בננות - בלוגים / / ברווחים
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

ברווחים

יש לי עוד מה להגיד על דת, אמונה והגדרות, וגם על הגיבורה הליכטנשטיינית לא ויתרתי, אבל בינתיים, במסגרת החזרה לדברים הבסיסיים, שיר.

ברווחים
 
הטווח הארוך מתרחש במרווחים האופפים את הקצר.
מטרונום קוצב שניות –
איך הן מתחברות לשמונה שנים?
שהרי אם נפרקן מדובר
במרווחים של שום דבר
צחצוח שיניים למשל
אי הבנות קטנות
פרצי תשוקה עיוורים לרגש
שאין כל הבדל בינם לבין עכשיו
במיטתנו
רצונות מתנגשים בציפיות, דועכים
שמונה שנים ואין לי סבלנות
איפה מה שהחזיק כל הזמן
למה צריך להתחיל מהתחלה
 
האטום מורכב מגרעין קטן,
אלקטרונים קטנים עוד יותר,
והמון רִיק.
שמונה שנים נבנות מאטומים של זמן,
כמו הכרית, המיטה, כף היד
שנמנעת הפעם מללטף
ומתמסרת לרגע של
אי-עשייה, אי-תקשורת, אי-אהבה
לַרִיק הממלא את הרווחים.

11 תגובות

  1. ענבל כהנסקי

    אני מרגישה שאני מבינה אותך (בקטנה). זה שיר מאד אופייני לחיבור שלך בין פיזיקה לרגשות וזה, לדעתי, חינני.
    יש מקום לפירוט מסויים של החוויות הלא ברורות: מה באמת הדבר שהחזיק (אולי על זה תענה לעצמך) ולאן ומדוע הוא נעלם?? השאלה "למה צריך להתחיל מהתחלה" קצת שטוחה וחסרת עומק או המשכיות ברורה בשיר- חדד או הבהר (ורק אם ממש בא לך אז נמק ותן דוגמאות..) וסליחה על ההסחפות הפדגוגית
    אולי כדאי גם לשקול את המסה של הנושא הפיזיקלי מול הנושא הרגשי בשיר. יש לי רושם שהפיזיקה מטילה כרגע את כובד משקלה. וסליחה על ההסחפות המדעית.

    טוב, לישון.

    • השיר הוא על האובדן של הדבר הזה שהחזיק, כך שאני לא יכול לפרט עליו – הוא מחוץ לתחום ההשגה של השיר.
      עם זאת, ייתכןשצריך באמת לחבר את זה למשהו יותר קונקרטי.

  2. ענת אבישר

    אני בדיוק בדרך לעסוק בזמן.
    אני חושבת שזה אחד המדוייקים שקראתי.
    תמונות מחיי נישואין. מהמרווחים.

    נהדר.

    קיצים לטריסטול.

  3. מזנון עברת לפיסיקה מודרנית, אבל שם הכל כבר רק רווחים…:) יפה ההשלכה הזו מן הפיסיקה אל האנושי.

    • הפיסיקה המודרנית היא הקרובה יותר לאמת (-:

      (זה, אגב, לא רעיון שלי; נכתבו כבר ספרים רבים על המקבילות בין פיסיקה מודרנית להגות הבודהיסטית ונגזרותיה)

  4. כהרגלי, אני מחפשת את סיפור העובדות מאחורי השיר, ומתרשמת שמתואר בו פרק זמן לא טוב. פרקי זמן לא טובים מתחלפים תכופות בפרקים טובים יותר. אני מקווה שכך יקרה גם בהמשך הסיפור המסופר בשיר.
    ואגב, הריק השום-דברי הזה, במבט לאחור, יכול להתברר כהרבה מאד. כל השום דברים של חיי השגרה מתחברים ומשתקללים לאיזו שלמות לא מבוטלת.

    • יש כאן בהחלט משהו "לא טוב", אבל השיר דווקא מנסה להישאר בו, לאו דווקא לנסות להחליפו במשהו אחר אלא להבין את הריק הזה ולנכוח בו.

  5. רונן יקירי. זה ממש חוצפה מה שאני הולך לעשות. אבל אני לא יכול להתאפק.
    זו הגרסא שלי לשיר.

    עכשיו במיטתנו
    רצונות דועכים
    שמונה שנים
    ואיפה מה שהחזיק
    למה האטום מורכב מגרעין
    אלקטרונים קטנים
    ורִיק
    שמונה שנים מאטומים של זמן,
    כמו הכרית, המיטה, כף היד
    שנמנעת הפעם

    • עדי, בדרך כלל אני לא ממתנגדי העריכה, אבל זה ממש שיר אחר, שבעיני חסר בו בדיוק החלק החשוב – זה שמדבר על הריק. מה שכן, יש בו משהו יפה, במיוחד אם מסתכלים עליו כשיר מחווה (שלך) לשיר שלי. (-:

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר