בננות - בלוגים / / בענייני העיר
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

בענייני העיר

לחוברת המעניינת של הליקון 'שירה והעיר הגדולה' לא שלחתי שירים, בעיקר כי שני שירי-העיר המובהקים ביותר שלי כבר התפרסמו במקומות אחרים קודם; אבל בהזדמנות זו, כדי להוסיף לחגיגה, הריני מעל אותם לבלוג.

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

*

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

יש מי ששונא ערים לפי ריחן                   

תל אביב באוגוסט, למשל, מצחינה

מריח זיעה בחדרי מדרגות מכובדים

שבהם עוברים כדי להגיע

לשירותים של בית הקפה סלאש פאב סלאש תחנת ריענון

לפני שתחזור לעיר המשסה בך ענן מטונף

שורטת בכתף איזו דחיפות דרמטית

התקפי חרדה, חדרי מיון,

ואי-הנוחות של הגוף העייף

דוחקת, סוחטת אותך

עד שאתה מתייאש

מניח את ראשך הנוטף

וריחה אותך

עוטף

(ראה אור באנתולוגיה 'בתי עיר' מטעם תחנת הרדיו 'קול הקמפוס')

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

כל הנחלים

1.
החדר שלנו מסריח מבגדים בלתי מכובסים המונחים על הרצפה. לתוך עננת סמים  אנחנו צוללים כפגזים המתנפצים על גגות רעפים. הלילה נמשך ונמשך עד שלא ניתן יותר לשקוע לתוכו ואנו מחליקים החוצה, לחים כסנפירי דולפינים, מקדמים את רכות השחר החדש. מתוך הזוהמה אנחנו שולים את טקס ההתעוררות, מכוונים את השעונים שעה מאוחר יותר כל יום. כמנוזלים כרונית אנו זורמים אל הים בתעלת ביוב פתוחה, פוקחים עיני צלופחים מתים מתוך קעריות הסושי המיותרות שהושלכו אל הירקון.

 
2.
העיר מקיאה אותנו רפלקסיבית על מראה בגובה שלוש קומות בפינת בן-יהודה וטרומפלדור, בה משתקפת דמותנו כפי שהיא באמת: הלומי סמים, חסרי ריכוז, מפורקים לרכיבינו הבסיסיים. איננו רואים. מוגלים אנו מהעיר כקשקשי דג מיותרים, אך קרומה הרירי עוד מצפה לנו בכיכר מוגרבי, רודף אחרינו לבית האופרה הישן, מותח שיירים חלבוניים במורד הטיילת בואכה מסגד חסן בק. אף שנקטמה זרימת חומרי ההזנה מטבור העיר, עודנו מושכים אחרינו חוטי אקטופלזמה אל הים הרחב, הכהה.

(התפרסם בגיליון מס' 12 של כתב-העת 'שבו')

 

8 תגובות

  1. טובה גרטנר

    היי רונן
    זה מלא עיר…
    ריחה עוטף אותך.
    מה שברור שריח של עיר הוא נידבק, לא אשכח את הריח של העיר ניויורק.
    להתראות טובה

    • מעניין, שני השירים נכתבן בתקופות שונות לחלוטין… אני מניח שהקיץ בתל אביב הוא תמיד ריחני

  2. רונן, מפתיעה זווית ההרחה הזו :).
    "העיר מקיאה אותנו רפלקסיבית" מגרה, אך למעלה מזה, השיר הראשון מצליח לחולל מהפך של ממש שבו הסירחון הופך כמעט לחיק.

    • כפי שכבר כתבתי, זווית ההרחה היא מקרית לגמרי – השירים נכתבו בתקופות שונות ורק אחרי התגובות תפסתי שיש ביניהם קו מקשר. אולי אני פשוט נוהג לחשוב בצורות מסוימות. (-:

      ואכן, הסירחון של השנאה בשיר הראשון הופך למקום שבו נוגעים בעיר, למקום שבו אתה מרגיש שהיא שלך.

  3. יעל ישראל

    מאוד יפה השיר. נדמה לי שכבר קראתי אותו בעבר. ממש יפה.

  4. ענבל כהנסקי

    יש כאן, בעיני, הד של הספר "הבושם" בו תיאורי הריחות מחנקים את הנשמה. רק שאצלך יש מידה (מסויימת מאד) של חמצן שנשאר. מעניין ביותר.

    • מעניין במיוחד, כי אמנם קראתי את הספר, אבל רק אחרי ששירים אלה נכתבו… (-:

  5. לא רק ריחות, הכל כל כך פיזי בעיר הזאת, יש עננה כבדה של ריחות. מסכימה שמזכיר במשהו את האווירה ב"הבושם".

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר