בננות - בלוגים / / באמבטיה (שיר)
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

באמבטיה (שיר)

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

אני חי באמבטיה

מאחורי דלת סגורה תמיד

שעות ניסיתי לפתוח –

הכיור ואלוהים עדי

 

כשחם אני מתקלח במים קרים.

כשקר – נשטף ברותחים.

וכשאני ישן

מישהו מחדש את מלאי הסבון.

 

לפעמים העולם רוקד

וקירות החרסינה מיטשטשים.

אני רואה מבעדם

אנשים קלושים

בעולם בטון

לכודים כמו עשן תחת זכוכית

והולך מיד לכיור

לרחוץ את הידיים

דוחק אחת מעל השנייה וחוזר חלילה

יש לי זמן

אני גר כאן

20 תגובות

  1. מראה כה מטורפת הצבת לנו כאן בקירות החרסינה רונן, שלא נותר לנו אלא לרחוץ ידיים.

    • ויש לציין שהאמת מאחורי המראה הזו מטורפת לא פחות (גם אם לא רלוונטית לשיר): הוא נכתב לאחר שננעלתי בטעות באמבטיה למשך כמה שעות.

  2. שיר מפתיע ומעניין! אני צריכה עכשיו להוריד את הגבות בחזרה למקום.
    אהבתי את "הכיור ואלוהים עדי".

    • באמת? זה שיר מעלה-גבות? בעיני הוא היה מאוד טבעי (אבל זה אולי בגלל שאת לא חיה בתוך הראש שלי ואני כן)

  3. איריס קובליו

    שיר נהדר רונן, מיוחד ולא צפוי

  4. יפה. שיר אמבטיה שקול

  5. רונן, יופי של מבט.
    עולם של חרסינה ובטון נקי.

  6. האמבטיה, כמקום לגור בו, מהווה אופציה שפויה אל מול כל יתר המקומות.

    • אני כבר שוקל להתחיל למכור כרטיסים. או נוסחי טאבו.

      ('הממשלה החליטה להפריט את מנהל אמבטיות ישראל'?)

  7. ענבל כהנסקי

    מצד אחד שיר שכמו עוסק באובססביות של הניקיון האינסופי שאנשים רוחצים בו. מצד שני, לאור הפיגוע במוצ"ש, יש לי תחושה שנסתר כאן פחד עצום מלצאת מהאמבטיה הנקיה והבטוחה אל העולם המזוהם- כל זה בא מפי אלו ש(איך לומר) לא ממש מצטערים על הפיגוע..
    אולי הרחקתי לכת בפרשנות שלי.
    אבל ככה זה מרגיש לי היום.

    • השיר כמובן נכתב הרבה לפני הפיגוע (למעשה: עוד כשגרנו בתל אביב), אבל אני דווקא מבין את הפרשנות שלך. אמבטיה זה סוג של ארון?

  8. אה, זה סידור נוח מאד. וגם אני, כמו לי, אהבתי (וצחקתי) למקרא העדים שאתה מביא.
    אבל הרושם הכי חזק אני מקבלת כאן הוא לאו דווקא של עדים, אלא של אדים. שזה מה שיש באנבטיה בדרך כלל, גם בקיץ. והאדים מטשטשים לא רק את החוץ, אלא גם את הפנים. ובהקשר הזה, "קירות החרסינה מיטשטשים" הוא שורה רבת משמעות מבחינתי.
    שורה תחתונה: איזו בריחה נחמדה!

    • אכן, ההיטשטשות קשורה לאדים, ולעשו ולחוסר הוודאות של העולם כבחוץ, כנגד הניקיון שבפנים.

  9. העולם מבעד לאמבטיה, עולם סגור ומעורפל משתקף מהשיר שלך, האמיתי הוא הסגור באמבטיה, מקורי מאוד

  10. זו כנראה השיטה: להינעל באמבטיה ולכתוב!

  11. אהוד פדרמן

    נושא מקורי לשיר ואם, בניגוד לרוב בני האדם, יש לך זמן רונן, פתח את השיר לפואמה ואולי לרומן

  12. טובה גרטנר

    היי רונן
    השיר הזה מביא את התת מודע… תהייתי לעצמי איפה אני גרה, בתוך איזה בטון אני תקועה, ולמי אני נותנת את הכבוד להחליף לי את הסבון, מי בא ועוזר לי, ואינני אומרת לו תודה, או לפחות מדברת איתו.
    מפחיד אותי לפעמים שאני מוכנה לחכות לקירות החרסינה שיטושטשו.
    להתראות טובה

  13. שיר לא אופייני לך, רונן. אבל זיהיתי דווקא בכתיבתך כבלוגר כיוונים מעט סוריאליסטיים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר