"יש לך מניע"
[פרסומת למצברים, שנות ה-90 של המאה הקודמת]תחושת ההישג – מתוקה ככל שתהא – אינה כוח מניע בחיי היומיום. ההישג נפרט לפרוטות, נשחק. בחלק ניכר מהימים החולפים אין מהקימה עד ההליכה לישון שום הישג יצירתי, שום הישג-שבהכרה.
מה יש?
יש הישגים-שבשגרה: גם היום הצלחתי לסיים את העבודה שהקצבתי לי. הצלחתי לתקן את המנורה באמבטיה. הישגים שמהותם לא ביצירת משהו חדש, אלא בהשבת הסדר הישן על כנו. ומעצם היותם הישגים-שבשגרה, אין בהם כדי לתדלק את המנוע.
מצד שני, צריך לזכור שהמנוע לא נולד מתוך הרצון להישג. הטרטור הבלתי פוסק של גלגלי השיניים בראש החל הרבה לפני שהאופציה לתגמול או להכרה הרימה את ראשה. מפתה לומר שהמנוע מניע את עצמו, אבל אין זה כך. המנוע לוגם מתוך החוויה, מתוך החוויות הבסיסיות של החיים.
זה נשמע פשוט, וכי מה פשוט יותר מחוויה. העולם נמצא בחוץ, כל אדם העובר ברחוב הוא סיפור, כל תחושה על העור היא שיר. אלא שיש מכשול ביניהם לבין המנוע, איזו מסננת במשאבת הדלק: אותה שגרה. העיניים התרגלו למראות, הם מסווגים אותם באותה קטגוריה ומניחים בצד. נדרש מאמץ מודע כדי להתבונן בדברים מתוך אי-מודעות. אבל רק אז ניכרת השפעתם, רק אז הופך רגע לחוויה (ובעתיד – לזיכרון).
נדמה שההחלטה הנדרשת כדי לתפעל באורח יומיומי את המנוע (ולנתק אותו מארץ החלום, שם תחושת ההישג זמינה והחוויות לעולם אינן שגרה) היא להתייחס למציאות כארץ חלומות. זו החלטה דרסטית למדי, גם אם היא נלקחת רק בשולי הדברים, בשולי מציאות רציונלית אובייקטיבית נורמלית. בתור התחלה, היא מפוררת את היכולת להתמודד על הישג מהסוג שתואר לעיל. זאת משום שהישג-פרס-הכרה כרוכים בתפקוד בתוך מטריצת הכוחות המכונה 'העולם האמיתי', ומכאן באמונה עיוורת בקיומה של מטריצת הכוחות הזו.
אמונה עיוורת ומבט חוקר הם הפכים מוחלטים.
המבט הוא אבי הדלק.
הרבה מחשבות עולות בי בשאלה לגבי המנוע היצירתי. לא יודעת מה המניע, מה המנוע, אבל אני יודעת שזה עובד כשאני מחליטה שיצירה זו עבודה, מלאכה יומיומית, לובשת בגדי עבודה ונכנסת לחדר העבודה (לא סטודיו אלא חדר עבודה)מבלי לחשוב על התוצאה המיידית, על הרווח/הישג.
כארץ חלומות? כארץ בדיות…
המבט הוא אבי הדלק- אהבתי!
ללא ספק, יצירה היא עבודה (למרבה הצער, לרובנו היא לא ג'וב, ולכן אנו נאלצים ללהטט בעצם שתי עבודות).
נדמה לי שכשהזמן פנוי להיכנס לחדר, המנוע לא צריך הרבה עידוד. נשאלת השאלה איך להשאיר אותו ער בזמנים אחרים.
אתה ממש מוכשר בכתיבה!! בטוח שמעת את זה כבר.. אבל ברצינות, זה פוסט מעורר השראה לצאת החוצה ולחלום. וזה בדיוק מה שאני אעשה כעת. ביי.
הממ…. תודה?
אה.. רק עכשיו ראיתי. מאד!!
במילים אחרות, אולי: יוצרים בגלל, לא בשביל. עם זה אני מסכימה.
אבל את מה שכתבת על החוויה שנוצרת רק בהיעדר המודעות – קשה לי לבלוע…
רונן, יופי המשפט הזה – ' להתייחס למציאות כאל ארץ חלומות'
בעיניי זו לא ממש החלטה, זו נטייה לא מודעת שאותה ניתן לגלות,
דרך מפגש מתבונן עם המציאות.
אמור להיות גם איזה שהו רקע בחינוך הראשוני.
טימה – אכן, זו נטייה לא מודעת, אבל אם מתחילים ליצור צריך לשים לב שלא תלך לאיבוד או תישחק עם הזמן (בידי דברים אחרים)
אהבתי את ההגדרה שלך ('לא בשביל אלא בגלל'), אני חושב שאפילו אשתמש בה בפוסט-המשך.
שאלת החוויה והמודעות היא, מטבעה, מורכבת להפליא, ולכל מה שכתבתי יש כמובן צד שני.