בננות - בלוגים / / המנוע היצירתי [1]
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

המנוע היצירתי [1]

"יש לך מניע"

[פרסומת למצברים, שנות ה-90 של המאה הקודמת]

תחושת ההישג – מתוקה ככל שתהא – אינה כוח מניע בחיי היומיום. ההישג נפרט לפרוטות, נשחק. בחלק ניכר מהימים החולפים אין מהקימה עד ההליכה לישון שום הישג יצירתי, שום הישג-שבהכרה.
מה יש?
יש הישגים-שבשגרה: גם היום הצלחתי לסיים את העבודה שהקצבתי לי. הצלחתי לתקן את המנורה באמבטיה. הישגים שמהותם לא ביצירת משהו חדש, אלא בהשבת הסדר הישן על כנו. ומעצם היותם הישגים-שבשגרה, אין בהם כדי לתדלק את המנוע.

מצד שני, צריך לזכור שהמנוע לא נולד מתוך הרצון להישג. הטרטור הבלתי פוסק של גלגלי השיניים בראש החל הרבה לפני שהאופציה לתגמול או להכרה הרימה את ראשה. מפתה לומר שהמנוע מניע את עצמו, אבל אין זה כך. המנוע לוגם מתוך החוויה, מתוך החוויות הבסיסיות של החיים.
זה נשמע פשוט, וכי מה פשוט יותר מחוויה. העולם נמצא בחוץ, כל אדם העובר ברחוב הוא סיפור, כל תחושה על העור היא שיר. אלא שיש מכשול ביניהם לבין המנוע, איזו מסננת במשאבת הדלק: אותה שגרה. העיניים התרגלו למראות, הם מסווגים אותם באותה קטגוריה ומניחים בצד. נדרש מאמץ מודע כדי להתבונן בדברים מתוך אי-מודעות. אבל רק אז ניכרת השפעתם, רק אז הופך רגע לחוויה (ובעתיד – לזיכרון).
נדמה שההחלטה הנדרשת כדי לתפעל באורח יומיומי את המנוע (ולנתק אותו מארץ החלום, שם תחושת ההישג זמינה והחוויות לעולם אינן שגרה) היא להתייחס למציאות כארץ חלומות. זו החלטה דרסטית למדי, גם אם היא נלקחת רק בשולי הדברים, בשולי מציאות רציונלית אובייקטיבית נורמלית. בתור התחלה, היא מפוררת את היכולת להתמודד על הישג מהסוג שתואר לעיל. זאת משום שהישג-פרס-הכרה כרוכים בתפקוד בתוך מטריצת הכוחות המכונה 'העולם האמיתי', ומכאן באמונה עיוורת בקיומה של מטריצת הכוחות הזו.
אמונה עיוורת ומבט חוקר הם הפכים מוחלטים.
המבט הוא אבי הדלק.

[ובפרקטיקה? מה בפרקטיקה? – בפרק הבא]

9 תגובות

  1. הרבה מחשבות עולות בי בשאלה לגבי המנוע היצירתי. לא יודעת מה המניע, מה המנוע, אבל אני יודעת שזה עובד כשאני מחליטה שיצירה זו עבודה, מלאכה יומיומית, לובשת בגדי עבודה ונכנסת לחדר העבודה (לא סטודיו אלא חדר עבודה)מבלי לחשוב על התוצאה המיידית, על הרווח/הישג.
    כארץ חלומות? כארץ בדיות…
    המבט הוא אבי הדלק- אהבתי!

    • ללא ספק, יצירה היא עבודה (למרבה הצער, לרובנו היא לא ג'וב, ולכן אנו נאלצים ללהטט בעצם שתי עבודות).

      נדמה לי שכשהזמן פנוי להיכנס לחדר, המנוע לא צריך הרבה עידוד. נשאלת השאלה איך להשאיר אותו ער בזמנים אחרים.

  2. ענבל כהנסקי

    אתה ממש מוכשר בכתיבה!! בטוח שמעת את זה כבר.. אבל ברצינות, זה פוסט מעורר השראה לצאת החוצה ולחלום. וזה בדיוק מה שאני אעשה כעת. ביי.

  3. במילים אחרות, אולי: יוצרים בגלל, לא בשביל. עם זה אני מסכימה.
    אבל את מה שכתבת על החוויה שנוצרת רק בהיעדר המודעות – קשה לי לבלוע…

    • רונן, יופי המשפט הזה – ' להתייחס למציאות כאל ארץ חלומות'
      בעיניי זו לא ממש החלטה, זו נטייה לא מודעת שאותה ניתן לגלות,
      דרך מפגש מתבונן עם המציאות.
      אמור להיות גם איזה שהו רקע בחינוך הראשוני.

      • טימה – אכן, זו נטייה לא מודעת, אבל אם מתחילים ליצור צריך לשים לב שלא תלך לאיבוד או תישחק עם הזמן (בידי דברים אחרים)

    • אהבתי את ההגדרה שלך ('לא בשביל אלא בגלל'), אני חושב שאפילו אשתמש בה בפוסט-המשך.
      שאלת החוויה והמודעות היא, מטבעה, מורכבת להפליא, ולכל מה שכתבתי יש כמובן צד שני.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר