בננות - בלוגים / / המנוע היצירתי (2)
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

המנוע היצירתי (2)

"אם רצונך להיות חופשי ומאושר, עליך להקריב את חיי השעמום.  וזה לא תמיד קורבן קל"

[ריצ'רד באך, 'תעתועים']

ראשית, הציטוט בראש הפוסט הוא 'צילום אילוסטרציה', אם תרצו. לא קראתי את ריצ'רד באך מאז גיל 20 ואני לא באמת מאמין שיש קיצור דרך שיעשה אותי 'חופשי ומאושר'. אבל משהו מרוחו של המשפט הזה עולה תמיד כשאני מנסה להבין למה, בעצם, אם ברור כל-כך מה הדרך האמיתית להתניע את המנוע היצירתי, אני שב שוב ושוב לשיטות הבדוקות והכושלות של התגמול-על-הישג, שכבר דשנו בהן בפוסטים קודמים. הרמז הוא עניין ההקרבה, או אם תרצו – עניין ההתאמה.
נחזור לקימה בבוקר. ברמה התיאורטית זהו רגע נפלא: היום חדש וטרי, דבר עדיין לא קלקל אותו. התודעה שלנו שבה על מגש ויש לה את כל ההזדמנויות להסתכל החוצה ולחוות משהו חדש. ולא רק בתיאורייה: מהעץ הירוק בחלון, דרך האנשים ברחוב ועד חדשות הבוקר באינטרנט, יש לנו הרבה יותר גרויים אפשריים למנוע מאשר אי-פעם בהיסטוריה. תיאורטית, באצבעות ידינו אנו מחזיקים את המפתח לאלפי דעות, מחשבות ויצירות אמנות מכל המינים. מוזיאונים מעלים לאינטרנט תמונות של יצירות קלאסיות, כתבי עת מפרסמים שירה ופרוזה, ואת רוב הסרטים שנוצרו אי פעם אפשר להשיג בלי הרבה מאמץ. זה לא המחסור שעוצר את היצירה – ועם הקימה, האפשרויות באמת בלתי מוגבלות.
הבעיה הגדולה היא שלמנוע היצירתי יש הרבה מתחרים על החומרים האלה, ועל זמן העֵרוּת. כדי להזין אותו, צריך להקריב – להקריב בעצם את התפרים שמחזיקים את החיים. באך שיקר כשאמר 'חיי השעמום'; אין זוה שעמום, אלא שגרה. ושגרה זה לא רע – זה כמעט חיוני.
דקות אחרי פקיחה העיניים כבר משתלט סידור העבודה על החושים, על הרשמים, על הזמן. התפקוד בעולם תלוי במחויבויות שכבר התחייבנו עליהם, בעמדות שכבר נָקַטנו, בתכונות שכבר הגדרנו כשלנו. כשאני 'אני', את כל העושר שמסביב אני יכול לחוות רק כ'אני'. כשאני 'אני', הציפיות של אתמול והתוכניות של מחר חשובות להנעה שלי היום. כל אלה מנוגדים להנעה הפנימית, שהיא מקומית, זמנית, רגעית.  לכך התכוונתי כשדיברתי על המרחק שיש לקחת: מרחק לא מהרשמים, אלא מה'אני' החווה. וזה באמת כבר לא קורבן קל.

10 תגובות

  1. ענבל כהנסקי

    לגבי תגמול והישג אני מצרפת לינק לכתבה מרתקת שעוסקת בזה, בין השאר. לגבי הקימה בבוקר. זה באמת מדהים איך שגם שאין ממש חובות ומשימות, תמיד יש הרגלים שמקשים לראות אפשריויות אחרות יצירתיות יותר.
    כמו לקום ו.. אהה.. לעשות ו.. הממ.. לנסות.. משהו.

  2. סוגיה זו מעסיקה אותי מאד. אני מכוונת את כל חיי להיות פנויה בבקר לפחות בבקרים, לזמן בהייה לא הישגי, לירידה אל המכרה הפנימי. אבל לשם כך עדיף שלא יהיו שלל גירויים אלא מוקד אחד שבו נועצים את תשומת הלב ולאט לאט שוכחים גם ממנו ונוצר זמן נקי זמן מחוץ לזמן– היוצר אנרגיה מיוחדת שמוכרחים לעשות עם זה משהו!

  3. אני מודה שאני לא מבינה מה זה, "לקחת מרחק מהאני". בעיני כל זה פשוט הרבה יותר: קמים בבוקר, ויש מליון דברים שחייבים להספיק לעשות עד שיהיה שוב לילה, ותמיד אני באיחור אטומי, ואין לי זמן בשביל שום דבר שאני רוצה לעשות. לו רק לא היו כל המטלות האלה, הייתי מסתדרת יופי, אפילו בלי לקחת מרחק מעצמי.
    או שאולי בעצם אנחנו מדברים על אותו דבר, במילים שונות?

  4. תכננתי להתאפק ולהגיב קודם לראשון אבל סקרנותי גברה עליי.
    אני חושבת שזה עניין של מיומנות. העניין עם המרחק – תרגלי התבנוננות יומיומיים יכולים לאפשר מעברים נגישים יותר גם להתבוננות פנימית. כך למשל כשלא היה לי רכב הייתי נוסעת באוטובוסים הייתי יושבת במושב הראשון עם הגב לנסיעה. מדהים עד כמה מיקום פיזי ומרחב זמן ריק יכולים לקחת את ה"אני" להתבוננות בעל כורחה כמעט ב"אחר" – ומשם הדרך חזרה ל"אני אחר" כבר לא סבוכה. יחד עם זאת ברור לי שאנחנו רק יכולים ליצור "סביבה תומכת" – לשמן, לחזק, לנקות את הפליטות הלא רצוניות – זו אינה הבטחה לביאת היצירה.
    ובהמשך למשפט של באך – אני יודעת שהיא באה כשההכרה גואה על תעתועי השגרה ונהיה אי שקט פנימי לא מוסבר כזה … אז …

  5. ארז, סן פרנסיסקו

    הייטיבה לומר זאת דליה רביקוביץ:


    וְהָרֵי יֵשׁ לָכֶם מַרְפֵּא
    הַמְּגָרֵשׁ כָּל צַעַר:
    לָשֶׁבֶת רווחים לְשֻׁלְחָן הַבֹּקֶר
    הַמְּכֻסֶּה שַׁעֲוָנִית מְעַט דְּהוּיָה
    וְלִתְלוֹת עֵינַיִם בִּזְגוּגִית הַחַלּוֹן
    עַד שֶׁתִּקְרַב שְׁעַת הַצָּהֳרַיִם.
    וְאִם תֹּאחַז בָּכֶם תְּנוּמָה אַל תְּגָרְשׁוּהָ
    וְאַל יֵקַל בְּעֵינֵיכֶם טַעַם דְּבַשׁ וְחֶמְאָה.
    וְאַל תַּעֲשׂוּ בַּזֶּה שִׁירִים וְשִׁירָה
    וְאַל תַּעֲשׂוּ כָּל מְלָאכָה
    וְאִם תִּהְיֶה לָכֶם חֶדְוַת לֵב
    הַצְפִּינוּהָ יָמִים רַבִּים לְבַל תֶּחֱזֶה בָּהּ עַיִן.
    כִּי מַה אַתָּה נִבְהָל, יַקִּירִי,
    לֶאֱחֹז בְּקַרְנֵי הַשִּׁיר הַחוֹמֵק
    וְלִדְחֹק בְּצַלְעוֹ
    כַּאֲשֶׁר יְזָרֵז נַעַר בֶּדוּאִי בּוֹדֵד
    אֶת חֲמוֹרוֹ הַמִּתְמַהְמֵהַּ?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר