בננות - בלוגים / / רוצה אישור, או: בדידותו הנואשת של הרציו
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

רוצה אישור, או: בדידותו הנואשת של הרציו

הפוסט הזה התפרסם לפני כשבוע בבלוג השני שלי, והגעתי למסקנה שהוא נוגע גם מאוד לנושאים שאני עוסק בהם כאן, ולכן החלטתי להעלותו גם פה. עם המנויים בשני הבלוגים הסליחה…

דקארט, מראשוני הפילוסופיה המודרנית, החל את קו המחשבה שלו בסדרה של הטלות ספק. הוא הטיל ספק בכל דבר שניתן להטיל בו ספק, במטרה להעמיד את הפילוסופיה על יסודות יציבים, יסודות שלא ניתן לערער עליהם ולהרהר אחריהם.הטלות הספק של דקארט משכנעות מאוד: הוא מביא את החלומות כראיה לכך שלא ניתן לבטוח ברשמי החושים, וכך שולל את קיומו של העולם, של אנשים אחרים ושל האל. בסופו של התהליך המשכנע-מאוד הזה, נותר דקארט עם האמירה הידועה, 'אני חושב, משמע אני קיים'; הדגש באמירה הזו אינו על ה'חושב' כפי שנהוג לפעמים לחשוב, אלא על ה'אני'. אני חושב, משמע אני קיים – או במלים אחרות, עצם קיומה של ישות שעשתה את כל התהליך הפילוסופי הזה של הטלת ספק היא עובדה שאין להכחישה; ולמעשה, בשלב הזה, זו העובדה היחידה שאין להכחישה.
למרבה הצער, המשך עבודתו של דקארט הרבה פחות משכנע, לפחות עבור החושבים של היום. בעוד שהספקות שלו מגובים היטב בהיגיון, והאינטואציה המכרעת, הכמעט-תעלולית (שקובעת שבמקום בו יש מחשבה יש ישות חושבת) היא ללא דופי, הרי שהצעד הבא – סדרה של הוכחות היוצאות מקיום האני ומראות את קיומו של אלוהים – הרבה פחות משכנע. וזה, יש לציין, עצוב ועגום מאוד עבור מי שמנסים לבנות את העולם על הרציו, על השכל בלבד; כי דקארט הראה שהשכל לבדו הוא אי בודד בעולם, שאין לו לשכל אף ודאות שהיא פרט לקיומו-שלו.
ואולי בכך נעוץ כישלונה המתמשך של הנאורות. אולי זו הסיבה שלמרות ההוכחות בשטח, למרות שהטכנולוגיה הנגזרת מהמדע הפכה את העולם למקום שנוח עד נוח מאוד לחיות בו (לפחות במקומות מסוימים ובמעמדות מסוימים), עדיין מעדיף המין האנושי, דורות אחר דורות, לנטוש את הרציו, להשאירו מאחור, לבוז לו, לומר ש'כבודו במקומו מונח, אבל…' ולחפש את האמת במקומות אחרים, מקברי צדיקים ועד הדלאי למה ועוד ועוד. כי כשהרציו נותר לבדו ביקום הדקארטי הזה, אין לו ודאות מוחלטת בשום דבר שמחוץ לו-עצמו; וכתוצאה מכך כל מעשיו נגועים באותו ספק מפרפר, אותה חרדה קמאית שמא הוא טועה. שמא כל מעשיו, כל אישיותו, כל נפשו, כל מאודו הוא טעות.
הדבר הזה, שהשכל אינו מסוגל לקבל מהעולם, הוא מה שנקרא באנגלית validation. כדי להבין בדיוק למה הכוונה, צפו בסרט הקצר הזה (לא בהכרח עכשיו, זה בכל זאת 16 דקות ואתם באמצע פוסט, אבל באופן כללי זה כדאי). אם לא צפיתם בסרט, אפשר באופן גס להגדיר את זה כ'חיבוק'. את החיבוק הזה אפשר לקבל רק ממישהו או ממשהו שיש לך בו ודאות מוחלטת. ולשכל אין את זה. יש רק 'כמעט-ודאות', 'התאמה טובה לרשמי החושים', 'תיאוריה שעדיין לא הופרכה'. אין ודאות, אין אישור חיצוני, אין שום דבר שייחשב חיבוק מהעולם (גם אם העולם מוכן לתת).
מתי המעט שמוכנים לחיות בעולם כזה, שאינם זקוקים לדבר מבחוץ, הם אלה שיכולים להיות רציונליסטים גמורים. אחרים חיים על הקצה, 'מרמים'. נותנים לדברים מסוימים או לאנשים מסוימים ליהנות מהספק הרבה יותר זמן משהשכל היה מוכן לקבל. קושרים דבר לדבר באופן שלא רק ניתן להטיל בו ספק, אלא שהוא גם מופרך להפליא: קרן השמש הזו מאחורי הענן מיועדת לי, רק לי, היא באה להגיד לי שאני בסדר, שאני בדרך הנכונה.
אהבה למשל. בשיא עוצמתה היא הכלי החזק ביותר לאישור חיצוני. היא מעגל סגור, סימביוזה של אישורים. 'אהבה מאושרת/ למי זה נחוץ', משוררת שימבורסקה, וצודקת: מנקודת המבט של הרציו אהבה היא השקר הגדול מכולם, החלפה סיטונית של מסרים מדידים וניתנים לאישור בהשפעות הורמונליות חולפות. אהבה, במובן הגדול של המילה, זה שמוחק ספקות, היא בפירוש לא לַנצח. השכל היה שם פס ומקצה מחמת מיאוס, והרבה פעמים הוא עושה זאת (מואס בוורוד, מואס בשקר).
אלא שאנו זקוקים לאישור, זקוקים לחיבוק, זקוקים להכלה. וכל אלה מחייבים ודאות מוחלטת, גם אם זמנית, בקיומו של 'אחר' כלשהו; ומאז ימי דקארט, הוודאות הזו דורשת לזרוק את השכל הספקני לכל הרוחות ולכפור במסקנה החד-משמעית והבלתי-ניתנת לווכוח שלו. במלים אחרות, לצעוק בפה מלא, "איני חושב, לכן את/ה קיימ/ת".

10 תגובות

  1. ענבל כהנסקי

    אתמול נתקלתי בדוגמה מסויימת למסקנה שלך- חברה טובה, נפרדה מבן זוגה מזה חמש שנים, כיון שלא האמינה שהם אכן יתחתנו בסוף (כפי שהטבטיח לה). את זה היא סיפרה לי בעיצומה של מסיבת רווקות לחברה משותפת שלנו שמתחתנת. חברתי שבורת הלב, כל הזמן אמרה כמה קיטצ' יש בכל העמדת הפנים הזו של מסיבות הרווקות בהן כולן מעמידות פנים כמה טוב להן וכמה הן מאושרות במתקתקות הנשית הזו. וצד שני היא תארה לי שבחתונה שלה תהיה עוגת חתונה עם שלוש קומות, ורודה. צד אחד הרצון להחז ברציו של 'להיות לבד זה מאד נחמד.. ומצד שני להכנע לאמוציו של 'אבל להיות בשניים זהנחמד כפליים'. לדעתי, ולחוויתי האישית, זו התמודדות שנשים וכנראה גם גברים חווים בכל פעם מחדש. רק כיום, עם שיעור הגירושים שעולה, נראה לכאורה שרבים מאד אינם מקבלים את המסקנה הסופית שלך. מדוע לכאורה?? כיוןששיעור הנישואים בפעם שניה ושלישית גם הוא עולה בהתמדה. כנראה שבכל זאת בני אדם מעדיפים לא לחשוב אלא פשוט לאהוב. או כפי שגורס הביטוי החביב: "מפגרים אבל אופטימיים". גם זה משהו.. לא??!!

    • כן, התנודה הזו בין תקווה להתפכחות מאוד מפתיעה בהתחשב בכך שהיינו רוצים לחשוב על עצמנו (ועל אחרים) כיצורים עקביים. וראי גם תשובתי לאמיר (בהמשך).

  2. רונן, לא צפיתי עדיין אבל קראתי, ומסכים אתך שלמקרא הקוגיטו אנחנו אצים אל האני ולא אל ה'חושב' (או ליתר דיוק 'מכיר' = משתמש ביכולת ההכרה).

    אבל דווקא זה, האני, הוא החלק שדקארט כלל לא מילט מספק.
    מה שלא מוטל בספק הוא ש'הכרה ובכן קיום', אבל האני מניין?
    דקארט פשוט שכח להטיל בו ספק, אבל הוא תקף לוגית עוד פחות מאלוהים שאותו לפחות טרח דקארט להוכיח, גם אם בהוכחה די מקרטעת.
    לכן לא לגמרי בטוח שהדלאי לאמה כל כך אירציונאלי, אבל זה כבר עניין אחר.

    ועוד מחשבה: הצורך להיות צודק הוא אולי תרגום הכרתי של הצורך לשרוד, ובזה אינו כה רחוק מהצורך באהבה.

    • הי רונן, הסרט מדגים יפה את המאמר שלך ואת הצורך שלנו לקבל אישור לקיומנו, אחרת הסבל הוא בלתי ניסבל. "להיות או לא להיות" גם האדם התופס את עצמו כרציונלי זקוק לודאות קיום העצמי. אך רובינו חיים בדיאלקטיקה בין הודאות לאי הודאות. אי ודאות היא הכרחית ובלתי נימנעת היא גם זו שמניעה אותנו בתשוקה לאישרור קיומנו, אך בקיצוניות שלה היא משתקת. כנ"ל גם הודאות המוחלטת מובילה לפשטנות, בינוניות ונבילה. אין ספק שהוודאות הפנימית הכרחית כדי לפעול בעולם שיש בו ספק.
      הצלם החייכן נותן לאנשים את הודאות להם הם זקוקים ובכך מקבל מהם בחזרה. אך מתייסר כשאחת רק אחת השאירה אותו במצב מתסכל, סבל נוראי של שלילת האני שלו, ויותר מכך עוררה בו תשוקה להשיג דוקא דרכה את חותם הקיום שלו.
      יש בסרטון הזה עוד על המשיכה לדוקא לזה ההמסרב לאני שלנו, שלא לומר שולל.

      • אורה,
        ניסחת פה בצורה מקסימה כמה נקודות שחשבתי עליהן (ואחרות שלא). נדמה לי שהתשוקה לוודאות, גם אם טבעית ואנושית, היא סוג של התמכרות מסוכנת (אני נזכר במשפט שקראתי, לא זוכר איפה: "השאיפה לשלמות היא מוות איטי"). ואילו המאבק באי-ודאות – שיש בו משהו איום ונורא – הוא, כפי שכתבת, הכרחי כדי שיהיה מניע.
        ואולי בהתייחס לדברים של ענבל לעיל אפשר לנסח את זה אחרת: ודאות ההצלחה היא פשטנות ו/או שקר מוסכם, ואילו ודאות הכישלון היא תהום היאוש. ביניהן אין הרבה מרחב תמרון (אבל יש מילוי שוקולד מצוין).
        והרי גם האישור שנותן האיש בחניה/הצלם הוא אישור רגעי, הוא אישור של חיוך לאותו רגע. הוא לא 'ודאות' במובן של הפרויקט הרציונליסטי הגדול. וטוב שכך, כי זה אישור שאנחנו יכולים לחיות אתו, 'ודאות-לרגע' (ולא שונה בכך בהרבה מהאינטואיציה המקורית של דקארט).

    • אמיר,
      אני לא מכיר הרבה פילוסופיה מזרחית, אבל נדמה לי שגם בפילוסופיה המערבית היה מי שעלה על הכשל הזה בטיעון של דקארט, והוא הפילוסוף הסקוטי דייוויד יום, שדימה את ה'אני' לבימת תיאטרון עליה מופיע כל פעם שחקן אחר. הבעיה עם הקוגיטו היא שהוא אינטואיציה רגעית: *באותו רגע* שבו מתקיים הליך הטלת הספק, יש משהו פועל שמטיל ספק, וניתן לכנות אותו בשם 'אני' – אבל אין שום ודאות שאותו 'משהו' זהה לכוח שמנסח מחשבה אחרת שעתיים אחר-כך (למעשה, מכיוון שחוויותיהם שונות, הרי שהוא בהכרח *שונה* ממנו). כלומר, דקארט מוכיח 'אני' במובן צר מאוד של המילה – כזה שאין לו בהכרח שום מהות הטבועה בו מכוח היותו 'אני'.

      לגבי ה-validation, למרות המקור שלה (מהמילה valid, מוצדק), לא הייתי מתרגם אותה ל'להיות צודק' ולו בגלל הקונוטציות המשפטיות של המילה, והתרבות שבה 'אני צודק' פירושה 'אתה טועה'. אולי 'היות מוצדק' הוא תרגום טוב יותר, כי המהות כאן היא הצורך לקבל אישור מבחוץ (וראה זה פלא, מה העברית בשבילנו – היא בעצם אומרת שהכוונה כאן היא 'להיות מאושר'!!!). וזה – וכאן אני מסכים מאוד לסיפא שלך – במידה רבה מאו חופף לצורך באהבה.

      (תראה את הסרטון כשיהיה לך זמן, הוא ממש מחמם את הלב).

      • הפילוסופיה הבודהיסטית העלתה בדיוק את הטיעון של יום, אבל הרבה לפניו. אבל אני התכוונתי למשהו הרבה יותר פשוט: מה שמכיר הוא הכרה. זו כמעט טאוטולוגיה. האני אף פעם לא הוטל בספק על ידי דקארט, וגם לא היה נשאר שם.
        הכרה, ובכן קיום.
        והסרטון – נפלא 🙂

  3. כמי שגדלה על ברכי ה"רציו", קבלתי הרבה חומר למחשבה מהפוסט הזה. ובעיקר סרט מדהים, מקסים ששווה לראות מידי פעם, ככה כמו זריקת ויטמינים.
     תודה.

  4. רק הבוקר ראיתי את הסרט (שהזכיר לי איכשהו, באמונתו התמימה בפוטנציאל של הטוב האנושי, את "תעביר את זה הלאה"). הצורך הזה באישור הוא אמיתי מאד, ומה שמעניין הוא שגם כשהשכל מזהיר את מקבל האישורים, שערכם של האישורים האלה הוא בערבון מוגבל, ושאין ודאות מוחלטת בתקפותם (בין אם משום שהמאַשר אינו אומר את האמת, או משום שהרציו של המאַשר איננו עובד במיטבו) – בכל זאת מקבל האישורים זקוק להם ונסמך עליהם. זה אולי פרדוקס, אבל כך זה עובד בפועל, ומהבחינה הזאת הרציו עצמו הוא חלש ועיוור במקצת (במיוחד כשבודקים את ההגדרה החיוורת שהוא מספק בשביל "אהבה"). זו מן הסתם הסיבה שבגללה תמיד חשבתי שהסוד טמון בשילוב המנצח, במידה הנכונה, בין שני היסודות, ולא בהסתמכות הבלעדית על אחד מהם. אני מודעת לעובדה שזו מחשבה עממית שאיננה מנוסחת, מן הסתם, על פי הכללים המתאימים (שהבנתי בהם מצומצמת) – אבל אותי היא שירתה עד כה באופן משביע רצון למדי.

  5. רשימה יפה ,רונן ,ותודה על הסרט ,אכן אנו זקוקים לאישור, לאהבה ולחיבוק בלי זה קשה להיות קיים שתהיה לנו שנה של הכלה ואהבה של אני- אתה ולא רק אני- אני ,ואני מרגיש משמע אני קיים זוהי תשובתי לשכלתנות של דאקרט

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר