בננות - בלוגים / / היטענות
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

היטענות

אחרי שהתעסקתי ארוכות במנוע, בתחושת ההישג ובשאלת האמת האמנותית, קרו שני דברים:

ראשית, קיבלתי – משלושה מקומות שונים – אישורים חיצוניים קטנים (וקטנים פחות) מהסוג שנהוג לקרוא לו 'הישגים'. ויש לציין שאף כי שלושתם עשו לי טוב על הלב לכמה רגעים, התגובה הבאה שלי היתה להיכנס לחלום חרדתי להפליא ולהרגיש שמיציתי את כל יכולתי היצירתית.

שנית, ביליתי ארבעה ימים באמסטרדם – הפעם הראשונה שלי בעיר – ונתקלתי ראש בראש בסדרה של חוויות אמנותיות, אדריכליות, אנושיות וטבעיות. החזרה, כצפוי מראש, היתה קשה – ליפול מחופשה באמסטרדם לחיי היומיום זה לא דבר קל, וכשנוספים לכך בלת"מים והוצאות בלתי צפויות (אל תשאלו) זה בהחלט לא עוזר – אבל יום-יומיים אחר-כך פתאום מצאתי את עצמי מביט ביתר רעבתנות על מגוון הפרויקטים היצירתיים הממתינים לזמן שאין לי.

ההשוואה אינה הוגנת, כמובן, ולו בגלל שהחופשה היתה כרוכה בהוצאת כסף, מה שמוסיף עוד אלמנט לתחשיב (אלמנט שרבים רואים בו את העניין היחיד, אבל דווקא בגלל זה קל מאוד להתעלם ממנו); ובכל זאת, אם הייתי טלפון אלחוטי, הייתי מעדיף מטען בדמות חופשה יצירתית על שוטים חד-פעמיים של כבוד/הערכה/מחמאות.

ואגב, אם כבר מחמאות, הכי עושה לי טוב על הלב כשמשהו שעשיתי מצליח לעורר אנשים למחשבה, או לשיחה, או לאינטראקציה כלשהי. כמו מה שהתחולל בתגובות לגיליון הנוכחי של זוטא, שם הקו המקשר בין היצירות הפך לקו מקשר בין התגובות ולחוט של שיחה בין מגיבים, משוררים ועורך (אני).

כאן אני מסיים לבינתיים את סדרת הפוסטים הזו. נהניתי מאוד מכתיבתה ומהתגובות אליה, אבל עכשיו נגמר הזמן לדוש בדברים, וכפי שציין אחד המגיבים, הזמן לעשייה מתגלגל לפתחנו. אני הולך להכין תפוחי אדמה.

11 תגובות

  1. מירי פליישר

    זוטא הוא פנינה

    • תודה – ההשתתפות והתגובות (שלך ושל אחרים) הן ללא ספק אחד הגורמים להצלחה (-:

  2. רונן, כל הכבוד על תפוחי האדמה (באלוזיה לביאליק, אני מניח) שאתה מכין לנו ב'זוטא'. נהניתי מאוד ממירי ורוני באחרון.

    • אכן, תפוחי האדמה הם אלוזיה לביאליק, והכוונה גם לזוטא – אבל גם למגוון תרגומים ופרויקטים שאני עובד עליהם ועוד מוקדם לפרט.

  3. תפוחי אדמה באחת ורבע בלילה? קבל כוכבית!
    זוטא האחרון באמת חמוד. קצרצר ולעניין. מה שמירי כתבה למעלה, על פנינה – מתאים.

    • תפוחי אדמה מחר בבוקר…. באחת ורבע בלילה הלכתי לישון ולהיטען לקראת מחר.

  4. יעל ישראל

    להיכנס לחלום חרדתי להפליא ולהרגיש שמיציתי את כל יכולתי היצירתית….
    חחחח…. מוכר מאוד.

    איך אתה מכין את תפוחי האדמה?

    אכלת טוב באמסטרדם? משום מה, הדבר שהכי זכור לי משם לטוב, הוא בתי הקפה והמסעדות. הנאה גדולה. השאר קצת שיעמם אותי. לכן לא חזרתי אליה.

    • רונן, משפט שאני מזדהה איתו לגמרי – הייתי מעדיף מטען
      בדמות חופשה יצירתית על שוטים חד- פעמיים של כבוד /
      הערכה / מחמאות. בעניין הזה אני לגמרי איתך.
      גם בעניין זוטא.

      • ענבל כהנסקי

        אני דווקא לא הייתי מוותרת על אף אחת מהאפשרויות. גם גם שוטים וגם הטענות. גם במחיר של חרדות שווא.. בדרך כלל הן מתפוגגות מהר.. ואצל רונן זה אפילו די ודאי.
        וכן רונן, אני מתחנפת אליך.. מותר!!

  5. התחושה הזאת, אחרי הישג יצירתי, של "מה יהיה עכשיו?!", מוכרת לגמרי.הרגשה שלא יהיה עוד…

    מאחלת לך לצקת את כל היצירתיות בתפוחי אדמה (יצא טעים?) הסיפוק מהעשייה הפשוטה הזאת הוא מנוע לא רע להמשך הדרך.
    אני מבשלת הרבה כדרך להטעין מצברים יצירתיים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר