בננות - בלוגים / / סיפורים מהחיים, בלוגים והאמת
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

סיפורים מהחיים, בלוגים והאמת

כשכתבתי את הפוסט הקודם, היתה לי בבטן בעיקר תחושה לא-נעימה לא-ברורה כתוצאה מאותו קונגרס סופרים אצלנו. מאז, אגב, קניתי לעצמי ספר של אחת הסופרות שהתארחה שם ואני מאוד נהנה ממנו. נדמה לי שדווקא התגובות (למיניהן) סיפקו לי מסגרת יותר מעניינת לשאלה הזו.
כי למרות שהרבה טקסטים ספרותיים מתחילים מחוויה אישית – לבטח בשירה ובמקרים רבים גם בפרוזה – קשה לי לראות בתיאור ישיר של חוויה אישית מעשה אמנותי, וקשה לי לראות מדוע מיוחסת כזו חשיבות לכתיבת הדברים כפי שבאמת קרו.
נא לא להבין אותי לא נכון – אני חושב שקריאה של חוויות אישיות יכולה להיות דבר מרתק. זו הסיבה שאנשים קוראים בלוגים. הדבר נכון במיוחד כשהכותב הוא בעל יכולת כלשהי להתנסח, או לכתוב את הדברים מזווית ראייה ייחודית, תוך שימוש מדויק בשפה וכן הלאה. בעצם, על הרעיון הזה מבוסס המטע שבו אנחנו כותבים – שיש עניין בדרך שבה סופרים ינסחו את הסיפורים על חייהם (היומיומיים ובכלל). זה מקביל (בדרגה גבוהה יותר) לעניין שיש בקריאתם של יומנים של סופרים (מהתקופה שלפני הבלוגים). קטעים מיומניה של אנאיס נין, למשל, ראו אור כספר מרתק. וגם הפוסטים של יעל ישראל הם דוגמה נהדרת לכתיבה כזו.
אבל – וכאן נכנס האבל הגדול – אני חושב שיש תהום בין הכתיבה הזו, התיאורית-יומיומית, לבין כתיבה של טקסט ספרותי/אמנותי. התהום הזו קשורה לבחירת המלים, אבל יותר מכך – לבחירת הסיטואציה. לסדרה של החלטות שלא בהכרח נתונות בידינו כאשר הנאמנות למציאות היא נר לרגלינו. אם הייתי כותב טקסט ספרותי שהחל את דרכו בחוויותיי בקונגרס הסופרים של זארברוקן, ודאי שלא הייתי קוטע אותו באמצע הערב והולך הביתה בלי לדבר עם אף אחד. זה היה חסר טעם, לא מקדם את העלילה ולא מעביר כלום לקוראים. אז מה אם זה היה ככה באמת? את מי זה מעניין?
דרך אגב, בגלל זה יש משהו כל-כך מגוחך בניסיונות העיתונאיים לחפש את האמת שמאחורי ספרים סמי-אוטוביוגרפיים. הרי חלק ניכר מהעוצמה בספרים כאלה נובעת מהחלטות שאינן נאמנות למה שבאמת קרה אלא למה שבאמת חש היוצר – ויותר מכך, למה שהוא באמת רוצה לגרום לקוראיו לחוש. 'לעזאל העובדות, העיקר האמת' (אני לא זוכר ממי אני מצטט, אבל זה לא כזה חשוב).

20 תגובות

  1. היי רונן
    מסכימה איתך.
    אומנות זה פשוט דבר נעלה… הדרך איטית כימעט סודית.
    לעיטים נדרות יוצא לפגוש פרץ שפשוט מרחף וכובש.
    ואז התאוריה שלי על אומנות הנעלה מתפוגגת.
    בכל אופן לגבי עצמי ככה אני מרגישה.
    האמת היא שולית- מול השלם.
    להתראות טובה

    • ההתייחסות לשלמות היא עוד אספקט של העניין הזה: יש משהו יותר שלם ביצירה ספרותית מאשר במציאות שעליה היא עומדת, גם אם היא מבוססת על המציאות.

  2. תןדה רונן היקר.

    ואני מסכימה איתך לגמרי, שבדרך כלל כתיבה אוטוביוגרפית נשארת בגדר מין פוסט בלוגי כזה, מעין טור אישי.

    אבל לפעמים ניתן לקחת את החומר האוטוביוגרפי, ולהמריא ממנו למקום פיקשני לגמרי. זה קורה כשמפסיקים להיצמד למה שקרה במציאות, ומפליגים עם זה הלאה. ואז זה הופך לספרות. בספרים שלי יש שמץ של אמת, כל מיני אנדקדוטות לפעמים, אווירה וכו', אבל כדי לכתוב רומן אני חייבת להתרחק, והעלילה היא המצאה מאלף עד תו. רק מה שבפנים הוא תיעוד של הנפש שלי, או כמו שאומר רני יגי: לשים את הנשמה על הדף. כך שהעלילה היא פיקשן, התוכן הרגשי הוא תיעוד של הלב שלי.

    שוב, לפעמים גם כשנצמדים לאוטוביוגרםיה, זו יכולה להיות ספרות גדולה, והראיה הספר של דה בובואר על מות אמה, שכחתי את שם הספר בסניליותי, יצא בכתר לפני שנתיים בערך.
    ונתתי אצלך את הדוגמה של הסיפור של רני יגיל, על בנו וכו'. על אף שהוא אוטוביוגרפי, הוא מצליח לדעתי להמריא לספרות גדולה.

    אני אישית לא רואה בכתיבה האוטוביוגרפית שלי כאן בבלוג ספרות, אלא מה שזה: טור אישי. לא יותר. וגם לזה יש מקום. טור אישי הוא יותר מעין עיתונות בעיני. מין ניו זורלנליזם.

    • נכון רונן, גם אני לא מוצאת עניין
      בטקסט שכתוב כחוויה אישית
      בלי אותו 'אני פנימי' עמוק יותר,
      אותי זה ממש לא מעניין.
      אני אוהבת את החוויה שאינה מרבה במילים.

      שלא אפול בדמיוני

      ראשית
      חולצת נעלים
      וגורבת גרביים
      מרימה את הוילון- לראות
      איך המטוס צף מעל עננים
      האם זה מה ניקרא
      קרוב לאלוהים ?

      זו לפני קוראת תהילים
      רק שלא יצופו בראשי דברי כפירה
      עכשיו שאני כל כך קרובה
      ואז עוצמת עיניים
      לא לראות
      לא לחשוב
      שלא אפול בדמיוני

      • אהבתי את הטקסט הקצר המשתלב באופן כמעט אינטגרלי בתגובה. הבעיה שלי עם המציאות היא שהיא הרבה פעם תופסת את הפתרונות הקלים, אולי 'נופלת בדמיון'.

    • אחדד את דברי.. וכפי שיעל אומרת בתחילת הפיסקה השניה, הגרעין לכתיבה, טוב שיהיה בו גרעין של אמת אישית. כלומר, חויה אמיתית, ממשית או רגשית. אותה חווה היוצרת כאשר היא מעלה מילים על הדף/ מסך. ומכאו הכל צומח ומוציא ענפים, עלים ועלעלים, ניצנים פורחים לשמיים..

      • נכון!!! דוגמא יש בסיפור של קושינסקי על שונסי גארדינר.

      • אז בעצם אין בינינו ויכוח (עכשיו שהדברים חודדו). העניין הוא שגרעין-האמת ביצירה ספרותית הוא לעתים רחוקות (ולא צריך להיות) העלילה, או לפחות לא הקווים הראשיים של העלילה. בניגוד לספרי בלשים (למשל, ובלי לזלזל בהם כלל), העלילה היא *לא* העיקר, ומכאן – גם מהלך הדברים במציאות אינו חשוב כמו התפיסה שלהם, שיוצרת – כפי שכתבת – 'גרעין של אמת אישית'.

    • ניסחת את זה בצורה מעניינת, ואני אנסה למצות משהו מהמחשבה הזו: כאילו שהעלילה היא אולי הדבר הכי פחות חשוב בשאיפה לאמת. נראה שדווקא אנקדוטות ופרטים שוליים מוצאים את עצמם בכתיבה ללא שינוי – אבל העלילה הכללית היא פיקשן לגמרי.

      אני תוהה כיצד אנשים מגשרים, וכותבים ספרות גדולה שהיא גם באמת אוטוביוגרפית. דרך אחת היא למשל לא להישאר נאמנים לעלילה הלינארית – מה קרה אחרי מה – אלא לתת לאסוציאציות לשוטט בזיכרון (מארקס עשה זאת במידה מסוימת בכרך הראשון והיחיד של האוטוביוגרפיה שלו, 'לחיות כדי לספר').

  3. מירי פליישר

    אני נהנית מכתיבתך הבלוגיסטית. אתה מצטייר כאדם חושב ובוחן מציאות. הקטע נקטע לי פתאום. בכל זאת צריך להשקיע גם באסתטיקה של הרהורים . אסתטיקה ומחוייבות אמנותית בכל . גם בפוסטים. התחלה אמצע וסוף כמו בחיבורים בבית הספר.

    • לא יודע. זה בדיוק מה שעושה בעיני את ההבדל בין טקסט בבלוג למאמר: טקסט בבלוג אינו מחשבה מנוסחת מאל"ף עד ת"ו אלא התחלה של רעיון, פתיחה לדיאלוג עם הקוראים. אני חושב שפוסטים שיש להם התחלה, אמצע וסוף הם בהחלט מאוד מספקים – אבל גם קצת סותמים את הגולל על הדיון ועל התקשורת. בגלל זה אני אוהב הרבה פעמים, בעיקר בנושאים קשים שאני עדיין מתחבט בהם, להשאיר קצה פתוח, לתת לדיון להמשיך להתגלגל. אולי הפוסט הבא ימשיך את זה, אולי התגובות, אולי זה יישאר פתוח.

  4. יש הרבה הגיון במה שאתה אומר, ואהבתי את הציטוט שהבאת בסוף, ובכל זאת… השאלה היא מהו "ישיר" במה שאתה מכנה "תיאור ישיר של חוויה".

    ובנוגע לתהום ש"קשורה לבחירת המילים אבל יותר מכך – קשורה לבחירת הסיטואציה": קשה לי לקבל את הקביעה שזה בעיקר עניין של הסיטואציה. לי נראה שההחלטה איזה פריט עלילתי להכניס לתוך הסיפור ומה לא להכניס היא גם כן במידה מסויימת עניין של טכניקה, והיא קשורה למשפט הזה שכולם אומרים על האקדח שיופיע במערכה הראשונה ויירה בשלישית, ואם אתה יודע שהוא לא יירה בשלישית, אל תכניס אותו גם לראשונה. אבל לא זה הדבר שהופך את הטקסט הכתוב לאמנות.

    אז זה לא בדיוק בחירת המילים, אלא משהו בסגנון ובניסוח ובנופך האישי ובאופן ההתבוננות שעוטף את הדיווח על הסיטואציה. הסיטואציה עצמה יכולה להיות דיווח אמיתי לגמרי, או סיפור בדיוני לחלוטין, או כל אפשרות אחרת על הסקאלה בין שני הקצוות האלה. וגם יומנים יכולים (לא חייבים) להיות כתובים באיכות מאד אומנותית, גם כשהם מדווחים על מציאות יומיומית.

    נזכרתי עכשיו שוב באפולו 11 ונחיתתה על הירח לפני ארבעים שנה. מיד אחר הנחיתה נרשמה התשדורת הבאה מרכב הנחיתה ליוסטון:
    Houston, Tranquillity Base here. The Eagle has landed
    בחילופי תגובות שהיו לי לאחרונה בעניין הזה ציינתי, שהתשדורת הזאת נשמעת לי כמעט כמו שירה. היא דיווחה בזמן אמת על אירוע אמיתי שניתן למדידה מדוייקת בעזרת מכשירים שהיו מאד משוכללים כבר אז, והיא השתמשה בכל המילים והכינויים המקובלים לסיטואציה ולא המציאה כלום, ובכל זאת משהו בצירוף המילים שנבחר יצא (בעיניי) מרגש להפליא.

    • יש בהחלט מקרים – לא מעטים, והדוגמה שהבאת מהנחיתה על הירח היא אחת כזו – שבה המציאות כשלעצמה היא פואטית, ולא צריך לעשות כלום פרט להסטת תשומת הלב אליה. אלה הם רגעי 'לא נגענו', או אמנות רדי-מייד, או אפילו פיסת טבע שצריך רק לצלם.
      אבל זה לא הכלל, זה לא המצב בדרך כלל – במיוחד בפרוזה. בעוד ששירה יכולה להסתפק ברגע אחד, כמו שקרה במציאות, ולהקפיא אותו במלים הטובות ביותר (אימאז'יזם, הייקו) – הרי שפרוזה זקוקה לאיזו התרחשות, וברגע שיש התרחשות הסיכוי שפרטי ההתרחשות בסיטואציה האמיתית יתאימו בדיוק למה שהסופר רוצה לומר לקוראיו אינו גדול. ובמקרה כזה (שהוא רוב המקרים) יש הכרח – וזה לא הכרח רע כל-כך, אלא למעשה מנהג רצוי – להמציא, לשנות, לספר משהו אחר ממה שבאמת קרה. בעיני, ההיצמדות לביוגרפי היא סכנה, ולכן במקום מסוים ראוי להתחיל רחוק מהביוגרפי – כדי שלא יווצר פיתוי להכניס משהו לסיפור 'כי ככה זה קרה', כלומר בגלל שזה הפתרון הקל, במקום להתחבט בשאלה האם זה באמת מתאים.

      • לרונן –
        מסכימה אתך בעניין המציאות הפואטית, אבל אני חושבת יותר על הניסוח שלה במילים. לו היו מדווחים עליה באופן אחר (נניח
        Houston, the Eagle has just landed at Tranquility Base ,
        או פשוט we במקום the Eagle) –
        זה לא היה גורע דבר מן הפואטיות של המציאות, אבל כן היה משַטח קצת את תיאורה המילולי.

  5. ונן יקר,
    איבדתי אותך ברגע שהתחלת ללקק ליעל ישראל. באמת שלא צריך. הכתיבה שלה היא דוגמה בדיוק למה שאתה חושב שלא חשוב ולא נחוץ בכתיבה – אפילו לא בבלוג. מן שופוני-יא-נאס כזה כשאין כלום מאחוריו, חוץ מצורך בקהל. ואכן, זה רחוק מאוד בכתיבה אומנותית-ספרותית (היא לא מתיימרת אפילו, זה ברור). ואילו אתה בליקוק המיותר הזה – הוצאת את האוויר מכל בלון הטיעונים שלך. וחבל.

    • רגע, אז לא אוהבים את יעל ישראל וכן אוהבים את רונן אלטמן??!! אבל רק בלי יעל ישראל.. ממ.. ניחוש פרוע- מישהו/ שהיא כן לא בעד יעל ישראל. לא.. אני סתם מנחשת.. כי ממש ממש לא ב ר ו ר מהתגובה האנונימית והפחדנית הזו.

      גיליו נאות- אין לי מושג מה כותבת יעל ישראל. עוד לא הייתי בבלוג שלה.

    • מגיב אנונימי יקר,
      ראשית, אני לא אוהב מגיבים אנונימיים-ארסיים. לפחות קח לעצמך כינוי כלשהו כדי שנדע שיש מישהו מאחורי הארס.

      שנית, אנחנו חלוקים בדעה לגבי מה ראוי בכתיבה בלוג. בעיני בלוג הוא סוג שונה לגמרי של תקשורת מכתיבה ספרותית, וככזה הוא ראוי לשיפוט שונה לחלוטין – ולמעשה, מנקודת המבט שלי, ראוי להרבה פחות שיפוט. בלוג של סופר הוא כמו שיחת חולין בבית הקפה הספרותי השכונתי – זה יכול להיות מרתק וזה יכול להיות יומיומי (וזה אפילו יכול להיות שניהם בעת ובעונה אחת). זה הרבה פחות מחייב מכתיבה ספרותית או מאמרית – ולכן גם הרבה יותר חופשי.
      הבאתי את יעל ישראל כדוגמה למי שמקפידה על ההבדלה בין כתיבה בלוגית-אישית לכתיבה ספרותית. הטיעון העיקרי שלי הוא שההבדלה הזו חשובה, ויש להיזהר מטשטושה.

      • לגמרי, רונן.

        ואני למשל הייתי שמחה מאוד לו למשל לאה איני או רונית מטלון, שגם להן יש כאן בלוג, היו מפרסמות לעיתים הרהורים, מחשבות, זכרונות שלהן בפוסטים. הייתי שמחה לשמוע את "הרהורי בית הקפה" האלה, כמו שאתה קורא להם, בצדק. חבל שזה לא מתאים לכל אחד. לא כל סופר או משורר מעוניין בזה, או בנוי לזה.

        והאמת שאני גם יודעת למה. מה שאני מכנה "טור אישי", הוא דבר עיתונאי. ליהודית אוריין למשל היה טור כזה שנים בידיעות. ויש עוד המון דוגמאות. בדרך כלל, עיתונאי בעל טור אישי לא הופך לסופר, ואפ כבר הפך לסופר, על פי רוב ספרותו אינה "ספרות ברמה" בוא נגדיר זאת ככה. למה? כי ספרות שונה בתכלית השינוי מעיתונות. עיתונות היא כתיבה ב"זמן אפס", כך אני קןראת לזה. תגןבה מיידית למשהו שקרה לי או נזכרתי בו וכו'. ספרות היא עבודת עומק מטורפת, קשה יותר מחפירה פחם בהר מלא טרשים.

        אתן דוגמה מעצמי. פוסט אני כותבת בעשר-עשרים דקות. בעוד שאין לי רומן שלא כתבתי אותו בפחות משבע שנים (למעט אחד, אבל הוא יוצא דופן). הספר שצריך לצאת בהוצאת ספרא נכתב ב-11 שנים. בין השאר גם כי אני לעולם לא מספיקה לשכתב. פלא שאני בכלל מוציאה ספרים, לאור העובדה שאני משכתבת אותם על קץ הימים. ואילו רשימה לעיתון אני כותבת בשעה, מאמר גדול בארבע שעות, ופוסט, כמו שאמרתי, ב-10-20 דקות.

        להיות סופר זה מצב צבירה אחר לגמרי מאשר להיות עיתונאי. ולכן כאמור אין הרבה עיתונאים שהם סופרים או סופרין שווים. זה מצב נפש אחר לגמרי לכתוב טור או רשימה, מלכתוב ספרות. ולכן בעצם אין בעיני שום דיון כאן, כי אין בכלל השוואה.

        פרטי חיים מחייו של הסופר ייכנסו תמיד לספר, ומי שמכחיש, משקר. אבל הסיפור, העלילה, וחלק מהדמויות הם כמעט תמיד פיקשן. אני לא מאמינה שאפשר לכתוב פיקשן ראוי אם לא מתרחקים רגשית באמצעות עלילה.

        מה שכן, ועוד אכתוב על זה, לעיתים ניתן לפתח כתיבה אוטוביוגרפית לספרות אוטוביוגרפית, לעיתים אפילו טובה מאוד. זה בדיוק כמו סרטים דוקומנטריים, שהם הדבר שאני הכי אוהבת בעשור האחרון. יש ביניהם כאלה שהם כמו כתבת חדשות או מין הרהור מוסרט, ורק מעטים הם סרטים דןוקומנטריים אמיתיים, שיכולים לעלות על סרטים עלילתיים איכותיים.

        ושוב, ספר כזה הוא "מות רך מאוד" של דה בובואר. אוטוביוגרפי לגמרי, וספרות גדולה. גם האחרון של קניוק, על האשפוז שךו אחרי שכמעט מת, הוא כזה. פתאום מזדקק יהלום מתוך רפש המציאות.

        אשר לתגובות הנזעמות בהקשרי, שוב זה חוסר ההבנה הבסיסי מה זה בלוג. בלוג הוא מקום לכתוב בו מהב שבא לך, וכמו שלפאקצ'ה בת 13 מותר לכותב בלןג, גם לסופר מותר. ומי שלא האוהב, כמה קל להקליק החוצה, לא?

        תמיד מדהים אותי שאנשים חושבים שמישהו כותב בשביל "רייטניג". איזה רייטיג בדיוק יש בבלוגיה הנידחת בננות?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר