בננות - בלוגים / / השכן פורץ את גבולות המטאפורה
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

השכן פורץ את גבולות המטאפורה

קול ששמעתי רק בצעקות
פרץ דלת
הכניס טלטלה
שלח את החתול לפחד מתחת למיטה
החזיר את הדימוי למציאות
בערימה של שברים
(על היעה עדיף שואב אבק)
הפגיש אותי בשני שוטרים
שלא לקחו אותי לתא מעצר
ולא ערערו לרגע על הצדק
שלי-שלנו
אבל כן ביקשו לראות דרכון
ודיברו בניב המקומי
ואני אפילו לא יודע את השם שלו
רק הזעם
וטיפות הדם שהותיר על המדרגות

22 תגובות

  1. הי רונן, מאין הדם? הכנסת לו אגרוף?
    ומהי המטאפורה?

    • לא, הוא הכניס אגרוף בדלת הזכוכית שלנו וחתך לעצמו את היד.

      והמטאפורה היא דלת הזכוכית הנשברת שמככבת בספר שלי (בשני שירים) וכנראה רודפת אחרי גם בחיים.

      (זה לא שיר, אגב, זו תגובה רגשית ראשונית. עיבוד אעשה מאוחר יותר, הייתי פשוט חייב להגיב איכשהו).

  2. אוי וי. למה?

    (ומעניין שגם בשיר האחרון שלי יש חתול ואבק.)

    • כי הוא לא התלהב מזה שאשתי שרה בדירה מוקדם מדי לטעמו (שמונה וחצי בבוקר). אני חשבתי ששכנים אלימים יש רק בארץ.

      והחתול והאבק הם אולי הדברים הרגועים ביותר בשיר….

      • לי עברון-ועקנין

        אוי ויי, מפחיד מאוד.
        ובשיר היפה ההוא שלך דובר על אהבה, אבל לשבור דלתות זכוכית על סמך יחסי שכנות זה כבר משהו אחר (~פרצוף כועס מישראבלוג~).

      • רונן, בהחלט…

        אני מקווה שזה ייגמר בזה.
        מצטערת על הסטיגמטיות והגזענות אבל אלימות גרמנית נשמעת לי מפחידה ביותר… למרות שבכל אלימות יש משהו מפחיד.
        הבוקר הדסתי לי בשדרות בן ציון עם כלבתי האהובה כשפתאום ראיתי איש אחד מכניס בעיטה איומה לצלעות של הכלב שלו רק בגלל שהוא לא נשמע לפקודת "ארצה". מה עושים עם האלימות הזו?

  3. הבנתי תודות לתגובות.
    אז עכשיו אין לכם דלת! אני מקווה שבינתיים, עד שיתקנו, החתול שומר עליכם. 🙂
    בעניין השיר עצמו – הוא מתאים במקצב ובהתקדמות שלו למה שמתואר. בצעקות האלה ישר בהתחלה, והזעם והדם שנותרו על המדרגות.
    ושוב חזרה לעניין התוכן: אוי.

    • כפי שאמרתי, קשה לי לראות אותו כשיר, כי הוא תופס את החוויה ראשונית, ללא עיבוד של ממש. כרגע אני עוד קרוב מדי לחוויה מכדי להחליט אם יש כאן שיר או לא.
      בכל מקרה, דווקא בתחום המציאות נראה כי השכן התעשת ולקח אחריות – שכנה אחרת עדכנה אותנו שהוא התקשר לחברת זכוכית והם יבואו היום לתקן את הדלת – ואכן הם באו, ועכשיו דופקים ומתקנים (וכמובן מפחידים שוב את החתול, אבל מה לעשות).

  4. מעביר חזק את התחושה של חוסר אונים. של לא שולט בחיים.
    להתראות טובה

    • אסתי ג. חיים

      ללא דלת! החתול עלול לברוח! ומי יודע מה עוד! השיר שלך, על אף היותו לא מעובד, מעביר את ההלם מן האלימות הזאת.

      • לא ממש ללא דלת – היתה זו דלת שבחלקה העליון יש זגוגית ולכן רק חלק זה נשבר. מה שכן, עד שהשוטרים הגיעו לא יכולתי לסגור את הדלת בגלל השברים, ואז באמת שמרתי שהחתול לא יברח (לא שהוא בכלל העלה את זה על דעתו – הוא התחבא מתחת למיטה ולא רצה לצאת).

  5. אבהתי ולקחתי לכיוון המטאפורי של מציאות שחודרת אל תוך השראה.קורה לי כל הזמן.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר