זה בזה. לפתע לא ידענו מה אנו מתכוונים לעשות. תומר נראה לי כל כך נמוך. ואז על המפתן הופיע נתי: עורך עיתון בית הספר "הדים". הליכוד כבר החליף את המערך, אבל הוא ענד עדיין את הסיכּה. "משחקים במחבלים? בהתקפת טרור?" הוא שאל בקשיחות, אבל התקשה להסתיר את השמחה שבקולו. "יש סכין גם בשבילי?"

   תומר הביט עליי המום ואני עליו. הוא נראה לי נמוך כל כך באותו רגע – ממש ננס. שערותיה של חגית כיסו את פניה, והתפוח התגלגל על הרצפה למרגלותיו של נתי. היא התחילה לבכות. לפתע תומר התאדם, זעם תקף אותו. הוא הביט בחגית ואז הסתער עליה, התיר את הלאסו, השליכו על הרצפה ואת חגית הדף מן הכיסא כשק של תפוחי אדמה.

   "זה הכיסא שלי," סינן מבין שיניו, ולנתי אמר כשהוא מאיים באצבע, "זה לא טרור זאת אגדה, יא בּוּר!" הוא תפס את הכיסא בכוח ורץ איתו עד לקצה הכיתה, שם השליך אותו החוצה מן הקומה השלישית. הכיסא נתלה על העץ.

   עמדתי מולו והרגשתי כל כך מושפל ונמוך – חגית ברחה מן הכיתה ונתי עמד לרגע משתאה ואחר דלק אחריה – עמדתי מול תומר, נראה היה שאנחנו באותו גובה – בגובה שלו. נדמה היה לי שהוא עומד לבכות. דמעה הופיעה בשורשי-עיניו, אבל אז התיישב על הרצפה, גבו שעון על הקיר שתחת לחלון והחל צוחק.

 

*

 

את תומר העבירו ל"תל נורדאו" ואותי העבירו כיתה. הכול כמצוות הוריה של חגית: "לא ייתכן שהברברים-החוליגנים האלה ימשיכו לשבת כאן." אמרה אימא של חגית ליועצת הפדגוגית שכמעט התעלפה כששמעה לראשונה על המקרה. מובן שאוסף הסכינים הוחרם על ידי ההורים של תומר בעצה אחת עם סגל בית הספר. מן המגירה הוצאו: אולרים שוויצריים, חִצים קטנים מורעלים מאפריקה, פִּגיונות ומצ'טות, סכינים קפיציות ושבּריות (כאן תרשו לי להגזים קצת) ומן הקיר הורדו: מַגָּלִים ממזרח אירופה, קשתות, שתי חרבות ספרדיות כבדות ואקדח. נותרה על הקיר רק התמונה מעיתון "דבר" של אותו איש שמן היושב על כיסא קטנטן, נפוח כולו וקירח, שתחתיה היה כתוב – אני שותק.

   ואחרי היסודי תומר הלך לתיכון "עירוני א'" ואני הלכתי ל"גימנסיה הרצליה". אבא של תומר הפך סמנכ"ל "סולל בונה" והמשיך לעבוד כנגר חובב. "אַלֶן וְסַאלֶן, למה לא? איך לפעמים, פעם ככה פעם ככה, פעם שולחן, פעם כיסא…"

   האלבום של "העולם המופלא" נמצא חובבני ורצוף שגיאות. שבט הָאוּבַּאבַּאוּבּוּדוּ התברר כפיקציה: אין בכלל דבר כזה, ולתריסנית אין שום סיכוי לפגוש בפרת הים, כי זו נמצאת על קרקעית הימים וזו האחרונה באוקיינוס האטלנטי ובאוקיינוס ההודי סמוך לחופים.

   תומר כבר ישב פחות על הכיסא. הוא החל לעסוק בספורט ולהיות פעיל ב"צופים" – הרי ידע לקשור מצוין – אביו עודד אותו. בכיתה י' הפך מדריך ובי"א רשג"ד. אני הגעתי ל"שלום עכשיו" ואחר כך, רחמנא לִצלן, ל"רשימה המתקדמת לשלום".

   והכיסא?

   הכיסא נשאר תלוי על העץ – ככה. בכל פעם שהייתי עובר ברחוב הנביאים הייתי נעצר, נושא עיניים מעלה ומביט בו. הוא היה תלוי שם על הצמרת באותה תנוחה כאילו מישהו עומד להתיישב עליו.

   תומר הלך לנ"מ, ואני הלכתי ללהקה צבאית. אחרי הצבא, תומר הלך ללמוד ב"וינגייט". מה תהיה אמרו לו, מורה להתעמלות? אני הלכתי ללמוד בחוג ללשון העברית. מה תהיה, אמרו לי, מורה ללשון? כמעט לא התראינו, אבל לפעמים היינו נפגשים לארוחת צהריים באיזו מסעדה מזרחית. פעם אני הייתי מזמין ופעם תומר, "אַלֶן וְסַאלֶן, איך לפעמים, פעם ככה פעם ככה," היינו צוחקים ואומרים לכשנהיה מורים, לכשתגיע השעה, לשנינו יסריח מהפה. תומר היה יושב במסעדה כמו פעם, היה מזדקף ומשלב את הידיים על הבטן, את ראשו היה מטה הצידה, מנסה להביט מלמעלה על כל האנשים ובעיקר על נשים. כשהיינו נפגשים באותן פעמים נדירות ואוכלים, היה אומר: "יש הרבה נשים בעולם אבל האמת, אף אחת לא בשבילי."

   והכיסא?

   הכיסא נשאר תלוי על העץ – ככה. בכל פעם שהייתי עובר ברחוב הנביאים הייתי נעצר, נושא עיניים מעלה ומביט בו. הוא היה מאוד מאובק ומפויח, בכל אופן, כך נראה שם למעלה. אבל לא גשם, לא חורף, לא רוח, הזיזו אותו – נטוע היה באותה תנוחה כענף של העץ, כאילו מישהו עומד להתיישב עליו.

   תומר עבר לגור בדירה שכורה בגבעתיים, ואני התחתנתי ועברתי לגור בדירה שכורה ברחוב הירקון. כבר לא נפגשנו בכלל. המורה יצאה לפנסיה והיועצת הפדגוגית – מנוחתה עדן – נפטרה. את אבא של תומר הייתי פוגש לפעמים ברחוב הירקון כשהיה הולך לרחוץ בים.

   "אַלֶן וְסַאלֶן," היה אומר, "עוד משחקים בסכּינים, חַבִּיבִּי?" כשהיה אומר זאת הייתי מתכווץ תחתיי.

   "מה שלום תומר?" הייתי שואל.

   "העבודה עשר. אבל עדיין לא מצא את בחירת לבו, אתה יודע, הוא קצת קשה. יש הרבה בחורות אבל הוא בררן. נו, איך לפעמים, פעם ככה פעם ככה. אבל מישהי קבועה זה לא. לא חשוב, שיהיה בריא עד מאה ועשרים. צלצל אליו פעם. הוא ישמח." ושוב כשהיה אומר זאת, הייתי חש החמצה וריח רע בחלל הפה. עד אשר הגעתי למצב שכאשר הייתי רואה אותו בדרך לים, הייתי ממהר, חוצה את המדרכה ופונה ברחוב צדדי כדי שלא יבחין בי.

   פעם חמקתי ממנו. הייתי בדרך לפגישה ב"אגודת הסופרים" שברחוב קפלן והלכתי דרך רחוב הנביאים. באמצע הרחוב, סמוך לחצר בית הספר, נשאתי את ראשי מעלה כמימים ימימה כדי לראות את הכיסא, והוא אכן היה שם, מאובק ומפויח כולו. לא יודע איזה שיגעון נכנס בי, אמרתי לעצמי שאכּנס לחצר "ספרא" ומשם לבניין הישן של בית הספר. הכול השתנה: הברזייה הייתה חדשה, ואת שוק הגוגואים חיסלו לטובת צריף המחשבים. היה זה יום חג הסוכות ואיש לא היה בבית הספר, למרות זאת, הבניין היה פתוח. טיפסתי במדרגות האבן הרחבות. את קירות המסדרונות קישטו ציורי מחשב במקום אותם הציורים המעוותים בצבעי מים וצבעי גואש שנהגנו לצייר, ובקומה השלישית היו קריקטורות של פוליטיקאים בתנוחות שונות על הקיר, תחתיהן היה חתום "רמי מאירי ותלמידי בית הספר". את כיתות ז' ו-ח' ב"גבריאלי הכרמל" חיסלו, כנראה בעקבות האינטגרציה, והתלמידים למדו שם עכשיו רק עד כיתה ו' ואחר כך עברו לחטיבת הביניים בתיכון. כך שתחת לשלט הדבוק למשקוף שעליו בעבר היה כתוב ז'2 – הכיתה שלי ושל תומר – היה כתוב עכשיו ה'1.

   נכנסתי לכיתה. כאן כבר הכול נשמר פחות או יותר כפי שהיה. לוח, ספוג וגירים, כיסאות ושולחנות חדשים, ירוקים, הרצל על הקיר עם המנורה; אבל במקום נשיאנו קציר, הופיע פרצופו השְׂפַמְנוּנִי של עייזר ויצמן, ובמקום ראש ממשלתנו מנחם בגין, הופיע פרצופו מדושן העונג של בנימין נתניהו. חשבתי לעצמי, הנה גם בכיתה יש שינוי. העברתי את עיניי על כל הכיסאות והשולחנות הירוקים, שני כיסאות לכל שולחן, ואז נח מבטי על השולחן באמצע, בקִדמת הכיתה, זה שלמול המורה. שם היה רק כיסא אחד, זה שהיה בעבר של חגית, ובמקום שבו ישב בעבר תומר – היה חלל. הרגשתי כאילו מישהו בּוֹצֵעַ אותי לשניים והתחלתי להזיע. נסוּגוֹתי אל המפתן והשענתי את ראשי על מזוזת הדלת. את זרועי מָתַחְתִּי כלפי מעלה ואחזתי במשקוף שעליו היה כתוב ה'1. ואז נשמע קול: "סלח לי אדוני, בית הספר סגור היום בפני…" שמעתי את הקול חלושות, זה בא מרחוק, מצד שמאל. הפניתי את ראשי לכיוון, ומרחוק קרבה אליי דמות מטושטשת בשמלה. ולמרות ששיערתי כי זו אחת המזכירות, שכנראה הגיעה לכאן גם ביום החופשה, לא יכולתי להשתחרר מן העובדה שמרחוק היא נראתה כמו היועצת הפדגוגית – מנוחתה עדן – "סלח לי אדוני, בית הספר סגור היום בפני תלמידים ש…" ואת סוף המשפט לא הצלחתי להבין משום-מה, הוא נבלע. היא קרבה וקרבה לעברי וכבר עמדה מטרים ספורים ממני, ואז הבחנתי בפרצופה: היא הזיעה מאוד מן המאמץ, אבל מוזר, טיפות הזיעה תיעלו עצמן בינות לפצעי הבגרות הגדולים שהופיעו על פניה. נסוּגוֹתי לאחור ונתקלתי בַּדלת. סַבְתִּי במקום והתחלתי לרוץ במדרגות ומן המדרגות לחצר "ספרא" ומחצר "ספרא" דרך שער בית הספר אל המדרכה. שם נעמדתי. מתנשף בכבדות הורדתי את הראש אל הבטן כשידיי אוחזות במותניי. כל הדם זרם לראש. חיכיתי רגע ואז באיטיות הרמתי אותו כלפי מעלה, הכיסא לא היה שם – אין כיסא. סַבּוֹתִי את גזע העץ בחצי עיגול ואימצתי את עיניי כדי לראות מבעד לענפים – אין כיסא. השלמתי את הסיבוב סביב העץ ושוב הבטתי מעלה – לעזאזל – הכיסא לא היה שם. התחלתי להתנשם שוב בכבדות רבה. עמדתי שם, נשען בידי על גזע העץ ונשכתי את שפתיי. אחר כך מצמצתי פעם ופעמיים. פתחתי את הפה ושחררתי את שרירי הפנים. אישה שיצאה משער בית הספר ועברה בסמוך, הביטה עליי בתמיהה ואמרה: "בית הספר סגור היום בפני תלמידים והורים. זה יום חג." שוב מצמצתי והיא המשיכה ללכת. התחלתי להתרחק משם כשאני יורד לכיוון רחוב אבן גבירול, "לא להסתכל," מלמלתי לעצמי, "מה זה כל כך חשוב?" למלמתי. אבל לפני שדרות ח"ן לא יכולתי להתאפק עוד. ידעתי שבעוד מטרים ספורים העץ ייעלם משדה ראייתי. סַבּוֹתִי – אבל הצמרת הייתה ריקה. הוא לא היה שם. הכיסא לא היה שם. אין כיסא.

   הזמן עובר מהר. קיבלתי עבודה כעורך בהוצאת ספרים קטנה ועזבתי את ההוראה. מתומר לא שמעתי כלום. אבל מדי בוקר הייתי רואה את אבא שלו בדרך לים, קיץ וחורף – המתמיד – "אַלֶן וְסַאלֶן, איך לפעמים, פעם ככה פעם ככה, פעם יש גלים פעם אין…" השתדלתי להימנע משיחה עמו. בהתחלה הייתי רואה אותו וחומק. אחר כך החלטתי לצאת מוקדם בחצי שעה למקום העבודה שלי ברחוב בר-כוכבא רק כדי לא לפגוש בו. הייתי מגיע למקום העבודה ומתיישב לשולחן הכתיבה, ובעשר הדקות הראשונות לא הייתי יכול להשתחרר מתחושת הטמטום שאני מגיע חצי שעה קודם לעבודה כי לא נעים לי לפגוש מישהו. ככה זה היה עד מרץ, פורים. ערב אחד במרץ קיבלתי הודעה בזו הלשון על המזכירה האלקטרונית:

   "רני, הי, כאן תומר (שתיקה). אני לא כל כך טוב עם מזכירות אלקטרוניות, יש לי תחושה כזאת שאני מדבר אל עצמי (שתיקה). אני מקווה שאתה בסדר. אל תיבהל, אבל אני מבשל. אני מזמין אותך ביום שבת הקרוב, שישה בחודש, לארוחת צהריים אצלי בשעה שתיים (שתיקה). אני מקווה שזה בסדר מבחינתך. הכתובת שלי היא המרי עשרים ושש קומה שלישית, דלת משמאל, אתה כבר תראה (שתיקה). מספר הטלפון שלי הוא שבע שלוש אחת תשע, חמש שמונה חמש. אני חוזר, שבע שלוש אחת תשע, חמש שמונה חמש (שתיקה). תאשר לי שאתה בא." אישרתי.

   ישבנו בדירה של תומר על המרפסת ואכלנו. מולי, על הקיר, הייתה תלויה התמונה של האיש השמן. עדיין היה יושב על כיסא קטנטן, נפוח כולו, ידיו משולבות על כרסו וכל פרצופו מתאמץ מריכוז כאילו הוא עומד בכל רגע להתפוצץ. תחת לתמונה כמשָׁנים-שָׁנימה היה כתוב – אני שותק. אכלנו סטייקים, אורז וסלט שתומר הכין במו ידיו. שתינו דיאט קולה מכּוסות גבוהות. תומר ישב מולי כשידיו שלובות. הוא הביט עליי כשסנטרו מצודד כלפי מעלה. כמו תמיד, חלפה מחשבה במוחי, אבל לא. משהו היה שונה.

   "אתה עדיין סוחב איתך את התמונה?" שאלתי.

   "זה הסמל המסחרי שלי." אמר כשהוא גוחן על הסטייק

   "מי זה האיש שבתמונה?" שאלתי בפה מלא.

   "לא יודע," אמר, "פעם גזרתי את זה מעיתון 'דבר'."

   שתקנו.

   "מה זה כל החפצים ההם שמפוזרים שם?" הוריתי בזרועי לאחור אל עבר הסלון.

   "אה, זה, תגיד לי מזל טוב. הפסקתי להיות מורה להתעמלות. אני מפעיל עכשיו רשת קטנה של פעילויות בגנים לגיל הרך, אתה יודע, הפעלה, טיפוח היציבה, משחקים וכל זה. מה שאתה רואה בסלון זה המשחקים של הילדים."

   "הרבה פעילות, מה?"

   "כן, צריך לסחוב את כל הכדורים הצבעוניים האלה לגנים ואת הגלגיליות ואת סלי הפלסטיק והצורות ההנדסיות הגדולות מהספוג שאתה רואה שם בפינה. לכל דבר יש תפקיד. מטקות, צלחת מעופפת מחומר רך, מה שאתה רוצה יש כאן. איפה לנו היו הדברים האלה?"

   "לנו היו סכינים," אמרתי.

   "כן."

   שתקנו.

   "ואתה מרוצה מזה?" שאלתי, ואז אמרנו שנינו ביחד:

   "איך לפעמים, פעם ככה פעם ככה, אַלֶן וְסַאלֶן, פעם שולחן, פעם כיסא."

   גיחכנו.

   "ואתה?" הוא שאל.

   "אני מה?"

   "אתה מרוצה ההוראה?"

   "אה, אני כבר לא מורה. עזבתי את ההוראה. קיבלתי עבודה כעורך בהוצאת ספרים קטנה."

   "אז לא נהיה מורים," הוא אמר.

   "מה לעשות."

   "לא יסריח לנו מהפה," הוא אמר וגיחך.

   "לא," אמרתי. חשבתי לעצמי, תמיד כשאתה מדבר עם אדם שלא ראית שנים, אתה נזכר תוך כדי שיחה איתו, בתכונות האופי שלו. מה אהבת בו. מה לא אהבת. זה בא לא רק מטון הדיבור אלא גם מתנועות הידיים ותזוזת הראש, ואז מתווסף לזה עוד משהו שלא הכרת קודם, בדרך כלל זה מבט או מילה חוזרת שלא הייתה אופיינית. זה לא נראה לך. זאת לא הדמות שציירת עד לרגע זה. ואתה חושב מה קרה כאן, לעזאזל, במשך כל הזמן הזה שלא היית. לרגע עוד נדמה לך שאתה עומד על השינוי, הנה שוב אפשר להניח יסוד על יסוד, אבל לא. זה חמק ממך.

   "עוד אוהב ערבים?"

   "מה?"

   "שאלתי אם אתה עוד אוהב ערבים."

   "מה לעשות," אמרתי.

   "תגיד, אתה בטח זוכר את חגית," קפאתי על מקומי.

   "כן…"

   "היא גננת. פגשתי אותה. היא גננת באחד הגנים שאני מפעיל בו את הילדים."

   שתקתי.

   "לא תאמין," הוסיף, "אני יוצא איתה קצת. חודשיים אנחנו כבר יוצאים. יש כימיה."

   "אתה יוצא עם חגית? עם טינקרבּל?"

   "כן, מפתיע?"

   "אני מקווה שאתה לא קושר אותה."

   הוא חייך.

   "הרבה זמן לא יצרתי קשר עם בחורה. נראה לאן זה ילך."

   "תגיד, מה עם נתי?" שאלתי.

   "לא יודע. לא שמעתי מה קרה איתו."

   "גם אני, מעניין. אז אתה וחגית יוצאים, נחמד, זה סוף טוב."

   "נראה מה ייצא מהילד הזה, אל תקפוץ למסקנות כל כך מהר."

   "אתה יודע…" אמרתי, וכאן שתקתי ממושכות. הרגשתי שהסטייק עולה לי והתנשפתי.

   "שתה קצת…" הוא אמר.

   "תודה." שתיתי.

   "אתה יודע, תומר, הכיסא שהשלכת מהחלון ביום ההוא היה תלוי שם שנים. לא ניסרו את העץ במשך שנים. הייתי עובר ורואה אותו תלוי שם בלב הצמרת והלב שלי משום מה היה תמיד מתמלא בשמחה. עד לפני כמה חודשים. לפני כמה חודשים עברתי שם והוא לא היה."

   "אתה יושב עליו."

   "מה?" קפצתי ממקומי.

   "אתה יושב עליו. זה הכיסא הזה. הזמנתי אותך בעיקר כדי לספר לך את זה. בסוכות הורדתי את הכיסא מהעץ ולקחתי אותו הביתה. מספיק היה תלוי שם כל השנים האלה. באתי עם האוטו, טיפסתי עם חבל והורדתי אותו."

   קרבתי אל הכיסא. הוא היה צבוע בחום, אבל ניכר היה בו שהוא אותו כיסא, אותה משענת דהויה שעליה כתוב בלורד שחור – אני שותק – ואותו חריץ אלכסוני מוכר החוצה את המושב. מיששתי את הכיסא וחייכתי זדונית. ואז, כמהופנטים, במין תִּזמון מדהים, קמנו ואחזנו בכיסא. אחד בכל צד. ובתנופה חזקה ומשותפת השלכנו את הכיסא אל מעבר למרפסת. הכיסא ריחף לשנייה באוויר ואז נתקע באחת על צמרת העץ. עמדנו זה מול זה משתאים. לפתע הבחנו ששנינו באותו גובה – הגובה שלי – ופרצנו בצחוק.

 

  

 

 

49 תגובות

  1. הסיפור "הכיסא" פורסם בסוף שנות התשעים על ידי המשורר והעורך עזריאל קאופמן המנוח ב"מאזנים". אחר כך כונס בספרי "סוף הקומדיה". מקווה שתיהנו מן הקריאה. רני.

  2. רני, תענוג לקרוא אותך. הסיפור הזה כמו האחרים קולח ומרתק למן הרגע הראשון. אני מאוד אוהבת את העבודה שלך עם חומרים ביוגרפיים ואת המעבר בזמן מילדות לבגרות. ואת ההומור ואת הלשון. בקיצור – תענוג.

    • ל-לי המקסימה מאז ומתמיד. עוד מימי מריצה העליזים, "ז'אק" ואהבת השנסון המשותפת. וכמי שזוכר את ה"התעוררות" שלך לטובה ועוקב בדריכות אחר הבלוג שלך, תודה רבה לך על הדברים החמים שכתבת. רני.

      • רני ריגשת אותי… וחשבתי גם על הסיפור "דני" בהתעוררות ועל הסיפורים שלי בכלל, שיש לי נטייה – אולי בהשפעתך? – לפתוח בילדות של הדמויות ולרוץ הלאה אל ההווה. אני גם זוכרת את העריכה העדינה והחכמה שלך. כמובן התחייכתי על רחוב בר כוכבא…

        • לי, הזכרת לי נשכחות. הייתי אז עורך טרי. הספר שלך "התעוררות" כן "דני" ו"עין" (סיפורים) ושל שלמה אפרתי "קטאי" (שמישהו יחזיר כבר את הסופר הזה אלינו כי הוא מאוד מוכשר) היו הדברים הטובים ביותר שקרו לי מבחינה ספרותית כעורך בשנים ההן, ומבחר יעקב שטיינברג שנקראתי לעשות, ואולי אפשר להוסיף גם את ההיכרות והעבודה שלי עם אילן הייטנר, אותו חכם כעכים, שהייתה בבחינת הרפתקה וקוריוז. היו זמנים. רני.

  3. יופי של סיפור ,רני, כתוב נפלא בהומור ,ברגישות , תוסס ומלא חיים קראתי בנשימה אחת. לו הייתי עדין מורה הייתי מלמדת אותו לצד "יש ילדים זיגזג" של גרוסמן מאוד אהבתי
    והכסא -מלא משמעות

    • חנה, בעלת הקצרצרים האהובים עליי, תודה לך על הקריאה ועל המחמאות. מחמיא לי מאוד שהיית מלמדת סיפור שלי לוּ יכולת. מה אומר ומה אדבר – תלית אותי על אילן גבוה מאוד ועוד ביום ההולדת שלי. אני היום בן 41. רני.

        • תמי, תודה על הברכה. מתוק להפליא. רק דברים חיוביים ושמחים. רני

          • רני מזל טוב מלב.
            הסיפור סוחף. הדמויות שמתבגרות ונעשות שוות, בגובה עיניים.
            אהבתי את המפגש המחודש של תומר עם חגית…נסתרות דרכי חיינו.

          • אכן, נסתרות הדרכים. תודה על הקריאה בסיפור ואהבת הדמויות שאכן מגיעות לבסוף לאותו גובה. "תבל זו רבה ודרכים בה רב/ נפגשות לדק נפרדות לעד" ואני מוסיף בנימה אופטימית שאינה מאפיינת את זִמרה הנוגה של רחל – שוב נפגשות. תודה על הברכות. רני.

      • מזל טוב, רני , אל תקל ראש בערך סיפוריך, איני חולקת סתם כך מחמאות ואיני מגיבה לפוסטים שאיני אוהבת מתוך אמונה מלאה ,שרק אור יוצר אור ,
        שיהיה לך הרבה ממנו, רני, היקר

        • התגובה שלי בעקבות אמירתך הצנועה על האילנות הגבוהים

          • חנה, כן, כמובן הבנתי אותך. תודה על הבּרכות ליום ההולדת ומובן שאני סומך על טעמך הספרותי ומחכה לקרוא ביצירתך מעבר לאותם קצרצרים שאחריהם אני עוקב בדריכות. רני.

  4. סיפור מלא אהבה ורגש ותמימות של ילדים
    גם כשהם כבר גדולים. נהניתי.

  5. רני, שמחה לראות שאתה נותן גם לעצמך מתנות ( העלאת "הכסא" והבלחה קטנה -הבטחה גדולה לעצמך בפוסט הקודם).
    נותנת לך את "הטיל העומד" ( הקלף הכי יקר) – אפולו 11 מעולם המופלא 1 , לקצר את דרכך לירח.
    המון המון מזל טוב, בריאות ואהבה. נוני

    • נוני, תגובה מקסימה המטיסה אותי ישר אלֵי ילדוּת. מאוד אוהב את תגובותייך המקוריות והמעודדות. תודה על הברכות. רני.

      • בוריס גֶרוּס

        רני, חברי היקר!
        סיפור נהדר, ממש מבנה עשיר של ילדות, של זכרונות של טעם, וממש אפשר ללכת איתך יד ביד.
        מרגש.
        במיוחד הלייט-מוטיב של הסרחון מהפה. מפיל מהכסא.

        כמובן גם מיטב הברכות הלבביות לרגל יום ההולדת!
        בריאות, שגשוג ואושר שיהיו מנת חלקך תמיד.
        ב.

        • בוריס בוריס, ריחות הילדוּת שדבקו בנו לא יעזבונו, והם לא תמיד ריח לחמנייה טרייה ועגולה בבוקר או הדרים של פרדס פורח. תודה רבה לך על הקריאה, התגובה ועל הניואנס באשר לילדוּת וכן על הברכות ליום ההולדת. אנא התקשר אליי ל"מעריב" 03-563-2233

  6. רני, קראתי את סיפורך בהנאה גדולה.
    בתחילה הסיפור תמים ומצחיק נורא, אחר כך הוא כמובן נעשה קשה (למרות שהוא לא דיוּן, רק סיפור…).

    יש בסיפור הזה שלושה מרכיבים שזיהיתי מסיפורים אחרים שלך: ראשית מעקב אינטימי אחר דמות אחת או שתיים (מאפיין עקרוני ביותר), כמובן, שנית השימוש בהומור כמובן, ושלישית השימוש במוטיבים שכמו עוברים הַזָּרָה מחוץ לסיפור ונעשים מוקד של משמעות. משמעות רגשית, סמלית, נגלית או מסתורית/לא פתורה. כאן המוטיבים הללו הם למשל הכיסא, כמובן, השתיקה והגובה.
    אני חשוב שהיוצא משלושת המאפיינים הללו, שליקטתי כאן אגב אורחא, הוא מִרשם המכיל תמצית של הרבה מכתיבתך: אתה כותב דמויות דרך מעין מפתחוֹת פנדורה כאלו בנפשן, באישיותן ובקורות חייהן, תוך כדי שאתה מאזן את כובד המסופר כטוב לבך בהומור.

    וכפי שהבטחתי – ברכות חמות לרגל יום הולדתך. מי ייתן ותמשיך לפתוח לך ולנו דלתות ספרוּת ייחודיות ומאירות.

    איחולֵי איחולים, חן.

    • חן, תודה על האיחולים. אני שמח שאהבת את הסיפור בייחוד אהבתי את ההבחנה שלך באשר לנטיית הלב שלי אל עבר דמויות והשימוש באלמנטים יומיומיים כמו שתיקה, גובה או עצם מאמעש – כיסא – כסמלים ואף כארכיטיפיים המסמלים איזשהו רצון למצוא סדר בתוך הבלגן הזה של הגדילה בחיים. אני גם שמח שאתה אומר שהדברים לא נפתרים או מתפרשים עד הסוף כי זה חשוב לי. זאת למדתי ממורי ורבי האקזיסטנציאליסט הסימבולי יצחק אוורבוך אורפז. הוא בסדנאותיו ובהרצאותיו תמיד מתעקש על יסוד הסוף הפתוח אל העתיד. רני.

  7. רונית בר-לביא

    הי רני.

    קודם כל, מזל טוב !!

    אתה גדול ממני בקצת שזה כבר יפה מצידך :))

    אשוב לקרוא את הסיפור מאוחר יותר הערב.

    • רונית, תודה על הברכה. קחי את הזמן. אפילו מתוך הסיפור אפשר להסיק שיש זמן. לאט-לאט, החיפזון מן השטן. אשמח לשמוע את דעתך, רני.

  8. רונית בר-לביא

    רני, קראתי,

    ונותרתי מצומררת בסוף.

    אהבתי את הדמויות עם המוטיבים החוזרים, את ההומור הקריקטוריסטי עם ה"אלן וסאלן" ההוא,

    את העבודה המדוייקת בעיני עם חזרות ולעומת זאת עם כאב השינויים.

    ומה שחשוב הוא שהצטמררתי בסוף ועכשיו השיער ברגליים שאתמול מרטתי, התארך 🙂

    • רונית, תודה על המחמאות. אני שמח שאהבת את הסיפור. השורה האחרונה שלך הצחיקה אותי נורא. (: כבר שמעתי שספר או סיפור מרדימים וטובים בעניין הבריאות לשעות שינה, אבל שסיפור ישמש מעין אנטי "סופט אנד איזי" – זה חדש לי. מעולה. רני.

  9. תַּלְמָה פרויד

    רני, שלומות. איזה סיפור יפה ומרגש. הכיסא אותו כיסא, גם אם נצבע בגוון שונה (חום, כיאה ל'כיסא מבוגר'). הדמויות אותן דמויות, וגם הן 'נצבעו' בגוונים שהזמן גרמם, וכמו בכיסא, גם בהן חרץ הזמן את אותותיו. כיסא אנושי מאוד, ודרך יפה עשה הסיפור דרכו ובאמצעותו.

    יומולדת שמח והצלחה בכל – גם בגעשעפטן. 🙂

    תלמה

    • תלמה, שלום ותודה על הברכות. תודה לך על הקריאה בסיפור. תמצתְּ יפה מאוד את גלגולי הכיסא. באמת צריך לעבור בגבעתיים באחד הימים לראות אם הוא עדיין על העץ או שאבד בדומה לכתבה שלך שאני עדיין מחפש באיזה לימבּו לא ברור. אני מאמין ששום דבר לא הולך לאיבוד, הכול מונח באיזשהו מקום ופתאום צץ לו. רני.

      • תַּלְמָה פרויד

        רני, אל תטרח על הכתבה. נראה לי שהמפתח (תרתי?) נמצא בידי הנגיד (חיים), ואני פשוט אנג'ס לו מתישהו ואם הוא יזכור יותר במדויק מתי התפרסם וכו' – יהיה קצה חוט ברור יותר.

        • תלמה, מצוין. אני בינתיים אדבר עם הנגיד סטנלי, לא חיים, בעניין העסקה העתידית שלנו עם הגאון הכלכלי התורן חן קלינמן. רני.

          • אני רואה, אני שומע, אני מאזין!

          • אוי, לא ידעתי שכבודו ער. הרי שנפלתי מן הכיסא אל הרצפה בפוסט הזה, כלומר מעדתי ונתפסתי. רני.

          • ואני נופל כאן מצחוק 🙂

            אבל שום מעידה, הו לא, שום מעידה לא תחליש דעתנו ולא תפִּיק את ברכינו, נוע תנוע ספינת אווירינו. – סטנלי, אל המקומות!

          • תַּלְמָה פרויד

            והוא העלה את הריבית, זה טוב בשבילנו, שותפיי יגיל את קלינמן?

          • נו, ומדוע לדעתך העלה את הריבית??
            הפחד, המורא, ברכיו הפקוֹת. הכיסא המתנדנד…

            אי אפשר לקחת את זה מסטנלי – חושים מחודדים יש לבחור וכשסערת גאונים כלכלית מתקרבת – הוא כבר פותח מִטריות!

          • תַּלְמָה פרויד

            ברור שהוא מ-פ-ח-ד. למה?? או.
            כי כידוע, יש לנו אוצרות קורח להפקיד בבנקים ואנחנו עשויים (עלולים, מבחינתו) להפקידם בשוויץ, בוואדוז או היכן שייתנו לנו ריבית יותר גבוהה. אז הוא מתחכם לנו ומעלה את הריבית כדי שישתלם לנו להשאיר את ההון בארץ. אבל בעסקים אין סנטימנטים, מר פישר. ייתנו, יקבלו. לא ייתנו, שלום על ישראל וקדימה, לשוויץ.

          • תלמה, האם זה נדמה לי או שאני שומע את חברינו יגיל משפשף ידיו בהנאה, בעיניו מבריקים זיקים של דולרים ועל פניו חיוך סתרים ערמומי?

          • תַּלְמָה פרויד

            חן, תשגיח על חברנו יגיל. צלצול המטבעות מטלטל… מי יודע מה יעשה. הוא עוד ירכוש את 'מעריב'.

          • ירכוש את מעריב! זה באמת רעיון גדול 🙂
            אם כי, אפעס, לא יוסיף לנו מצלצלים…

  10. רני,
    "השנה היתה 1977, ועל פי המורה – היו לה שיניים צהובות וריח נורא מן הפה – הליכוד היה אמור להחליף את המערך המושחת".

    יפה איך שקשרת מערכת פוליטית עם סניף נידח של המערכת החינוכית, ואיך יצרת זיקה בין הסרחון של שתי המערכות. ומי יושב על הכסא? המערך, הליכוד, המורה הזאת או מורה אחרת – מהז ה משנה? היכן מקומו של היחיד "החריג" במערכת הזו? המערכת יורקת אותו בבוז. אבל היחיד אינו אשם, "המערכת אשמה", כפי שהבין תומר מוקדם מאד. וזו המערכת שמונעת מאלה שהיא מכנה "צ'חצ'חים" או חוליגנים/ברברים לשבת על הכסא.

    "הם רוצים לשבת על הכסא, על כס העורכים", אמרה בלעג וברשעות המורה (נציגת הממסד הישן? החדש? מה זה משנה?). "עורך צריך להיות איש עם אחריות". ולמורה יש אחריות? זו שמכנה את תומר "ישנוני-תינוקי" ואת חברו "פרובוקטור לפני גיל התבגרות" (אבל צדקה לגביו. הוא גדל ונשאר פרובוקטור אחרי גיל התבגרות. חחח…).

    דווקא ישנוני-תינוקי ערני ובוגר בהצביעו על המלך העירום:
    "בית הספר עושה מהמוחות של התלמידים רק אפר/ גם אם תשב כל היום על הכסא, מה ייצא לך מזה"?

    ומה יצא לחגית מזה? "נקשרה" למערכת. נהייתה גננת. אין בזה רע, כמובן. אבל היא היתה ונשארה קונפורמיסטית, הולכת בתלם, זו שמיד גִנתה את האלימות והחוצפה של תומר כלפי המורה מבלי לשים לב לאלימות והחוצפה של המורה (המערכת) כלפי תומר (הילד החריג פיסית ונפשית, אבל מה רע בזה? דווקא בו התגלה המעוף, ולא רק מעופו של הכסא). כמו שגם היועצת הפדגוגית ראתה בחיבורו של הפרובוקטור "פרסום חומר שיש בו מתן לגיטימציה לאלימות", ולא שמה לב לאלימות הממסדית. ומה יצא לנתי מהכסא? מי יודע? ואם לא ידוע, כנראה שלא חשוב. נתי הפך אנונימי ואפרורי. כמו שנבא לו עוד ברחוב הנביאים: אפר.

    והכסא ימשיך להיתלות על העץ למען הנון-קונפורמיסטים של המערכת המסואבת והשמרנית, שטחו עיניה מראות את בעלי המעוף.

    תכין (כלומר: תתקין) לנו עוד כסאות כאלה, רני.
    🙂

    • שחר מריו, משורר ואיש יקר, ריגשת אותי מאוד בתגובתך. יש לך היכולת לנתח יצירות ספרותיות ולמצוא בהן הקשרים הנעלמים לעתים מעיני הקורא. כך עשית בביקורת שלך על "אני ואפסי" וכך עשית עתה בתגובה המפוארת והמפורטת הזו. תודה לך ממני ו"מסקס אנד דה צ'יקי". שיניתי קצת את הפרפראזה ברשותך. רני.

      • חחח…
        "סקס אנד דה צ'יקי" זה טוב.
        מישהו צריך ליידע את צ'יקי על ההברקה הזאת. אולי יאמץ אותה לאיזה טור בעיתון.

        (ותודה על דבריך, רני).

  11. רני, תענוג מהול בזכרונות מעורבים לחזור עם סיפורך אל ימי בית הספר. קשרת נפלא בין הפוליטי לחינוכי. נזכרתי במורה שלי שהייתה מאסטרית בקרב מגע ואחד השייגעצים בכיתה התגרה בה והחציף לשון וקרא לה: זונה, והיא, אחרי שבקשה ממנו לחזור בו ופניה הלכו והאדימו, והוא לא חזר, היא הדגימה למול כל הכיתה כמה תרגילי ג'ודו מעורבים בשתי סטירות מצלצלות למען יראו וייראו. התיאורים פלסטיים מאד וכמעט והרגשתי בחילה מריח פי המורה. הריח הממשי והריח המטפורי. עבורי שנת המהפך הפוליטי הייתה שנה קשה וטראומטית. ובקטנה: אני תוהה על הרובד הלשוני שנתת בפי ילד בבית ספר יסודי, נדמה לי לא מותאם לגיל, אבל אולי יש גם ילדים כאלה.

    • משה, תודה רבה על התגובה החמה ועל הסיפור האישי שלך. באשר לרובד הלשוני, אם הכוונה למספר הרי שהוא מספר את הדברים בדיעבד, אם הכוונה לתומר, אז התשובה היא שיש בפירוש ילדים כאלה והוא היה אחד כזה. אני פשוט זוכר איך התבטא. רני.

  12. היי רן,
    ראשית, קראתי את סיפורך בהנאה גדולה. יש לך יכולת סיפורית קולחת וכשירון לרתק את הקורא לסיפור עד סופו, נהנתי ביותר ואף התרגשתי, בעיקר לנוכח איזכורך את נושא לבומי העולם המופלא, תחום הקרוב בלליבי ביותר, שבעקבותיו העלתי לאוויר את פרוייקט העולם המופלא המשמר את תרבותם של אלבומים מרגשים אלו, ואת ניחוחה של אותה תקופה, ברשת האינטרנט
    ( http://www.HaolamHamufla.co.il )

    רק הערה קטנה, בעקבות הקטע:

    "האלבום של "העולם המופלא" נמצא חובבני ורצוף שגיאות. שבט הָאוּבַּאבַּאוּבּוּדוּ התברר כפיקציה: אין בכלל דבר כזה, ולתריסנית אין שום סיכוי לפגוש בפרת הים, כי זו נמצאת על קרקעית הימים וזו האחרונה באוקיינוס האטלנטי ובאוקיינוס ההודי סמוך לחופים. "

    חיפשתי עמוקות בכל 5 האלבומים ולא מצאתי שום קלף שמאזכר את שבט הָאוּבַּאבַּאוּבּוּדוּ. מאידך, קלף 18 באלבום העולם המופלא החמישי "עולם ומלואו", מדבר על פרת הים והסירנה, אולם אינו מזכיר כלל את התריסנית ואת מפגשן המשותף. ההית או חלמתי חלום ? |:-) . הנה הטקסט המלא של קלף 18 כפי שנתשמר משנת ה-70:

    "18 פרת הים, היצור שביסוד האגדות על סירנת הים

    "רבים סבורים שפרת הים אינה אלא דג מוזר כיוון שהיא חיה בים ואינה מסוגלת לחיות על פני היבשה, האמת היא שהינה יונק רגיל המגיע לאורך של 3- 3.5 מטר ולמשקל של עד טונה. לגופה אין כמעט שיער, אך יש לה סנפירים דמויי זרועות וזנב דמוי מחבט טניס. שוכנת סמוך לשפתי נהרות ולחופי ים טרופיים באמריקה ובאפריקה. סבורים שדג זה גרם ליצירת האגדות של יורדי הים העתיקים על נימפות המים, שחציין דג וחציין אשה. האמת היא שיש משהו אנושי בנוהגיה של חיה זו במיוחד הנקבה, המסוגלת להזדקר במאונך, ובגלותה את ראשה וכתפיה ובהחזיקה את תינוקה הזעיר השוקל כ-18 ק"ג דומה היא באמת לאישה. פרות הים אוהבות את צאצאיהן ולעתים קרובות רואים בים נקבה ובנה שוחים יחדיו כשסנפיריהם משולבים.
    "

    ניתן אגב לראות את הקלף במלוא הדרו כאן:
    http://www.haolamhamufla.co.il/blog/weekfiles/paratha.jpg

    דיוק של האלבומים אגב נשתמר עד היום.

    בכל מקרה, זה לא גורע כהוא זה מהתרגשותי מסיפורך, נגעת בי החזרת אותי באבחה חדה לשנות הילדות שלי.

    תודה ונשתמע,
    לארי לייבוביץ
    פרוייקט התרבות: אלבומי העולם המופלא
    http://www.haolamhamufla.co.il

    • תודה על הקריאה והערה נפלאה. בקשר לדיוק, זה הרי סיפור. מובן שאין שבט כזה. זאת המצאה שלי, מן הפוך על הפוך שכזה, קצת מציאות והרבה דמיון. רני.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרן יגיל