בננות - בלוגים / / לוותר על האומללות
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

לוותר על האומללות

1.
מכל הכדורים המלוהטטים באוויר,
אחד התגלגל מאחורי הארון
.
אפילו סופרמן לא יוציא אותו משם.

2.
הראש נשלף מעל המים,
אבל הריאות מסרבות לקחת את הנשימה העמוקה באמת
רק נשימות חטופות.
נשימות עם מעצורים.
כאילו לדאוג שיהיה רק בדיוק מספיק אוויר
לצלילה הבאה.

3.
סופרמן אוכל פיצה מול הטלוויזיה.
אבל הוא חושב על הכדור.

4.
צופים, קוראים, שותים, משחקים,
מספרים סיפורים, מזדיינים, מטיילים.

לא חושבים על הרגע שבו יישלף הפקק
ותתרוקן סירת הגומי
שמחזיקה אותנו צפים.

אני מסרב להתמכר לסם השקרי
שכולם קוראים לו חיים.

5.
אז איך לוותר. איך לוותר.
איך לומר, אני לא חושב על זה יותר.
איך לנשום, להתמלא אוויר,
לשוט על המים ולדעת
מה אפשר,
מה מחר,
מה אי אפשר,
מה לא נורא שאי אפשר.

17 תגובות

  1. למה מסרב? החיים הם תודעה. גם זו שמסרבת. זהו כלא מטורפים ומשוגעים, אבל סם החיים אינו שקרי, רונן.
    תחזיר את סופרמן שיישאר בשיר. הוא פועל שם לא רע. כדור אחד מאחורי הארון ושישה באוויר.

    • נו, כמובן שגם זה נכון, אבל כל העניין הוא ששני הקולות פועלים אצלי במקביל – זה שמתמקד בכדורים האבודים, אינו נושם, מסרב וזה שרוצה לוותר על האומללות ומודה שגם התודעה המוותרת היא חלק מאותם חיים. ולשניהם מגיע ייצוג, אז הנה.

      באשר לסופרמן – אני לא בטוח אם זו הערת-עריכה או הערת-חיים, אבל זו בדיוק הבעיה: עם כדור אחר מאחורי הארון ושישה באוויר, סופרמן קצת יוצא מדעתו, כי המחשבות מתמקדות בכדור שברח.

  2. "אני מסרב להתמכר לסם השקרי
    שכולם קוראים לו חיים…"

    !!!!!!!!!

  3. עדנה גור אריה

    מה הפתרון?

  4. אני מאד אוהבת את השיר הזה. למרות או בגלל. עוד לא החלטתי… 🙂

  5. רונן, נראה שהפרדוקס עצמו הוא סם החיים. לחיות כאילו אין מחר תוך כדי חיפוש אחר הכדור מאחורי הארון…לא?
    (אולי הסתבכתי בין מילות השיר..)

  6. "אני מסרב להתמכר לסם השקרי
    שכולם קוראים לו חיים."
    וואו!
    אז מה כן?

  7. רונן סופרמן אולי לא יכול,הוא עסוק בדברים חשובים יותר. אז מזיזים לבד את הארון , לאט , לאט ובמטאטא ארוך מגלגלים את הכדור אליך.
    מרימים אותו עושים פוווו על האבק ומתחילים להקפיץ. ואם הוא עף עוד פעם מתחת לארון אז….

    • כן, אבל אני/סופרמן עסוק בינתיים בדברים אחרים, חשובים יותר או פחות, כמו כתיבה בבלוג, סידורים בירוקרטיים, חובות חברתיות ו-רחמנא ליצלן – גם לעבוד. למי יש זמן להזיז את הארון?

  8. איריס קובליו

    רונן, אל תוותר!
    תנסה לראות מה הכפילות הזו אומרת לך. תן לה עוד קצת

    שירים נהדרים. הזדהתי . כתבת אותי.

    • למלא את החיים במהות אמיתית לא ברחנית לא חמקנית לא מקסם שווא למלא את החיים במשהו , שאינומתכלה ,אגב שאלות שאתה שואל הן תחילתה של הכמיהה הרוחנית ליש נצחי, המילוי חייב להיות ברוחניות האמיתית לא הניו אג"ית ,והיא תעבוד כבר על שינו התודעה ותביא לשינוי בתפיסת המציאות, הייתי בסרט הזה לאט לאט החיים נראים לי לא כסם משקר, משכר אולי, אבל במובן החיובי של אהבת החיים והבריאה, מעין התבשמות

    • תודה. זה בדיוק מה שאני מחפש – לחוות את הפרדוקס, דרך הכתיבה שלא – לאו דווקא לחפש "פתרון".

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר