בננות - בלוגים / / חזקת החפות, דיבה, תקשורת (על פרשת לאור)
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

חזקת החפות, דיבה, תקשורת (על פרשת לאור)

 

לפני כמה ימים שוחחתי עם ידידה שהביעה תחושה של אי-נעימות מההתנהלות התקשורתית בפרשת יצחק לאור. "בדמוקרטיה," היא אמרה, "אדם חף מפשע עד שהוכחה אשמתו." היא אמרה שהיא מאמינה למתלוננות ולא ללאור, אבל שבהקשר הכולל יותר, מפריע לה שבלוגים ותחקירי טלוויזיה מאשימים אדם 'מבלי שתהיה לו יכולת להתגונן' מכיוון שלא הוגשו תלונות משפטיות. "מה היית חושב אם היו עושים לך משהו כזה?" שאלה.

חזקת החפות היא ללא ספק גורם חשוב בדמוקרטיה. ההחלטה להעביר לבתי המשפט את היכולת הבלעדית להכריע את דינו של אדם נועדה להגן על החלשים, האאוטסיידרים וה'מוזרים', כדי שלא יואשמו אוטומטית בפשעים שלא ביצעו, ויורשעו בידי ההמון. אדם חף מפשע עד שהוכחה אשמתו כדי שהמשפט יתנהל בשלווה ולא בלחץ ההמון (זה, אגב, לא תמיד מצליח), וכדי שלא ייגזרו עונשים ממשיים על מי שאינו אשם.
מצד שני, צריך לזכור שבית המשפט אינו כלי מושלם – מאזניים קוסמיים הקובעים בוודאות את האשמה ומידתה – אלא מערכת אנושית להפליא, עם מגבלות שונות ומשונות, ובמקרים רבים יוצאים אנשים 'זכאים מחוסר ראיות', או מורשעים בסעיף אחר במסגרת עסקת טיעון; כתוצאה, הדרישה לבסס את *השיפוט המוסרי* לגבי מעשיו של פלוני על תוצאות משפטו היא בעייתית. אנחנו יודעים שבהחלט ייתכן שאדם יצא זכאי בדין, או אשם בעבירה מופחתת, למרות שקלונו המוסרי ברור. יש מספיק מקומות שבהם המעשים עונים להגדרה 'כשר אבל מסריח', ומספיק אחרים שבהם החוק דורש משא ראיות מסוים כדי להטיל עונש – ויש מספיק ראיות כדי לשכנע מספיק אנשים שהמעשים היו לא מוסריים, אבל לא מספיק כדי להרשיע במשפט.

וכאן אנחנו מגיעים למר לאור.
לאור עדיין לא הורשע בשום עבירה, ולכן, *מבחינה חוקית* הוא עדיין בחזקת חף מפשע, ובכך צודקת הידידה שלי. זה אומר, למשל, שעם כל הכאב לא ניתן לנקוט נגדו צעדים שנוקטים נגד מי שהורשע. לדרוש את פיטוריו מעבודתו פירושו, אכן, להפוך את ההמון לבית המשפט – וזה תקדים מסוכן (ניתן לדרוש השעיה עד לבירור החשדות, שכן זו מאזנת את החשדות הכבדים עם חזקת החפות). מצד שני, ברמה המוסרית אני לא רואה פסול בכך שאנשים כותבים את דעתם על המעשים ומפרסמים את החשדות, את העדויות, את ההתנהגויות. זאת משום שהחוק כבר לקח בחשבון את האפשרות שפרסום חשדות יפגע בשמו הטוב של אדם וכך 'יעקוף' את חזקת החפות ויהרוס את חייו של אדם חף מפשע. המנגנון הזה הוא כמובן מערכת החוקים נגד הוצאת דיבה.
צריך לשים לב שחוקי הוצאת הדיבה  לא רק מאפשרים הגנה-שלאחר-מעשה למי שהועללו עליו עלילות; אם זה היה המצב, צריך היה לקחת בחשבון את פרק הזמן הארוך של המשפט, את ההוצאות הכרוכות בו ואת החשיפה הציבורית המעורבת, וניתן היה לומר שהקושי הכרוך בתביעת דיבה עלול להרתיע אנשים חפים מפשע מלתבוע ולגרום לכך שהציבור יעשה משפט ולא מערכת הצדק. אבל לא כך הדבר: חוקי הוצאת הדיבה משמשים בעיקר למניעה, להשתקה; הרי אלמלא חוקים אלה, אותן שמועות על יצחק לאור שהתרוצצו בלחישה בין חברים במשך שנים, ואחר-כך הסתובבו ברשת זמן מה, היו יוצאות בקול תרועה כבר מזמן. האיום בהוצאת דיבה חזק כל-כך, עד שהוא גורם לאנשים להתכחש במקרים רבים לטענות אמיתיות (וזאת למרות העובדה שבמשפטי דיבה עומדת לזכות המואשם הגנת 'אמת דיברתי') כדי לא להיגרר להליך הזה. על מנת לשבור את חומת השתיקה שבנו חוקי הדיבה סביב לאור היה צריך משקל עצום של עדויות, עדויות תומכות ורמזים – ולכן עצם העובדה שהיא נשברה, שאדם כה 'מכובד' הואשם בהאשמות כאלה, היא מבחינתי מספיק כדי לוודא שלא נעשה כאן עוול מוסרי, שלא 'מעלילים עליו', ושזה לא היה יכול לקרות לאזרח תמים שלא עשה דבר. ואגב, אם אני לא טועה לא הוגשה עד כה תביעת דיבה מטעם לאור.

דבר אחרון שכדאי להתייחס אליו הוא שאלת הנזק. היו מי שטענו שהמאמרים הרבים בבלוגים, יחד עם התחקיר בטלוויזיה, מסתכמים ב"לינץ' תקשורתי" – כולם על אחד, כשהוא מנוע מטיהור שמו כי לא הוגשה תלונה למשטרה. אבל הטיעון הזה מפספס נקודה אחת: כל מה שנעשה ללאור הוא כתיבה של הררי-הררי מלים על מעשיו. הפגיעה בשמו הטוב היא מילולית, והטענה שאינו יכול להגן על עצמו היא מופרכת – לאור הוא איש של מלים, מחבר מאמרים, עורך כתב-עת ובעל גישה לאחד העיתונים הנפוצים במדינה (לגיליון של 'הארץ' יש תפוצה העולה על זו של כל הבלוגים שפרסמו את הסיפור גם יחד). במלים אחרות, ללאור יש כלים רבים ושונים לספר את סיפורו, להתגונן, להגיב במילה כנגד מילה – בעצמו ובאמצעות אנשים מטעמו. וכל זאת בנוסף לכלים המשפטיים העומדים לרשותו. עם כל הכבוד, קשה לי לראות את לאור כ'אזרח המסכן' שמעלילים עליו עלילות-שווא ואין לו יכולת להתחמק ממשפט ההמון. אז נכון, גם לאור הוא 'בחזקת חף מפשע עד שתוכח אשמתו', אבל זה לא שולל את זכותנו לגבש, מתוך מבול העדויות והדברים, דעה מוסרית על האדם ועל מעשיו, ולבטא אותה ברבים.

 

21 תגובות

  1. אין פה דבר וחצי דבר חוץ מחשיפת הצד האספסופי של האינטרנט.
    למכלול האניטרנטי יש כוח רב כמה בהשוואה לעיתון "הארץ".
    עקרון שוליית הקוסם עובד פה שעות נוספות,וגם סגירת חשבונות ישנים,שנלווים לסיפור לאור אך בלי שום קשר (דוגמא : חשבון שאליענה אחת סגרה
    עם המשורר יואב עזרא,כשהיה נער) ועוד כמה סיפורים.

    כולנו נורשע,נוכפש,ניטבל בזפת ובנוצות
    וזה יהיה מובן מאיליו בלי להרים עפעף.
    זו תופעה שאי אפשר הילחם בה באמצעים משפטיים או תגובות,משום שאין מי שינהל את הדיון,והוא יסטה לאלף מקומות ויחזור
    כרצונו.למעט מאוד אנשים יש אפשרות לקרוא קריאה ביקורתית.הרע שבעיתונות הצהובה יחשף ונחשף,רק בחזקה הנדסית.שכן העיתונות הצהובה מוגדרת בתחומה – האינטרנט לא.
    זהירות,אספסופיות!

    • ולרשעים לא תהיה תקומה והרשעה כעשן תכלה

        • לשלחני או ליתר דיוק לאמצעי התקשורת שעל שלחני זרמו בשנה האחרונה כשש ידיעות על הטרדה קשה של משוררות שפנו אליו לאורך השנים (מטעם) וצלמות ומשכתבות שעבדו בעיתון הארץ. הן ניסו לגייס תמיכה של חברים לעבודה אך כולם גילגלו עיניים לשמים כולל הבכירים שבהם. הכל ידוע. "יש לו טורט" אמרה לי חברה ש"מתה על המשורר הזה" אין לו טורט יש לו שורט ואין לו לב והוא אכזר והרס לנשים מקומות פרנסה ובייש ועלב את הנשמה של תלמידותיו. יש לו 2 עורכי דין פליליים והוא מחובר לפייסבוק וציפר בטח גם יגן עליו בבלוגו והוא מרושת חברים ולקקנים כולל ירון לונדון שקשקש לנו בערוץ 10 על גדולת המשורר שהוא "מכירו שנים רבות" אז יצחק לאור קום ותגן על עצמך ולא בהכחשה גורפת שמגחכת אותך כי מאות מקורבות ומקורבים יודעים את האמת, אלא תודה כי מגיע לנשים שפגעת בהן לסגור את הספר הזה וש"פחד יצחק" יחלוף מן העולם. אחרי פרשת יצחק מרדכי חשבתי לעצמי שזה היצחק אחרון עלינו. אבל לא . במלחמה כמו במלחמה אין אחרון. ונשים היקרות אומר: מי שלא תגן על עצמה ואחותה וחברתה לא תדע בבוא היום להגן על חברתה. ככל שהפמיניזם יתחזק יצחקים רבים ינסו להעמיד אותו בנסיון!

          • ונשים היקרות אומר: מי שלא תגן על עצמה ואחותה וחברתה לא תדע בבוא היום להגן על הבת שלה. ככל שהפמיניזם יתחזק יצחקים רבים ינסו להעמיד אותו בנסיון!

          • בינתיים אנו רואים משע של דמוניזציה טיפשית
            שמלובה כהוגן על ידי פמיניסטיות חלקן גסות רוח לא פחות מאותה פרסונה

            אין פה שום הגנה על אחיות רק קידום אינטרסים
            בחינת קרדום לחפור בו

          • מסע,כמובן

          • לראות כך את הדברים זה פשוט לא לראות דבר, תבדוק אח שלי את העיניים , את הלב ועל הדרך עוד כמה דברים
            ו"פמיניסטית" לידיעתך כותב נכבד זו היתה פעם קללה , היום כבר לא

          • אתה מוזמן לראות בבלוג של אחת,פמיניסטית,איריס יער איך היא מאחלת לחייל שטען בנימוס שהוא עומד
            במחסומים כדי להגן על משפחתו הנתנייתית,שירצח על ידי פושע נתנייתי מצוי!
            להתנסח כך אפילו יצחק לאור לא היה מעז!!!

            כנראה שהנוולות,הנבזות וגסות הרוח מחולקים
            שווה בשווה.יצחק לאור (בלא שתהיה בכך שום לגיטימציה למעשיו – אם חולל אותם)
            הוא לפחות משורר חשוב ומבקר ספרות מנוסה
            וידען,בניגוד לפמיניסטיות מסויימות,שנאחזו בעילת דיכוין כנשים כדי למנוע פגיעה במעמדן האקדמי.

            \אף אחד כמעט לא מעז לפצוח פיו על הדמויות האלה,משום שהן 'מוגנות' כמעט כמו שנטען נגד לאור!

            ואני לא שוכח את לימודי באוניברסיטה,שעליהן השתלטו פמיניסטיות צרות אופק וחסרות ידע בסיסי,שהנציחו את מעמדן באמצעות הפמיניזם שלהן!

            לא לראות דבר? מי ?

          • זאת תגובה שובניסטית ומריחה שנאת נשים, שלא לומר דכאנות נגד נשים.
            אישה שעובדת באקדמיה עוברת את אותו השיפוט כמו הגבר באותה מערכת.

          • ספרי לסבתא.

          • מאין לך שלא?

          • כי באקדמיה אני מכיר כל פיפס,בתל אביב
            ובירושלים

          • ומה אתה רוצה להגיד בזה, שהאקדמיה נשלטת ע"י נשים? פחחחחח… ממש מכיר כל פיפס. בוא ספר לנו מי אתה שנוכל לגחך עליך במקום העבודה.

          • סטטיסטית מספר הגברים שמועסקים באקדמיה גבוה פי כמה ממספר הנשים, אז מעט הנשים שכבר נכנסות לשם מתקבלות בג'נטלמניות כזאת?

  2. אגב, גם אם תוגש תלונה, ויהיה משפט, ויורשע, אני ממש לא בטוחה שמתחייבים מזה פיטוריו ממקום עבודתו. לא יודעת אם מקום עבודה מחויב, או צריך, לפטר עובד שעבר עבירה. הוא יכול להיות מורשע בעבירה ועדיין זכאי להתפרנס.

  3. אגב, גם אם תוגש תלונה, ויהיה משפט, ויורשע, אני ממש לא בטוחה שמתחייבים מזה פיטוריו ממקום עבודתו. לא יודעת אם מקום עבודה מחויב, או צריך, לפטר עובד שעבר עבירה. הוא יכול להיות מורשע בעבירה ועדיין זכאי להתפרנס.

  4. ענבל כהנסקי

    סליחה על האיחור- לא קיבלתי עדכון על הפוסט.

    רק רציתי לציין את חוסר האונים של המעורבים בפרשה- גם המאשימות וגם המואשם- מול המערכות הבירוקרטיות של אכיפת החוק, השיפוט ומול התקשורת. אשר ללא ספק הופכים את חיי האנשים לסוג של גיהנום מתמשך. ואף אחד/אחת לא יצא מזה בלי צלקות שילוו כל החיים.
    ובכל זאת, על הצדק להתגלות לאור שמש הדמוקרטיה. רק חבל שטחנותיו ממעכות אנשים לאבק..

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר