בננות - בלוגים / / מיידיות, בלוגים וקהל (1)
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

מיידיות, בלוגים וקהל (1)

אחת הבעיות הגדולות ביותר שיש לי עם הכתיבה היא עניין המיידיות, או אם נדייק, עניין חוסר-המיידיות. הפער בין הרגע שבו שיר או סיפור נוצר ונכתב לבין הרגע שבו 'הקורא' חווה אותו הוא עצום, שלא לדבר על הפער בין כל זה לבין הזמן שבו הסופר – אני – מקבל פידבק מאותו קורא. בעוד שאמנים כמו שחקנים או זמרים מופיעים מול קהל, והקהל מגיב בזמן אמיתי לעשייה האמנותית שלהם – בישיבה מרותקת, בקריאות בוז או במחיאות כפיים – הרי שמעגל הפידבק בכתיבה מטורף באורכו. יש, למשל, שיר שכתבתי בתחילת 1991 תחת השם 'הצצה'; ב-1995 איחדתי אותו עם כמה שירים קצרים נוספים למחזור בשם 'כמו'; ב-1997 ערכתי את המחזור הנ"ל בכיתת השירה של הליקון, החלפתי את שמו ל'מחזור הדם' ואת שם הפרקון ל'בלש'. השיר התפרסם בחוברת של כיתת השירה, אבל בשל אי-הבנה לא היתה זו הגרסה הסופית; אותה פרסמתי מאוחר יותר באינטרנט, בכתב העת 'דג אנונימי?'. ורק ב-2007, כשיצא ספרי 'סימני נשיכה', הופיעה בדפות הגרסה הסופית של השיר.
16 שנה הן באמת זמן רב במיוחד, אבל גם שירים שעברו פחות גילגולים מכסים מעגל של לפחות שנה-שנתיים בין ניצוץ הכתיבה הראשונה לזמן שבו הקהל הרחב מקבל את היצירה. וגם אז, כש-X קורא בספר שלי בחדרו השליו, אני לא שם, ואין לו כמעט שום דרך להעביר אלי את הפידבק הראשוני הזה שאמן-מופיע מקבל על הבמה.
צריך, כמובן, לציין את הצד השני, כלומר את העובדה שבכתיבה יכולת היצירה היא אוניברסלית – בכל מקום שיש עט ונייר/דף ועיפרון/מחשב אני יכול ליצור, בעוד ששחקנים צריכים למצוא הפקה שלמה וזמרים צריכים מלווים, אולם וכו'. חוסר המיידיות היא המחיר המשולם על האוניברסליות הזו. אבל אישית, הפער הזה תמיד הפריע לי: אמנם בחרתי בכתיבה כתחום האמנותי שלי, אבל השתוקקתי, רציתי, קיוויתי וייחלתי למיידיות הזו של אמן-קהל. זו הסיבה שבמשך שנים עשיתי מאמצים להפוך את יצירותיי הכתובות למשהו שבאמצעותו אנהל דיאלוג ישיר ומיידי עם קהל. עסקתי בתיאטרון-שירה (הפיכת טקסטים שיריים לתיאטרליים), הפקתי והנחיתי ערבי שירה ופסטיבלים, הנחיתי סדנאות (פידבק מיידי מהמשתתפים) וכו'. לבסוף, לפני כשנתיים, מצאתי את הכלי שבאמת הופך את הכתיבה לאמנות עם אינטרקציה מיידית – הבלוג.
אז נכון, תגובה בבלוג אינה מיידית כמו מחיאות כפיים בסוף שיר, אינה בזמן אמיתי, אינה אפילו בהפרש של דקות. אבל היא מיידית ומהירה הרבה יותר מכל מסלול-פרסום שהוא, ובניגוד לתיאטרון או לזמרה – לא מאבדת את האוניברסליות של הכתיבה. אפזר לטעון שהקהל בבלוג הוא קהל קטן, מצומצם, כמעט קאמרי – אבל מצד שני, כמה כבר קהל יש באמת לשירה בעברית? האם באמת נחשפים יותר קוראים לשירים שלי מקניית הספר, שהיה על המדפים שבוע וחצי, או מקריאת הבלוג, שיש לו מאות צפיות בכל פוסט? בפנטזיות שלי אני אמנם מופיע מול קהל גדול ומיידי – למשל בקונצרט רוק במדיסון סקוור גארדן – אבל אלה פנטזיות, ובמציאות נדמה לי שעדיף קהל קטן על שתיקה רועמת בהמתנה לגדול יותר.
גודל הקהל, אם כך, אינו הבעיה בבלוג כערוץ פרסום לכתיבה. הבעיה היא אחרת, והיא נובעת דווקא מהמיידיות הזו. שכן האמנות היא אמנם במהותה תקשורת, ובלי לדבר לקהל אפשר פשוט לשבת בבית ולמלמל; אבל – מצד שני – סיפוק כל גחמה של הקהל אינו תקשורת (אלא מונולוג במעמד צד אחד, הפעם הקהל) ואינו אמנות. הדרך היחידה להמשיך ליצור היא לא לתת למחמאות (או להערות הציניות) להכתיב את היצירה, אלא להמשיך להקשיב לקולות הפנימיים ולתרגם אותם לקהל. מיידיות – העובדה שאני יודע תוך כמה ימים אם סיפור, שיר, פוסט או גיליון של זוטא הפך לשיחת היום ומעורר תגובות נלהבות או נותר לבדו בקור – מתפרשת בנפש-הצמאה-לגירויים כאיזה שיפוט תמידי של העצמי על פי קנה מידה חיצוני שעלול אפילו להיות מקרי לגמרי (דווקא בגלל שזה קהל קטן, אבל בעצם, בשל אפקט העדר, יכול לקרות דבר כזה גם עם קהל גדול). וזה כבר לא טוב, ממש לא טוב: יצירה לפי איזשהו קנה-מידה חיצוני – פוליטי, אידיאולוגי או פופוליסטי – היא סוג של בגידה בנפש הפנימית ובה שהיא באמת רוצה להגיד.
לכן, בגלל ההשפעה הלא-בריאה של הפידבק המיידי על מערכת היצירה, אני נלחם עם הפיתוי לפרסם בבלוג טקסטים 'טריים', לא-מעובדים, חדשים. הפידבק המיידי – חיובי או שלילי – עלול להובילם למוות בעריסה. אבל זה אומר בעצם שהחלום על כלי שיאפשר פידבק מיידי לכתיבה הוא פנטזיה בעלמא, חלום באספמיה, מגדל פורח באוויר.

14 תגובות

  1. גיורא פישר

    שלום רונן
    אני מזדהה עם כל מה שכתבת.
    יש לי הצעה לך ולאחרים (כיוון שאתם ותיקים ממני אולי כבר גיליתם אותה):
    מאחר ונוכחתי שיש הבדלים משמעותיים בין הטיוטה הראשונית לגרסה הסופית של השיר (אמנם בניואנסים, אבל הם הרי העיקר)אני מראה את "הגרסה הראשונה" אחרי יום לשלושה חברים שאני סומך על דעתם. כאלה שיוכלו לומר לי אם השיר בכלל שווה משהו. שהרי לעתים, עם כל הנסיון ,אנחנו עיוורים למעשי ידינו.
    במקרה כזה ,אני מניח את השיר בצד וחוזר אליו מדי פעם בעת שיטוטי ב"מסמכים שלי".

    אם השיר עובר את הביקורת הזו, אני ממשיך ומסתכל בו והוא מסתכל בי בהולכי בדרך ,בשוכבי ובקומי. כשאני מרגיש שהוא משויף, אני שולח אותו לרשימת התפוצה שלי,שהיא רחבה למדי.
    ורק לאחר שקבלתי משוב מקוראי שלא מתביישים להעיר לי. אני שולח את השיר (אם מדובר בשיר חדש) לבננות.

    • כך נהגתי תקופה ארוכה (יש אנשים שהיו זמן רב הקוראים הראשונים שלי) אבל עכשיו זה קשה יותר – החברים והקוראים עברו מקומות ופאזות, ואני נשארתי עם קוראת ראשונה אחת בערך (אשתי היקרה) ופיתוי עז להוציא החוצה טקטסים לא בשלים.

  2. אין מה לעשות, המקצוע הזה שלך מחייב ללמוד לדחות סיפוקים. אפשר להתנחם בזה שהוא לא היחיד שדורש את זה (ועיין ערך הורות, חינוך, פוליטיקה [!], ובעצם כל סוגי היצירה שאינם קשורים בביצוע לפני קהל).
    תוסיף לזה את העובדה שלא כל תגובה היא בהכרח תמיד כנה, לטוב ולרע, ולא תמיד ניתנת על ידי מומחה לעניין, אם בכלל יש דבר כזה, – וגם את העובדה שבין כך וביך כך אתה צריך ללמוד לקרוא בין השורות של מה שנכתב בתגובות, ולהקשיב גם למה שלא נאמר בהן, ולהקשיב מאד לתגובות שלא נכתבו – והיוצא מזה הוא, שאתה מוכרח לפתח באיזה שלב גם מידה של שיפוט עצמי ואמונה במה שאתה עושה, אחרת אפשר להשתגע. פידבק מבחוץ יכול לפקוח עיניים ולעזור מאד מאד, אבל לדעתי חייב שיהיה לך גם כלי שיפוט אמין וזמין ממנו – כלומר אתה מוכרח לסמוך גם, אם לא בעיקר, על עצמך.

    • אין ספק, נדמה לי שהכתיבה לא סתם דורשת שחיית סיפוקים אלא אפילו דורשת אי-סיפוק כתנאי ראשונה. הרי גם כאשר התגובות מגיעות, הן אינן קשורות בחוט ליצירה ומרגישות (לי לפחות) לפעמים כמחמאות סתמיות. תגובה מהסוג שמבהיר לי בבת אחת ש: X קרא לעומק את היצירה, שלי, X הבין אותה, X ביטא תגובה רגשית שנבעה מתוך הבנה ואני הבנתי את התגובה של X – נס כזה קורה לפעמים, אבל בהחלט נדיר.

  3. ענבל כהנסקי

    רונן יקירי,
    אני איתך בכל תו ותג. מאד התרגשתי מהפוסט הזה- הד לעצמי.

    חוץ מזה שאין לי בלוג אבל יש לי עדיין קבוצת כתיבה ועריכה שמה "אָלף" .
    מה לעשות??!! לא היית צריך לעבור לחו"ל ואני הייתי צריכה להסכים לכתוב בבננות כשהציעו לי..

    • חשבתי על עניין קבוצות הכתיבה כשכתבתי את הפוסט. נדמה לי שהקהל הקטן של קבוצת הכתיבה דומה במהותו לקהל הקטן של הבלוג (גם אם תיאורטית קבוצת הכתיבה צפופה יותר והבלוג חשוף יותר).

  4. יעל ישראל

    גם אני נגד לפרסם פרוזה מיידית. פרוזה היא לא רשימה. לוקח לה זמן להבשיל, ורצוי כמה שיותר, גם למי שמאוד יודע לערוך את עצמו כבר בעץ הכתיבה.

    אני מאוד נהנית מהמיידיות של דיאלוג כשמעלים רשימה בנושאים שונים. זה נפלא בעיני. אבל בפרוזה זה יפגום לגמרי. עד כה העליתי בפרוזה רק דברים שנכתבו לפני שנים, ו-99% מהם ראו אור בספרים וכתבי עת. זה הכי טוב.

    אבל אין כמו הרשת לדיאלוג המיידי ברשימות בנושאים שונים.

    • אני יכול להבין אותך, אבל קשה לי להזהות… חוסר הסבלנות הזה היה תמיד בעוכרי. אולי היו צריכים ללמד אותי טוב יותר שסבלנות לא קונים בשום חנות. (-:

      אבל כן, יש ממשהו משתק בפרסום מיידי של פרוזה (ושירה) בבלוג. הסיפור הקצר 'ליכטנשטיין', למשל, שפרסמתי כאן בהמשכים, היה מלא חדוות עשייה ונהניתי ממנו כל רגע – אבל עכשיו, כשהגיע הזמן לערוך אותו ולעשות ממנו משהו, יש איזה בלוק.

  5. רונן, שלום. ניתחת זאת יפה. אני חושב שאמן הכתיבה צריך בראש ובראשונה להתשחרר מהילדותיות שבסיפוק המיידי. מלחמת היצר, חביבי, דחיית סיפוקים, ואני אומר זאת בראש ובראשונה לעצמי ולא מוכיח כאן אף אחד. מי צריך את כל הפידבק המיידי הזה בלי הפילטרים, שברעה יסודו. כמו בסוף מאמרך התמציתי – מוטב לנסח את הדברים כך: בספרות, טוב קורא אחד שקרא את הטקסט פעמיים, משניים שקראו אותו פעם אחת, וזה כולל את "בננות". כמו בסיפור הידוע על החזון איש שמישהו פעם רצה ולהחמיא לו ואמר שהוא קורא ארבעים דפי גמרא ליום (זה המון) אמר לו החזון, או אולי היה זה מקורבו. לו רצית להחמיא לי היית צריך להגיד שאני קורא דף אחד בארבעים יום. יישר כויח. רני

    • מעניין מה שכתבת, ולו בגלל שאני מנסה לזכור מתי בפעם האחרונה קראתי פעמיים טקסט באינטרנט (ויש לי תשובה, והיא דווקא מוזרה – ביקורת קולנוע שמאוד ריגשה אותי ב'עין הדג' וקראתי אותו כבר חמש פעמים). אבל כן, בדרך כלל טקסט ברשת הוא לצפייה מיידית ואחת, וזה אחת מחסרונותיו.

      להילחם ביצר? מה, אנחנו קתולים?

  6. מירי פליישר

    ניתוח מבריק ונכון.אולי אבל רק אולי הבלוג הוא דרך להתפרסם קצת אבל רק אצל חובבי האינטרנט אני חוששת. ובכלל, מהו פרסום?

  7. חני ליבנה

    נכון מאוד, דילמה שאין לה פתרון הרצון לתגובה והצורך בהבשלה. אני רואה בבלוג ובכתבי עת אינטרנטים מעין במת מבחן,הצגה ראשונית של הילוד.

    • גם אני חושב ככה, אבל באיזשהו מקום נשאלת השאלה האם הילדו הזה עובר אי פעם את המבחן, האם יש זמן שיצירה היא גמורה, עוזבת את הבית ויוצאת אל העולם? נדמה לי שאפילו פרסום בכתב עת או בספר לא יכול להיות סוף פסוק.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר