בננות - בלוגים / / איך כמעט היינו אוואנגארד (4)
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

איך כמעט היינו אוואנגארד (4)


כמו קבוצת "קסת", גם הקבוצה הבאה שהשתתפתי בה החלה בעקבות
ערב שירה. אבל בניגוד להתחלה הדרמטית של "קסת", המקום היה צנוע הרבה יותרבסך הכל המושב האחורי של מונית שירות מחיפה לתל אביב, שם הצטופפתי עם שתי משוררות חברות-קסת-לשעבר בדרך חזרה מערב שירה בהנחייתי ב"מרתף 10" בחיפה. כטוב לבנו בשירה ובהצלחת הערב, התחלנו להעלות זכרונות, עד שאיפשהו ליד מחלף יקום עלתה ברוב עוזה השאלה – למה שלא נקים שוב קבוצת שירה?
אני הייתי חצוי בדעתי. באותה תקופה (קיץ 2004) כבר הייתי עמוק בענייני ערבי השירה של הליקון, ובאמצע ההכנות לפסטיבל שער השני שלי, ולא חשבתי שיהיה לי מספיק זמן. אבל שותפותי למושב (ענבל כהנסקי וענת אבישר) לא היו מוכנות לקבל "לא". לכל טענה שהעליתי היתה להן תשובת מחץ: לא, הפעם נדאג שזו תהיה קבוצה מקצועית, בלי ילדים חסרי ניסיון. כן, נקבל אנשים רק על בסיס איכות ומוכנות, בלי לערב קשרים חברתיים. וניפגש כל שלושה שבועות, לשמור על בסיס מגובש.  מה פתאום, אתה לא תצטרך להשקיע יותר מדי. בעצם אנחנו ננהל את הקבוצה, אתה רק צריך להיות חבר בה. יאללה. מה איכפת לך. נו.
עם כזו מקהלת שכנועים, מה יכולתי לעשות? תוך כמה שבועות אספנו מספר משוררים וערכנו פגישת הקמה. שני ההבדלים העיקריים מ"קסת" היו שהקבוצה התרכזה הפעם רק בתל-אביב (אין בעיות גיאוגרפיות); ושבגלל הרצון לצאת החוצה בערב שירה, החלטנו להקים קבוצת יצירה בין תחומית, שלא תעסוק רק בשירה, אלא תכלול גם מוסיקאים, אמנים גרפיים, אנשי תיאטרון וכו". כדי לא להסתבך, ניסינו ליצור קבוצה שחבריה הם גם משוררים וגם עוסקים בתחומים האלה (כולם או חלקם) וכך ליצור גרעין מגובש שיוכל לצאת החוצה באירועי שירה מעניינים וייחודיים.

הגיוון פתר את אחת הבעיות הגדולות שהיו ב"קסת": במקום מצב שבו שניים-שלושה אנשים אחראים להנחות, להביא חומרים ול"להוביל", הפעם היו כולם יכולים להביא משהו מתחום התמחותם ולחלוק אותו עם הקבוצה.  כל פגישה נפתחה בסדנא שהביא אחד החברים מתוך תחום התמחותו, ורק אחר כך עברנו לעריכה. גם המחויבות היתה גבוהה יותר, מה שהוביל לפחות שינויים בהרכב (לפחות בשלב הראשון). מנגד, הפעם התקשינו לבחור שם. בפגישות הראשונות דחינו את בחירת השם עד שהקבוצה תתגבש, אבל גם כשכבר היה פלוס מינוס הרכב מסודר, ההצבעה על השם היתה סוערת ואף אופציה לא זכתה לתמיכה גורפת. לבסוף, ברוב קטן, נבחר השם "און", אף כי חלק מחברי הקבוצה המשיכו לא להתלהב מהשם והעדיפו את "קרניז" (במבט לאחור, אולי הם צדקו).
הבעיות התחילו קצת אחר כך. הקבוצה תוכננה אמנם כרב-תחומית, במבט ליציאה החוצה, אבל היא היתה עדיין ממוקדת סביב השירה, ולכן בשלבים הראשונים הרגישו חלק מהחברים (בעיקר בתחום המוזיקה) קצת אאוטסיידרים. לא הועילה גם העובדה ששלושת המקימים (ענת, ענבל ואני) היו מקושרים בקשרי חברות ובזיכרונות משותפים מ"קסת", מה שעורר מתחים בקרב חברים פעילים אחרים. בנוסף, למרות הניסיון להשתית את הקבוצה על בסיס מקצועי, הטבע האנושי לא דוכא, ו"און" זכתה למנה גדושה מאותה "בעיה טובה" שהיתה ל"קסת": הקשרים המקצועיים הפכו לחברתיים ואלה הפכו לרומנטיים. לא פחות מארבעה זוגות רומנטיים התקיימו בתוך הקבוצה בשתי שנות קיומה (שניים מהם אף הסתיימו בחתונה) ועד כמה שזה "סימן טוב ומזל טוב", בקבוצה קטנה קשה להימנע מיצירת מתחים (אולי אכתוב פוסט נפרד על יחסים רומנטיים בתוך קבוצות משוררים).

כל המתחים הללו התחדדו כש"און" התחילה להיכנס לשגרה, והמוצא היחיד היה לעשות את מה שתמיד תכננו, ולהתחיל סוף-סוף "לצאת החוצה". אחרי הרבה ויכוחים, שיקולים ודיונים נפלה ההחלטה: עושים ערב שירה.

 

{בפרק הבא: הולכים על זה. או לפחות מנסים}

 

6 תגובות

  1. יודית שחר

    אוקיי, הבנתי את הרעיון,
    היית צריך להקים קבוצת פנויים פנויות
    ומכיוון שתוחלת חיים של זוג ממוצע בישראל קצרה,
    מתוכם היית מגבש לך קב" שירה נהדרת.

  2. היי רונן,
    האמת שכשחושבים על זה, קסת הייתה באמת קבוצה של אנשים טובים – גלית ומאיה ואתה ועד אחרעם. אמנם הפלנו עליך לרוב את כל העבודה (ואני טרחתי להבריז בשיטתיות) אבל בכל זאת קרו שם דברים מעניינים. בטח ובטח שמבחינת המרקם האנושי – אגב, כך הכרתי בעצם את גלית סליקטר. שאם כבר אמרנו את שמה – אז צריך להגיד – שספר שלה ושל אחיה, גלעד סליקטר, יראה אור בקרוב בצרפתית.
    אותי זה מדליק. O LA LA

    • הי מי-טל, נחמד לראות אותך כאן…
      אכן, בקסת קרו כמה וכמה דברים מעניינים (גם כשהיית בה וגם אחרי שעזבת). ועל גלית כבר ידעתי – למעשה, אני מתכנן להציץ על המדפים באזור כדי לחפש את הספר שלהם (אני גר על גבול צרפת).

  3. איזה ערב שירה? לא זכור לי שהיה בתכנון, למען האמת. או שזה היה אחרי שכבר לא הייתי מי יודע מה פעילה?
    לגבי הזוגות שנוצרו בקבוצה – בתור מישהי שתמיד מקפידה לישם את הכלל "לא לערבב ביזנס עם פלז"ר", כל העסק בעיקר שעשע אותי. אני לא זוכרת שהיו מתחים, מצד שני אני הייתי "און-אוף" רוב הזמן (למעט בהתחלה).
    אני קצת מתגעגעת לזה, למרות שלא כתבתי שום דבר כבר המון המון זמן, חסרים לי המפגשים שלנו.

    • תכנון הערב אכן החל הרבה אחרי שפרשת לך לכיוון ירושליים. והצחקת אותי מאוד עם ה"און-אוף".

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר