בננות - בלוגים / / כביסה (10 מתוך 22)
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

כביסה (10 מתוך 22)

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

                  כביסה

בְּרֶמֶן הרגיש את המוות בכל תנועה, בכל נגיעה שלו בחבל הכביסה המתוח שרטט מתחת לאצבעות כמנסה להתחמק.  "אם היה מכיש אותי עכשיו נחש" – חשב – "הייתי נופל במכה אחת, מתמוטט על האדמה ולא קם יותר."  הוא חשב על אחותו ואמו שודאי היו המומות כשישמעו שמת ככה סתם, דווקא עכשיו כשעמד להיפתח בחייו פרק חדש ונפלא, מכיוון שהתקבל סוף סוף לתפקיד הקלרינט המוביל בתזמורת הסימפונית של ראשון לציון והיה אמור ממש בעוד שבוע לצאת אתם לסיבוב הופעות באירופה.  ברמן הזה את פניהם של חבריו לתזמורת, מורכנים יותר מתוך חובה ופחות מחמת הצער שכן עד לאותו רגע ניגן אתם רק שלוש-ארבע פעמים ועדיין לא השתלב בחברתם באופן בו הוא עתיד להשתלב במרקם החברתי של התזמורת ולהפוך לחלק מאותה "מכונת נגינה משומנת" שניסה המנצח שטוקלמאייר לגבש מתוך הקבוצה שעמדה לפניו.  חוט התלייה נאחז בידיו של ברמן והוא הצמיד אליו את האטב ואת החולצה הרטובה.  גיגית הכבסים הייתה כבר ריקה, ולכן ניגש למכונת הכביסה הגדולה שבמרפסת כדי לבדוק עם סיימה עוד סיבוב של בגדים.  עדיין לא.  החולצות הצבעוניות שלו התערבלו במעגל יחד עם הבגדים של אחותו ושל אמו, שלא היו בבית באותו רגע, והוא חשב על האפשרות להתחשמל ממגע רופף שליד מכונת הכביסה, כך שיקרוס וימות ברגע אחד, איך אמו תצעק כשתמצא את גופתו ואיך יהיו סידורי ההלוויה, הוא ראה את כולם בלוויה ונזכר שלאחותו אין בכלל בגדים שחורים כי היא מאמינה בצבעים עליזים, וכל התחתונים והחזיות שלה שהתערבלו מולו במכונה היו אדומים או סגולים או בצבעים משונים אחרים.  ברמן נשען לאחור ותהה אם היה יכול למות באמבטיה, להחליק על סבון ולשבור את הגב,  ובינתיים צפה בבגדים העולים ויורדים במכונת הכביסה, מהר יותר ויותר, עד שהעיניים כבר התעייפו והוא ראה כבר מהרהורי דמיונו, ונמר ענק כרע בתוך המכונה, מוכן לנזק עליו עכשיו, עוד רגע, עוד רגע ויקרע אותו לגזרים וישאיר מהומה בבית והרבה בושות לאם ולאחות, בעיקר לאחות שתצטרך ללכת לשכנים ולמשטרה ולהסביר איך הנמר יצא מתוך התחתונים הסקסיים בצבע ברדלס שקנתה כמה חודשים לפני כן במרקס-אנד-ספנסר בניו-יורק, וכולם ישתיקו אותה ויגידו שזה לא אפשרי, ולא ייתכן, והשאריות הלעוסות שהיו פעם ברמן נקרעו זו מזו על-ידי משהו אחר, לא נמר, אבל הוא עצמו לא יוכל להסביר כי יהיה כבר מת, קרוע, משוסע, באותו רגע ממש תכבה הווייתו לנצח והדבר האחרון שיטבע ברשתית עיניו הוא גלגל מכונת הכביסה המסתובב לאט לאט ונעצר, עם תום הסחיטה.

קלף

 

9 תגובות

  1. יעל ישראל

    מצוין, אהבתי את הרפרנס ל"מטמורפוזה" של קפקא.

    • אכן קראתי את קפקא בתקופת הכתיבה (אם כי היום אני ממש לא מקשר את הסיפור לשם)

  2. ענבל כהנסקי

    התחברתי לעניין של לדמיין "איך יהיה לאחר שאמות". אני עושה את זה לעתים. אבל לרוב לא בצורות מוות כל כך אקזוטיות.. לעמות זאת המתאבלים עלי ממש יוצאים מגדרם..

    • כן, גם אני עושה את זה הרבה; אבל אצל הגיבור זה ממוקד בדרך של המוות ולאו דווקא בסידורי הלוויה.

  3. התאמה של מבנה לתוכן: גם המחשבות וגם המשפטים מתערבלים כאן כמחזור כביסה סוער במיוחד, ויש נחמה של ממש בעצירה האיטית עם תום הסחיטה. אני מקווה שברמן שרד הפעם 🙂

    • ענבל כהנסקי

      לא חשבתי על זה ככה- טוב!!
      גם אני מקווה שהוא שרד..(;

    • לעדה,
      אני חושב שזה שברמן שרד יהפוך את זה לטרגדיה צ'כובית (כולם חיים, אבל רוח של עצב שורה על הכל). נדמה שחייו של ברמן חא ממש מספקים אותו – ולכן הזיות המוות הרצופות הללו.

  4. חשבתי זה הולך להיות קשור לסיפור האחים גרים "תזמורת החיות מברמן" וזה הלך לכיוון אחר לגמרי.
    גם אני משייטת במחשבות על מותי, אבל לא ממקום אובדני.
    מעורפל כמו הכבסים במכונה.
    ומה עוד אני יודעת עליו?: בחור, לא צעיר, גר עם אימו ואחותו…לא פשוט.פלא שחוט התלייה הוא כחבל תליה?

    • אכן, זו האווירה שרציתי להעביר: חוסר התוחלת בחייו של הגיבור הוא המוביל אותו למחשבות האלה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר