בננות - בלוגים / / מכתבים למערכת: על חשיפה ותגובות בדפוס ובאינטרנט
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

מכתבים למערכת: על חשיפה ותגובות בדפוס ובאינטרנט

בפוסט הקודם-קודם עשיתי השוואה גסה בין מספרי התגובות בשלושה ערוצים שונים באינטרנט, במטרה להעלות מספר תהיות מעניינות בנוגע ל'קהל'. השתמשתי – באורח מקורב ולא-מדעי להפליא – במספר התגובות כדי להעריך את הקהל שנחשף ליצירה; את ההשוואה ביצעתי בין יצירות שהתפרסמו באינטרנט, בהנחה שהמדיום זהה ולכן סביר שהיחס בין מספר הקוראים למספר התגובות יהיה דומה.
בתגובות העלה אמיר אור את ההשוואה בין פרסום אינטרנטי לפרסום בדפוס, וציין שפרסום אינטרנטי אינו תחליף למאות הקוראים שאליהם נחשפת היצירה בכתב-עת לשירה בדפוס. ההשוואה הזו אמנם מורכבת הרבה יותר מהשוואה בין שני ערוצים אינטרנטיים, אבל אם כבר, בואו ננסה.
ראשית, צריך לשים לב שהמקבילה לקוראי כתב-העת אינה המגיבים באינטרנט אלא הקוראים, ולכן ניתן להשוות אולי למספר הכניסות; הבלוג הזה מקבל בממוצע 100-200 כניסות לכל פוסט (ירידה משמעותית לעומת 300-500 לפני שיצאתי לחופש וחזרתי) ואני בטוח שאצל אמיר נרשמים מספרים גבוהים בהרבה – ללא ספק מאות ואולי אפילו אלפים. מצד שני, מונה הכניסות של 'בננות' הוא בעייתי בכך שאינו סופר קוראים אלא כניסות, ולכן סופר את כל הכניסות של כותב המאמר וגם כניסות חוזרות ונשנות של אותם קוראים (שבאים להגיב לתגובות או לראות איך הדיום מתפתח וכו'). המדד האמיתי צריך להיות מה שקוראים לו באינטרנט יוניקים, או 'קוראים ייחודיים'; גם את זה אפשר למדוד, אבל לא כאן, ולכן צריך להפחית ממספרי הכניסות אחוז ניכר.
שלישית, צריך לקחת בחשבון עוד נקודה שהעלה אמיר – מאות הקוראים של כתב-עת הם רק אלה ש*קנו* אותו, ואליהם נוספים רבים (מאות? אלפים?) שלקחו בהשאלה/קראו בספרייה/דפדפו בכתב-העת בחנות הספרים. מצד רביעי (יש הרבה צדדים לעניין הזה) עצם העובדה שמישהו קנה כתב-עת מסוים לא אומרת בהכרח שהוא קרא את כל השירים בו, ולא אומר בהכרח שהוא נחשף דווקא לשירו של המשורר המתלבט X (בעוד שברשת נחשף כל משורר עצמאית, ללא שותפים).
השיקולים האלה מושכים למספר כיווונים שונים, אבל באופן גס נראה שאמיר צודק בהערכתו, ושלפחות נכון לעכשיו יזכה שיר שפורסם בכתב-עת מרכזי ליותר חשיפה נטו מאשר שיר שיפורסם באינטרנט, תהא אשר תהא הבמה האינטרנטית המדוברת.

אבל האם זה סוף פסוק? אני לא בטוח, משתי סיבות.
ראשית, כתבתי 'נכון לעכשיו', ולא בכדי; קהל קוראי השירה בישראל עדיין רגיל לקבל את הטקסטים שלו מעולם הדפוס, אבל אין שום ודאות שהמצב הזה יישמר לנצח; גם קהל צרכני החדשות בארץ היה פעם ממוקד בעיתונים (ואחר-כך בערוץ 2) ועבר לאינטרנט. השינוי מתרחש לאט יותר בצריכה של מוצרי תרבות (בין השאר כי קשה יותר לקרוא לעומק ברשת), אבל לאו דווקא מופרך מיסודו.
שנית, הדיון החל בהשוואה של מספר ה*תגובות*, ונולד מתוך ההתחבטות האישית שלי בשאלת הפידבק. קהל הקוראים של כתב העת, או הכניסות של הלא-מגיבים ברשת, הוא סוג של 'קהל גדול' אנונימי, שהיוצר אינו מקבל ממנו דבר פרט לאיזה אישור מעורפל בדמות 'קראנו, נחשפנו, ראינו'. מהי מקבילת הדפוס ל'קהל הקטן' של התגובות? האם יש תחליף-דפוס ליכולת הדיאלוג של הרשת?
אני מזהה שלושה מנגנונים בעולם הדפוס שמקבילים למערך התגובה האינטרנטי. הראשון הוא הביקורת הממוסדת – התייחסות של מבקרים בעיתונים לספרים ולכתבי-עת היוצאים בדפוס. אף כי המערך הזה קיים ופעיל, הסיכוי של יוצר מסוים המפרסם שיר בכתב-עת לקבל ממנו פידבק נמוך למדי – לא נכתבות הרבה ביקורות ספרותיות על כתבי-עת, וכשזה קורא מתמקדים המבקרים בכתב-העת בכלל ו/או בשתיים-שלוש יצירות מתוכו. עם זאת, ההשוואה בין מנגנון תגובה אוטומטי, דמוקרטי ואנונימי ברשת לבין מערכת ביקורתית מוסדרת היא כמובן שגויה, ואין פלא שהיא מראה יתרון למערכת המאפשרת לכל מי שרוצה לומר את דעתו.
המנגנון השני הוא הפידבק הלא-פורמלי: X קרא את שירו המוצלח של Y בכתב-העת Z, ושמח לציין זאת בפני Y כשהשניים נפגשיםו במקרה בגלריה Q לפתיחת התערוכה של P . המנגנון הזה יותר דומה לתגובה רשתית (שבהרבה מקרים באה ממגיבים קבועים וממכרים), אבל בחיים (בניגוד לאינטרנט) הוא דורש איזושהי היכרות בין X ל-Y (לפחות עקיפה) וצירוף מקרים ממוזל שמביא אותם לאותו מקום באותו זמן (ולא סתם כמה הקלקות על העכבר).
המנגנון השלישי הוא החלוד ביותר, אבל גם הכי דומה לתגובה ברשת. תיאורטית, אם נתקלתי בשיר נהדר בכתב עת ואני רוצה להביע את התפעלותי/לדון ברעיונות שעלו/לספק הערות ביקורת, אני יכול להשקיע מאמץ באיתור היוצר ולשלוח לו פקס/דואר/מייל המפרט את דעתי. אני מניח גם שמערכת של כתב-עת תשמח להעביר לכותב של שיר מסוים מייל-תגובה על השיר; אבל זה לא קורה, למרות המספר הרב יותר של קוראים בדפוס. הסיבה, לדעתי, היא לא רק העובדה שזה קשה יותר מבחינה טכנית, אלא גם שתגובה ברשת משרתת (בנוסף לרצון להעביר מסר לכותב) גם את רצונו של המגיב עצמו לתת פומבי למחשבותיו; כשמתחשבים בכך, מתברר שהמנגנון הקרוב ביותר בדפוס לתגובה האינטרנטית הוא הנוהג הוותיק של 'מכתבים למערכת' (גם אם זה נהוג בעיקר בעיתונים היומיים ולאו דווקא בכתבי-עת).
נשאלת השאלה – האם לא ירוויחו כתבי-העת המופיעים בדפוס אם ירתמו את קהל הקוראים הגדול יותר שלהם לדיאלוג פעיל עם היוצרים, ויפתחו תיבה של 'אימיילים למערכת', שבה יתפרסמו תגובות על הגיליון ועל יצירות בו (כמובן, רק כאלה שלפי דעת המערכת יש בהן עניין לציבור)? אימיילים שנוגעים ביצירה מסוימת אבל אינם מעניינים מספיק לפרסום יועברו ישירות ליוצר, ובא לציון גואל.
[אני ער לעובדה שיישום ההצעה מחייב כוח אדם מקצועי, שכמובן חסר תמיד, ולבטח בימי משבר כלכלי ומדיניות קפיטליסטית. אבל בכל זאת, כחזון לעתיד, אלה שתי האגורות שלי] [בפרק הבא: למה בכלל צריך דיאלוג?]

14 תגובות

  1. ענבל כהנסקי

    אני קוראת וחושבת על הפוסטים האחרונים- זו התגובה. לגבי פידבק- אני עדיין חושבת- זה הפיד בק.

  2. הי רונן. רעיון נפלא בעיניי, תיבת דואר אינטרנטית למגיבים על השירה בכתבי העת או לחלופין פרסום קישור לבלוג של כל יוצר שמפרסם בכתב העת. כך יחסך שכר עובד והיוצר יקושר אל קוראיו גם דרך כתב העת כמובן שיצטרך לפרסם את אותו שיר גם ברשת לשם תגובות ודיון.
    אבל…אולי לא כל יוצר הוא איש תקשורתי שרוצה לדון ביצירותיו עם קהל קוראיו? שמתי לב שההפך כבר קורה ואנשים שמפרסמים שיר שהופיע בכתב עת מפרסמים את כתב העת באינטרנט וזה תורם לפרסום כתב העת. הפכת את הרעיון ויצרת רעיון מדליק. ויש עוד דרכים לפרסום אתר שדרכו מגיעים לדעת על קיומו ועל קיום כותביו. פרסומות קופצות, באנרים, טריקים (פעם הקלדתי בגוגל הסוכנות היהודית והג'ויינט והגעתי לאתר של סטלנים שנקרא הג'ויינט וכך קרה גם כשהקלדתי מחירון רכב והגעתי לאתר שנקרא המחירון שוב של אותם סטלנים, והאתר בננות בינתיים יופיע בגוגל של עקרנות הבית שרוצות לברר תזונה נכונה לתינוקן או בנים שמחפשים שידוך:), גוגל הוא מנוע חיפוש שאפשר לנצלו כך שמי שיקליד כתבי עת לשירה יגיע גם לבלוגים של היוצרים וזאת בתנאי שיהיה שיתוף פעולה בין כל כתבי העת שיפנו את קהל קוראיהם לבלוגים ובמנוע החיפוש הללו יופיעו בהקלדה. לדגמא: "כתב עת…מסמרים…בלוגים לתגובות..".
    ועוד דרך לפרסום כפי שכבר ראיתי שמשתמשים בה וזה כשיוצר מעניק ראיון נניח לווי-נט משם ניתן קישור לבלוג ואפשר לעשות את זה גם בראיונות לעיתונים הלא מקוונים. (הפנית קישור לבלוג)
    בעצם נדמה לי שהכי הרבה חשיפה ניתן לתת לאותו קישור זה דרך הטלויזיה וצריך רק לעניין איזה תוכנית תרבות שתספר לציבור על הפרוייקט. "רק" 🙂

    • אתחיל מהסיפא, כי ממנו אני פחות מתלהב: פרסומות קופצות, באנרים ו'טריקים' הם דברים שבעיני פוגעים בקהל (גם אם הם מעלים את דירוג האתר בגוגל ומביאים אליו עוד קוראים) ואני לא מתלהב מהשימוש בהם בכרל הקשר של חשיפה ליצירה ספרותית.

      ההתחלה, לעומת זאת, לוקחת את הרעיון שלי ונותנת לו טוויסט נחמד. אני באמת תוהה האם לא הגיע הזמן לשים ליד שמו של יוצר בכתב-עת/ספר שירה/תוכנייה של ערב שירה גם את כתובת האתר/בלוג שלו (בהנחה שיש כזה). מצד שני, מה האינטרס של כתבי העת בתהליך כזה, שמעודד את המעבר מהדפוס לרשת?

  3. רונן, מכיוון שלא ממש ברור מי אמר מה כאן, אני חוזר על תגובתי מהרשומה הקודמת בסידרה הזו:

    "רונן, לא התגובות ולא הכניסות …
    שהרי מספר הכניסות גם הוא אינו מספר הקוראים. אדם יכול להגיב, לחזור לראות אם הגיבו לו, להגיב שוב, וגם חבריו יבואו שוב ושוב לבדוק וכו'. במאה כניסות עשויים להיות גם ארבעים קוראים.
    בפרסומים כתובים המצב הפוך, גם בגלל העלות. נניח שנרכשו חמש מאות גליונות – אבל חלקם מצאו דרכם לספריות, חלק הושאלו מחבר לחבר או אף נקראו בעמידה בחנות הספרים.
    מה ששונה, אני חושב, הוא חור ההצצה של הרשת – הדיאלוגיות וכל אשר דיברנו בו".

    די ברור אפוא שאנחנו מסכימים. לגבי דיאלוגיות – אכן המכשלה היחידה היא כלכלית-מקצועית. היינו הראשונים, אני חושב, שפתחו פורום ספרותי ברשת (באתר "שירשת") אך לא היינו מסוגלים להפעיל אותו מקצועית כמתוכנן.

    • מייל תגובה ישירות ליוצר – זאת אפשרות שלא
      תמיד נוחה ליוצר עצמו.
      המסגרת הזו בבננות, נראית הכי טובה לכולם.

      רונן, ברשותך – אם זה לא נראה לך מקובל,
      אפשר יהיה למחוק.
      אני חייבת לספר כאן על התערוכה של יעקב דורצ'ין.
      תערכה של יעקב דורצ'ין, שאני גאה להכיר אותו אישית.

      במוזיאון תל אביב – 'קפלים בברזל ומחוות לקווים.'
      עד 2.7 – לא להחמיץ.

      יעקב דורצ'ין, הוא אחד האמנים המובילים באמנות
      העכשווית, לא רק בארץ. הוא הופך את גושי הברזל
      לפואטיקה עדינה – מרומזת – רק עין מאומנת תשכיל
      לצוד את הרמז הנסתר שמתחת לשרבוט ברישומים
      שמשלימים, ושיוצרים מפגש כל כך הרמוני בין
      האובייקטים המסווים לבין הרישומים.

      • תיקון טעות
        יעקב דורצ'ין, הוא אחד האמנים המובילים באמנות
        העכשווית, לא רק בארץ. הוא הופך את גושי הברזל
        לפואטיקה עדינה – מרומזת – רק עין מאומנת תשכיל
        לצוד את הרמז הנסתר שמתחת לשרבוט ברישומים
        שמשלימים, ושיוצרים מפגש כל כך הרמוני בין
        האובייקטים מברזל לבין הרישומים.

      • טימה – אני מניח שיוצר שלא רוצה לקבל מיילים בתגובה יכול לבקש מהעורכים לא להעביר אותם אליו.

        (-:

    • הי אמיר,
      טוב שכתבת את התגובה שלך משם – הפוסט הזה היה ניסיון לסכם את המסקנות שהגענו אליהן בדיון ההוא ולהמשיך משם קדימה.

      אני רואה שגם ניחשתי נכון, שהמגבלה העיקרית על יצירת דיאלוגיות בכתבי-עת 'מסורתיים' היא כלכלית (וזה יתרון אחד של האינטרנט, שבו פלטפורמות הם דבר יחסית זול להפעלה).

  4. ועוד משהו רונן. לשם בדיקת תהייתך, אתה יכול אולי להעזר בקהל הקוראים במן פוסט נסוי שבו אתה מבקש מכל קורא להכנס רק פעם אחת ולא לחזור אליו נניח שלושה ימים. בנוסף לבקש מהקורא להגיב אם ברצונו בכך אבל גם אם לא אז רק לרשום קראתי כדי שתוכל לבדוק את כמות הקוראים המדוייקת. (יהיו גם כאלה שאולי לא יתאפקו ויחזרו, כאלה שירצו לחבל בניסוי ומהצד השני כאלה שלא ישתפו פעולה ולא ירשמו קראתי אך אפשר לחשב את שני הצדדים כמבטלים מספרית אולי עם סטיה קלה…טוב פעם למדו סטטיסטיקה והסתברות רק בשלוש יחידות ואני בחמש לא למדתי, אז לא בטוחה שאני מדייקת בחישוב, אבל אולי יש בזה משהו, אז בכל זאת רשמתי את זה כאן. והנה אני כבר שתי כניסות:).

  5. אבל השאלה הגדולה היא באמת מה שקבעת כנושא לפוסט הבא – למה צריך בכלל דיאלוג. לא תמיד אני בטוחה שצריך. זה איכשהו מתקשר לי ל"תזזית" של "זוטא" מהיום: רצים רצים, ולא תמיד ברור לאן ובשביל מה 🙂
    כלומר, דיאלוג כזה יכול להיות בהחלט מהנה, בזה אין לי ספק – אבל אני לא יודעת אם יש לו תרומה גדולה לכתיבה ולקריאתה.

  6. יעל ישראל

    רעיון טוב, אמיילים למערכת כתב עת.אבל כמובן, המיידיות הולכת לאיבוד.

    ושכחת לציין את כל מי שמגיע דרך גוגל במשך הזמן. אצלי זה המונים ממש.

  7. ענבל כהנסקי

    טוב. עכשיו אני מעוצבנת. על בזבוז הנייר והדרך הלא אקולוגית בה כתבי עת בדפוס משמיעים דברם. לפני כשעה ירדתי לטייל בחוץ עם כלבתי האהובה, בטן. וראיתי שאל החרך הצר של תא הדואר שלי נדחף כעין ספר עבר בכריכה דקה, עטוף בניילון (אולי כהגנה מפני הגשמים העזים בארצנו מוכת הבצורת- כנראה מתוך הרגל. מתוך הרגל (שעד היום לא ברור לי ממה הוא נובע, לא נרשמתי ולא ביקשתי) עיינתי
    בגיליון הטרי של כתב העת "גג- כתב עת לספרות- ביטאון איגוד כללי של סופרים בישראל" עד כאן הכותרת. בגיליון הנוכחי הועלתה, בין השאר, גרה מן המוזות ששתקו או רעמו וכו' במלחחמת לבנון השניה. שעבר זמן מה מאז נגמרה. זמן רב אפילו. ולשם מה בזבוז הדפים המשווע??!! הלא כבר הנושא עבר דיש כה מסיבי עד שהחיטה עצמה היתה לאין. אולי כי חשו חברי האיגוד הכללי של סופרים בישראל שגם עליהם לאמור דבר מה ובכתובים ובדפוס. אולי לא יכלו לתת להזדמנות להשמיע את קולם על מה שהיה לקול ענות חלושה. אולי יכלו להעלות כל זאת לרשת כאשר היה הזמן והמקום הנכון. אמנם יש מקום לתת למוץ לשקוע ולהביט מבעד לאבק השוקע. אבל האבק הזה כב ר נרמס תחת עונות דיש חדשות ורלוונטיות הרבה יותר. לפעמים יש לחדש ולרענן אם רוצים ללא להפוך לנייר למיחזור. אגב, יש בגיליון הנ"ל טקסטים נהדרים, רק חבל שהם אובדים בים של מלחמת היה היתה..

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר