בננות - בלוגים / / מעשן קיסמים
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

מעשן קיסמים

בשולי הדיון על עישון , המתפשט בבלוגייה כמו חשפן במסיבת רווקות, רציתי לספר משהו קטן וטפשי על עצמי.

אני לא מעשן, אבל נראה שזו רק תאונה (מבורכת) של ההיסטוריה: גדלתי בבית לא-מעשן וזמנים הנחוים להשפעה שבהם רוב המעשנים מתחילים (תיכון, צבא) הייתי ילד-טוב-ירושלים, והסתובבתי בחברה של ילדים-טובים-ירושלים, או במלים אחרות חנונים, שאהבו לדבר על פיזיקה, מדריך הטרמפיסט לגלקסיה, בדיחות נונסנס ודי-אנ-די וראו בעישון, שתייה ושאר הוללויות דברים שרק ערסים ואידיוטים עושים. בשנות העשרים לחיי, כשהתחלתי – לאט אבל בטוח – לנדוד מהקהילה החנונית לשוליים האמנותיים, להתנסות בחוויות חדשות ולעבור ממונטי פייטון למופע הקולנוע של רוקי ומסוזן וגה לאינפקטד מאשרום, הוקפתי במקביל ביותר ויותר חברים מעשנים – אבל בשלב הזה כבר הייתי מספיק אינדיבידואליסט להחליט שאני רוצה לבטא את השונות שלי בדרכים אחרות, פחות חד-סטריות. אולי זה קשור לתקופה, שכבר היתה שנות התשעים: עישון היה הרבה פחות מגניב מפעם, וחלק ניכר מאותם חברים מעשנים נאבקו להפסיק, או לפחות נשבעו לעשות זאת מתישהו.
הכל היה יכול לקרות אחרת אם הייתי מתחיל את המסלול במקום בו סיימתי אותו. הרי אני נוטה להתמכרויות שונות ומשונות – מקפאין דרך אינטרנט ועד סוכריות טיק-טק בטעם מנטה. ואני גם מבין היטב את העמדה המעשנת, אותו מקום שאמיר אור היטב כל-כך לתאר במאמרו האחרון, ולו בזכות מאות הפעמים ש"יצאתי לסיגריה" יחד עם אחד מחברי המעשנים ואיכשהו תמיד התמצו לאותן שבע דקות השיחות הכי כנות והכי מדויקות שלנו. אני גם מזדהה מאוד עם ההתעסקות – הן של האצבעות והן של הפה – וכתוצאה פיתחתי לעצמי הרגל מגונה (שאני מודה בו בפומבי לראשונה) – עישון קיסמים.
הקורבן הוא בדרך כלל קיסם שיניים פשוט (או סתם כפיס עץ דק) שאני מחזיק בין אצבעותיי כמו שמחזיקים סיגרייה, מקרב אל הפה,  מוצץ בתנועות יניקה, מוציא לרגע כדי לפלוט "עשן" (אוויר) וכן הלאה. זה התחיל כסוג של בדיחה אבל נעשה כבר הרגל, כמעט לא מודע – אול משהו שמאפשר לי לאמץ את הפוזה של העישון מבלי להתעסק עם כל מיני חומרים מזהמים (זה, כמובן, לא מספק את תאוות ההרס העצמי שהעישון מספק, אבל בשביל מה יש אלכוהול?).

נדמה לי שזה כל מה שהיה לי להגיד בנושא.

20 תגובות

  1. רעיון לא רע. אני מתה לעשן אבל המחשבה שאצטרך בסופו של דבר להפסיק מרתיע אותי.

  2. רונן, לב העניין הוא כנראה כפי שכתבת האופי המתמכר – לחושים, ליופי, לרעיון, לסקס, לחוויות, לכמה שיותר חיים. מ"שירת מחול איטית בכוס היין" ועד "נושרים אל מאפרת הזמן רגעים כבים" (לאה גולדברג). יותר בריא כמובן בלי סיגריה… וגם על תאוות ההרס העצמי אין לי שום דבר טוב לומר.
    השיעור הוא בסופו של דבר איך לתעל את הכל למקום של יותר אושר ויותר חיים, לא?

  3. ענבל כהנסקי

    כמוך כמוני. חוץ מהקטע עם הקיסמים..

  4. פוסט יפה

  5. מצוין. בקרוב אצלי. יחי הקיסם!

  6. עדיף לעשן קיסם מאשר לנקות איתו את השיניים בפרהסיה, לא ?

    • מה רע בלנקות איתו את השיניים בפרהסיה? אני מוצאת את זה חינני, למעט אלה שמסתירים אותו עם היד כאילו "אויויוי, שרק לא יראו מה יוצא לי מהשן…" 🙂

      • כמו לקצוץ את ציפורני הרגליים בפרהסיה, אם לא מפריע לך, תפאדלי.

        ואחרי שאיש אחד קינח את אפו בממחטת בד והחזיר לכיס בכל פעם ועוד בביתי על מחשבי (תלמיד), נעשיתי עוד יותר איסטניסטית.

  7. יעל ישראל

    אני מחכה לעוד וידויים על התמכרויות ביזאריות, רונן. בינתים אני אחשוב על שלי.
    ומצחיק, אחד תלמידי הכתיבה שלי, נהיה לו פטיש קיסמים בדמות הבדויה שהוא כותב עכשיו בבלוג ברשת, בשיעור שלי. הקסמים שם הפכו לפטיש מיני, לא פחות ולא יותר. אל תשאל איך….

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר